Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na 5 keer fietsen
#1
...en een kilometer of 160 totaal ga ik de Challenge gedesillusioneerd weer verkopen! Nee niets is minder waar. Ik ben een echte beginner op de ligfiets en de tips op dit forum hebben me al een eind op weg geholpen. Dank ook aan Bob voor zijn tips. Wat is het lekker fietsen! Maar een leercurve heeft het ook wel. Na de vuurdoop op de VAM berg nu een aantal rondes gemaakt en wat aanpassingen aan de fiets doorgevoerd. Mijn ervaringen bevatten misschien ook wat handige tips voor andere beginners.
  • Bij aanschaf zat de stoel van mijn Hurricane in de laagste stand. Mooi aero denk ik, maar ik heb hem toch naar de middelste stand verplaatst. En fietste meteen wat meer ontspannen, gebalanceerd. Mogelijk omdat het zwaartepunt daarmee wat centraler komt te liggen.
  • Vering iets soepeler gezet (was bij de eerste tocht nauwelijks voelbaar). Ik heb nu volgens mij de afstelling beter, de vering vangt de schokken op maar deint niet. Houd het voorlopig even zo.
  • De eerste twee keer fietsen kwam ik nauwelijks de bochten door en ging soms rechtdoor. Dat gaat nu een stuk beter. Ook haakse bochten op fietspad breedte gaan beter. Ik voel me op een fietspad nu ook ontspannen(er) bij tegenliggers. Beetje hangen in de bocht en de bocht goed doorkijken helpt. En dan is een bocht op een ligfiets trouwens ineens een stuk leuker dan op een gewone fiets.
  • Ik fiets met daglicht. Dwz ik heb een Sigma PowerLed gemonteerd met de bijbehorende accu in een bidon. Werkt uitstekend. De laagste stand is nog altijd 500 lumen dus overdag goed zichtbaar. Geeft me een veilig gevoel. Ik zoek nog een goed achterlicht. Heb het idee gewoon het daarvoor bedoelde frame op de bagagedrager te gebruiken, dus een klassiek achterlicht met 2 bevestigingsbouten. Ik lees dat een Spanninga elips xb hier een goede optie voor is (goed zichtbaar). Heeft iemand een beter idee dan hoor ik het graag. 
  • Grappig trouwens, met of zonder daglicht geven tegemoet komende auto's me echt wat meer ruimte dan op de gewone fiets merk ik. 
  • Auw, die bil -en beenspieren. Ik fietste de laatste maanden echt veel, maar het lijkt alsof ik helemaal opnieuw kracht op moet bouwen. Komt vanzelf. Ik houd een licht verzet aan om de knieën niet teveel te belasten. 
  • De vorige eigenaar had (kruip)olie gebruikt om wat draaiende delen te smeren. met als gevolg dat de hele fiets onder de oliespetters zat na 1 keer fietsen. Ik heb alles zoveel mogelijk verwijderd maar nog steeds niet helemaal weg.
  • Bedoeling is er mee naar Enschede te gaan fietsen; daar zitten de nodige lastige passages met oversteken en haakse korte bochten in het drukke verkeer bij. Daarvoor wil ik eerst nog meer zekerheid opbouwen.
Binnenkort post ik graag een filmpje van mijn fietstochtjes hier in de omgeving Salland / Twente.
Antwoord }
#2
Bouw het rustig op, niet te hard van stapel. Je lijf moet tijd hebben om te wennen aan de nieuwe inspanning.
Wat helpt voor het begin, om wat meer vertrouwen te krijgen is ook echt oefenen met dat wat je lastig vindt, wegrijden, starten bij het stoplicht, krappe bochtjes.

Ik heb een erg saaie woonwerkroute, soms wil ik nog wel eens wat slalommen tussen de witte streepjes midden op het fietspad. Ik heb steeds ruim een kilometer zicht vooruit en er is hier erg weinig fietsverkeer, dus dat kan.

Ook leuk oefenen is het op lege parkeerplaatsen of dergelijke plekken, waar je ruimte hebt, en goed wegdek. De hindernissen moet je dan zelf bedenken. rondjes, 8 jes draaien dat soort dingen. Het zelfde bochtje of kleine rondje een keer of 10-15 rijden dan merk je wel wat er goed of fout gaat. Komt wel goed.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT , Lig-hen , ChrisvM
#3
Een paar goede tips van mijn naamgenoot!
Zelf vond ik het starten en stoppen een lastig punt om te leren, dus bestede ik een paar uurtjes in mijn wijk uit precies dat. Wel wat saai maar oefening baart nu eenmaal kunst. Op dit moment alleen nog moeite met heel langzaam rijden (>5 km.u) maar ook dat ga ik leren.
Heel veel succes en plezier in één van de leukste manieren van fietsen!
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor. 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT , Lig-hen , ChrisvM
#4
Beste Chris,

Het belangrijkste is gewennen en ontspannen. Met de gewenning komt het ontspannen vanzelf. En met die ontspanning verdwijnt de stijfheid in je spieren, die je onnodig en onwillekeurig aanspant.

Je evenwichtsorganen zijn bij het fietsen gewend aan rechtop of sportief voorover. Daar is jouw motoriek aan gewend. Uit balans is bijna gelijk aan het lopen. Op een ligfiets voelt uit balans alsof je uit bed rolt. Ook voor de beginneling in de bochten. De stoel wat meer rechtop zetten helpt.

Een soepel verzet helpt voor de beginnende ligfietser. Je krijgt daarmee een beter fietsgevoel.

Als je fietsen gewend bent, kun je dezelfde trapfrequentie aanhouden. Over het belasten van je knieën gaan de vreemdste geruchten. De grootste oorzaak is je leefwijze en de gevoeligheid voor ontstekingen die daaruit voortvloeit. Klachten komen waarschijnlijk voor meer dan 9i0% van binnenuit. Zwaar verzet is dan de druppel die de emmer doet overlopen. Zonder vermindering van de ontstekingsgevoeligheid blijven knieklachten aanhouden. Een maand stoppen met dierlijke eiwitten doet bij velen wonderen. Ben pas 75 en kan elke verzet trappen. Ken alleen knieklachten bij valpartijen en van korte duur.

Veel plezier en succes op jouw Hurricane,

Piet.
Antwoord }
Bedankt door: ChrisvM , vdbeemd
#5
(19-Oct-2022, 11:00 PM)Jeroen S schreef: Ook leuk oefenen is het op lege parkeerplaatsen of dergelijke plekken, waar je ruimte hebt, en goed wegdek. De hindernissen moet je dan zelf bedenken. rondjes, 8 jes draaien dat soort dingen.
Ik stel me al voor dat je een parcours uitzet met een stapel pionnen. Smile
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ChrisvM
#6
Proberen zo langzaam mogelijk te fietsen zowel rechtdoor als bochten dit icm remmen.
Achteruit lopen terwijl je op de fiets zit,weer met bochtjes en remmen.
Naderhand komt de snelheid.
Geeft je zelfvertrouwen door beheersing.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ChrisvM
#7
Kleine tip voor bochten die ik met de toch wel vrij listig manoeuvreerbare M-Racer weer bewust toegepast heb:
In bochten zachter trappen = afremmen. Harder trappen = je komt overeind, dus de bocht wordt ruimer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(19-Oct-2022, 07:52 PM)ChrisvM schreef:
  • Ik fiets met daglicht. Dwz ik heb een Sigma PowerLed gemonteerd met de bijbehorende accu in een bidon. Werkt uitstekend. De laagste stand is nog altijd 500 lumen dus overdag goed zichtbaar. Geeft me een veilig gevoel. Ik zoek nog een goed achterlicht. Heb het idee gewoon het daarvoor bedoelde frame op de bagagedrager te gebruiken, dus een klassiek achterlicht met 2 bevestigingsbouten. Ik lees dat een Spanninga elips xb hier een goede optie voor is (goed zichtbaar). Heeft iemand een beter idee dan hoor ik het graag. 
Ik heb laatst de Spanninga Duxo Xb gehaald. Kwam erg goed uit een oude ANWB Fietsersbond test en is alleen nog verkrijgbaar als oude voorraad. Betekend hier dat hij erg goedkoop is. Hij bevalt mij tot nu toe goed, komt flink wat licht vanaf. Link naar test hier.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , ChrisvM , gideon
#9
Ik heb geen dingen mee gebracht, het is voor mij ook al weer jaren terug. 1995 ofzo. Had destijds een extreem lage racer van Meindert Valenteijn. Het voorwiel liep naast het 65 tands kettingblad. Dat beperkte de stuuruitslag nogal. Enige oplossing is dan harder door de bocht, schuiner hangen en minder sturen. Het vraagt enige zelfoverwinning op met 30 op een bocht af te rijden en je er in te gooien, als je weet dat je bij 20 km/h niet ver genoeg kunt insturen om de bocht te halen.

Daarom heb ik dus best een tijdje rondjes en achtjes gereden. Met 8 jes wordt je niet zo duizelig. De wisseling van links hangen naar rechts hangen oefen je dan ook. Vaak zijn er wel van die patroontjes in de bestrating, of markeringen, of groenperkjes of iets anders wat je kunt gebruiken.

Voor de gevorderden op de lage racer; Probeer eens om een bidon van de grond te pakken terwijl je er langs fietst. Op tijd terugschakelen, met 1 hand op de grond of aan een paaltje en beide voeten ingeklikt wegrijden kan ook. Met enige oefening.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , berth9999 , ChrisvM
#10
(21-Oct-2022, 10:03 AM)Jeroen S schreef: Ik heb geen dingen mee gebracht, het is voor mij ook al weer jaren terug. 1995 ofzo. Had destijds een extreem lage racer van Meindert Valenteijn. Het voorwiel liep naast het 65 tands kettingblad. Dat beperkte de stuuruitslag nogal. Enige oplossing is dan harder door de bocht, schuiner hangen en minder sturen. Het vraagt enige zelfoverwinning op met 30 op een bocht af te rijden en je er in te gooien, als je weet dat je bij 20 km/h niet ver genoeg kunt insturen om de bocht te halen.
Big Grin Dat soort dingen werken met een M5 racer (laag of mid, maakt niet uit) met die lange ketting langs het voorwiel ook. Ik vond het heel vergelijkbaar voelen met die keer dat ik op het circuit mocht rijden in een auto met een ENORME achtervleugel, en dus downforce. Ik kreeg licht overstuur in een bocht, en vond het wel hard zat gaan. De coureur die meereed instrueerde me om de volgende keer nog 30 km/h sneller die bocht in te gaan - het duurde een paar rondes voor ik die instructie ook op durfde te volgen. Het werkte wel: De druk op de spoiler duwt de achterkant op het asfalt, en hield 'm strak op z'n plek. Het voelt zó tegenstrijdig en het werkt toch. Dit dus: 

[Afbeelding: comfortzone.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , ChrisvM
#11
Bedankt voor de tips allen. Ik merk dat ik het eigenlijk ook juist erg leuk vindt om iets nieuws te moeten leren. De lol zit dus ook in het leerproces zelf. Voorlopig vermaak ik me zeker met de Hurricane en ze daagt me meer dan genoeg uit. Morgen hopelijk weer een rondje. De tip om eens op een parkeerplaats te gaan oefenen pak ik zeker mee. Ik begrijp ook van andere websites dat de Hurricane een heel wendbare fiets is, benieuwd of ik dat er een beetje uit kan gaan halen op termijn. Vwbt het achterlicht heb ik toch gekozen voor een Lezyne strip drive pro 300. Dat is een erg sterke lamp die ik makkelijk kan uitwisselen met een andere fiets. Alleen nog even zien hoe ik hem het makkelijkste kan monteren op de Hurricane.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Wat mij altijd het meeste geholpen heeft met aan fietsen te wennen, woon-werk verkeer over 5 km enkele reis.

Je moet (want anders kom je niet op het werk.) Maar het geeft ook regelmaat, anders dan de tochtjes in de vrije tijd die veel te makkelijk overgeslagen worden (door mij.)

Parkeerplaatsen zonder autos zijn zeldzaam in dit gebied of ik zoek niet goed. Maar de fietspaden hier zijn behoorlijk breed en meestal erg rustig buiten de spits (of net voor/na de pont aankomt) en gaven mij een goede plek om de eerste beginselen te oefenen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , ChrisvM , Lig-hen
#13
En dit  bericht  van Willeke gaat volgens mij over een Flevotrike. Dat is echt heel veel lastiger dan een doorsnee ligfiets. De Flevotrike heeft kantelknik-besturing en dat moet je echt oefenen op een plek met voldoende ruimte. Een ligfiets met gewoon stuur kost 5 minuten  om mee weg te fietsen. De gewenning vraagt inderdaad veel meer, zie het bericht van van PietV hierboven
Ik vind dat een heel aardige analyse van de gewenning op een ligfiets. Het klopt met mijn gevoel.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(21-Oct-2022, 07:23 PM)Roepers schreef: En dit  bericht  van Willeke gaat volgens mij over een Flevotrike. Dat is echt heel veel lastiger dan een doorsnee ligfiets. De Flevotrike heeft kantelknik-besturing en dat moet je echt oefenen op een plek met voldoende ruimte. Een ligfiets met gewoon stuur kost 5 minuten  om mee weg te fietsen. De gewenning vraagt inderdaad veel meer, zie het bericht van van PietV hierboven
Ik vind dat een heel aardige analyse van de gewenning op een ligfiets. Het klopt met mijn gevoel.

Groet,

Marco

Dit ging zeker niet alleen over de Flevo's, ik heb voor de Flevo's een Trike (zonder merk maar leek heel veel op een Sun Easy,) en een Batavus Relaxx gehad. De overstap was niet zo makkelijk, van een trike met totaal geen invloed van je bewegingen naar een bike die snel reageert op je evenwicht. Daarop oefenen was niet zo lang als op de Flevo's maar koste wel wat tijd en hoe meer je rijdt hoe vertrouwder het voelt.

Niet iedereen rijdt in 5 minuten weg op een twee-wieler ligfiets, aan de andere kant, veel mensen leren de Flevo's besturen in een uurtje of twee (sommige zelfs in 5 minuten,) ik was wat langzamer en heb er zo'n 6 uur (verdeelt over een aantal weken) over gedaan, maar dat was dan ook in een winter met sneeuw wat oefenen niet makkelijk maakte. Overstappen van de drie wieler naar de twee wieler was heel makkelijk, 5 minuten wennen of zo. 

Sommige mensen geven de Flevo's op als te moeilijk. Misschien geen lege parkeerplaatsen of brede fietspaden in hun buurt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
Ik had waarschijnlijk het persoonlijker, bij mijzelf moeten houden. Mijn eerste ligfietservaring had ik bij De Liggende Hollander in Eindhoven op een huurfiets in 1994. Net toen ik mij afvroeg of het mij ooit zou lukken riep Frank (de verhuurder): "Ik heb je al lang losgelaten, hoor!". Dat was dus 5 minuten. Ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.  Toen ik in 1995 een ligfiets bij hem kocht probeerde ik een Flevotrike en dat werd een fiasco. Wel jammer, want de Flevo's hebben toch iets heel bijzonders. Er is niet voor niets een fansite. Inmiddels heb ik een kleine verzameling Sinners (niet in een tin cup, maar in het koetshuis). Ook leuk.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#16
Bob bedankt voor de tip, gisteren heb ik een Spanninga duxo xb gehaald bij Gamma (€9,99).
Wat een super achterlicht. Alleen het openen om de batterijen te vervangen vergt veel kracht en voorzichtigheid (om het plastic sluitklipje niet te breken).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(26-Oct-2022, 10:03 AM)gideon schreef: Bob bedankt voor de tip, gisteren heb ik een Spanninga duxo xb gehaald bij Gamma (€9,99).
Wat een super achterlicht. Alleen het openen om de batterijen te vervangen vergt veel kracht en voorzichtigheid (om het plastic sluitklipje niet te breken).
Ja dat is inderdaad het grote nadeel. Heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Maar voor die prijs en die hoeveelheid licht neem ik het voor lief.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM