Hoe en wat met de Quatrevelo
|
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(27-Apr-2023, 01:15 PM)GerDilven schreef: Dat beloofd nog wat, als die fiets zo hard kan.
Vast niet met mij erin na een lange werkdag en een hongerig gevoel, maar het geeft wel hoop...
Je moet 365Cycle niet als voorbeeld nemen, dat is slecht voor je zelfbeeld
Die haalt mij in op een open ligfiets als ik een een DF XL rij...
Maar een velomobiel is efficiënt op de lange stukken, en dat zal je zeker merken.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
28-Apr-2023, 11:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Apr-2023, 02:53 AM door 365cycle.)
(28-Apr-2023, 10:54 PM)Frutsel schreef: Je moet 365Cycle niet als voorbeeld nemen, dat is slecht voor je zelfbeeld
Die haalt mij in op een open ligfiets als ik een een DF XL rij... Dank voor het compliment... maar onderschat een M5 M-Racer niet. Ontzettend rappe fiets, ondanks het gebrek aan carrosserie.
(28-Apr-2023, 10:54 PM)Frutsel schreef: Maar een velomobiel is efficiënt op de lange stukken, en dat zal je zeker merken. Klopt! Al blijft de QV zeker in de winter geen snelheidsmonster.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(28-Apr-2023, 11:55 PM)365cycle schreef: Klopt! Al blijft de QV zeker in de winter geen snelheidsmonster.
Heeft de jouwe ook 'n Rohloff dan ?
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
Ik heb ‘m niet meer, hij is eind 2020 naar Zweden verkocht. Had geen Rohloff, maar een 70T kettingblad met 11-32T cassette (11-Speed) en een MountainDrive.
In de winter had ik met de QV opvallend meer moeite met tempo houden dan in de zomer, en niet alleen als er wat op het wegdek lag.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
30-Apr-2023, 07:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2023, 07:10 PM door Hardloper.)
Ik zag ook dat er een speed drive voor de QV is. Ben gewoon benieuwd wat heeft deze nu voor zin? Kun je hier dan sneller mee? Dan standaard de kleinste blad? Zonder dat het veel meer inspanning kost? Of is het vooral zinnige voor wanneer je minder cadans kan trappen als 90 RPM?
(19-Apr-2023, 02:26 PM)TheodeG schreef: Mijn QV is in bestelling en inmiddels in productie.
Hoe is de status Theo?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
Speed drive gebruik je om een klein blad te vergroten met een factor 1,6 of 1,65. Heeft vooral zin als je veel lage snelheden rijdt en soms bij hoge snelheid wil kunnen meetrappen, of als je bijvoorbeeld heel veel klimt op je route. De weerstand met de versnellingsnaaf ingeschakeld is nl. iets groter dan op 1:1 (dat geldt overigens ook voor de MountainDrive).
Berichten: 30
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 10
63 x bedankt in 30 berichten
30-Apr-2023, 08:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Apr-2023, 08:11 PM door TheodeG.)
Hij heeft nu status "test". Dus ik hoef nog maar een paar weken geduld te hebben denk ik
Groeten, Theo
- - ‐ - - - - - - - - - - - - -
Challenge Cirrus, Flevo Alleweder A2, Challenge Hurricane, Nazca Gaucho >>> Velomobiel.nl Quatrevelo
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
(28-Apr-2023, 11:45 AM)365cycle schreef: Fraai kleurtje! Misschien combineren met een zilvergrijs of zelfs koper, zodat het niet zo’n donker geheel wordt?
Waar zou je dan zilver grijs / koper laten terugkomen?
Via Citroën Nederland kreeg ik te horen dat de kleur / lak:: “
METALLIC MET VERNISLAAG ETX - LAK ULTRA EMERAUDE NACRE”
is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
01-May-2023, 02:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-May-2023, 02:02 PM door 365cycle.)
Velomobiel.nl heeft voor al haar modellen een standaard patroon voor twotone lak, die zou ik gewoon aanhouden.
Voor de zichtbaarheid en warmte zou ik denk ik kiezen voor de lichtste kleur bovenop, maar op de onderkant heb je het snelst krassen, en hoe lichter, hoe slechter je die ziet.
Van de lichtere kleur op de onderkant heeft velomobiel.nl bijna een voorbeeld op haar site staan:
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Zelf vind ik de Snoek een mooiere standaard patroon voor twotone lak hebben.
Maar ik had wel iets van om reflectie te laten aanbrengen aan de zijkanten. Zodat hij beter opvalt en ik las iets van dat het verplicht zou zijn in België. En aangezien ik redelijk dicht bij België woon, wil ik ook gewoon legaal daar op de weg op mogen. Kan niet uitsluiten dat ik nooit niet daar naar toe wil.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
Eigenlijk wordt volgens mij alleen de Milan zonder reflectie aan de zijkant geleverd.
De strepen die je op de flank van deze QV ziet zijn reflecterend, ze lichten wit op in het donker.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Die strepen maken het wel mooier vind ik. Wat ik begreep is de tekst met de naam niet reflecterend.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 157
Topics: 8
Lid sinds: Nov 2020
Bedankt: 16
348 x bedankt in 156 berichten
(01-May-2023, 04:49 PM)Hardloper schreef: Zelf vind ik de Snoek een mooiere standaard patroon voor twotone lak hebben.
Maar ik had wel iets van om reflectie te laten aanbrengen aan de zijkanten. Zodat hij beter opvalt en ik las iets van dat het verplicht zou zijn in België. En aangezien ik redelijk dicht bij België woon, wil ik ook gewoon legaal daar op de weg op mogen. Kan niet uitsluiten dat ik nooit niet daar naar toe wil.
Hier in dit apenland is het sinds eind vorig jaar idd verplicht voor velomobielen om gele of oranje zijreflectie te hebben.
En zoals we hier intussen gewoon zijn : in het wetsartikel staat alleen de kleur vermeld, niks van van grootte, vorm ed.
De mijne heeft witte zijreflectie, die gaat er heus niet af ....
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(01-May-2023, 07:41 PM)quattrovelootje schreef: Hier in dit apenland is het sinds eind vorig jaar idd verplicht voor velomobielen om gele of oranje zijreflectie te hebben.
En zoals we hier intussen gewoon zijn : in het wetsartikel staat alleen de kleur vermeld, niks van van grootte, vorm ed. Lol. Logootje in oranje af laten drukken dus
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
(01-May-2023, 04:49 PM)Hardloper schreef: Zelf vind ik de Snoek een mooiere standaard patroon voor twotone lak hebben.
Maar ik had wel iets van om reflectie te laten aanbrengen aan de zijkanten. Zodat hij beter opvalt en ik las iets van dat het verplicht zou zijn in België. En aangezien ik redelijk dicht bij België woon, wil ik ook gewoon legaal daar op de weg op mogen. Kan niet uitsluiten dat ik nooit niet daar naar toe wil.
Er zijn vorig jaar in België wat nieuwe regel ingevoerd. Maar een maand later, of zo, zijn er weer enkele ingetrokken. Het is mij nu niet duidelijk of de reflectieregel nu wel of niet geldt.
Bovendien is er zo iets als het feit dat het binnen Europa zo geregeld is dat als een voertuig goedgekeurd is in het land van de eigenaar, het voertuig ook toegelaten wordt in andere landen. Er kunnen wel eisen gesteld worden aan de uitrusting (bijvoorbeeld brandblusapparaten) Maar het is bijvoorbeeld in Duitsland niet toegestaan een claxon te hebben op de fiets. Een Nederlandse fiets kan echter wel met claxon rijden in Duitsland. Voor mij lijkt reflectie eerder te vallen onder zoiets als een claxon of verlichting (nog zo iets dat in Duitsland anders geregeld is) dan onder een brandblusapparaat.
Naast dat de grootte niet vermeld is staat er ook nergens dat het aan de buitenkant van een velomobiel aangebracht moet zijn, alleen aan de zijkant.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Heeft de (08-May-2023, 05:43 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk zelfs dat het een 3 x 20" Quest is en die zijn allemaal glasvezel (voor zover als ik weet,) net als degene die ik net kapot heb gereden.
De prijs is in iedergeval niet slecht, maar bedenk wel dat het (dan) een zware en relatief langzame fiets is, met een tussenas. Volgens mij heeft de Quest die hier behandeld wordt dezelfde maten van banden als de Quatrevelo. Of vergis ik me? Heeft de QV ook een tussenas? Kan ik dan stellen dat de QV dezelfde snelheid performance heeft als de deze quest wanneer je hetzelfde type band neemt, hetzelfde voor- en achterblad, gelijke cadans? Buigen de wind voordelen gerekend? Of zie ik nog iets over het hoofd?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
08-May-2023, 06:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-May-2023, 06:52 PM door 365cycle.)
De QV heeft geen tussenas, tenzij je een Rohloff naaf laat monteren.
De aandrijving is juist heel efficiënt, verdeling van de aandrijfkrachten over beide wielen is met een even ingenieus als eenvoudig systeem opgelost, door middel van een dubbele vrijloop. Neem je een bocht, dan tikt het buitenste wiel dus soms en wordt het binnenste wiel aangedreven; rechtuit drijf je beide wielen aan.
De Quest heeft wel een betere stroomlijn en onder vrijwel alle omstandigheden minder rolweerstand, zal dus onder sommige omstandigheden efficiënter zijn.
Hier zie je ongeveer hoe het eruit ziet (niet precies, maar wel het duidelijkste filmpje):
Iets onduidelijker, maar in een redelijk jonge QuatreVelo:
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Ik zag een order voor de QV met mijn opgegeven kleur code. Maar de details komen niet allemaal overeen en zover ik weet hebben ze nog nooit een Velomobiel in die kleur geleverd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 30
Topics: 1
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 10
63 x bedankt in 30 berichten
(09-Jun-2023, 08:17 PM)Hardloper schreef: Ik zag een order voor de QV met mijn opgegeven kleur code. Maar de details komen niet allemaal overeen en zover ik weet hebben ze nog nooit een Velomobiel in die kleur geleverd.
Dat was bij mij eerst ook. Daarna kwam snel de vrraag van velomobiel.nl om de details nog een keer te checken en door te geven. En anders kan je altijd even contact opnemen natuurlijk.
Groeten, Theo
- - ‐ - - - - - - - - - - - - -
Challenge Cirrus, Flevo Alleweder A2, Challenge Hurricane, Nazca Gaucho >>> Velomobiel.nl Quatrevelo
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
09-Jun-2023, 08:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jun-2023, 12:02 PM door Hardloper.)
Nou ik heb inderdaad effe een mailtje gestuurd. Moet zeggen ik had niet verwacht had, dat ik al in juni de VM al tussen de orderlijst zou staan op Velomobileworld. Maar moet zeggen ik vind het niet super vervelend. Alleen al dat ik niet de enige / eerste QV zou zijn met deze kleur zou ik minder leuk vinden. Ergens kies ik de kleur omdat ik het mooi vind en anderzijds omdat ik ook iets speciaals unieks wil.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Tja je loopt altijd het risico dat iemand anders het ziet en denkt, he da's gaaf, wil ik ook op mijn volgende velomobiel. Tenzij je iets heel geks uitzoekt. Paars met turkoise bijvoorbeeld.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Nou ik zag eentje die een paarse kleur koos
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Kom ik er toch per toeval achter dat iemand die hier in de buurt woont een QV heeft. En hij heeft toch wel wat VM’s gehad
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.676
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2803
3142 x bedankt in 2183 berichten
Ik was kwam een Quattrovelo tegen met een sticker van een getal tegen de 300 aan. En ik was even kijken wanneer is de naam gewijzigd : 22 maart 2023
Er zijn die maand 2 afgeleerd : 295 en 299. De laatste is nummer 344. Dus eigenlijk kun je stellen dat er nog maar 55 Quatrevelo’s rondrijden en 294 Quattrovelo’s. Geen idee wanneer men is overgestapt op 11 versnellingen. En of er oude een nieuwe sticker hebben gekregen. Zou naar de toekomst minder uniek maken. Maar op dit moment verwacht ik dat ik een x tijd meer dan 1% van de populatie Quatrevelo’s heb. Dit is een leuk feitje om te vertellen aan omstanders. Maar voor de rest helemaal niks extra waarde
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
(29-Jun-2023, 10:02 PM)Hardloper schreef: Maar voor de rest helemaal niks extra waarde
"What's in a name? That which we call a rose By any other name would smell as sweet."
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
(29-Jun-2023, 10:02 PM)Hardloper schreef: Geen idee wanneer men is overgestapt op 11 versnellingen. 200 en 201 hebben al van huis uit 11-speed. Die zijn van begin 2020.
DF XL 263 had ook al van huis uit 11-speed, en die is gebouwd ergens begin 2019.
Ook QV+ 141 (staat te koop) heeft 11-speed en is van 2019. Het zou kunnen dat die later omgebouwd is, maar ik acht de kans relatief klein bij zo'n jonge nette fiets.
(29-Jun-2023, 10:02 PM)Hardloper schreef: En of er oude een nieuwe sticker hebben gekregen. In het verleden waren ze daar bij velomobiel.nl niet erg happig op. Ik weet niet meer waarom het ooit ter sprake kwam maar men zei destijds dat ik voor mijn oude fiets ook oude stickers zou krijgen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 60 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Beginnelingen... ...365cycle — 10:31 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM |
|