ligfietsers.nl

Volledige versie: Vandaag ben ik niet blij omdat.....
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik had vandaag op een traject heel erg last van laagstaande zon. Dus daar was ik niet zo blij om.
Vandaag zou eigenlijk een hele blije dag moeten zijn. Maar aangezien we meer jongeren met een velomobiel willen zien is dit geen goede dag. want ik ben weer een jaartje ouder geworden.  Doh
(29-Jan-2024, 10:45 AM)Veloquest schreef: [ -> ]Vandaag zou eigenlijk een hele blije dag moeten zijn. Maar aangezien we meer jongeren met een velomobiel willen zien is dit geen goede dag. want ik ben weer een jaartje ouder geworden.  Doh

Gefeliciteerd! En als je jong van geest bent telt dat ook wel.
(29-Jan-2024, 10:45 AM)Veloquest schreef: [ -> ]Vandaag zou eigenlijk een hele blije dag moeten zijn. Maar aangezien we meer jongeren met een velomobiel willen zien is dit geen goede dag. want ik ben weer een jaartje ouder geworden.  Doh
Gefeliciteerd dan maar, jongeman Wink
..Netflix de stekker uit mn goedkope abonnement trekt en zij mij nu te slim af zijn in plaats van ik hen. Jammer, maar het was leuk voor die 2 jaar dat ik het had.
Stop over belasting betalen, ik heb de betreffende berichten verwijderd en ga dat blijven doen.
Het verpest het plezier in ons forum en dat willen wij niet.
Eigenlijk gisteren, maar ik kom er vandaag pas toe het op te schrijven. Ik had onderweg iemand die het in zijn hoofd gehaald had om zijn auto vol op het fietspad te parkeren. Uiteindelijk bleek het van een man en vrouw die daar rond de huizen liepen. Toen ik hem, enigzins geïrriteerd, aansprak over zijn parkeergedrag reageerde hij met Krimialpolizei!, waarbij hij dreigend zijn wapen liet zien door zijn jas wat opzij te doen. Daarna kwam een smoes dat hij met een inzet bezig was en snel moest parkeren. Tjonge, wat was dat een haantje.
(31-Jan-2024, 11:19 AM)datakneder schreef: [ -> ]Toen ik hem, enigzins geïrriteerd, aansprak over zijn parkeergedrag reageerde hij met Krimialpolizei!, waarbij hij dreigend zijn wapen liet zien door zijn jas wat opzij te doen. 
Volgens mij mag de Duitse politie (zoals in de EU) ook niet zomaar een wapen tonen, maar moeten ze zich gewoon met hun penning/pas identificeren. Snap dus goed dat je eieren voor je geld koos, een gewapend en opgefokt standje zou ik ook niet graag een gesprek mee hebben.
Zou overigens goed kunnen dat ie met een zaak bezig is (op zoek naar iemand?), en daarom ook wat opgefokt reageerde.

Valt me overigens op dat politie (en vooral de politie - ambulance en brandweer zie ik het nooit doen) naar mijn zin iets te vaak vindt dat het doel de middelen heiligt. Had een hele tijd terug al ooit zo'n situatie dat er een politieauto zonder zwaailichten of sirene achter me reed op een fietspad in het Groene Hart. Het ging ze niet om mij, volgens mij om een scooterrijder die ik kort daarvoor voorbij had zien komen (en die ging inderdaad hard). Ze reden wél erg dichtbij en ik kon niet veilig aan de kant. Ik vind dat soort gedrag echt niet kunnen; het is onnodig fietsers in gevaar te brengen om één figuur op een opgevoerd scootertje op de bon te kunnen slingeren. Als het dan een crimineel is, en je moet echt zo hard over het fietspad, doe dat dan wél met toeters en bellen aan, dan is de urgentie duidelijk en zoek ik gewoon een plek om te stoppen, voor mijn part vast in de blubberberm of zelfs in de sloot om je erdoor te laten.

Dit is nog zo'n voorbeeld van een agent die onder druk een verkeerd besluit nam, maar waaruit mijns inziens blijkt dat er in de Politie organisatie ook gewoon onvoldoende geborgd is dat veiligheid voorop staat: 
https://www.politie.nl/nieuws/2023/april...atweg.html
https://www.bd.nl/binnenland/werkstraf-v...~a2a6c2be/
En wat vind ik na klikken op een van de 2 links:

Man met doorgeladen pistool in broeksband opgepakt in centrum van Tilburg
https://www.bd.nl/tilburg/man-met-doorge...~a76c9143/

Dus wie zegt dat het de politie was. En inderdaad de penning was betere indicatie. Maar hoe herken je dat het een echte penning is?

Ik was op natuurijs en een fotograaf maakt allemaal foto's en dit irriteerde mij was. Vraag hoe en wat. Naderhand met oud politie agent erover gehad die ook rondjes maken was. Hij is nu boswachter en samen naar die man toe. Nadat die agent kenbaar maakte dat hij perskaart moet tonen als hij de pers is, dan toont hij zijn viskaart volgens de agent. Maar dit was ook geen fijn momentje.
Vandaag was ik niet blij omdat door ongewild schakelen tijdens het stoppen mijn ketting eraf lag.
Het gebeurde bij aankomst op het werk, waarschijnlijk was ik aan het terugtrappen.

Voordeel, het was op het werk waar ik een behoorlijke set gereedschap heb, nadeel hij lag er achter af, dus het kapje eraf gehaald.

Nu vraag ik mij af of er voor het ketting achter erop leggen ook truukjes zijn. Voor terug leggen is mij al gelukt zonder uit te stappen.

En tijd om de ketting lengte te checken en indien te lang de trapas een tikje op te schuiven.
Schoenplaatjes verschuiven heeft geholpen maar ik kan de as nog iets verder hebben (en anders mogen de plaatjes weer iets terug.
Hoi Willeke,

Achter erop leggen is me wel eens gelukt door heel rustig te blijven trappen en terug te schakelen, de ketting lag in mijn geval naast het grootste kransje. Kwam er toch weer op. Het is wel een risico want als het mis gaat, gaat het ook gelijk fors mis, dus met risico op schade. Ik ging heel langzaam dus durfde ik het aan.

Wat je met wat hulp ook nog kunt doen is de achterkant iets op laten tillen en dan de bovenste ketting vooruit trekken. Dan trek je hem in de traprichting, zonder dat er verder, behalve het wiel zelf, kracht op zit.
Dank je Jeroen.
Misschien werkt het als je de fiets al op de kant hebt maar nog niet open, ik ga het zeker onthouden.
Dat ik vandaag een spiegel van een tegemoetkomende auto heb geschopt omdat die automobilist mij en vele andere fietsers van de weg meende te moeten drukken omdat hij per se nu een geparkeerde vrachtwagen voorbij moest en niet 30 seconden kon wachten totdat de stroom fietsers voorbij was.
@Willeke: de kans is ook erg groot dat, wanneer je ketting naast het grootste kransje ligt, je hem stevig vast trapt als je de ketting blijft bewegen…
(01-Feb-2024, 11:58 AM)Raymond schreef: [ -> ]Dat ik vandaag een spiegel van een tegemoetkomende auto heb geschopt omdat die automobilist mij en vele andere fietsers van de weg meende te moeten drukken omdat hij per se nu een geparkeerde vrachtwagen voorbij moest en niet 30 seconden kon wachten totdat de stroom fietsers voorbij was.

Heftig. Heeft het verder nog gevolgen gehad?
(01-Feb-2024, 12:21 PM)Josligfiets schreef: [ -> ]Heftig. Heeft het verder nog gevolgen gehad?

Nee gelukkig niet. Het was ook gebeurt zonder dat ik er bewust mee bezig was, als een soort van automatische afweer losklikken van de pedaal en afzetten. De andere voet ging naar de grond en ik bleef staan.

Het is een notoir punt waar ik het eraf drukken van fietsers vaker zie gebeuren en ik ook al eens verbale onenigheid heb gehad met een tegenligger op de verkeerde weghelft. Het is relatief dicht na een verkeerslicht, in de spits zijn er zoveel fietsers dat die zodra het op groen gaat gewoon een hele weghelft nodig hebben. Dus over het algemeen zijn het batches met fietsers en dan weer een tijdje niets, dus lang wachten voor een automobilist die zijn rijbaan niet vrij heeft is vaak geen sprake van. Het is een gebrek aan geduld en een misplaatste claim op iemands anders weghelft. Die fietsers flikkeren wel op, als is het maar om hun vege lijf te redden.
Dank voor de afweer Raymond, hopelijk leert hij ervan Wink Zou het zeker even via de officiële kanalen melden als ik jou was, zeker als jullie beide je weg vervolgd hebben.
Vanmiddag een auto die achter mij op de fietsstrook reed, niet de eerste weg rechts inging maar een stuk verderop de tweede.
De weg is er vorig jaar opnieuw bestraat en heeft toen een bredere fietsstrook gekregen, net zo breed als de auto strook ernaast.
Ik erger mij wel vaker aan auto's die de fietsstrook daar als afslag voorsorteerstrook gebruiken maar dat is meestal voor mij uit, nu zat hij achter me en kon lekker wachten of om me heen.

Vanavond was het daar in de buurt maar op een andere weg, net na een kruising stond een auto, voor hem links geparkeerd, met volle felle verlichting.
Ik kon eigenlijk niets zien op die kruising waar wel van beide zijden verkeer aan kan komen.

Dat is in tegenstelling tot gisteren en vanochtend toen twee verschillende vrachtwagens stopten om mij voorrang te verlenen.
Ik heb m'n onvrede maar eens in een verhaaltje gepleurd.

Eigen schuld, onzichtbare fietser
(01-Feb-2024, 10:10 PM)365cycle schreef: [ -> ]Ik heb m'n onvrede maar eens in een verhaaltje gepleurd.

Eigen schuld, onzichtbare fietser

Iemand die vroeg mij vorige week of haar achter lamp het deed. Nee, die doet het niet vertelde ik haar.
Dus ik gisteren erna gevraagd, was ze het vergeten. Toevallige zat er een auto achter haar die kort na haar weg reed, jeetje ik schrok hoe slecht zij zichtbaar was. Ik zag niet de verlichting van de auto in haar reflector. Een andere heeft zo'n losse 3x ledlampjes van achter. Nou daar kwam dus wel voldoende licht vanaf. Moraal is, sommige vallen inderdaad niet op.

Citaat:Het besef dat in je charmante Mini of je strakke Tesla stappen óók betekent dat je een potentieel moordwapen onder controle moet gaan houden is in mijn beleving meer dan ooit uit ons systeem.
Dit is net waarom ik op dit moment en eerder niet de behoefte voelde om auto te leren rijden. Ik ben bewust van dat ik iemand kan (dood) / (of erg gewond) rijden.
Dat is een beetje het nadeel van de fietswereld van deze tijd zonder ouderwetse dynamo's. Je moet gewoon opletten dat je lampje niet leeg is.

Als ik na werktijd van het station naar huis loop kom ik eigenlijk elke keer wel ergens een brandend lampje bij een geparkeerde fiets tegen. Die is dan leeg als ze die de volgende keer weer nodig hebben. Ze mogen blij zijn dat ik de moeite neem ze uit te doen. Meestal, als de lampjes zelf ook meewerken en het knopje reageert (geregeld niet).
(01-Feb-2024, 10:49 PM)Lopopodium schreef: [ -> ]Dat is een beetje het nadeel van de fietswereld van deze tijd zonder ouderwetse dynamo's. Je moet gewoon opletten dat je lampje niet leeg is.

Als ik na werktijd van het station naar huis loop kom ik eigenlijk elke keer wel ergens een brandend lampje bij een geparkeerde fiets tegen. Die is dan leeg als ze die de volgende keer weer nodig hebben. Ze mogen blij zijn dat ik de moeite neem ze uit te doen. Meestal, als de lampjes zelf ook meewerken en het knopje reageert (geregeld niet).

Maar ik las dat je gewoon een losse lampje op je kleding mag bevestigen. En vind dat heel goed, geen excuus meer voor geen achterlicht. Ik neem de laatste weken altijd een loop hesje mee naar de Yoga klas. Het is in de schemering er naar toe en in het donker terug. Moet zeggen zie zo een paar nog meer met verlichting. Maar lang niet iedere wandelaar. Het is trouwens maar paar minuten lopen. Dus de velo is te omslachtige.
Nog even ter aanvulling op het eraf gelopen ketting verhaal. Blijven trappen heb ik zonder kracht gedaan, ik rolde nog wel, en tegelijk een tikje terug met de derailleur, dus richting 1 na grootste kransje.

Trekken aan de ketting gaat zonder dingen open te schroeven, wel moet het stoeltje waarschijnlijk even omhoog, mogelijk ook nog een schermpje eraf als er daarachter een kettingafschermdingetje zit. Handschoentje aan is wel aan te raden.
ik vond dit wel een leuk plaatje Angel
[Afbeelding: 1700671606046099.jpg]

M'n Velayo kwam origineel met een pechlamp als achterlicht, zat stevig vast aan de body met 4 dikke zip-ties, maar na een week was die plotseling van de fiets af, daarna een cheapo ledlamp van de bouwmarkt, en vervolgens snel eentje van de Hema, nu weer opeens weg.. begint een dure grap te worden dit.
Citaat:Dat is een beetje het nadeel van de fietswereld van deze tijd zonder ouderwetse dynamo's. Je moet gewoon opletten dat je lampje niet leeg is.

De meeste dynamo achterlampjes waren gloeilampjes die tamelijk weinig licht gaven. De snoertjes erheen braken voortdurend en de retour stroom via het frame was ook niet betrouwbaar.

Geef mij maar siliconen ledlampjes op batterijen, die goedkope van de Action die het weken of zelfs maanden doen.
Of zoals de oplaadbare lampjes die ik als extra lampjes bij mijn spiegeltjes heb, die een net rood ledje erbij zetten als de batterij leeg begint te raken. Ik heb drie lampjes voor twee tegelijk in gebruik, had ik vanavond twee tegelijk die een seintje gaven. Een meteen gewisseld, de lege aan een powerbank en met een bijna lege de terugweg aangevangen. Onderweg gewisseld toen het lampje vol was maar ik heb ook wel eens een half uur gefietst met een rood ledje naast de witte.
Als je op een foto van een fles Ajax klinkt, verwacht je dan het voetbalteam op bezoek die je huis gaan schrobben?

Niels, Niels, van Der Wal