ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik niet blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Band geplakt en lijkt luchtdicht te zijn. De plastic bandafnemers moet ik verder uit elkaar zetten dan ik met de metalen deed en dan gaat het met de Mini eigenlijk vrij moeiteloos. Maar het leek erop dat de binnenband er niet lekker in zat. Ik had ook problemen om die ongeknikt in de buitenband te krijgen. Bij de fietswerkplaats hadden ze nooit van etrto gehoord dus hebben ze er maar een 20 inch band ingegooid. Maakt dat wat uit voor binnenbanden?

Groet,

Marco
(22-Jan-2024, 02:07 PM)365cycle schreef: [ -> ]PS: Ja, ik rijd op de omafiets vrij assertief, wacht tot laat met remmen of uitwijken. Dat ze maar flink vaak schrikken, misschien leert er een enkeling van.

Toen ik 14 was, deed ik dat ook dat pas op het laatste moment remmen.  Ging altijd goed, totdat op een natte, regenachtige dag mijn remkabeltje besloot te knappen op het moment dat ik vol mn remhandels inkneep om de auto voorrang te geven maar dat niet meer redde.  Regen en remmen met een enkele overblijvende velgrem werkte niet echt lekker en zo kreeg ik mn luchtdoop over de motorkap van een Fiat Tipo die ik voorrang had moeten geven.

Het was mn enige en hopelijk laatste verkeersongeluk. En dat afdwingen? Nu krijg ik vooral voorrang terwijl ik het vaak niet hoor te krijgen Wink
De fiets in kwestie heeft gelukkig drie remmen (velg V+A en terugtraprem) dus ik bouw wel wat redundantie in Wink
(22-Jan-2024, 02:29 PM)Roepers schreef: [ -> ]Band geplakt en lijkt luchtdicht te zijn. De plastic bandafnemers moet ik verder uit elkaar zetten dan ik met de metalen deed en dan gaat het met de Mini eigenlijk vrij moeiteloos. Maar het leek erop dat de binnenband er niet lekker in zat. Ik had ook problemen om die ongeknikt in de buitenband te krijgen. Bij de fietswerkplaats hadden ze nooit van etrto gehoord dus hebben ze er maar een 20 inch band ingegooid. Maakt dat wat uit voor binnenbanden?

Groet,

Marco

Kan schelen: De Schwalbe SV7a heeft etrto 37-438 tot 37-451 op de verpakking staan terwijl de SV7 40-406 tot 62-406 op de verpakking vermeldt. De eerste is ddus geschikter voor iets grotere velgmaten dus het kan best zijn dat die dan minder makkelijk ongeknikt erin gaat als jij een 406 hebt.
(22-Jan-2024, 01:04 PM)Fietsbennie schreef: [ -> ]
(22-Jan-2024, 09:07 AM)Roepers schreef: [ -> ]Ik ben niet blij dat ik vandaag opnieuw een poging mag wagen  de achterband van de Mini te plakken.

Zondag geprobeerd de band te lappen ...
Groet,

Marco

Je weet me wel te verbazen Marco
Welke predikant is dan ook op zondag met dat soort zaken bezig....  Tongue

(22-Jan-2024, 01:38 PM)365cycle schreef: [ -> ]Quote uit een dorp waar ik een tijd gewoond heb: "Zondags werk is niet sterk" Wink

Voor degenen die zich zorgen maken om mijn zielenheil, heb ik toch nog een blijde boodschap. Ik vierde zondag 14 mijn 25-jarig ambtsjubileum. We hadden het hele weekend familie over de vloer. De band (ik bedoel dus "bent", muziekband) zou zaterdagmiddag nog oefenen dus die dus dames met vriendelijk aangeboden lift kwamen als geroepen. Ik was zondagavond te moe om nog aan die band te beginnen. Maandag was een mooie dag om er mee aan de slag te gaan. Dus maandagochtend vergeefs met die band in de weer geweest en later die dag door storm en regen naar Hitzum gewandeld.
(22-Jan-2024, 02:29 PM)Roepers schreef: [ -> ]Band geplakt en lijkt luchtdicht te zijn. De plastic bandafnemers moet ik verder uit elkaar zetten dan ik met de metalen deed en dan gaat het met de Mini eigenlijk vrij moeiteloos. Maar het leek erop dat de binnenband er niet lekker in zat. Ik had ook problemen om die ongeknikt in de buitenband te krijgen. Bij de fietswerkplaats hadden ze nooit van etrto gehoord dus hebben ze er maar een 20 inch band ingegooid. Maakt dat wat uit voor binnenbanden?

Groet,

Marco

Ja, als je een band hebt die om een 451 20" past, is die erg ruim voor een 406 20" Dan is er een grote kans dat er een knik inkomt.
(22-Jan-2024, 04:23 PM)Roepers schreef: [ -> ]Voor degenen die zich zorgen maken om mijn zielenheil, heb ik toch nog een blijde boodschap. Ik vierde zondag 14 mijn 25-jarig ambtsjubileum. We hadden het hele weekend familie over de vloer. De band (ik bedoel dus "bent", muziekband) zou zaterdagmiddag nog oefenen dus die dus dames met vriendelijk aangeboden lift kwamen als geroepen. Ik was zondagavond te moe om nog aan die band te beginnen. Maandag was een mooie dag om er mee aan de slag te gaan. Dus maandagochtend vergeefs met die band in de weer geweest en later die dag door storm en regen naar Hitzum gewandeld.

Van harte gefeliciteerd!
(22-Jan-2024, 11:13 AM)TimSch schreef: [ -> ]Sinds ik de Tyreglider heb, heb ik geen reguliere bandenlichter meer aangeraakt, kunststof of metaal. Voor geen enkele band op geen enkele fiets...

Same here
Wat is jullie geheim? Hoe krijg ik makkelijk die buiten band eraf? De binnenband was al vervangen, weet dus even niet meer of ik de binnenband voldoende leeg heb laten lopen en daarna weer heb opgepompt.
(22-Jan-2024, 08:48 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Wat is jullie geheim? Hoe krijg ik makkelijk die buiten band eraf? De binnenband was al vervangen, weet dus even niet meer of ik de binnenband voldoende leeg heb laten lopen en daarna weer heb opgepompt.

Mmm, geheim? Eigenlijk alleen de randen van de buitenband in het bed van de velg duwen. Door ze licht te knijpen en de band rond draaien.
Daardoor komt er aan een zijde meer ruimte tussen band en velg. Even kort met de Tyreglider en de rest gaat met de hand. Terug plaatsen gaat geheel met de hand.
(22-Jan-2024, 08:48 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Wat is jullie geheim? Hoe krijg ik makkelijk die buiten band eraf? De binnenband was al vervangen, weet dus even niet meer of ik de binnenband voldoende leeg heb laten lopen en daarna weer heb opgepompt.

Youtube filmpjes gaan kijken.


-
(22-Jan-2024, 02:27 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ].. de roets nog steeds een slecht remmende schijfrem heeft. 

De schijfrem opnieuw afgesteld, enz, enz.  Ze werkten prima, kon het achterwiel blokkeren ermee.  

Gaat het puur om de achterrem?


Daarmee remmend kom je sowieso nauwelijks tot stilstand met een fiets. De voorrem doet veel meer.
(22-Jan-2024, 08:56 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Youtube filmpjes gaan kijken.

Daar leek het zoveel makkelijker dan ik het ervaren had.
(22-Jan-2024, 09:39 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Daar leek het zoveel makkelijker dan ik het ervaren had.

Je moet daarna natuurlijk wel gaan oefenen. Niet als je een lekke band hebt, maar gewoon sowieso gaan oefenen.


Heb ik met mijn Roeifiets ook gedaan. In een heerlijk verwarmde keuken heb ik gewoon verschillende keren de kabels en het retourelastiek verwijderd en weer bevestigd. Was zeer leerzaam. De filmpjes van Derk Thijs erbij en oefenen maar. Daarna kon ik het echt zelf.
Goh we hebben hier nog wel oude fietsen waarvan de wielen geschikt zijn om op te oefenen.  Tongue
(22-Jan-2024, 10:09 PM)Hardloper schreef: [ -> ]Goh we hebben hier nog wel oude fietsen waarvan de wielen geschikt zijn om op te oefenen.  Tongue

Nee, gewoon met je QV natuurlijk.

Lekke banden heb je altijd in de regen, in het donker of in de sneeuw.

Dus thuis oefenen in een lekker warme keuken, schuur, o.i.d.

Dan kun je het daarna ook in het echt.
(22-Jan-2024, 10:24 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Nee, gewoon met je QV natuurlijk.

Lekke banden heb je altijd in de regen, in het donker of in de sneeuw.

Dus thuis oefenen in een lekker warme keuken, schuur, o.i.d.

Dan kun je het daarna ook in het echt.
Nou die QV krijg ik nooit heelhuids de keuken in.
Citaat:Gaat het puur om de achterrem?


Daarmee remmend kom je sowieso nauwelijks tot stilstand met een fiets. De voorrem doet veel meer.

Ik wil dat als ik 'm volledig inknijp dat ie gewoon blokkeert.  Dat deed ie, hoort ie te doen maar doet ie helaas niet meer nadat ik de remklauw eraf heb gehaald om het zaakje schoon te maken Sad  

Voorem is idd de beste stopper. Merk alleen dat ik die relatief weinig gebruik. Om een beetje bij te remmen gebruik ik vaak enkel rechts, wat de achterrem is in mijn geval.

In geval van een noodstop wil ik gewoon dat beide remmen goed werken. En ook in geval van geen noodstop Wink
(22-Jan-2024, 10:31 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]Ik wil dat als ik 'm volledig inknijp dat ie gewoon blokkeert.  Dat deed ie, hoort ie te doen maar doet ie helaas niet meer nadat ik de remklauw eraf heb gehaald om het zaakje schoon te maken Sad  

Blokkeren is geen remmen  Doh   dat moet je juist zien te voorkomen. 

Dan heb je daarna een streep op je achterband of je remt er doorheen.


Ik rem bijna alles op de voorrem en de achterrem helpt mee. Sowieso om de fiets netjes recht te houden.
(23-Jan-2024, 07:21 AM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Blokkeren is geen remmen  Doh   dat moet je juist zien te voorkomen. 
Dat zegt ZoefZoef ook niet. Hij wil dat hij kán blokkeren.
Eigenlijk wil je nog iets meer druk kunnen uitoefenen, want als je eerst aanremt en daarna doorremt (steeds harder gaat remmen) komt er uiteindelijk meer kracht op je wrijvingsoppervlak (schijf of trommel) dan wanneer je meteen over de "blokkeergrens" heen duikt. 

M.a.w.: Net kunnen blokkeren met een plotselinge knijpactie is niet genoeg om het maximale uit je remmen te halen.

Motorrijders die voor het ABS-tijdperk hebben leren rijden begrijpen waarschijnlijk precies wat ik bedoel.
De wind heeft mn flevodakje kapot getrokken  Cry  

[Afbeelding: DSC-6904.jpg]
...niet blij omdat er een overijverig persoon de paaltjes rond het Reevediep weer rechtop had gezet. 2600 spoedeisende hulp opnames per jaar!!
Dus ik heb die vier paaltjes weer plat gelegd.
Het laatste deel, zeg 5 km, van mijn woon werk vandaag weer eens zo stop start gehaast druk was. Met afsluiter veel-honden bezitter die een dubbel fietspad opeist. En ja, zeg er maar niks van...
(25-Jan-2024, 08:54 PM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]...niet blij omdat er een overijverig persoon de paaltjes rond het Reevediep weer rechtop had gezet. 2600 spoedeisende hulp opnames per jaar!!
Dus ik heb die vier paaltjes weer plat gelegd.

Wat moet ik me hierbij voorstellen?
2600 spoedeisende hulp opnames door enkel die paaltjes?
Nee, door al die stomme paaltjes bij elkaar vermoed ik. Overigens kun je ook prima vallen over liggende paaltjes. Ik ben erg blij dat een bepaald paatje wat zonder de geadviseerde vijf meter extra markering op een stom hoekje achter een schutting verstopt staat, steevast wordt ontvoerd. De gemeente is vasthoudend, af en toe staat er weer 1. Maar nooit lang  Big Grin  

Er is alleen een droge wadi, mogelijk gaat ie met oud ijzer mee ofzo.
(25-Jan-2024, 09:35 PM)ZoefZoef schreef: [ -> ]
(25-Jan-2024, 08:54 PM)LigfietsWilsum schreef: [ -> ]...niet blij omdat er een overijverig persoon de paaltjes rond het Reevediep weer rechtop had gezet. 2600 spoedeisende hulp opnames per jaar!!
Dus ik heb die vier paaltjes weer plat gelegd.

Wat moet ik me hierbij voorstellen?
2600 spoedeisende hulp opnames door enkel die paaltjes?


Mijn vermoeden is dat dit het totale aantal opnames is die dankzij dit soort paaltjes plaatsvinden.
Gideonaut, mogelijk kom je met een stangkopje weer op weg met je Flevodakje,

https://www.igus.nl/igubal/rod-end-bearings