8 uren geleden
Een volledig gestroomlijnde tweewieler kan inderdaad veel sneller zijn dan een driewieler. Kijk maar naar de resultaten van de World Human Powered Speed Challenge in Battle Mountain van de afgelopen jaren (https://whpsc.org/). Maar voor dagelijks gebruik zijn deze gestroomlijnde tweewielers absoluut niet geschikt.
Ze kunnen niet zelfstandig starten/stoppen
Totaal geen of nagenoeg geen uitzicht opzij en al helemaal niet naar achteren
Ze hebben een enorme draaicirkel (30 meter of meer is heel normaal)
Zijn zeer zijwind gevoelig
Hebben geen verlichting of verplichte reflectoren
etc., etc.
Natuurlijk kun je iets bouwen waarmee je wel zelfstandig kan starten/stoppen, met uitzicht, een kleinere draaicirkel en reflectoren/verlichting, maar dat gaat allemaal ten koste van pure snelheid.
Maar stel dat je uiteindelijk iets overhoudt dat 60+ km/u kan rijden met 200Watt. Waar wil je dan rijden? Onze fietspaden zijn (helaas) niet geschikt voor dergelijke snelheden en de overige fietsers zullen dergelijke snelheden ook nooit verwachten. Dan maar op de hoofdrijbaan gaan rijden is weer niet toegestaan als er een verplicht fietspad is. Daarnaast is de totale stopafstand* bij een hogere snelheid significant langer waardoor zijwegen echt riskant kunnen worden. En hou er rekening mee dat zo'n gestroomlijnde tweewieler een heel smal profiel heeft en daardoor gemakkelijk over het hoofd gezien wordt.
Vanuit team Cygnus hebben we dan ook afgezien van het maken/ombouwen van onze kuipen voor dagelijks gebruik. Het risico is domweg te groot op de fietspaden en met een velomobiel is er een prima alternatief.
Wel hebben we gekeken op welke manieren we een velomobiel zouden kunnen tunen.
Maar veel van deze opties zoals verlagen, het verkleinen van de wielopeningen, supersnelle banden etc. gaan ten koste van comfort, betrouwbaarheid of het gemak weer mee je onderhoud kunt plegen of banden kunt wisselen.
* Stopafstand = reactieafstand + remweg
reactieafstand = 3 maal de snelheid gedeeld door 10
remweg = ((snelheid gedeeld door 10) in het kwadraat ) gedeeld door 2
30 km/h reactie afstand 3 * 30 / 10 = 9 meter | remweg 3*3 /2 = 4.5 meter | totaal 13.4 meter
40 km/h reactie afstand 3 * 40 / 10 = 12 meter | remweg 4*4 /2 = 8 meter | totaal 20 meter
50 km/h reactie afstand 3 * 50 / 10 = 15 meter | remweg 5*5 /2 = 12.5 meter | totaal 27.5 meter
60 km/h reactie afstand 3 * 60 / 10 = 18 meter | remweg 6*6 /2 = 18 meter | totaal 36 meter
Ze kunnen niet zelfstandig starten/stoppen
Totaal geen of nagenoeg geen uitzicht opzij en al helemaal niet naar achteren
Ze hebben een enorme draaicirkel (30 meter of meer is heel normaal)
Zijn zeer zijwind gevoelig
Hebben geen verlichting of verplichte reflectoren
etc., etc.
Natuurlijk kun je iets bouwen waarmee je wel zelfstandig kan starten/stoppen, met uitzicht, een kleinere draaicirkel en reflectoren/verlichting, maar dat gaat allemaal ten koste van pure snelheid.
Maar stel dat je uiteindelijk iets overhoudt dat 60+ km/u kan rijden met 200Watt. Waar wil je dan rijden? Onze fietspaden zijn (helaas) niet geschikt voor dergelijke snelheden en de overige fietsers zullen dergelijke snelheden ook nooit verwachten. Dan maar op de hoofdrijbaan gaan rijden is weer niet toegestaan als er een verplicht fietspad is. Daarnaast is de totale stopafstand* bij een hogere snelheid significant langer waardoor zijwegen echt riskant kunnen worden. En hou er rekening mee dat zo'n gestroomlijnde tweewieler een heel smal profiel heeft en daardoor gemakkelijk over het hoofd gezien wordt.
Vanuit team Cygnus hebben we dan ook afgezien van het maken/ombouwen van onze kuipen voor dagelijks gebruik. Het risico is domweg te groot op de fietspaden en met een velomobiel is er een prima alternatief.
Wel hebben we gekeken op welke manieren we een velomobiel zouden kunnen tunen.
Maar veel van deze opties zoals verlagen, het verkleinen van de wielopeningen, supersnelle banden etc. gaan ten koste van comfort, betrouwbaarheid of het gemak weer mee je onderhoud kunt plegen of banden kunt wisselen.
* Stopafstand = reactieafstand + remweg
reactieafstand = 3 maal de snelheid gedeeld door 10
remweg = ((snelheid gedeeld door 10) in het kwadraat ) gedeeld door 2
30 km/h reactie afstand 3 * 30 / 10 = 9 meter | remweg 3*3 /2 = 4.5 meter | totaal 13.4 meter
40 km/h reactie afstand 3 * 40 / 10 = 12 meter | remweg 4*4 /2 = 8 meter | totaal 20 meter
50 km/h reactie afstand 3 * 50 / 10 = 15 meter | remweg 5*5 /2 = 12.5 meter | totaal 27.5 meter
60 km/h reactie afstand 3 * 60 / 10 = 18 meter | remweg 6*6 /2 = 18 meter | totaal 36 meter