Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Martin welk merk, type (RD-M….jaar) is die derailleur.
Msschien heb ik zo’n stelschroef voor je
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(27-Mar-2023, 11:23 PM)gideon schreef: Martin welk merk, type (RD-M….jaar) is die derailleur.
Msschien heb ik zo’n stelschroef voor je
Yes ik lees ook even mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
EVen naar de lokale bouwmarkt kan niet?
Zijn dat echt heel speciale schroeven dan qua maatvoering?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
@ZoefZoef: Ik dacht ook in eerste instantie aan de B-schroef, die niet heel spannend is. Maar volgens mij is Martin die holle schroef tussen buitenkabel en derrie kwijt, die waar de binnenkabel doorheen gaat.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hoekie
Zoiets? Kost maar een paar euro denk ik. Gewoon ff vragen bij de fietsenmaker.
[Afbeelding: derschroef.jpg]
[Afbeelding: how-adjust-indexed-rear-derailleur-02.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(27-Mar-2023, 11:21 PM)Lopopodium schreef: Ik zou even naar de lokale fietsenmaker lopen om te vragen wat ze daar nog in een laadje hebben liggen dat stof aan het verzamelen is.
(28-Mar-2023, 06:39 PM)De tovenaar schreef: Zoiets? Kost maar een paar euro denk ik.
... (foto) ...
Ja, zo'n ding als op die foto.
Ik ben bij de fietsenmaker langs geweest en die trok zo een gloednieuwe uit een la voor me. Drie euro.
Dat was bij de meest praktische blingblingloze fietsenmaker die ik ken hier in de omgeving, een dorp verderop.

De term stelschroef (gezien in webwinkels) leverde ook nog enige spraakverwarring op. De fietsenmaker kwam eerst met zo'n schroef zoals bij de H en de L op bovenstaande foto. Toen ik uitlegde dat ik een hol ding bedoelde waar de kabel doorheen gaat visde hij het juiste onderdeel uit een la. Op de verpakking staat dat het een stelbout is.

(27-Mar-2023, 11:23 PM)gideon schreef: Martin welk merk, type (RD-M….jaar) is die derailleur.
Mijn derailleur is een obscuur geval, 9-speed en er staat in sterk vervaagde letters Shimano Exage op. Een serienummer is nergens te bekennen. Zoeken op Shimano Exage levert me vooral visdraad en vismolens op, en op marktplaats derailleurs uit het 6-speed en 7-speed tijdperk.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
Zover ik weet stammen de Shimano Exage derailleurs (en complete groepen) uit eind jaren 80- begin  jaren 90.
Exage had je met lange kooi (MTB) zoals type: Exage 500, RD-M500 (die zat net onder LX RD-M550)
Hier nog een paar varianten: RD-M320, RD-M450, 

Je had ook de race uitvoering (korte kooi) bijvoorbeeld RD-A450

Maar je had meerdere types Exage 300 (RD-M300) 400 (RD-M400) waarin 300 goedkoop was en 500 de top Cool

De type nummers bij Shimano derailleurs (RD-M…..) staan aan de binnenkant van de derailleur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
omdat ik een factuur van mn lieve ex-verhuurder zag onder ogen kreeg. Een factuur die ik geacht wordt te moeten betalen, maar die grotendeels onbetaald zal blijven waarschijnlijk. Nouja, factuur. Het was de eindinspectie en bedragen erbij. Geen idee wie dat hersteld heeft.

Voor het verwijderen van een stuk raamfolie in de doucheruimte (1m2, 1 stuk) wordt het schappelijke bedrag van 110 euro in rekening gebracht. Zo'n folie zonder lijm, dat je aanbrengt met wat sop en zo'n raamwisser, en dat kleeft door statische lading. Maal 2, want ook in de woonkamer was dat aanwezig op 2 ramen en het wordt kennelijk per vertrek gerekend. 250 euro voor het vervangen van een wasbak, dik in de 30 euro voor het wegbrengen van een paar spulletjes naar de container 20m verderop die nog in de meterkast stond en nog een paar dingen waarvan ik dacht WTF!? Zoals 2 sleutels a 35 euro per stuk, terwijl ik nooit 3 sleutels heb ontvangen. Een roostertje in de keuken, a 25 euro die er nooit heeft gezeten voor zover ik me kan herinneren. Kreeg weer even hartkloppingen en haat bij het zien van die factuur. ALsof ik niet hard genoeg door ze genaaid ben Sad

En zo loopt de totaalrekening van een ontruiming na het terughalen van de fietsen die stoute ik niet in mn kelderbox had geplaatst op een kleine 8k, een negatieve verhuurdersverklaring en straks geen geld om een andere woning in te richten. Schrijf het maar even van me af, maar ben dus echt gewoon kwaad op die bedragen. Alsof het niks is.

Overigens geen voorinspectie gehad, en ook niet de mogelijkheid zelf de defecten op te lossen. Althans, geen post gezien van de verhuurder NA de ontruiming. En nog voor het vonnis werd mij al telefonisch medegedeeld dat ze alle dienstverlening met mij hebben gestopt (toen ik ze belde met bijv. de vraag wat de nieuwe huuur zou woning in geval van een mogelijke woningruil. Hen zelf bellen zou dus bij voorbaat al afgewimpeld worden. Ook niet teruggebeld door degene aan wie de telefoniste het zou voorleggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Wat er ook gebeurd is, ze horen je in ieder geval geen oor aan te naaien. Zoek even contact met iemand die juridisch advies kan geven (die dame die je laatst noemde bijvoorbeeld), want als ik het me goed herinner moeten ze wettelijk gezien beschadigingen kunnen aantonen en ook een opleveringsrapport van toen je er kwam wonen kunnen overleggen.
Kan het nu even niet navragen (persoon in kwestie die ook verhuurder is is momenteel flink ziek), maar zodra dat weer kan doe ik het even voor je als het nog actueel is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(28-Mar-2023, 09:39 PM)ZoefZoef schreef: Voor het verwijderen van een stuk raamfolie in de doucheruimte (1m2, 1 stuk) wordt het schappelijke bedrag van 110 euro in rekening gebracht. [...] 250 euro voor het vervangen van een wasbak,

Ik vind die verhouding vooral ook krom: Een nieuwe wastafel, kraan, afvoer, transport, montage door een loodgieter, afvoer van de oude spullen naar de milieustraat, kan samen makkelijk wel 250 kosten. Een hoekje folie lospeuteren en met beleid in 30 seconden van het raam trekken en in het huisvuil gooien door degene die constateert dat het er niet hoort te zitten, kost een tientje als je er echt een prijs aan moet hangen.

Qua sleutels en roostertje denk ik dat ze ook zullen moeten aantonen dat het voor jou duidelijk was dat die er hoorden te zijn. Een inventarisatie toen je erin trok is het meest logische. Als dat ontbreekt, kunnen ze je moeilijk in gebreke stellen, lijkt me. En inderdaad lijkt het me niet meer dan logisch dat je bij oplevering van de woning er samen even doorheen loopt zodat je kleine dingen zelf ter plekke kan oplossen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(28-Mar-2023, 08:32 PM)gideon schreef: De type nummers bij Shimano derailleurs (RD-M…..) staan aan de binnenkant van de derailleur
Mijn derailleur is een RD-M520 (9-speed).
Het staat er best duidelijk op, suf dat ik dat nooit opgemerkt heb, je moet alleen even aan de andere kant kijken.

(28-Mar-2023, 08:32 PM)gideon schreef: Zover ik weet stammen de Shimano Exage derailleurs (en complete groepen) uit eind jaren 80- begin  jaren 90.
Volgens de vorige eigenaar was mijn fiets (Challenge Hurricane) van ongeveer het jaar 2000.
Hoe zou dit kunnen?
... misschien is de typenaam Exage nog tot eind jaren 90 gebruikt ...
... of die vorige eigenaar heeft even een oude derailleur eronder geschroefd voordat hij de fiets verkocht ...
... of mijn fiets is van rond het jaar 1990 ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Martin, een RD-M520 is uit +/- 1990. Je kan het exacte jaar en maand vinden in de 2-letter code, die staat waarschijnlijk ook op de achterkant. 1e letter is het jaar: a= 1976, b=1977….enz.
2e letter is de maand, a= jan, b=feb……
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Er lijkt 0D te staan -- nul met een schuine streep erdoor zoals in een programmeerfont, gevolgd door hoofdletter D. Het staat op zijn kop t.o.v. het typenummer, een beetje schuin richting de hoek.

Ik kan nergens wat vinden dat Shimano ooit cijfers gebruikt heeft. Als die nul een hoofdletter O of Q is, dan is de derailleur dus uit 1990 of 1992.

Volgens https://ligfiets.net/bicycles/15 kwam de Challenge Hurricane in 1994 op de markt.
Hebben Challenge frames ergens een datum of code?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Volgens mij is jouw hurri niet van de mid jaren 90 maar van latere datum. De eerste hurris zagen er dacht ik zo uit:
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-bro...-hurricane
Met een rechte stuurstang, kortere wielbasis en snelspanners om de neuspijp te verschuiven. Jouw hurri is langer, heeft een gebogen stuurstang en zie ik daar een verende voorvork of vergis ik me? Ik vermoed dat de vorige eigenaar die achterderailleur ooit heeft vervangen voor een oudje die ie nog ergens had liggen.
[Afbeelding: IMG-20220828-134606-a.jpg]
Antwoord }
Bij oude Hurries gaat de neuspijp meer schuin omlaag en niet zoals bij deze. Deze is recht.

Dit lijkt mij ook een Tour-versie. Is iets langer dan de Sport.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
En ik meen me te herinneren dat Paul Voerman destijds een afkeer had van alles wat Shimano was, hij zweerde bij Sachs bij de afmontage.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Die oude Challenge liggers hebben vaak ook een soort Dual-drive
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(31-Mar-2023, 12:34 AM)Martin van Mourik schreef: Hebben Challenge frames ergens een datum of code?

Goeie vraag. Ik zie nu onder het crankstel (op de neuspijp dus) een framenummer.
Bij mij staat 2007, maar dat is van een 2e hands Wizard waarvan ik de neuspijp heb overgenomen.
Onder jouw neuspijp zal misschien mijn oude framenummer staan, iets met 1998, klopt dat? Big Grin
Misschien heb je die oude neuspijp nog die te kort was?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(31-Mar-2023, 07:19 AM)De tovenaar schreef: Volgens mij is jouw hurri niet van de mid jaren 90 maar van latere datum. De eerste hurris zagen er dacht ik zo uit:
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-bro...-hurricane
Met een rechte stuurstang, kortere wielbasis en snelspanners om de neuspijp te verschuiven. Jouw hurri is langer, heeft een gebogen stuurstang en zie ik daar een verende voorvork of vergis ik me? Ik vermoed dat de vorige eigenaar die achterderailleur ooit heeft vervangen voor een oudje die ie nog ergens had liggen.
[Afbeelding: IMG-20220828-134606-a.jpg]

De eerste hurri’s hadden als vering een rubberblok, en als stuur een stadsfiets-stuur. Zo staat hij bij mij in de schuur. 
martinR
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(31-Mar-2023, 07:19 AM)De tovenaar schreef: ... zie ik daar een verende voorvork of vergis ik me? ...
Ja, het is een geveerde voorvork. Die vering heb ik er overigens uitgesloopt, en het resultaat bevalt me goed. De voorvering was al aan de slappe kant toen ik hem kocht, en begin dit jaar was het zover dat de vering er permanent ingezakt bij stond. Ik heb dat veerelement vervangen door een M8 bout met onder een dopmoer als mooi afgerond steunpunt, en een houten klos plus een paar ringen van siliconenrubber aan de bovenkant.
Ik koop misschien nog een keer zo'n SID adapter en probeer dan dat veerelement goed hard op te pompen.





(31-Mar-2023, 09:27 AM)gideon schreef: Die oude Challenge liggers hebben vaak ook een soort Dual-drive
Dual-drive is de combinatie van een derailleur en een versnellingsnaaf toch?
Mijn hurri heeft geen versnellingsnaaf.



(31-Mar-2023, 10:22 AM)De tovenaar schreef: Onder jouw neuspijp zal misschien mijn oude framenummer staan, iets met 1998, klopt dat?

Misschien heb je die oude neuspijp nog die te kort was?
Ik kan geen datum of jaartal vinden op jouw neuspijp, en ook niet op die te korte die eerst op mijn fiets zat.

Die te korte neuspijp die eerst op mijn fiets zat was ook niet origineel, want is matzwart overgeschilderd, maar was origineel metaalbauw.

Misschien slaat het jaartal op jouw neuspijp op het onderdeel, en niet op de fiets waar die oorspronkelijk op zat.

Ik heb nog wat gezocht maar kan verder nergens een code of datum op het frame van mijn hurri vinden.


(31-Mar-2023, 10:22 AM)De tovenaar schreef: De eerste hurri’s hadden als vering een rubberblok ...

De vering op mijn hurri bestaat na aanpassingen die ik gedaan heb ook alleen uit rubber: de schuimrubber mat waar mijn ventisit-achtige zelfknutsel-mat op ligt, en ringen siliconenrubber tussen houten klossen in de voor- en achtervering. Na het verwijderen van de achtervering voelde de aandrijving efficienter. Na het verwijderen van de voorvering vond ik het stuurgedrag betrouwbaarder.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik vind vering ook meestal niet oké.

Alleen mijn Milan heeft vering. De rest niet; allemaal hardtail.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Omdat... 10 km na vertrek m'n ketting brak. Cry  Terwijl ik van een brug afreed en eigenlijk totaal geen kracht zette op de pedalen.

Gelukkig zit er een kettingpons in mijn gereedschapsset en was er een bushalte (overdekt) in de buurt zodat ik iig droog kon knutselen. Een oplossing gemcGivered en weer teruggefietst. Op dit soort momenten ben ik wel blij dat ik een WAW heb en gewoon de voorkant er af kan halen om overal bij te komen. Rolleyes Het nadeel van een WAW is dat de ketting minder beschermd is. Hoewel ik niet denk dat een kettingbreuk hierdoor eerder optreed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
Een aantal jaren geleden had ik op mijn toen beide ligfietsen kettingen die om haverklap braken. Bij de regenfiets was het zo erg dat bij elk bezoek aan de Stad raak was (door de stoplichten). De eerste keer probeerde ik een ketting aan elkaar te ponsen  maar dat lukte niet. Ik had me toch vieze handen. Daarom heb ik sinds die tijd altijd een doosje snelschakeltjes met rubber handschoentjes bij mij. Ik had vaker een gebroken ketting dan lekke band. Voordeel van die terugkerende rampspoed is dat je er veel handiger in wordt en dat een kettingbreuk veel minder tijd kost. 

De kettingen die ik nu heb zijn volgens mij van betere kwaliteit.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
Ik ben nu wel echt helemaal klaar met dat weer van de laatste tijd. Net bij de dealer geweest en een nieuwe auto gekocht.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Lig-hen
De voorspellingen zijn anders op het moment goed. Jammer van je auto.
Antwoord }
Bedankt door:
(01-Apr-2023, 11:18 AM)365cycle schreef: Ik ben nu wel echt helemaal klaar met dat weer van de laatste tijd. Net bij de dealer geweest en een nieuwe auto gekocht.

Ja je moet wat vandaag  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 84 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM