ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik niet blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
(23-Oct-2023, 08:42 AM)Roepers schreef: [ -> ]Dan is die laklaag ook wel kwetsbaar.
Het duurt wel even, weken tot maanden, voor een nieuwe laklaag zijn maximale hardheid heeft bereikt. Dat een nieuwe vm (of algemener: auto) krasgevoeliger lijkt dan een wat oudere, heeft dus wel een reële oorzaak.
(23-Oct-2023, 12:30 PM)Bacchus schreef: [ -> ]Het duurt wel even, weken tot maanden, voor een nieuwe laklaag zijn maximale hardheid heeft bereikt. Dat een nieuwe vm (of algemener: auto) krasgevoeliger lijkt dan een wat oudere, heeft dus wel een reële oorzaak.

Daarbij komt dat je in het begin ook minder goed kan inschatten of en hoe ruim je langs obstakels komt.

Ik vond het daarom ook niet erg om met een oudere fiets te beginnen.
Maak de kras eens nat. Is ie weg? Dan kan je de kras weg krijgen door te polijsten.
Dat hoeft niet nu, maar kan je later altijd nog eens doen.

NB QV 22, Renault Parelmoer Rood, heb ik als demo QV gekocht met heel veel krassen door testrijders.
Na licht polijsten, eerst geoefend op de onderkant, waren bijna alle krassen weg. En glom weer bijna als nieuw

[Afbeelding: QV-Kattendijke-2.jpg]
(23-Oct-2023, 12:30 PM)Bacchus schreef: [ -> ]
(23-Oct-2023, 08:42 AM)Roepers schreef: [ -> ]Dan is die laklaag ook wel kwetsbaar.
Het duurt wel even, weken tot maanden, voor een nieuwe laklaag zijn maximale hardheid heeft bereikt. Dat een nieuwe vm (of algemener: auto) krasgevoeliger lijkt dan een wat oudere, heeft dus wel een reële oorzaak.

Die van Hardloper stond natuurlijk wel al een eeuwigheid Big Grin
(23-Oct-2023, 01:36 PM)365cycle schreef: [ -> ]
(23-Oct-2023, 12:30 PM)Bacchus schreef: [ -> ]
(23-Oct-2023, 08:42 AM)Roepers schreef: [ -> ]Dan is die laklaag ook wel kwetsbaar.
Het duurt wel even, weken tot maanden, voor een nieuwe laklaag zijn maximale hardheid heeft bereikt. Dat een nieuwe vm (of algemener: auto) krasgevoeliger lijkt dan een wat oudere, heeft dus wel een reële oorzaak.

Die van Hardloper stond natuurlijk wel al een eeuwigheid Big Grin
Vooral op de orderlijst Big Grin
Toen ik de Velayo kocht had die ook nog een hele mooie glans, na een paar dagen buiten onder een afdakje met de hoes erover was die helemaal dof en onder de krassen. De QV is een stuk lager dus zal uiteindelijk ook met takken en slechte wegen te maken krijgen. Zelfde verhaal met auto's.

Met de Waw had ik trouwens de ervaring dat iemand met een winkelwagentje tegen de fiets was gereden, flink ook want er zat een gat in de body.
(23-Oct-2023, 02:11 PM)Gideonaut schreef: [ -> ]Toen ik de Velayo kocht had die ook nog een hele mooie glans, na een paar dagen buiten onder een afdakje met de hoes erover was die helemaal dof en onder de krassen. De QV is een stuk lager dus zal uiteindelijk ook met takken en slechte wegen te maken krijgen. Zelfde verhaal met auto's.

Met de Waw had ik trouwens de ervaring dat iemand met een winkelwagentje tegen de fiets was gereden, flink ook want er zat een gat in de body.

Je moet dan ook wel een goede hoes erover gooien.   Voor de Velayo is die er waarschijnlijk niet, maar voor de QV en andere modellen wel.
Kost wat, maar is ie wel beschermd. Had ik dat ook maar gedaan, toen ik de quest nog had.

Die ging in 3-4 jaar van strak in de lak -nouja, gelcoat- naar wit uitgeslagen/dof en het laatste jaar meerdere kraakjes Sad
*wit uitgeslagen/dof mogelijk door wassen met te agressieve allesreiniger en onvoldoende naspoelen. En door continue buiten stallen in weer en wind. Bij gele gelcoat doet veel UV het ook niet lekker ;(
Het is juist een hele goede zware kwaliteit hoes die de vrouw van de vorige eigenaar custom gemaakt heeft, dat die van zwaar materiaal gemaakt is zal dan ook wel de oorzaak zijn dat het krassen achterlaat maar gezien we de laatste tijd nogal heftige stormen hebben ben ik er ondanks de krassen toch heel erg blij mee!

[Afbeelding: DSC-6821.jpg]
Ik moet hem wel extra vastbinden want de originele riempjes zijn verteerd. (En waren heel erg klein/fragiel)
Nou er zit op dit moment een hoes om. Maar heb gedeelde ruimte met huisgenoten.
Maar is dit iets:
https://www.autolakopmaat.nl/product/voo...lanke-lak/
(23-Oct-2023, 04:58 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Nou er zit op dit moment een hoes om. Maar heb gedeelde ruimte met huisgenoten.
Maar is dit iets:
https://www.autolakopmaat.nl/product/voo...lanke-lak/
Goede investering die hoes. Die zal de nodige krassen voorkomen als er bijv iemand langsschraapt met zn fiets of.. of..
Zie vooralsnog geen reden waarom je een blanke lakstift nodig zou hebben. Dr zit carbon onder, geen materiaal dat roest. Denk dat ik m zelf gewoon eens in de zoveel tijd in de wax zou zetten.
(23-Oct-2023, 06:50 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]
(23-Oct-2023, 04:58 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Nou er zit op dit moment een hoes om. Maar heb gedeelde ruimte met huisgenoten.
Maar is dit iets:
https://www.autolakopmaat.nl/product/voo...lanke-lak/
Goede investering die hoes. Die zal de nodige krassen voorkomen als er bijv iemand langsschraapt met zn fiets of.. of..
Zie vooralsnog geen reden waarom je een blanke lakstift nodig zou hebben. Dr zit carbon onder, geen materiaal dat roest. Denk dat ik m zelf gewoon eens in de zoveel tijd in de wax zou zetten.

Het is meer die Lakstift Autolak dat ik bedoelde.

Het zijn trouwens haar dunne krasjes.
Een hoes op de lak is ook niet goed voor de lak, tenzij in een topklimaat, en dan bij voorkeur nog zonder dat er iets echt op de lak ligt.
Mijn vorige velomobiel (met metallic lak) stond gewoon buiten toen die niet naar binnen kon. Heeft de lak geen kwaad gedaan, moest 'm alleen even boenen om de glans er weer op te krijgen.
[Afbeelding: signal-2023-10-28-163300-004.jpg]

Had vandaag weer een wijze les. Banden spanning altijd controleren
Wat een aparte schade aan het velglint.
Klapband? Of is er iets door de binnenzijde van het wiel gegaan?
Volgens de fietsenmaker was de band te slap en daardoor was de band kapot gegaan. En de ventiel zal de velglint hebben beschadigd.
Maar dan is je buitenband ook beschadigd, neem ik aan?
(Op de foto lijkt het van niet)
(28-Oct-2023, 05:02 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Maar dan is je buitenband ook beschadigd, neem ik aan?
(Op de foto lijkt het van niet)

Dat klopt.  Cry
Is je ventiel naar binnen gebtrokken door het ventielgat?

Heb je misschien nog lang op je lege band gereden?

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit is overkomen.
(28-Oct-2023, 05:38 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Is je ventiel naar binnen gebtrokken door het ventielgat?

Heb je misschien nog lang op je lege band gereden?

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dit is overkomen.
Dat gaat me iets te technische om er een antwoord op te tegen.

Ik zou niet weten hoe lang precies. Maar achteraf kon ik onraad ruiken.  Doh Gelukkige was een fietsenmaker open en had ik de telefoon mee. Dus Theo en de fietsenmaker hebben samen overlegd hoe we dit klusje precies goed kunnen aanpakken. En heb goed meegekeken hoe ik het de volgende keer zelf kan doen. 

Nou laatst stond een Velomobiel bij Velomobiel.nl die langer door reed. En zag toch ook wel de gevolgen.
Ik vind het er uit zien alsof die spaakschroef zich door het velglint heen heeft gevreten. Is de betreffende spaak wel op spanning?
Hoe controleer ik dat?
Dat blauwe velglint is niet fijn, dat veroorzaakt nog wel eens hoogteslag.
Het lijkt wel of het gat voor het ventiel van het velglint niet recht voor het gat in de velg zit.

Links zie ik een rond gat, maar daar achter zie ik volgens mij een spaak. Rechts daarvan zie ik een raar verfrommeld gat voor het ventiel. 

Het velglint lijkt verdraaid te zitten. Wie ziet hetzelfde? Of iets anders?
(28-Oct-2023, 08:17 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Het lijkt wel of het gat voor het ventiel van het velglint niet recht voor het gat in de velg zit.

Links zie ik een rond gat, maar daar achter zie ik volgens mij een spaak. Rechts daarvan zie ik een raar verfrommeld gat voor het ventiel. 

Het velglint lijkt verdraaid te zitten. Wie ziet hetzelfde? Of iets anders?

Ik zie een hoop rare dingen. Dat gat boven de spaak lijkt er idd op dat de spaak die gemaakt heeft en los zit. Maar ik maak me meer zorgen om het punt midden tussen het gat in de binnenband en de spaak. Precies bij de overgang van de binnenband en het wiel lijkt het me alsof de velg beschadigd is en een stukje velg naar binnen steekt.

Helemaal rechts op de foto zie ik ook nog iets liggen op de velg.
(28-Oct-2023, 08:16 PM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]Dat blauwe velglint is niet fijn, dat veroorzaakt nog wel eens hoogteslag.
hoogteslag niet te verwijderen? - Fiets.nl
Als ik dit zie. Dan weet ik even niet wat wijsheid is. Theo vond het trouwens niet nodig om velg te vervangen.

Velglint is trouwens vandaag vervangen. Maar even concreet wat doe ik nu het beste wanneer ik de buitenband ga vervangen?
Nog een duidelijkere foto:
[Afbeelding: signal-2023-10-28-163300-002.jpg]
Dat velgbed is flink beschadigd geraakt en lijkt me niet bepaald geschikt meer om verder mee te rijden. Te beschadigd. Denk dat het zo weer door het velglint gevreten is en je binnen no-time weer een lekke band kan verwachten.