...ik weliswaar mijn eerste lang fietstocht van het jaar op mijn ligfiets heb gefietst, en gelijk er maar 111 kilometer van heb gemaakt, ben ik uiteindelijk wel blijven steken op een voor mij lage gemiddelde snelheid. Ik probeer altijd 25 kilometer per uur te fietsen, en dat is mij de laatste twee jaar in meer dan 100 tochten prima gelukt (soms erg nipt, meestal erg ruim). Maar vandaag bleef ik steken op een erg magere 24,02 kilometer per uur. Stiekem toch wel een redelijke teleurstelling.
Waar het aan ligt? Geen idee. Mijn fietsconditie is niet slechter dan vorige jaren in deze tijd van het jaar. Het enige dat ik kan aanmerken is dat de wind erg gemeen hard waaide en ik leek het de hele tocht tegen of van opzij gehad te hebben (die tochten komen af en toe helaas ook wel eens voor). Na 75 kilometer was ik eigenlijk al wel uitgepierd, maar ervaring leert dat je daar een kilometer of tien later wel weer doorheen weet te fietsen. Dat was ook het geval (ik hield het verder redelijk moeiteloos vol tot 111), niettemin kreeg ik de kruissnelheid daarna eigenlijk niet meer boven de 25 en dat maakte dat de verdere rit een beetje voelde als zwoegen (of Mollemalen, voor de wielrenkenners).
Ik herken het wel een beetje, heb zelf ook altijd dat getal van 25 km/u in mijn hoofd. Maar ik haal het niet altijd En intussen heb ik daar wel vrede mee. Zolang ik maar lekker heb gefietst
Waar ik wel nog steeds van baal is dat ik op mijn Garmin navigatie heel vaak een gemiddelde van 25+ zie staan maar dat Strava daar na synchronisatie altijd een paar tienden vanaf snoept...
Ik heb vandaag lopen poetsen en nieuwe trappers uitgeprobeerd. Rondje om het dorp zeg maar. Waar ben je wezen fietsen Lopopodium?
25 km per uur gemiddeld was jaaaaaren terug op de racefiets bij lange toertochten ook mijn snelheid. Ik zit nu op tussen 23 en 24 km/u gemiddeld bij de langere tochten. Zou wel weer harder willen en zie dat in de loop van het seizoen ook wel gebeuren. Aan de andere kant ben ik ook meer aan het stoppen en kijken en foto’s maken dan toen ik jonger was. Dat drukt de snelheid. De conclusie voor mij: de reis is belangrijk, niet de hoge snelheid....
Inderdaad! Ik stop ook vaak voor foto's (vind ik ook erg leuk) en dat haalt je gemiddelde snel omlaag. Ach, om met één van de oude carnavalsmotto's van ons dorp te spreken: "Agge maor leut het"
(07-Mar-2020, 09:45 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Waar ben je wezen fietsen?
Rondje Arnhem, Nijmegen, Kleve, Emmerich. Alleen een klein stukje tussen Kleve en Emmerich voelde alsof de wind niet tegenstond. Meer dan vijf kilometer zal dat niet geweest zijn.
Zat er vorig jaar ook al een beetje aan te denken om de gemiddelde snelheid een beetje te laten gaan. Alleen kilometers maken is leuk en uitdagend genoeg, daar hoeft een 'goede' gemiddelde snelheid van mij misschien niet meer bij. Niet dat het voorheen belangrijk was (ik sloeg er nooit rode stoplichten voor over en knalde maar overal voor of langs), maar het was altijd wel een leuk bijkomend doel. Ik sloeg er soms nog wel eens leuke kleine straatjes voor over of nam de tijd niet een leuke bezienswaardigheid fatsoenlijk proberen te vinden. Dat zou ik toch wat vaker beter moeten doen.
.... de route, die ik ff snel gepland had en op een kladje geschreven had, een superssmal (dus niet vm grschikt) fietspaadje bevatte èn dat ik twee keer ruim een kilometer onverharde steeenslag weg onder me had.
Ondanks dat had ik toch een gemiddelde boven de 26 km/u.
Ik moet echt aan de slag met off-line routeplanning op de openvelomobielmap die dan via spraak uit mijn Android telefoon komt kwetteren.
...ik vanacht eigenlijk op de boot naar Harwich moeten zitten voor 10 dagen gemotoriseerd fietsen door Engeland, Schotland en Wales. :-(
... dat de Strava routeplanner betaald is geworden (geen big deal) en dat de vakjes vullen extensie in Chrome niet meer werkt en dat ws voorlopig ook niet meer zal doen (en dat vind ik wel erg jammer!) Nu wordt het erg lastig om gericht nieuwe routes te plannen door vakjes die ik nog niet heb...
Heb je niet ergens nog een oude wegenkaart liggen Erik? Met een plaat triplex, potlood, liniaal, en markeerstift moet zoiets toch ook wel te doen zijn? Als je het klaar hebt kun je zeggen dat je vakwerk hebt geleverd...
Ik ben niet blij omdat ik denk dat een Buff niet mag dienen als mondkapje. Dus als ik met de ligfiets naar Texel wil dan moet ik één hebben voor de fietsbus over de Afsluitdijk en de misschien ook de boot. Ik vind ze vreselijk. Dus misschien maar met de Daf naar Texel, dan hoeft het niet.
Bij Kruidvat kan je voor twee euro herbruikbare en wasbare katoenen mondkapjes kopen. Allerlei kleuren. Ze zijn er ook in het roze en tijgerprint...
(21-May-2020, 08:38 AM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Heb je niet ergens nog een oude wegenkaart liggen Erik? Met een plaat triplex, potlood, liniaal, en markeerstift moet zoiets toch ook wel te doen zijn? Als je het klaar hebt kun je zeggen dat je vakwerk hebt geleverd...
Heerlijk, die pragmatische insteek!
(21-May-2020, 11:25 AM)Lopopodium schreef: [ -> ]Bij Kruidvat kan je voor twee euro herbruikbare en wasbare katoenen mondkapjes kopen. Allerlei kleuren. Ze zijn er ook in het roze en tijgerprint...
Het zit hem niet in de prijs maar in de weerzin tegen zo'n kapje. Het communiceert iets van dat andere mensen een bedreiging voor je zijn met hun giftige adem. Toch heb je wel gelijk. Met deze halsstarrigheid heb ik uiteindelijk alleen mijzelf. Ik denk dus dat ik toch op de ligfiets naar Texel ga en gewoon op de bus en de boot zo'n kapje ga dragen (onder protest).
Groet,
Marco -bestaan er al kapjes met de tekst "Onder protest" o.i.d.? - Roepers
Ik ben zelf ook een fervent treinreiziger. En doe zo'n ding ook alleen maar op omdat het straks moet. Ik had de mijne vandaag even geprobeerd. Dat is niet fijn ademen...
Kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het als een manier van pesten bedoeld is, een manier om zoveel mogelijk reizigers uit het OV te jagen zodat het daar rustig genoeg blijft.
Zo'n kapje is niet tegen het inademen van andermans adem, maar om druppeltjes van jou adem te stoppen voordat ze bij anderen aankomen.
Je moet het dus niet zien alsof je anderen een bedreiging vindt, maar alsof je anderen wil beschermen. (want dat is wat je doet).
De niet-medische mondkapjes blokkeren lang niet alles, maar altijd meer dan niets.
Dit alles neemt niet weg dat ademen lastiger is (want meer weerstand door de stof heen). Aan de andere kant, chirurgen etc. kunnen (moeten) soms uren met zo'n kapje voor opereren, en die hoor je ook niet klagen, en die zijn toch want intensiever bezig dan iemand die in de trein zit...
Het probleem is dat het zo uitgelegd wordt maar sommigen adviezen op het tegenovergestelde wijzen.Bijvoorbeeld dat je een kapje tijdig moet vervangen en dat je het niet om je hals moet laten hangen. Blijkbaar dienen die kapjes ook een beetje om jou tegen de besmetting door anderen te beschermen. Feit is wel dat Jaap van Dissel van het RIVM nogal sceptisch is over mondkapjes, maar dat OV-bedrijven er voor gepleit hebben. Er moest iets gevonden worden om toch te kunnen verantwoorden dat mensen in het OV omvermijdelijk binnen 1,5 meter van elkaar komen. Ook diverse journalisten hebben door hun manier van vragen sterk gesuggereerd dat mondkapjes iets op zou kunnen lossen.
Neem dit interview met Jaap van Dissel, dat voor een groot deel bestaat uit discussie van de journalisten met Van Dissel over mondkapjes. Het was nog acceptabel geweest als het kabinet er net zo relaxed mee omging als men in Duitsland doet. Een sjaal mag ook, whatever. Dan had ik nog mijn buff kunnen gebruiken. Dan had ik er net zo uit kunnen zien als
Joseph Janning in deze video op het veer met groene pet, buff en zonnebril: als een bankrover!
Maar blijkbaar zag men er bij het RIVM er niet veel in en vond men dat als het toch verplicht werd om binnen het OV te gebruiken, dat het dan ook goed moest. Dus geen sjaals en andere flauwekul.
Groet,
Marco -lijkt het wel wat om eruit zien als bankrover- Roepers
Tja, als iemand in je gezicht hoest (bij wijze van spreken), zit er natuurlijk rotzooi op je mondkapje. Als je vervolgens met je vingers aan dat kapje gaat zitten, en dan met je vingers in je oog wrijft, heeft het kapje geen zin gehad.
En ja, een kapje helpt ook een beetje tegen besmetting (mits goed gebruitk, etc etc), want het is een extra barriere. (weliswaar is een niet-medisch mondkapje een bescherming van het niveau van een bordje 'verboden toegang', maar zoals ik al zei: 'Iets is meer dan niets'
Stel dat een kapje 10% tegenhoudt. Dan blijft er dus 90% over als iemand een kapje draagt. Als jij dan ook een kapje draagt, dan blijft er 81% van het oorspronkelijke aantal over tegen de tijd dat het door 2 kapjes heen is. Dat is dus bijna 1/5 minder dan oorspronkelijk.
Dat gecombineerd met een grotere afstand tussen mensen (Hoe verder van elkaar vandaan, hoe minder overdracht) helpt.
Net zo goed als dat handen wassen, en hoesten/niezen in een zakdoek/ellebook, geen handen geven allemaal de kans verlagen dat er iets overgedragen wordt.
En gezien de onbenulligheid/eigenwijsheid van de gemiddelde mens in Nederland is 'anything goes' een 'recipe for disaster'. Dan krijg je van die onbenullen die met het gekantkloste tafelkleedje van hun oma gaan zitten, en dan gaan piepen als ze een boete krijgen omdat dat niet goed genoeg is...
Het feit dat ze 'niet-medische mondkapjes' verplicht stellen verbaast me meer... Wat als ik een wel medisch mondkapje draag? Krijg ik dan een boete omdat ik mezelf/mijn omgeving te goed berscherm?
De medische mondkapjes moeten gereserveerd worden voor de medewerkers in de zorg. Die zijn er nog stees niet genoeg. Dacht gehoord te hebben dat je dan idd een boete kunt krijgen.
Ik heb gehoord dat je juist een boete krijgt. Maar dat het slechts werd afgeraden te gebruiken.
Ik hoorde bij
De Spaak dat de fiets ook niet meer mee mag in de trein. Als je er vaak gebruik van maakt lijkt me dat tamelijk vervelend, maar gelukkig is er ook de OV fiets voor bv. als je mantelzorg over ver doet en je hebt geen auto. Die keren dat ik per trein reisde was alleen maar met fiets afgelopen jaar, en kan ik op een hand tellen. Op naar Den Bosch, en terug van Weert en Roosendaal vorig jaar. Het blijkt tijdelijk te zijn maar toch...
Het lijkt me dat juist nu er genoeg ruimte moet zijn in de treinen om fietsen mee te nemen...
(22-May-2020, 07:32 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]Ik hoorde bij De Spaak dat de fiets ook niet meer mee mag in de trein. Als je er vaak gebruik van maakt lijkt me dat tamelijk vervelend, maar gelukkig is er ook de OV fiets voor bv. als je mantelzorg over ver doet en je hebt geen auto. Die keren dat ik per trein reisde was alleen maar met fiets afgelopen jaar, en kan ik op een hand tellen. Op naar Den Bosch, en terug van Weert en Roosendaal vorig jaar. Het blijkt tijdelijk te zijn maar toch...
Klopt, vorige week ging onze oudste met haar 'nieuwe' racefiets in de trein naar Leiden.
Toen ze een fietskaartje wilde kopen, stond er online dat ze niet meer met een fiets mocht reizen.
We hadden die fiets net die ochtend opgehaald en ze wilde 'm heel graag meenemen.
Ze heeft het er op gewaagd en het is gelukt. Wel na veel commentaar van de conducteur en zielig kijken door mijn dochter.
Ja, sinds vorige week op dinsdag (geloof ik) mag het al niet meer. Op de deuren van de Arriva-trein die in de Achterhoek rijdt hangt een blaadje op de deuren dat fietsen niet meemogen.
Ik begrijp dat ze fietstoeristen nu een beetje willen weren. Maarja, als je een lange fietsttocht maakt is het wel fijn om bij grote pech toch thuis te kunnen komen zonder je fiets ergens achter te moeten laten. Of gewoon na een lange tocht op de heenweg ook zonder pech thuis te kunnen komen. In dat geval zou het (voor mij dan) veelal 's-avonds laat zijn. Na een uur of acht / negen in de avond zou een fiets toch wel mee moeten kunnen?
Mijn dochter reisde ook om 20.00uur.
In Deventer werd flink moeilijk gedaan. Maar ze heeft als argument aangevoerd dat ze de fiets nodig heeft om thuis te komen. "Nou, voor deze ene keer dan.", zei de conducteur.
...omdat mijn mooie Nazca Gaucho vandaag door de wind omviel en het talud afkukelde toen ik op de veerboot bij Millingen stond te wachten. Hij stond op de standaard en ik stond aan de zijkant om passagiers van de veerboot alvast de ruimte te geven. In een onbewaakt moment waaide mijn fiets om en schoof daarna anderhalve meter lager over de dijkwand met kinderkopjes. Natuurlijk viel het op de rechterkant, waar de clickbox en de derailleur zitten.
De schade leek op het eerste oog mee te vallen, alleen de clickbox heeft even een tik gekregen. Verder geen krassen of andere opvallende schade, met name het stuur leek nog in orde (toch het meest kwetsbare deel van een ligfiets). Gelukkig had ik om de clickbox al een metalen beschermbeugel zitten. De 2e versnelling van de dualdrive hapert even als ik van de 1 naar de 2 schakel (gek genoeg niet van de 3 naar de 2), maar ik hoop dat even afstellen dat weer goed maakt.
Toch een klap die ik mijn fiets liever niet zag maken...