Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verkeersregels en verkeersgedrag[split] Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
#1
Vraag me af hoe dat met die speed pedelecs te controleren is, ik heb hier ook een paar midden motoren liggen, 250 watt en 350 watt beide met dezelfde sensor, alleen de 350 watt uitvoering gaat tot 40 km , tussen die motortjes is uiterlijk geen verschil, alleen een ander type nummer,
daar moet je wel erg goed in thuis zijn om het verschil te zien.
De snelheid, is natuurlijk afhankelijk van de grote v h wiel, van overbrenging, van de versnelling, en de plaats v d snelheid sensor , ingebouwd in een velomobiel, kan ik gemakkelijk ook met een 250 watt motortje 40 km halen.
Een 1000 watt motor inbouwen heeft weinig zin, het plezier is snel voorbij wanneer de accu leeg is, je zou een groot en zwaar accu pakket in moeten bouwen, je velomobiel wordt veel te zwaar, krijg je hetzelfde probleem als met elektrische auto's
Het zou makkelijk zijn als men regels zou aanpassen aan de nieuwe tijd, 25 km in de bebouwde kom, en 40/ 45 km er buiten, en snel straten voor fietsen, natuurlijk wel met verzekering en kenteken .
De regels voor 25 km zou men zo moeten laten, niet iedereen heeft behoefte aan een hogere snelheid.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Vraag me af hoe dat met die speed pedelecs te controleren is, ik heb hier ook een paar midden motoren liggen, 250 watt en 350 watt beide met dezelfde sensor, alleen de 350 watt uitvoering gaat tot 40 km , tussen die motortjes is uiterlijk geen verschil, alleen een ander type nummer,

daar moet je wel erg goed in thuis zijn om het verschil te zien.
Is niet te zien. Als je een 250 watt motor reviseert, zorgvuldig met de hand opnieuw wikkelt, voorziet van wat betere bedrading en nieuwe componenten, kan het goed zijn dat je een motor opbouwt die 600 of 700 watt kan leveren, maar dat is dan wel een bewuste keuze. 
Is echter vergelijkbaar met een auto: Mijn vroegere Opeltje leverde oorspronkelijk 53 kilowatt, maar op het kenteken heb ik de RDW netjes 130 kilowatt laten vermelden. Kostte me een paar euro in de maand voor de verzekeringspremie, en aan de buitenkant van dat motorblok ziet de gemiddelde agent niet dat er 1998cc cilinderinhoud is in plaats van ongeveer 1300, maar het scheelt wel een enorme hoop kopzorgen als je een aanrijding hebt en men ontdekt dat je 200 km/h reed (mits die aanrijding dus in Duitsland was, op snelweg zonder snelheidsbeperking). 
"Stiekem" teveel power hebben vind ik - net als op een opgevoerde E-bike/speed pedelec zonder kenteken rijden - echt niet prettig. De opgevoerde brommer-tijd heb ik ver achter me gelaten.

(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: regels zou  aanpassen aan de nieuwe tijd, 25 km in de bebouwde kom, en 40/ 45 km er buiten, en snel straten voor fietsen

Als we fietsen gaan beperken tot 25 km/h, dan vind ik dat we dat ook met de auto moeten doen. Anders hebben motorvoertuigen een oneerlijk voordeel ten opzichte van het veiliger vervoermiddel waar ze mee concurreren. Mijn recht om even hard te fietsen als de auto's rijden verdedig ik desnoods tot het bittere eind  Wink
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#3
(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Een 1000 watt motor inbouwen heeft weinig zin, het plezier is snel voorbij wanneer de accu leeg is, je zou een groot en zwaar accu pakket in moeten bouwen, je velomobiel wordt veel te zwaar,  krijg je hetzelfde probleem als met elektrische auto's

In een brommobiel geen probleem. De meeste brommobielen hebben een actieradius van tenminste 100 km. Een dubbel accupakket 200 km of driedubbel 300 km, geen probleem.
Artikel 1 sub c Wegenverkeerswet 1994
motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in het elektrisch voertuig niet inbegrepen, uitgerust met:
- een motor met elektrische ontsteking (benzine) met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3;
- een motor met inwendige verbranding (diesel) en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW;
- een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW

De brommobiel, met Verklaring van Overeenstemming, is een geduchte concurrent een toekomstig velomobiel in speed pedelec uitvoertuig. Zeker voor de ouderen die van comfort en gezelligheid houden met z'n tweeën naast elkaar.

(21-Feb-2022, 04:48 PM)ThijsR schreef: Ik zit overigens te zoeken naar wetgeving, maar vind niet een maximaal ondersteuningspercentage in de Nederlandse wetboeken. Wel de begrenzing op 45 km/u en een motorvermogen van maximaal 4kw.

Je zult diep moeten zoeken in de Verordening EG 168/2013. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/...68&from=EN
Het is reeds geïmplementeerd in de Regeling voertuigen, Hoofdstuk 3 en 4.

Of in eenvoudig Nederlands: https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ThijsR
#4
(21-Feb-2022, 08:21 PM)PietV* schreef: De brommobiel, met Verklaring van Overeenstemming, is een geduchte concurrent een toekomstig velomobiel in speed pedelec uitvoertuig. Zeker voor de ouderen die van comfort en gezelligheid houden met z'n tweeën naast elkaar.
Het is een beetje zoals met het klimaat. Veel mensen steken hun kop in het zand, maar de vraag is vooral: Hoeveel ouder willen die ouderen eigenlijk nog worden?
Veel bewegen, zoals o.a. jij, Pé Koomen en Jaap Bouman doen, zal een enkeling misschien een paar jaartjes kosten, maar de meesten vooral heel wat jaren opleveren. M'n ouders zouden willen dat ze het nog konden.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Het zou makkelijk zijn als men regels zou aanpassen aan de nieuwe tijd, 25 km in de bebouwde kom, en 40/ 45 km er buiten

Het is sowieso achterlijk achterhaald dat 30 -5 en 50 -5. Die -5 zorgt voor irritatie. Zeker als het ook nog op een fiets lijkt.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(21-Feb-2022, 07:52 PM)365cycle schreef:
(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Vraag me af hoe dat met die speed pedelecs te controleren is, ik heb hier ook een paar midden motoren liggen, 250 watt en 350 watt beide met dezelfde sensor, alleen de 350 watt uitvoering gaat tot 40 km , tussen die motortjes is uiterlijk geen verschil, alleen een ander type nummer,

daar moet je wel erg goed in thuis zijn om het verschil te zien.
Is niet te zien. Als je een 250 watt motor reviseert, zorgvuldig met de hand opnieuw wikkelt, voorziet van wat betere bedrading en nieuwe componenten, kan het goed zijn dat je een motor opbouwt die 600 of 700 watt kan leveren, maar dat is dan wel een bewuste keuze. 
Is echter vergelijkbaar met een auto: Mijn vroegere Opeltje leverde oorspronkelijk 53 kilowatt, maar op het kenteken heb ik de RDW netjes 130 kilowatt laten vermelden. Kostte me een paar euro in de maand voor de verzekeringspremie, en aan de buitenkant van dat motorblok ziet de gemiddelde agent niet dat er 1998cc cilinderinhoud is in plaats van ongeveer 1300, maar het scheelt wel een enorme hoop kopzorgen als je een aanrijding hebt en men ontdekt dat je 200 km/h reed (mits die aanrijding dus in Duitsland was, op snelweg zonder snelheidsbeperking). 
"Stiekem" teveel power hebben vind ik - net als op een opgevoerde E-bike/speed pedelec zonder kenteken rijden - echt niet prettig. De opgevoerde brommer-tijd heb ik ver achter me gelaten.

(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: regels zou  aanpassen aan de nieuwe tijd, 25 km in de bebouwde kom, en 40/ 45 km er buiten, en snel straten voor fietsen

Als we fietsen gaan beperken tot 25 km/h, dan vind ik dat we dat ook met de auto moeten doen. Anders hebben motorvoertuigen een oneerlijk voordeel ten opzichte van het veiliger vervoermiddel waar ze mee concurreren. Mijn recht om even hard te fietsen als de auto's rijden verdedig ik desnoods tot het bittere eind  Wink
Natuurlijk worden fietsers, e bikers, en velomobiel rijders gediscrimineerd, we worden behandeld als kleine kinderen, lastig gevallen met totaal verouderde wetten, die een verdere ontwikkeling van verkeer in de groene richting tegen houden.
 Dat komt omdat we in eigenkring rond draaien, en niet naar buiten komen om iets op te eisen, kijk naar de auto industrie, hoewel we in Nederland nauwelijks een auto industrie hebben , wordt er subsidie gegeven op de aanschaf van een E auto, waarom?  waarom niet op een velomobiel met een e motor.
Neem dat verbod op duim gas,  wanneer ik mijn e bike met mijn voeten doormiddel van een sensor start, is dat toegestaan, wanneer ik de motor met duimengas opstart, ben ik in overtreding, kennelijk is mijn duim dom, en een gevaar in het verkeer, heb ik echter een E scooter, dan is mijn duim in eens weer goed genoeg om de motor op te starten.
Voor auto's is er een maximum snelheid, 120 km/u,  maar geen begrenzer, waarom bij een E bike wel ? het argument , de automobilist raakt zijn gevoel van vrijheid kwijt, als hij niet meer de mogelijkheid heeft 180 km / u te rijden, dan zouden bepaalde modellen moeilijk verkocht worden. 
Wanneer ik dan wat verderop lees dat brommobielen met een dieselmotor kennelijk nog verkocht kunnen worden, hoe meer je leest over die wetten des te meer kom je tot de conclusie dat er veel verandert moet worden.
Zelf heb ik er geen last van, in Tsjechië zijn de wetten moderner, in Duitsland is het net als in Nederland, alles  ten voordele van auto, een Tsjech heeft met een Bugatti, 420 km/u gereden op de autobahn, daar zijn in het parlement vragen over gesteld, maar daar komt niets uit, hoewel levensgevaarlijk, kan de politie niets doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#7
(21-Feb-2022, 09:02 PM)Hoekie schreef:
(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Het zou makkelijk zijn als men regels zou  aanpassen aan de nieuwe tijd, 25 km in de bebouwde kom, en 40/ 45 km er buiten

Het is sowieso achterlijk achterhaald dat 30 -5 en 50 -5. Die -5 zorgt voor irritatie. Zeker als het ook nog op een fiets lijkt.
Alles heeft een reden. Bromfietsen maximaal 45 km/h. Met die maximum snelheid mag je nooit op een autoweg komen. Daarvoor moet 50 km/h mogen en kunnen rijden.
Bovendien is de controle op de constructiesnelheid van snor- en bromfietsen volgend de EG norm respectievelijk 25 + 5 en 45 + 5 km/h. Daarbovenop komen nog de meet onnauwkeurigheden van de rollenbank als vermogensmeter aan het achterwiel.
https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsreg...d-2017i005
Hetzelfde geldt voor de snelheidsmeting. Snorfietsers krijgen een beschikking vanaf 25 +7 = 32 km/h en bromfietsers vanaf 30 of 40 of 45 +7 km/h. of te wel 37 of 47 of 52 km/h afhankelijk van de plaats op de weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Feb-2022, 09:24 PM)PietV* schreef: Alles heeft een reden. Bromfietsen maximaal 45 km/h. Met die maximum snelheid mag je nooit op een autoweg komen. Daarvoor moet 50 km/h mogen en kunnen rijden.
Als dat de reden is.....dan is de oplossing simpel: trek die door naar die van een snelweg. Of nog beter: beide naar 80.
En als we dan toch bezig zijn: maak volgens dezelfde logica 80 km wegen naar minimaal 40 kunnen rijden.

Verder max snelheid eraf. De betutteling kan en wordt toch al niet gehandhaafd. De politie staat al jaren voor l*l dat ze dat niet kunnen.
De grens die ik hoor van scooteraars, is afnemen rijbewijs bij + 25 km/u.
Net als dat er een grens voor automobilisten bij +50 km/u is.

+ max snelheid gemotoriseerd en ongemotoriseerd gelijk maken.
+ vrijgekomen tijd besteden aan controle verlichting en spookrijden. (Dat is makkelijker te zien en met meer resultaat te handhaven)

PS Ik ben al eens staande gehouden op een 80 km weg waar ik 55 reed. Na onderzoek politie: veel fietsplezier.
PS2 Zoals een scooterende collega al eens zei: op het fietspad lijk je vaak net een 2de rangs burger.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(21-Feb-2022, 09:37 PM)Hoekie schreef:
(21-Feb-2022, 09:24 PM)PietV* schreef: Alles heeft een reden. Bromfietsen maximaal 45 km/h. Met die maximum snelheid mag je nooit op een autoweg komen. Daarvoor moet 50 km/h mogen en kunnen rijden.
Als dat de reden is.....dan is de oplossing simpel: trek die door naar die van een snelweg. Of nog beter: beide naar 80.
En als we dan toch bezig zijn: maak volgens dezelfde logica 80 km wegen naar minimaal 40 kunnen rijden.
Verder max snelheid eraf. De betutteling kan en wordt toch al niet gehandhaafd. De politie staat al jaren voor l*l dat ze dat niet kunnen.
De minimumsnelheid op autosnelwegen is 60 km/h. De minimumsnelheid op de 80 km/h ligt veel moeilijker. Zonder fiets/bromfietspaden langs een 80 km/h weg is die weg voor fietsers, snorfietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen verboden.

De maximum snelheid opheffen leidt naar het Recht van de snelste. Misschien een leuke titel voor een goed boek. Maar jaarlijks worden circa 4.500.000 snelheidsovertredingen afgehandeld. Via flitspalen, trajectcontroles en mobiele metingen. Heel veel vlotte rijders worden in hun portemonnee gepakt. Verkeershandhaving werkt goed.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/facts...handhaving
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(21-Feb-2022, 09:23 PM)PlantageBohémien schreef: Natuurlijk worden fietsers, e bikers, en velomobiel rijders gediscrimineerd, we worden behandeld als kleine kinderen, lastig gevallen met totaal verouderde wetten, die een verdere ontwikkeling van verkeer in de groene richting tegen houden.
applause Couldn't agree more!

(21-Feb-2022, 09:23 PM)PlantageBohémien schreef: Dat komt omdat we in eigenkring rond draaien, en niet naar buiten komen om iets op te eisen, kijk naar de auto industrie, hoewel we in Nederland nauwelijks een auto industrie hebben , wordt er subsidie gegeven op de aanschaf van een E auto, waarom?  waarom niet op een velomobiel met een e motor.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De belangen zijn alleen veel kleiner. Een fietsenmaker kan z'n salaris minder ontwikkelen dan een automonteur, een fietsenfabrikant casht minder dan een autofabrikant die dezelfde winstmarges draait. Pon heeft dat heel goed gezien - ze hebben inmiddels een fors portfolio grote fietsenmerken in bezit en doen de helft van de onderdelenimport. Er valt niet tegenop te concurreren.

(21-Feb-2022, 09:23 PM)PlantageBohémien schreef: Voor auto's is er een maximum snelheid, 120 km/u,  maar geen begrenzer, waarom bij een E bike wel ? het argument , de automobilist raakt zijn gevoel van vrijheid kwijt, als hij niet meer de mogelijkheid heeft 180 km / u te rijden, dan zouden bepaalde modellen moeilijk verkocht worden.
Die draai ik liever om. Als een E-bike een begrenzer moet hebben, stop 'm dan ook maar in de auto. Er is geen enkele fatsoenlijke reden te bedenken waarom een auto 300 km/h moet kunnen op de openbare weg. Als je dat op het circuit zo graag wil doen, laat 'm dan ter plekke maar unlocken met een speciale stekker ofzo.

(21-Feb-2022, 09:37 PM)Hoekie schreef: + max snelheid gemotoriseerd en ongemotoriseerd gelijk maken.
Dat is bijna niet te doen, want dan verplicht je een ongemotoriseerde fietser dus om zijn eigen snelheid te kennen. Wij die boven de maximumsnelheid kunnen rijden zijn een uitzondering, en harder dan 37 km/h in een 30-zone zal je mij sowieso niet zien rijden. Als ik dat al doe, is dat vooral om te voorkomen dat automobilisten levensgevaarlijk capriolen gaan uithalen om me in te halen.

Rijd ik daar wél harder dan voornoemde 37 km/h... dan is er altijd nog
Art. 5 WVW 1994 schreef:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Daarnaast... het wordt nu een cirkelredenering, maar als er binnen redelijke afstand van een 30-weg een 50-weg is waarmee ik dezelfde richting in kan zal ik altijd over die 50-weg rijden, want dan ben ik waarschijnlijk sneller op mijn bestemming.

Dáárover heb ik dan wel weer goed nieuws: Enige tijd terug uitte ik hier (en op andere plaatsen, o.a. bij een wethouder van de betreffende gemeente) een aantal keer mijn ongenoegen over de verkeerssituatie bij Rijnsaterwoude en Leimuiden, waar een prachtige snelle route voor motorvoertuigen aangelegd is, maar je als fietser door dorpen en over gevaarlijke kruispunten moet gaan lopen knikkerzakken. Vandaag was ik met het motorvoertuig en er stond file (goh het zal ook eens niet), dus reed ik daar binnendoor. Maar wat zag mijn oog?!

Op het stuk langs de N207 waar je nu dwars door het dorp wordt geleid wordt een naar mijn zin ietwat bochtig, maar wel breed (brom?)fietspad aangelegd! Nu nog even hopen dat het helemaal doorloopt over de brug, maar  Heart Stapje voor stapje komen we er wel Big Grin

Edit: Toch iets minder  Heart - het is blijkbaar een tijdelijke fietspad. Dan nog maar even drammen, misschien is er iemand over te halen tot een permanente oplossing.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Het zou makkelijk zijn als men regels zou  aanpassen aan de nieuwe tijd, 25 km in de bebouwde kom, en 40/ 45 km er buiten, en snel straten voor fietsen, natuurlijk wel met verzekering en kenteken .
De regels voor 25 km zou men zo moeten laten, niet iedereen heeft behoefte aan een hogere snelheid.

Ik ben voor!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: De minimumsnelheid op autosnelwegen is 60 km/h. De minimumsnelheid op de 80 km/h ligt veel moeilijker. Zonder fiets/bromfietspaden langs een 80 km/h weg is die weg voor fietsers, snorfietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen verboden.
Een 80-km/h-weg met een minimum-constructiesnelheid is praktisch gewoon een autoweg. Dat betekent gewoon dat ze allemaal 60-weg of autoweg worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: De minimumsnelheid op autosnelwegen is 60 km/h. De minimumsnelheid op de 80 km/h ligt veel moeilijker. Zonder fiets/bromfietspaden langs een 80 km/h weg is die weg voor fietsers, snorfietsers en bestuurders van gehandicaptenvoertuigen verboden.
60 is prima. Een hele mooie snelheid. Het lijkt als of je kijkt naar hoe het nu is en niet wat het zou kunnen zijn.

(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: De maximum snelheid opheffen leidt naar het Recht van de snelste.
Net als bij auto's. En daar heb je blijkbaar geen moeite mee?!

(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: Verkeershandhaving werkt goed.
Ik zou het graag willen geloven (zag vanmorgen weer een blauw kentekenscooter ~60 rijden op het fietspad en menig auto ~100 rijden waar max 60 is en auto's geen richting aangeven bij verlaten rotonde en fietsers in het donker zonder licht....allemaal in 3 kwartier tijd)
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Het is jullie goed recht om het te kijken door de ogen van een ligfietser. Maar het verkeer is duizenden keren groter dan het plukje ligfietsers. Dat zijn de feiten. Onze economie draait voor een zeer groot deel op motorrijtuigen, waarvan een groot deel is begrensd op maximumsnelheid ingevolge EG Richtlijnen.
Het fenomeen fiets met elektrische ondersteuning, ook begrensd, is volgens de EG Richtlijnen als motorrijtuig wettelijk uit de sfeer van motorrijtuigen gehaald en wordt beschouwd als fiets. Met alle voordelen. Ook de ligfiets met elektrische ondersteuning. Vlot naar 25 km/h in de bebouwde kommen.

Klagen mag en is een Nederlandse traditie. Cultureel erfgoed. Nederlanders klagen het minst in de maand februari. Heeft maar 28 dagen. Wink

We hebben autosnelwegen, autowegen en 80 km wegen buiten de bebouwde kommen. Elk soort met zijn eigen herkenbare breedte, belijning en bebording. Niets mis mee. Overige wegen zijn herkenbaar voorzien middels borden A1 60. Soms met snelheidsremmers. Velen buitenlanders roemen onze wegen.

Ik ben het volkomen met jullie eens dat harmonisatie van snelheid een belangrijk aspect is voor de verkeersveiligheid. Maar met de voorgaande en huidige coalities met liberale inslag verandert er weinig. Begrenzing van alle motorrijtuigen zal Europees geregeld moeten worden want Nederland heeft geen draagvlak voor dit onderwerp.
 
Steden vragen om landelijke wetgeving m.b.t. milieu en veiligheid. De doelstelling on het dodental en zwaar gewonden jaarlijks naar beneden brengen stagneert. Het antirook beleid heeft tientallen jaren geduurd voor het voor iedereen leefbaar werd. Het milieubeleid is vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw een complete aanfluiting. Vele natuurgebieden zijn zo goed als blijvend naar de donder. Ons drinkwater uit gezuiverd grondwater loopt al jaren gevaar door nitraten die steeds verder in de bodem zakken.
Een aantal jaren terug zijn gezonde landbouwproducten van het lage BTW tarief naar 21% gegaan. Het enige goede is de accijns op benzine en diesel.
En als de vervuiler moet betalen, wat eigenlijk niet afgekocht mag worden maar zeker eerlijk is, kan dat geld naar de aanleg van veilige fietspaden. Maar daar is nog geen groot draagvlak van. De groot vervuilers verzieken de leefomgeving en komen daar mee weg. Aanpakken schaadt de economie.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(22-Feb-2022, 10:16 AM)Hoekie schreef: 60 is prima. Een hele mooie snelheid. Het lijkt als of je kijkt naar hoe het nu is en niet wat het zou kunnen zijn.
Ok... mag ik er dan wel op?  Big Grin Tongue

(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: Ik zou het graag willen geloven (zag vanmorgen weer een blauw kentekenscooter ~60 rijden op het fietspad en menig auto ~100 rijden waar max 60 is en auto's geen richting aangeven bij verlaten rotonde en fietsers in het donker zonder licht....allemaal in 3 kwartier tijd)
Dit idd. Vanochtend weer een bumperklevende, slingerende malloot in een 30-zone achter me terwijl ik 37 reed. We komen achter een politieauto uit (ik houd voor m'n eigen veiligheid wel wat afstand), en die agenten doen... niets. Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat ze ergens anders heen moesten, maar dat is dan wel áltijd wanneer ik ze tegenkom, behalve wanneer ze moeten weten wat die banaan naast het fietspad op de rijbaan doet en/of of er een motor in zit.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#16
(22-Feb-2022, 10:55 AM)365cycle schreef:
(22-Feb-2022, 10:16 AM)Hoekie schreef: 60 is prima. Een hele mooie snelheid. Het lijkt als of je kijkt naar hoe het nu is en niet wat het zou kunnen zijn.
Ok... mag ik er dan wel op?  Big Grin Tongue

Zeker, juist snelle voertuigen zoals snelle velomobielen, al dan niet ondersteund. Vroeger dacht ik dat een velomobiel op een 80 km weg gekkenwerk zou zijn. Inmiddels al even niet meer. Ik zou borden plaatsen van niet alleen de maximale snelheid maar ook de advies snelheid. Wat op menig plek al gedaan wordt. Het is eigenlijk van de zotte dat we de max snelheid als norm zijn gaan zien.

Waar? Bijvoorbeeld op de N59 van Zierikzee richting Haamstede/Renesse. Lukt het niet om de minimale snelheid aan te houden, dan zijn er genoeg afslagen. Is al gedaan. Zie hier, inclusief video https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/BDC8...t-over-n59

Edit: De berichtgeving is weer eens lekker geformuleerd. Alsof de NY taxi niet scheurt. Eerder een gevaarte is dan de velomobiel. De autobestuurder zet nota bene op video dat hij de max snelheid van 80 overtreed om de Milan in te halen. Mag natuurlijk: om de Milan in alle schoonheid te laten zien Cool
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Bacchus
#17
(22-Feb-2022, 10:16 AM)Hoekie schreef:
(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: Verkeershandhaving werkt goed.

Ik zou het graag willen geloven (zag vanmorgen weer een blauw kentekenscooter ~60 rijden op het fietspad en menig auto ~100 rijden waar max 60 is en auto's geen richting aangeven bij verlaten rotonde en fietsers in het donker zonder licht....allemaal in 3 kwartier tijd)

Verkeershandhaving is ontstaan omdat het de reguliere politie geen prioriteit meer had voor het verkeer. In mijn werkzame tijd werd een aanmerkelijk deel van het politiebudget van Binnenlandse Zaken overgeheveld naar Justitie en van dat budget werd politie inzet ingekocht voor alleen Verkeershandhaving. Taken die de reguliere politiedienst onvoldoende oppakte.
Nu voor de VARAS feiten: Verkeersveelplegers, Afleiding, Rood licht, Alcohol en drugs, en Snelheid. Onderweg werden ook andere feiten gewoon meegenomen. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert. Wees blij met Verkeershandhaving. Anders was de chaos nog groter.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/facts...handhaving

Heel veel rijbewijzen ingevorderd voor alcohol en snelheid en als extra melding gedaan naar het CBR voor de Cursus Alcohol en Verkeer. Mochten de verdachten zelf betalen. Bij weigering werd het rijbewijs ongeldig verklaard voor onbepaalde tijd. Menig auto inbeslaggenomen. Gewoon lik op stuk.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#18
(22-Feb-2022, 12:12 PM)PietV* schreef:
(22-Feb-2022, 10:16 AM)Hoekie schreef:
(22-Feb-2022, 12:22 AM)PietV* schreef: Verkeershandhaving werkt goed.

Ik zou het graag willen geloven (zag vanmorgen weer een blauw kentekenscooter ~60 rijden op het fietspad en menig auto ~100 rijden waar max 60 is en auto's geen richting aangeven bij verlaten rotonde en fietsers in het donker zonder licht....allemaal in 3 kwartier tijd)

Verkeershandhaving is ontstaan omdat het de reguliere politie geen prioriteit meer had voor het verkeer. In mijn werkzame tijd werd een aanmerkelijk deel van het politiebudget van Binnenlandse Zaken overgeheveld naar Justitie en van dat budget werd politie inzet ingekocht voor alleen Verkeershandhaving. Taken die de reguliere politiedienst onvoldoende oppakte.
Nu voor de VARAS feiten: Verkeersveelplegers, Afleiding, Rood licht, Alcohol en drugs, en Snelheid. Onderweg werden ook andere feiten gewoon meegenomen. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert. Wees blij met Verkeershandhaving. Anders was de chaos nog groter.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/facts...handhaving

Ben ik ook. Ik zou alleen graag willen dat de Politie veel meer tijd voor handhaving zou hebben. Zoals voor de genoemde excessen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de Politie, en met name de agenten met die taak, dat zelf ook graag zouden willen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#19
(22-Feb-2022, 12:24 PM)Hoekie schreef: Ben ik ook. Ik zou alleen graag willen dat de Politie veel meer tijd voor handhaving zou hebben. Zoals voor de genoemde excessen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de Politie, en met name de agenten met die taak, dat zelf ook graag zouden willen.
Inderdaad. Neem een kijkje op de YouTube van Aymar van Schemerwoude en je ziet wat leuke voorbeelden van zaken die wel gehandhaafd mogen worden. Automobilisten behorend bij wielerteams over het fietspad (zonder wedstrijd/ontheffing/whatever), gevaarlijk afsnijdgedrag etcetera.
De politie doet er niets aan, ook niet als je aangifte doet.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(22-Feb-2022, 12:46 PM)365cycle schreef:
(22-Feb-2022, 12:24 PM)Hoekie schreef: Ben ik ook. Ik zou alleen graag willen dat de Politie veel meer tijd voor handhaving zou hebben. Zoals voor de genoemde excessen. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de Politie, en met name de agenten met die taak, dat zelf ook graag zouden willen.
Inderdaad. Neem een kijkje op de YouTube van Aymar van Schemerwoude en je ziet wat leuke voorbeelden van zaken die wel gehandhaafd mogen worden. Automobilisten behorend bij wielerteams over het fietspad (zonder wedstrijd/ontheffing/whatever), gevaarlijk afsnijdgedrag etcetera.
De politie doet er niets aan, ook niet als je aangifte doet.

Zijn QV is toch rood/zwart? Dan haalde hij mij afgelopen zaterdag volgens mij in in via de weg. Ik reed braaf op het fietspad. In Lochem.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(22-Feb-2022, 05:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Zijn QV is toch rood/zwart? Dan haalde hij mij afgelopen zaterdag volgens mij in in via de weg. Ik reed braaf op het fietspad. In Lochem.

https://www.youtube.com/channel/UC-_t-Ix...DaA/videos
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#22
Hoewel hij ook valide punten heeft, vind ik de toon van Aymar negatiever dan nodig. Als ik naar zijn filmpje van 2 dagen terug kijk:
"Deze route wordt als sluiproute gebruikt door mensen die niet voor de stoplichten willen wachten." - ja, daarom rijd je er zelf óók.
"Deze auto's horen hier helemaal niet te rijden." - jawel, het is een weg. Sluipverkeer is niet verboden en een compleet natuurlijk verschijnsel in ons wegennet.

De groene Porsche haalt inderdaad wel behoorlijk mallotig in. En het getoeter was niet nodig.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999
#23
(22-Feb-2022, 05:37 PM)ThijsR schreef: Hoewel hij ook valide punten heeft, vind ik de toon van Aymar negatiever dan nodig. Als ik naar zijn filmpje van 2 dagen terug kijk:
"Deze route wordt als sluiproute gebruikt door mensen die niet voor de stoplichten willen wachten." - ja, daarom rijd je er zelf óók.
"Deze auto's horen hier helemaal niet te rijden." - jawel, het is een weg. Sluipverkeer is niet verboden en een compleet natuurlijk verschijnsel in ons wegennet.

De groene Porsche haalt inderdaad wel behoorlijk mallotig in. En het getoeter was niet nodig.

Op film lijkt het soms inderdaad of hij een beetje hoog van de toren blaast, maar het zelf meemaken of via een filmpje is nogal een verschil.

Die remmende en daarna achteruit rijdende auto op dat viaduct is wel echt heel extreem.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
Dit is het nieuwe draadje verkeersregels en verkeersgedrag dat afgesplitst is van het draadje Hoe een velomobiel aan te passen voor de oudere markt.

Groet,

Marco
Antwoord }
#25
(22-Feb-2022, 05:37 PM)ThijsR schreef: Hoewel hij ook valide punten heeft, vind ik de toon van Aymar negatiever dan nodig. Als ik naar zijn filmpje van 2 dagen terug kijk:
Aymar is soms erg fel, en verdedigt zijn rechten op een manier die ik zeker niet altijd zou durven. 
Negatief? Nee. Hooguit wat verbitterd. Zijn Youtube kanaal is een fractie van wat er daadwerkelijk allemaal gebeurt, net als dat ik lang niet alle akkefietjes in het Hork van de Dag topic post, want dan waren we inmiddels al wel een pagina of 10 verder geweest. En de politie is wel consequent: Zoals slachtoffers van verkrachting tegenwoordig al geen aangifte meer doen (omdat het tóch geen zin heeft of door de agenten zélf zelfs afgeraden wordt om aangifte te doen), neemt Aymar ook geen contact meer op met de politie. Zelfs met beeldmateriaal gebeurt er niets, behalve dat er hooguit gewezen wordt op het feit dat hij een wat "ongebruikelijk" voertuig heeft. 

(22-Feb-2022, 05:37 PM)ThijsR schreef: "Deze route wordt als sluiproute gebruikt door mensen die niet voor de stoplichten willen wachten." - ja, daarom rijd je er zelf óók.
Ehh, alweer nee. Ik weet niet hoeveel routes je inmiddels al gefietst hebt, maar zodra je verder wil dan een paar kilometer ben je aangewezen op dit soort wegen. Tussen dorpen en steden zijn voor automobilisten allerlei wegen aangelegd om snel en efficiënt naar allerlei verre bestemmingen te komen. Voor fietsen zijn veel minder alternatieven; de fietser wordt steeds vaker dwars door een centrum gestuurd (ik vermoed op verzoek van de winkeliers ofzo?)
Gevolg is dat als je Komoot of zelfs Google Maps om een snelle route vraagt, die vaak de sluiproutes aanraadt.

Prima als daar ook autoverkeer rijdt hoor, echt geen probleem. Wél een probleem als dat op sluiproutes tot opstoppingen leidt, want die wegen zijn totaal niet berekend op files. Het gaat geheid ergens problemen opleveren. Oók een probleem wanneer dat sluipverkeer de vaak geldende maximumsnelheid van 60 km/h gaan aanhouden als minimum, en een fietser die net zo vlot rijdt dat je even moet nadenken om 'm veilig in te halen, als het Grote Boze Obstakel gaan zien. 

Ik had gisteren ook even een toeterende automobilist achter me die 3 pogingen nodig had om me in te kunnen halen. Als je hier achter een fietser rijdt die (ik heb het even gechecked) over het hele stuk waar "ik in de weg zat" gemiddeld 46,9 km/h rijdt, en je mag maar 60, hoeveel langer zou het dan duren voor je op je plek van bestemming bent? Dat is te berekenen. Vanaf de dorpsgrens is de afstand 1,2 km, die ik afgelegd heb in 1:39. Rijd je exact 60 km/h (in feite al niet mogelijk, want dan moet je vanaf de dorpsgrens direct 60 km/h rijden), dan kost het 1:12; 27 seconden dus... en dan is het verschil ook nog eens kleiner. Bij de dorpsgrens van Moerkapelle zit een wegversmalling; daar reed precies een motor door, waardoor de auto achter me moest inhouden (maar voor een motor en een velomobiel is er voldoende ruimte om elkaar met 2m tussenruimte te passeren). 

Een fietser vervelen en in gevaar brengen voor misschien 15 seconden - je moet er maar zin in hebben.

(22-Feb-2022, 05:37 PM)ThijsR schreef: "Deze auto's horen hier helemaal niet te rijden." - jawel, het is een weg. Sluipverkeer is niet verboden en een compleet natuurlijk verschijnsel in ons wegennet.
Hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Het is een natuurlijk verschijnsel, maar ook een ongewenst verschijnsel. Als dit veel gebeurt zie je hier als de gemeente een goede afdeling heeft voor verkeer al snel van die kabels over de weg verschijnen, en daarna wordt er e.e.a. aangepast om de weg geschikt te maken, of om sluipverkeer op deze plek te ontmoedigen. Als ze écht goede verkeerskundigen hebben rondlopen, hebben die maatregelen dan alleen invloed op de voertuigen die je er weg wil hebben, en geen negatieve invloed op bijv. fietsers, maar helaas is de wereld nog lang niet zo mooi Big Grin 

(22-Feb-2022, 05:37 PM)ThijsR schreef: De groene Porsche haalt inderdaad wel behoorlijk mallotig in. En het getoeter was niet nodig.
Jup. Die GoPro heeft een vrij grote beeldhoek. Die Porsche komt dus dichterbij dan het lijkt.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#26
Ik rijd tegenwoordig op een N-weg waar max. 60km/u gereden mag worden.
Op deze weg reed het gemotoriseerde verkeer meestal 80km/u.

Over een afstand van 6,5 km liggen nu, schrik niet, 20 verkeersdrempel.

Verbijsterend genoeg helpt dit dus echt. Had ik nooit verwacht. Om de 300m ligt dus weer een drempel en tussendoor versnellen heeft dus niet of nauwelijks nut. Dit toont aan dat als een provincie het lef heeft om zo'n in mijn ogen belachelijk aantal drempels aan te leggen dat het effect heeft. Het kan dus wel.
Voor mij als fietser levert het lichtelijk ongemak op, maar dat accepteer ik volledig.

Langs de rijbaan (3m, grijs asfalt) voor gemotoriseerd verkeer liggen hele brede fietsstroken (2x 2m, rood asfalt).
Vreemd genoeg rijdt 98% van de motorvoertuigen voor een groot deel op de fietsstrook.
Sommigen zelfs met 4 wielen, dat is echt krap hoor  Confused 

Ik heb dit gemeld, maar de politie gaat niet handhaven. Reden: nergens staat in de wet na hoeveel meter je deze fietsstrook weer moet verlaten. Dit moet dus wel, maar niemand doet het.

Gemotoriseerd verkeer mag hier namelijk wel op rijden, maar ze mogen geen verkeersdeelnemers op de fietsstrook hinderen. Het zijn dus echte fietsstroken met om de zoveel honderd meter een witte fiets erop geschilderd. Het zijn dus géén fietssuggestiestroken.

Als ik daar met de auto rijd, rijd ik dus wel keurig op het grijze asfalt. Heel veel tegenliggers gaan dan knipperen, terwijl ik keurig op tijd opzij ga. Mensen zijn er dus echt van overtuigd dat ze voor een deel op dat rode asfalt/de fietsstrook moeten rijden. Waarom ga je anders knipperen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , emgaron


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik had mijn post aan...Hoekie — 03:11 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...365cycle — 02:50 AM
XL Hotspot in 3d-print
Fijne lamp? Wat is...365cycle — 02:41 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van de...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM