Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aandrijving Mango
#1
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn aandrijflijn van een Mango.

Ik heb nu 1 tandwiel 42 tands aan de voorkant en 8 x 3 speed achter.

Hoe kan ik dit verbeteren tav snelheid.

Ik dacht zelf aan een 52 t aan de voorkant.

Ik hoor graag suggesties.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Als met je huidige setup in de hoogste versnelling rijdt, en nog verder door zou kunnen schakelen qua vermogen, dan heeft het zin om een groter tandwiel voor te zettten.
Antwoord }
Bedankt door: de Boer
#3
Bedankt voor je antwoord.
Het is ook zo dat het voorste tandwiel krom is naar mijn idee.

Het vervangen van het voorste tandwiel zou dus sowieso moeten
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(12-Nov-2021, 12:02 PM)de Boer schreef: Het is ook zo dat het voorste tandwiel krom is naar mijn idee.
Als dat niet zo zou zijn kan je ook nog overwegen om met de verhoudingen op de tussenas te gaan spelen.
Misschien de moeite om ThijsR z'n voorsteltopic daar eens voor door te lezen; hij heeft er recent e.e.a. mee gedaan.
Antwoord }
Bedankt door: de Boer
#5
Ja hoi Big Grin

1 kettingblad voor en 8x3 achter begrijp ik niet helemaal. Heb je een naafversnelling op de tussenas?

Voorblad lijkt me het makkelijkst, een groter tandwiel heeft namelijk weer gevolgen voor de kettingloop.
Op het voorblad ben je met een enkele actie klaar, hooguit is het dan nog nodig om de ketting te verlengen mocht de kettingspanner het verschil niet makkelijk op kunnen vangen, maar aangezien de voorkant beter bereikbaar is, is dat waarschijnlijk de snelste en makkelijkste manier.

Als jouw setup enigzins lijkt op de mijne heb je op de tussenas, aan de kant die naar het achterwiel gaat, een tandwiel zitten die je eventueel ook zou kunnen vervangen door een iets groter model. Let wel op: de kettingloop achter is een stuk korter, dus daar moet je vrijwel zeker een schakeltje bijplaatsen.


Belangrijk is wel als je je voorste kettingblad wijzigt, dat je nog een laag genoeg verzet overhoudt om goed in te kunnen optrekken/klimmen!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
Bedankt voor je reactie,

Ja ik heb een tussenas. En een naafversnelling, 3 speed.
Dus dat klopt.

Dat tandwiel achter heb ik zien zitten ja.

Ik zal me er even over buigen..

Ik ga trouwens vanmiddag nog een kettingrol halen bij Drymer in Stadskanaal.
Mocht ik voor iemand nog wat mee moeten nemen, hoor ik het wel.

Bedankt voor de suggesties!

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(12-Nov-2021, 01:40 PM)de Boer schreef: Bedankt voor je reactie,

Ja ik heb een tussenas. En een naafversnelling, 3 speed.
Dus dat klopt.

Dat tandwiel achter heb ik zien zitten ja.

Ik zal me er even over buigen..

Ik ga trouwens vanmiddag nog een kettingrol halen bij Drymer in Stadskanaal.
Mocht ik voor iemand nog wat mee moeten nemen, hoor ik het wel.

Bedankt voor de suggesties!

Groeten Henk

Waar komt die "8" dan vandaan? Of zit er een cassette én een naafversnelling op je tussenas?
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(12-Nov-2021, 02:30 PM)ThijsR schreef: Waar komt die "8" dan vandaan? Of zit er een cassette én een naafversnelling op je tussenas?
Vermoedelijk iets wat vergelijkbaar is met wat ik in m'n stadsfiets (Challenge Focus) heb:
https://www.servicearchive.sram.com/site..._12_02.PDF
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ja, 8 is de cassette
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Oh, nice! Ik was niet bekend met het Dual Drive systeem, had het wel voorbij zien komen maar nooit bekeken. Dan zit het met je klimverzet wel goed gok ik! En zou ik zéker een groot blad aan de voorkant zetten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(12-Nov-2021, 02:56 PM)ThijsR schreef: Oh, nice! Ik was niet bekend met het Dual Drive systeem, had het wel voorbij zien komen maar nooit bekeken. Dan zit het met je klimverzet wel goed gok ik! En zou ik zéker een groot blad aan de voorkant zetten.
Klimverzet zeker. Heb wel het gevoel dat de mijne op de hoogste stand behoorlijk wat extra weerstand geeft. Je wil dus eigenlijk op 1:1 blijven rijden tenzij je een flinke puist wind mee hebt of bergaf gaat.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(12-Nov-2021, 03:05 PM)365cycle schreef:
(12-Nov-2021, 02:56 PM)ThijsR schreef: Oh, nice! Ik was niet bekend met het Dual Drive systeem, had het wel voorbij zien komen maar nooit bekeken. Dan zit het met je klimverzet wel goed gok ik! En zou ik zéker een groot blad aan de voorkant zetten.
Klimverzet zeker. Heb wel het gevoel dat de mijne op de hoogste stand behoorlijk wat extra weerstand geeft. Je wil dus eigenlijk op 1:1 blijven rijden tenzij je een flinke puist wind mee hebt of bergaf gaat.

Klopt, heb inmiddels een 43 T Miche blad besteld. De oude is echt krom en hopen dat deze het beter doet. Idd, ik heb dan versnellingen genoeg voor het vlakke Holland.

Bedankt allemaal voor de input.

By the way: de kettingrol was te groot, die gaat weer retour..?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Hoe groot is ie en verlies je geld? Ik zoek nog een kettingrol nl.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(12-Nov-2021, 08:04 PM)365cycle schreef: Hoe groot is ie en verlies je geld? Ik zoek nog een kettingrol nl.

Ai..is al op de post. Woon er tegenover.
Was 68 mm, as 8 mm.

Was nog niet betaald. Alleen de verzendkosten verloren..
Helaas..

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
Zojuist een nieuw voorblad gemonteerd. Loopt super stil, afgezien van de kettingrol, die nog moet komen. Het voorblad even bekeken. Hartstikke krom.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#16
(13-Nov-2021, 04:56 PM)de Boer schreef: Zojuist een nieuw voorblad gemonteerd. Loopt super stil, afgezien van de kettingrol, die nog moet komen. Het voorblad even bekeken. Hartstikke krom.

Groeten Henk

Dat gaat dan vast al een hoop schelen, ook qua slijtage denk ik zo
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(13-Nov-2021, 07:12 PM)Frutsel schreef:
(13-Nov-2021, 04:56 PM)de Boer schreef: Zojuist een nieuw voorblad gemonteerd. Loopt super stil, afgezien van de kettingrol, die nog moet komen. Het voorblad even bekeken. Hartstikke krom.

Groeten Henk

Dat gaat dan vast al een hoop schelen, ook qua slijtage denk ik zo

Dat denk ik ook. Dat wordt vliegen morgen..;-)

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM