Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
#27
Ooit  een dame gezien die een voorrangsweg opreed en werd aangereden door een vuilniswagen die 100 km per uur reed. Toen ik haar uit de auto hielp, was haar reactie "heel die vuilniswagen niet gezien. " Tja, dan zal de kleur ook wel niet uitmaken!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , 365cycle
#28
(29-Nov-2021, 09:53 PM)Bart Verbeek schreef: Ooit  een dame gezien die een voorrangsweg opreed en werd aangereden door een vuilniswagen die 100 km per uur reed. Toen ik haar uit de auto hielp, was haar reactie "heel die vuilniswagen niet gezien. " Tja, dan zal de kleur ook wel niet uitmaken!
Had het daar over bij velomobiel.nl toen ik m'n fiets op ging halen na (technisch) schadeherstel. Theo vertelde dat hij zo ooit z'n auto in de prak reed, omdat hij in de open polder één auto uit een zijstraat over het hoofd zag. Eén auto in de wijde omtrek, en die zie je dan niet...

...tsja, het overkomt de besten dus Big Grin 

Overigens nog wat interessante linkjes:

Recordaantal ongelukken met pijlwagens en botsabsorbers bij wegwerkzaamheden

Citaat:Hecht je zeer veel waarde aan veiligheid in het verkeer? Kies dan voor een auto met een zilveren kleur. Op dit moment zijn zilveren auto's namelijk de auto's met de meest veilige kleur. Bedenk ook altijd dat jouw veiligheid in het verkeer grotendeels van je eigen gedrag afhangt. Wees je dus altijd bewust van je rijgedrag en houd je aan de regels.

Vooral het fotootje bij de eerste doet het goed bij het tweede artikel  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#29
Het zijn natuurlijk niet alleen de mensen die debet zijn aan het niet zien. Moderne auto's hebben enorme dode hoeken. Laatst reed ik een Renault Zoë. Ik kijk over mijn schouder om in te voegen en zie alleen de b-spijl. De a-spijl is ook enorm. Ik zag een keer een lege rotonde voor mij. Duikt er ineens een auto achter de a-spijl op.

In mijn Dafje is het zicht rondom echt veel en veel beter. Moderne auto's hebben een achteruitrijcamera. In mijn Dafje kom ik niet op het idee dat dat nodig zou zijn. De spijlen zijn natuurlijk het gevolg van de steeds hogere botsproefeisen die er zijn gesteld en wat dat betreft is de kans om een botsing te overleven gigantisch toegenomen. Het kind van de rekening zijn de zwakkere verkeersdeelnemers die nu moeilijker waar te nemen zijn.

En dan zit er ook een grote hoeveelheid afleiding in moderne auto's. De gevolgen daarvan zouden niet zo dramatisch zijn als het zicht rondom veel beter zou zijn. Immers, even niet opgelet en de andere verkeersdeelnemer kun je niet meer zien vanwege de dode hoek.
En dan beschikken auto's tegenwoordig ook over heel veel vermogen. Ze zitten in een paar seconden op 100km/h per uur. Dus op een bochtig traject kun je na een bocht heel snel weer op snelheid zijn, in een auto met veel afleiding en grote dode hoeken.

Kortom een signaalkleur is beslist nuttig maar helpt niet tegen dode hoeken. Ik sluit zelfs niet uit dat die dode hoek een rol heeft gespeeld bij het ongeluk met de vuilniswagen. Dus een hele grote velomobiel helpt ook niet.

Groet,

Marco, voor wettelijke eisen aan maximumvermogen en minimaal zicht rondom ipv hogere botsveiligheid, Roepers
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , emgaron , berth9999
#30
Doe wat je kan doen, lichte en opvallende kleuren, felle verlichting en houd er rekening mee dat je vaak niet wordt gezien. Mijn Milan GT wordt geleverd met als bovenkant geel, onderkant blauw (allebei fel en helder) en de safety module op de muts. Mijn Quest was fel lichtgroen, ook goed zichtbaar, zelfs in het (minder felle) groen van de omgeving.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Mercator
#31
(30-Nov-2021, 09:05 AM)Roepers schreef: voor wettelijke eisen aan maximumvermogen en minimaal zicht rondom ipv hogere botsveiligheid
Ja, dit. Waarom is een auto die dit kan gewoon legaal voor op de straat? Prima als je zo'n ding wil hebben hoor. Eerlijk gezegd? Best leuk zelfs.
Maar dan wel zonder kenteken, alleen voor op circuitdagen.

Nog zo'n voorbeeldje... Tesla Model S Plaid. 1000 pk, omdat 700 blijkbaar niet snel genoeg was:


0-100 km/h, gemeten op straat, in 2,5 seconden.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#32
Hmm. Ik zit te denken, misschien een velomobiel helemaal in de foto-luminiscerende verf zetten... Hoe meer auto's je tegenkomt, hoe beter je zichtbaar wordt (in het donker dan)
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#33
(30-Nov-2021, 12:23 PM)Frutsel schreef: Hmm. Ik zit te denken, misschien een velomobiel helemaal in de foto-luminiscerende verf zetten... Hoe meer auto's je tegenkomt, hoe beter je zichtbaar wordt (in het donker dan)
Ik heb daar ook ooit aan gedacht, maar kreeg zelfs al commentaar op een grote reflecterende sticker op de zijkant. Het kan verblindend zijn.
Ik vraag me af of het uiteindelijk een reden kan zijn om je van de weg te sturen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , berth9999
#34
(30-Nov-2021, 12:43 PM)365cycle schreef:
(30-Nov-2021, 12:23 PM)Frutsel schreef: Hmm. Ik zit te denken, misschien een velomobiel helemaal in de foto-luminiscerende verf zetten... Hoe meer auto's je tegenkomt, hoe beter je zichtbaar wordt (in het donker dan)
Ik heb daar ook ooit aan gedacht, maar kreeg zelfs al commentaar op een grote reflecterende sticker op de zijkant. Het kan verblindend zijn.
Ik vraag me af of het uiteindelijk een reden kan zijn om je van de weg te sturen.

Foto-luminency is meestal een zacht groen licht (Zie ook de glow-in-the-dark stickers). Dat verblindt echt niet. Er zullen misschien meldingen komen van rondwarende geesten, maar 'ik werd verblind door een licht dat zachter was dan mijn dashboardverlichting' trappen ze vast niet in. Het zichtbaar zijn zit hem niet in de felheid van het licht, maar de hoeveelheid (qua oppervlakte)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#35
(30-Nov-2021, 03:03 AM)365cycle schreef:
(29-Nov-2021, 09:53 PM)Bart Verbeek schreef: Ooit  een dame gezien die een voorrangsweg opreed en werd aangereden door een vuilniswagen die 100 km per uur reed. Toen ik haar uit de auto hielp, was haar reactie "heel die vuilniswagen niet gezien. " Tja, dan zal de kleur ook wel niet uitmaken!
Had het daar over bij velomobiel.nl toen ik m'n fiets op ging halen na (technisch) schadeherstel. Theo vertelde dat hij zo ooit z'n auto in de prak reed, omdat hij in de open polder één auto uit een zijstraat over het hoofd zag. Eén auto in de wijde omtrek, en die zie je dan niet...
Ik woon al ruim 30 jaar in de Flevopolder en ken het fenomeen "Polderblindheid". Wanneer een rijdend voertuig van een zijweg nadert, zonder achtergrond zoals bomen etc., wordt dat voertuig door het oog minder goed waargenomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polderblindheid
(30-Nov-2021, 03:03 AM)365cycle schreef: Overigens nog een interessante linkje:
Citaat:Hecht je zeer veel waarde aan veiligheid in het verkeer? Kies dan voor een auto met een zilveren kleur. Op dit moment zijn zilveren auto's namelijk de auto's met de meest veilige kleur. Bedenk ook altijd dat jouw veiligheid in het verkeer grotendeels van je eigen gedrag afhangt. Wees je dus altijd bewust van je rijgedrag en houd je aan de regels.

Witte en zilverkleurige auto's worden net als roze, bruine, creme en zwarte auto slechter waargenomen.
https://www.ad.nl/auto/auto-s-met-deze-v...~a7ab19a3/

De kleuren die het relatief beter doen zijn: rood, oranje, geel en groen. Citroen geel, Ral 1026, is een prima kleur. Deze kleuren, met retro reflecterende strepen, worden ook gebruikt voor veiligheidshesjes.
https://www.centraalbeheer.nl/magazine/i...en-kleuren

(30-Nov-2021, 12:43 PM)365cycle schreef:
(30-Nov-2021, 12:23 PM)Frutsel schreef: Hmm. Ik zit te denken, misschien een velomobiel helemaal in de foto-luminiscerende verf zetten... Hoe meer auto's je tegenkomt, hoe beter je zichtbaar wordt (in het donker dan)
Ik heb daar ook ooit aan gedacht, maar kreeg zelfs al commentaar op een grote reflecterende sticker op de zijkant. Het kan verblindend zijn.
Ik vraag me af of het uiteindelijk een reden kan zijn om je van de weg te sturen.
De kans dat retro reflecterende stickers verblindend zijn is niet groot. Als je je niet aan de wettelijke kleuren houdt wel verwarrend. Wit vóór, rood achter en opzij  amberkleurig dan wel geel of oranje. Dus van achter en opzij signaalkleuren.

Van voren wit kan als voordeel hebben dat auto met een dimlicht automaat, automatische van groot licht op dimlicht schakelen als je als tegenligger nadert. Voor de suffers. Wink
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#36
Er is nog een ander fenomeen behalve polderblindheid dat kan leiden tot het niet zien van een kruisende weggebruiker.
Het komt neer op dat voor jou het aankomende vervoersmiddel stationair lijkt, doordat de hoek waaronder je hem ziet niet verandert.

Als je een rechte kruising hebt met twee auto's die daar 100 meter vanaf zijn, zien ze de ander op 45 graden. Als ze even hard rijden, zien ze elkaar continue op 45 graden. Hierdoor worden je hersenen niet getriggered door een beweging (je kan relatief makkelijk beweging zien met je hele oog ten opzichte van een stationair beeld dat je moet analyseren met het midden van je netvlies).

Hersenen zijn maar zeer beperkte computers die met veel kunst- en vliegwerk doen alsof ze enorm veel data kunnen verwerken. Dat breekt ons op als we op de limiet gaan zitten, zoals met snel bewegen (geldt niet alleen voor auto's).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#37
(30-Nov-2021, 03:57 PM)Frutsel schreef: Er is nog een ander fenomeen behalve polderblindheid dat kan leiden tot het niet zien van een kruisende weggebruiker.
Het komt neer op dat voor jou het aankomende vervoersmiddel stationair lijkt, doordat de hoek waaronder je hem ziet niet verandert.

Dat is zo. Je krijgt te weinig prikkels om alert te zijn.  

(30-Nov-2021, 03:57 PM)Frutsel schreef:
Als je een rechte kruising hebt met twee auto's die daar 100 meter vanaf zijn, zien ze de ander op 45 graden. Als ze even hard rijden, zien ze elkaar continue op 45 graden. Hierdoor worden je hersenen niet getriggered door een beweging (je kan relatief makkelijk beweging zien met je hele oog ten opzichte van een stationair beeld dat je moet analyseren met het midden van je netvlies).
Onze gezichtshoek dichtbij is groter dan veraf. Primair is onze gezichtshoek voor het scherp verder weg kijken maar circa 30 graden. Secundair circa 60 graden. Daarbuiten nemen weinig meer waar.
45 graden kunnen we alleen waarnemen als we ons hoofd draaien naar een object. Anders wordt die beweging nooit waargenomen. Als we een rechte kruising naderen en we zien een naderend voertuig op de zijweg, dan is het naderend voertuig vaak eerder bij de kruising dan jezelf. Omdat we dat voertuig maar onder een hoek van 30 graden waarnemen.
https://stringfixer.com/nl/Visual_angle
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#38
Zoals al eerder genoemd werkt ook de steeds grotere dode hoek aan de voorzijde van auto's niet mee. Ik had al eens een gelukkig oplettende bijrijder die em wel zag. Vanaf een meter of 50 afstand past er nog een volledige Opel Corsa achter de a stijl.

Diverse velomobiel kappen hebben ook een a stijl waaraan het vizier scharniert. Ook de mijne, ik kijk er altijd met 1 oog langs, maar ik ben er niet blij mee. Rijdt dus vrijwel altijd zonder kap. Ook schuin naar achter hebben we een behoorlijke blinde hoek, wat mij vooral opvalt als je bij het einde van een linkszijdig fietspad naar de geheel rechterzijde wil oversteken.

Maar goed, dat heeft allemaal niks met de kleur te maken. Wat mij opvalt is dat er een fors verschil is tussen licht en donker. Fel rood zie je overdag goed, maar valt in de schemering of in het donker nauwelijks op.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#39
Ik heb altijd gedacht dat de dame die de vuilniswagen niet zag zat te dagdromen. Maar nu ik er nog eens over nadenk, is het volgende scenario waarschijnlijker: de vuilniswagen bevond zich in de dooie hoek van de rechter raamstijl. De dame draaide linksaf de autoweg op, en de aanstormende vuilniswagen bleef daardoor verborgen achter de raamstijl.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#40
(30-Nov-2021, 11:06 PM)Jeroen S schreef: Maar goed, dat heeft allemaal niks met de kleur te maken. Wat mij opvalt is dat er een fors verschil is tussen licht en donker. Fel rood zie je overdag goed, maar valt in de schemering of in het donker nauwelijks op.

Dus zorg voor goed en veel reflectiemateriaal. Als je het in Duitsland koopt, dan wordt erbij vermeld of het is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

Ik heb reflectiemateriaal gekocht dat gebruikt wordt op vrachtwagens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: PietV* , 365cycle , berth9999
#41
(30-Nov-2021, 10:14 PM)PietV* schreef: Onze gezichtshoek dichtbij is groter dan veraf. Primair is onze gezichtshoek voor het scherp verder weg kijken maar circa 30 graden. Secundair circa 60 graden. Daarbuiten nemen weinig meer

Pfoe, nu is dit heel geen wetenschappelijke onderbouwing maar als ik op TV (+/- 40", 2,5 m van mijn oog, eerder 10° dan 30°) Mindf*ck kijk, weet Mids me binnen beeld toch genoeg af te leiden om me recht voor mijn neus iets te laten missen. Je punt staat maar is volgens mij nog wat dramatischer dan je presenteert: Als iets niet lijkt te bewegen, zijn we er effectief blind voor tenzij we er recht naar kijken.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
We dwalen wat af van kleur en zichtbaarheid. In het verleden werd door vrachtwagen chauffeur regelmatig gereden met een lap naast de buitenspiegels. Als dweil om de spiegel wat droog te houden. Andere bestuurders hadden een poppetje of voorwerp aan de binnenspiegel hangen. Beide voorbeelden zijn vermoeiend voor de ogen en dat leidt tot wegkijken van bewegingen of het niet kijken in de spiegels.
Bovendien heb je te maken met zien, herkennen, oordelen en handelen. En mensen reageren verschillend op prikkels. Maar zien is een eerste vereiste en signaalkleuren helpen daarbij. Dus geen grijs en blauw.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Volgens Centraal Beheer word je in een bruine, zwarte of witte auto het meest aangereden. Groen, geel en rood het minst.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#44
(02-Dec-2021, 10:20 AM)berth9999 schreef: Volgens Centraal Beheer word je in een bruine, zwarte of witte auto het meest aangereden. Groen, geel en rood het minst.

Wat je dan nog moet weten is de verkoopaantallen naar kleuren van de verschillende auto's  Smile
Groene en gele auto's rijden er niet zo veel denk ik?
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Het is een percentage van het totaal aantal auto's in die kleur die aangereden wordt. Wat opvalt is dat het percentage tussen de 1 en 3,5 zit. Dus tussen 1 a 4 van de 100 auto's wordt aangereden. Ik vind dat hoog. Zeker als het gaat om aangereden worden, dus de aantallen bij de botsingen betrokken is het dubbele? En hoe zit het met auto's die meermalen worden aangereden. Telt dat dan niet mee? Hoe zit dat met aantal kilometers? Ik kan mij voorstellen dat dat per kleur aanzienlijk verschilt. En inderdaad doen absolute aantallen er ook toe,

Statistiek is soms zo lastig te interpreteren.

Groet,

Marco -interpreet- Roepers
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#46
Het Verbond van Verzekeraars vraagt de aantallen kleuren van personenauto's op bij de Rijksdienst Wegverkeer RDW. De aantallen verschillende kleuren worden meegewogen in de statistieken.

Het Verbond van Verzekeraars sorteerde de schadestatistieken in 2018 op kleur. Tot 5 aanrijdingsgevoeligheid:
1. Roze (2,35 %), 2. Bruin (2,28 %), 3. Crème (2,19 %), 4. Zwart (2.12 %) en 5. Grijs (2,00 %)

Ook blauw scoort matig. Uit het onderzoek van National University of Singapore kwam naar voren dat de blauwe taxi’s tien procent vaker een ongeluk hadden dan de gele. Per maand krijgen taxi’s die geel zijn per duizend auto’s zes ongelukken minder. Terwijl de chauffeurs hun auto willekeurig krijgen toegewezen, dus beide kleuren hebben hun evenveel risico op een slechte bestuurder.
http://www.faqt.nl/recent/geel-is-de-vei...leur-auto/
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#47
Die percentages liggen veel minder ver uit elkaar. Roze is het hoogst. Dat is wel een opvallende kleur. Ik heb de neiging om de verschillen in deze statistiek als ruis te beschouwen.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
(02-Dec-2021, 12:14 PM)PietV* schreef: Het Verbond van Verzekeraars sorteerde de schadestatistieken in 2018 op kleur. Tot 5 aanrijdingsgevoeligheid:
1. Roze (2,35 %), 2. Bruin (2,28 %), 3. Crème (2,19 %), 4. Zwart (2.12 %) en 5. Grijs (2,00 %)
Ik wilde net een post gaan maken over dat als bruin, zwart en wit bijvoorbeeld vaak aangereden worden, dat ook vrij gebruikelijke en misschien daardoor niet opvallende kleuren zijn.
Maar als roze het meeste kans maakt, dan is dat niet helemaal van toepassing (of er is opzet in het spel, haha).

PS: De enige "roze" auto (zo één, maar dan flink bijgekleurd door de zon) die ik gehad heb is inderdaad 2x aangereden in slechts een paar maanden tijd.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Ik vind die verschillen maar marginaal.

"1. Roze (2,35 %), 2. Bruin (2,28 %), 3. Crème (2,19 %), 4. Zwart (2.12 %) en 5. Grijs (2,00 %)"

Dus dan komen we tot een verdeling van grofweg minimaal 50 verschillende kleuren die aangehouden is, waarin per kleur ten opzichte van de volgende in de ranglijst er tot maximaal een ruime tiende procent verschil zit? en maximaal 2,35% tussen welke kleur dan ook? Ongetwijfeld zullen er kleuren zijn die gewoon in dezelfde categorie vallen. 'Crème' is misschien ook gewoon als wit te betitelen. Misschien hebben ze wel fuchsia, dat is in mijn wereld gewoon paars. Dan krijg je misschien toch weer andere standen in de ranglijst. Maar met deze ranglijst zou ik me absoluut niet laten leiden bij het uitkiezen van een kleur als het op veiligheid aan moet komen.

De knutselaars onder ons kunnen natuurlijk ook gewoon een witte velomobiel aanschaffen, en deze vervolgens zelf met RGB-LED'jes volhangen om de zoveel millimeter, die van kleur kunnen wisselen elke seconde. Dan flits je jezelf altijd naar een 'veilige' kleur in die paar seconden dat je in beeld bent.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(02-Dec-2021, 01:26 PM)Lopopodium schreef: Ik vind die verschillen maar marginaal.



"1. Roze (2,35 %), 2. Bruin (2,28 %), 3. Crème (2,19 %), 4. Zwart (2.12 %) en 5. Grijs (2,00 %)"


Ook hieruit kun je de conclusie trekken dat het niet de kleur is die veiligheid biedt; maar de vorm.
Het is niet aardig, maar een velomobiel met pistolen erop geschilderd is veiliger dan een velomobiel met bloempjes er op.
De signaallijnen van een politie of brandweerauto zijn een associatieve vorm van veilheid.

Kies dus de kleur die je het prettigst vindt in de vorm die veilig (en sociaal?) is.

Niels, vlaggetjesdiskussie, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Ik ben afgehaakt in deze discussie. Ik ben kleurendoof.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#52
(02-Dec-2021, 12:14 PM)PietV* schreef: Het Verbond van Verzekeraars sorteerde de schadestatistieken in 2018 op kleur. Tot 5 aanrijdingsgevoeligheid:
1. Roze (2,35 %), 2. Bruin (2,28 %), 3. Crème (2,19 %), 4. Zwart (2.12 %) en 5. Grijs (2,00 %)

Heb je ergens ook de rest van de lijst? Ik ben dan wel benieuwd hoeveel promille geel nou zichtbaarder is.

(02-Dec-2021, 01:40 PM)Niels van der Wal schreef: Ook hieruit kun je de conclusie trekken dat het niet de kleur is die veiligheid biedt; maar de vorm.
Het is niet aardig, maar een velomobiel met pistolen erop geschilderd is veiliger dan een velomobiel met bloempjes er op.
De signaallijnen van een politie of brandweerauto zijn een associatieve vorm van veilheid.

Ik krijg ook steeds meer dat idee. Doe iets opvallends. Contrasten zullen wellicht beter werken dan een effen kleur. Ik zat me al af te vragen welke symbolen iets (wakker) triggert in de automobilist. Pistolen misschien inderdaad. Militaire symbolen? .....?

(02-Dec-2021, 02:06 PM)Fietsbennie schreef: Ik ben afgehaakt in deze discussie. Ik ben kleurendoof.

Dan is de kans dat jij bovenop een gele quest zeilt misschien wel even groot dan dat je op een bruine quest zeilt. ;-)
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM