ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik niet blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
(28-Oct-2023, 04:47 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Had vandaag weer een wijze les. Banden spanning altijd controleren

Van achteren is bij de QV nauwelijks te merken dat de bandenspanning lager is. Het wordt alleen comfortabeler.
Heb al eens met 2.5 bar van achteren gereden, beide banden, toen ik dacht, in een bocht, nou wordt het toch wel wat slap van achteren, laat ik eens bijpompen.
Het lijkt gescheurd van het ventielgat tot het volgende spaakgat.

Heel goed glad schuren met heel fijn schuurpapier en ik zou er dan zo'n een stukje van dat ouderwetse dikkere bandenplakmateriaal dat ik nooit gebruik overheen plakken. Dan kun je in ieder geval weer fietsen.

Ik zou deze foto ook aan Theo sturen. Dit lijkt mij niet oké voor een nieuwe velg.
(28-Oct-2023, 09:47 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]
Dat velgbed is flink beschadigd geraakt en lijkt me niet bepaald geschikt meer om verder mee te rijden. Te beschadigd. Denk dat het zo weer door het velglint gevreten is en je binnen no-time weer een lekke band kan verwachten.

Dat voorspelt weinig goeds.  Blush
(28-Oct-2023, 09:52 PM)Hoekie schreef: [ -> ]
Van achteren is bij de QV nauwelijks te merken dat de bandenspanning lager is. Het wordt alleen comfortabeler.
Heb al eens met 2.5 bar van achteren gereden, beide banden, toen ik dacht, in een bocht, nou wordt het toch wel wat slap van achteren, laat ik eens bijpompen.

Dit was inderdaad van achter.


(28-Oct-2023, 10:14 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Het lijkt gescheurd van het ventielgat tot het volgende spaakgat.

Heel goed glad schuren met heel fijn schuurpapier en ik zou er dan zo'n een stukje van dat ouderwetse dikkere bandenplakmateriaal dat ik nooit gebruik overheen plakken. Dan kun je in ieder geval weer fietsen.

Ik zou deze foto ook aan Theo sturen. Dit lijkt mij niet oké voor een nieuwe velg.
Dremeltje ook goed? Maar Dus naar jouw idee zou dit hoe dan ook niet mogen na 120km op de teller? Theo heeft ook deze foto gezien, wel in een lagere resolutie. maar dat het zo gescheurd vind ik nu ook wel lijken.
Het ziet eruit alsof je op iets puntigs bent geklapt zoals een uitstekende putrand. Is het een aluminium velg?
(28-Oct-2023, 10:28 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Maar Dus naar jouw idee zou dit hoe dan ook niet mogen na 120km op de teller? Theo heeft ook deze foto gezien, wel in een lagere resolutie. maar dat het zo gescheurd vind ik nu ook wel lijken.


Het ziet er naar uit dat hier iets gebeurd is dat niets te maken heeft met een nieuwe of oude velg. Je hebt ongelofelijk pech en iets geraakt dat je niet had moeten raken. Ik zou zelf op zoek gaan naar een andere velg en het wiel opnieuw spaken, maar dat is niet iets dat ik een beginnend fietser zou aanraden. Ik zou zeker dit nog wel even met Theo opnemen, maar ik denk dat dit niet onder de garantie zal vallen, omdat het er niet naar uitziet dat er iets mis was met de velg. Maar ik lees hier veel over de service, dus je weet het nooit.

We balen dat je al dit soort schade oploopt nu je net je fiets hebt.
Ik zie een afdruk van de schroefdraad van het ventiel in de velg, ongeveer in de richting waar ook een scheur ontstaan is tussen het ventielgat en de spaak. Als ik dit zie zou ik zeggen dat het ventiel scheef heeft gezeten, en dat er een behoorlijke kracht op is gekomen waardoor die scheur ontstaan is. Een stuk met een lekke band gereden?
Ik denk wellicht dat door het lekrijden, het ventiel deels uit het ventielgat is gekropen, schuin in de velg is komen te liggen en doordat er verder mee is gereden het ventielgat en velgbed heeft beschadigd? Al zou dat weer niet mogen, want juist om dat te voorkomen schroef je een ringetje over het ventiel, om deze op de velg te fixereren. Je lijkt een afdruk van het schroefdraad te zien van het ventiel.

Een goedkope oplossing is om een nieuw ventielgat te boren, zodat het gescheurde deel in ieder geval niet meer in contact komt met het ventiel. Scheur vervolgens vlak maken of in ieder geval de scherpe randen wegschuren zoals Wim beschrijft en dan is het denk ik weer opgelost met goede velglint erover. Verder scheuren zal ie niet doen in ieder geval.

Wel balen weer. Eerst de ketting eraf, dan wat krassen ontdekken en nu dit weer.
(28-Oct-2023, 08:04 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Hoe controleer ik dat?

Als je er aan plukt zoals je aan een snaar van een instrument plukt, dan moet de spaak ongeveer het geluid van een alt maken. Het beste kun je het geluid vergelijken met andere spaken. Als een spaak anders klinkt dan de andere, dan is er iets niet goed.

Een spakenspanner is een simpel dingetje; handig om te hebben als je een spaak die gebroken is moet vervangen.
Ga alleen niet voor de zekerheid al je spaken aandraaien; dan trek je de velg krom :-)

Niels, dingetjes, van der Wal
(28-Oct-2023, 11:50 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Ik denk wellicht dat door het lekrijden, het ventiel deels uit het ventielgat is gekropen, schuin in de velg is komen te liggen en doordat er verder mee is gereden het ventielgat en velgbed heeft beschadigd?  Al zou dat weer niet mogen, want juist om dat te voorkomen schroef je een ringetje over het ventiel, om deze op de velg te fixereren. Je lijkt een afdruk van het schroefdraad te zien van het ventiel.

Een goedkope oplossing is om een nieuw ventielgat te boren, zodat het gescheurde deel in ieder geval niet meer in contact komt met het ventiel. Scheur vervolgens vlak maken of in ieder geval de scherpe randen wegschuren zoals Wim beschrijft en dan is het denk ik weer opgelost met goede velglint erover. Verder scheuren zal ie niet doen in ieder geval.

Wel balen weer. Eerst de ketting eraf, dan wat krassen ontdekken en nu dit weer.

Ik ben het volledig met ZoefZoef eens.

Als velomobiel.nl geen ringetje op het ventiel heeft gedraaid, dan zou ik het bij hen neerleggen. Je moet dan wel met je QV weer naar Dronten.

Een nieuw ventielgat boren is m.i. de simpelste en beste oplossing. Dat kan sowieso iedere fietsenmaker. Kun je ook zelf, maar misschien zie je dat niet zitten.
Ik ben het ook met ZoefZoef eens!

Ook vind ik dat het velglint de boosdoener is geweest voor het hele probleem. Als je het velglint eraf haalt, zul je allemaal bobbeltjes zien. Dit komt doordat dat in het gat vd spaaknippel gaat zitten. Dit drukt op de nippel met een lekke band als gevolg.
Ik gebruik altijd schwalbe rim tape.!

Ook lijkt het alsof de spaken te kort zijn, gezien dat het uiteinde niet te zien is in de nippel. Dit beïnvloedt ook de sterkte vd velg.
Dat het een vreemde beschadiging is, dat beaam ik. Ik kan er niets over zeggen zonder hem van dichtbij gezien te hebben en specifiek heb kunnen vragen: wat, waar en hoe?

Het ventielringetje is volgens mij het enige onderdeel op de fiets zonder een echte functie. Ik gooi hem al 20 jaar weg; het ventiel blijft prima op z'n plek zonder ringetje. (tenzij je met een lege band doorrijdt, maar dat hoor en merk je; en stuurt lastiger. Geen ervaring mee bij een 4 wieler.)

Als de velg beschadigd is, dan is (geïmproviseerd) repareren een goedkopere oplossing dan vervangen.

Mocht de beschadiging zijn ontstaan door doorrijden met een lekke band, dan heb je de hobbel gevoeld van het ventiel wat door de band op de weg botst. Bij voorkeur bij lek niet doorrijden dus. Is het noodzakelijk (nacht; pomp stuk etc.) haal dan de binnenband er uit. Het kan dan zijn dat je velg op de straat komt. Schade aan de velg kan je voorkomen door de buitenband OM (niet in) de velg te leggen. De band kan je thuis dan weggooien, maar ik kon er zo, 10 jaar terug, 15 km mee rijden.

Niels, knobbel, van der Wal
Sinds ik een lekke band had en het ventielringetje door vuil, zand en pekel muurvast zat, en ik de binnenband dus niet kon verwisselen, gebruik ik die ringetjes niet meer.
Waarschijnlijk is het een aluminium velg. Maar even op en neer naar Dronten zal waarschijnlijk bijna net zoveel kosten als een nieuwe velg. Of ik moet er naar toe fietsen. Maar dat is te ver voor nu. Maar als goed is hebben we een metaalboortje. Waarschijnlijk is dit de beste praktische betaalbaarste optie. Maar krijg je dat ringetje bij een nieuwe band of hoort dit bij het ventiel? Ik ga er nog even niet mee op pad.
De ringetjes horen bij de binnenband en als je een nieuwe band hebt liggen kunnen je het ringetje daarvan gebruiken. Ik bewaar altijd de ringetjes en ventieltjes als ik een band weggooi en heb er meestal meerdere liggen.

Ik heb geleerd dat je het ringetje aandraait tot handvast en dan een slag los.
En iedere keer dat je de band oppompt geef je het ringetje een slagje los en weer vast.

Tenzij je regelmatig velgdiep in de modder komt is dat genoeg. Als je wel vaak in de modder komt maak je waarschijnlijk je velgen regelmatig schoon, je draait dan bij het schoonmaken het ringetje even los en weer vast.

Bel even met Dronten en vraag wat ze aanraden wat betreft de velg, de service van de beide VM zaken is erg goed.
(29-Oct-2023, 12:57 PM)gideon schreef: [ -> ]Sinds ik een lekke band had en het ventielringetje door vuil, zand en pekel muurvast zat, en ik de binnenband dus niet kon verwisselen, gebruik ik die ringetjes niet meer.

Ik heb een gereedschapstasje bij me, waaronder een tang. Die 100 gram vind ik niet erg om al 15 jaar voor niets mee te sjouwen, naast de sleutels, kettingpons en schroevendraaiers.
(29-Oct-2023, 02:37 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]
(29-Oct-2023, 12:57 PM)gideon schreef: [ -> ]Sinds ik een lekke band had en het ventielringetje door vuil, zand en pekel muurvast zat, en ik de binnenband dus niet kon verwisselen, gebruik ik die ringetjes niet meer.

Ik heb een gereedschapstasje bij me, waaronder een tang. Die 100 gram vind ik niet erg om al 15 jaar voor niets mee te sjouwen, naast de sleutels, kettingpons en schroevendraaiers.

Tip: Als je het ringetje weggooit, dan hoeft de tang ook niet meer mee. Scheelt ook tijd en preventief draaien.
Een tang meenemen is overigens best handig voor andere dingen; naast bijvoorbeeld een reserve binnenband, een multitool en een fietsreparatie-handschoen, voor als je ketting klem is komen te zitten. Maar wat je meeneemt aan gereedschap voor onderweg (en hoe) is een ander topic.

Niels, manus, van der Wal
(29-Oct-2023, 01:10 PM)Willeke_IGKT schreef: [ -> ]Bel even met Dronten en vraag wat ze aanraden wat betreft de velg, de service van de beide VM zaken is erg goed.
Ik heb al vaker gebeld met Theo. Dan dat ik aan ligfiets activiteiten heb op Strava, dus bellen is niet zo'n issue.  Blush De fietsenmaker heeft zelfs met Theo overlegd.
Die schade ziet eruit als wat ik met de Milan ooit gehad heb. Band ineens leeg bij hoge snelheid, ik rolde dus uit. Toen ik stil stond was de band eraf gelopen en het ventiel verdwenen. Het restant bleek op de een of andere manier tussen velg en buitenband terecht te zijn gekomen, en het had het velglint flink beschadigd.
Een lokale fietsenmaker heeft er toen nieuw lint ingeplakt, velg zelf was nog heel.

Het ziet eruit als vette pech, al ben ik met de QV ook weleens lang doorgereden met een lekke band. Je merkt het niet tenzij je een snelle bocht probeert te nemen.
(30-Oct-2023, 01:24 AM)365cycle schreef: [ -> ]Die schade ziet eruit als wat ik met de Milan ooit gehad heb. Band ineens leeg bij hoge snelheid, ik rolde dus uit. Toen ik stil stond was de band eraf gelopen en het ventiel verdwenen. Het restant bleek op de een of andere manier tussen velg en buitenband terecht te zijn gekomen, en het had het velglint flink beschadigd.
Een lokale fietsenmaker heeft er toen nieuw lint ingeplakt, velg zelf was nog heel.

Het ziet eruit als vette pech, al ben ik met de QV ook weleens lang doorgereden met een lekke band. Je merkt het niet tenzij je een snelle bocht probeert te nemen.

Wat doe ik met de velg? Gat netjes opschuren? Een nieuwe ventielgaatje boren / oude gebruiken / nieuwe velg? Is er iets om dit te voorkomen in het vervolg?
De uniekheid van mijn kleur is in gevaar  Sad  Doh Ik koos hem ook voor de uniekheid.
(30-Oct-2023, 09:29 AM)Hardloper schreef: [ -> ]Wat doe ik met de velg? Gat netjes opschuren? Een nieuwe ventielgaatje boren / oude gebruiken / nieuwe velg? Is er iets om dit te voorkomen in het vervolg?
Dat zou ik dan weer ff met Theo overleggen, maar dat scheurtje ziet er niet lekker uit, en de scherpe randen net naast het ventielgat ook niet.
Als het mijn velg was en ik zou niet kunnen vervangen, zou ik het denk ik proberen op te lossen met wat epoxy ofzo, maar ik heb geen idee of dat ook echt een goede oplossing is.

(31-Oct-2023, 11:18 AM)Hardloper schreef: [ -> ]De uniekheid van mijn kleur is in gevaar  Sad  Doh Ik koos hem ook voor de uniekheid.
Mijn ouders kozen mijn naam onder andere omdat die toen vrij uniek was. Ze bleken trendsetters - in de jaren daarna werd m'n naam dusdanig populair dat zelfs de oudste zoon van m'n vriendin zo heet  Doh voor haar familie en vrienden ben ik dus "Senior" Big Grin
Ymte zegt met een pleister of een stukje tape gebruiken. Had hem ook maar even om advies gevraagd als onafhankelijke.
(31-Oct-2023, 11:18 AM)Hardloper schreef: [ -> ]De uniekheid van mijn kleur is in gevaar  Sad  Doh Ik koos hem ook voor de uniekheid.

Tja, hoe uniek is Uniek (Hans Eijkelboom)
Och, er rijdt maar een QV in die kleur rond met een scheur in de velg Wink
Straks gaan ze nog Toyota's in die kleur maken.
(31-Oct-2023, 12:59 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Ymte zegt met een pleister of een stukje tape gebruiken. Had hem ook maar even om advies gevraagd als onafhankelijke.

Een stukje canvas velglint gebruiken. En dan het stuk waar het ventielgat inzit. Dit gat past precies over het ventielgat in de velg en dicht de scherpe kanten af. Het grootste risico is nl, dat een scherp stukje van de velg door je binnenband heen prikt. Met een ijzervijl kun je de scherpe stukjes rond vijlen. Het canvas velglint heeft waarschijnlijk een plakkant. Ander kun je het ook op de plek vastlijmen.

Niels, impro, van der Wal