Een open ligger waar je 60 op kan
|
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
(18-May-2023, 08:09 AM)Roepers schreef: Heb jij die M5 nog?
Groet,
Marco
Nee, helaas. Die is total-loss.
Niels, - , van der wal
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
18-May-2023, 08:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2023, 08:52 AM door Wim -de roetsende.)
(17-May-2023, 07:53 PM)datakneder schreef: (17-May-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Op CycleVision bleek tijdens een dragrace dat een Roeifiets veel sneller is dan een Ligfiets.
Er is wel een groot verschil tussen een dragrace en een sprint.
Voor mij als diesel een crime .
Een dragrace is juist de ultieme sprint.
Niks geen flauwekul van een vliegende start enzo
-
-
-
Niels v/d Wal 64.696 World Record
Paul Collender 63.014
Jan Marcel van Dijken 61.744
David Wielemaker 58.776
Ik zei toch dat het er 3 waren
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.346
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
18-May-2023, 10:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2023, 10:14 AM door 365cycle.)
(17-May-2023, 05:21 PM)Jeroen S schreef: 60km/h op een Hurricane bij vlakke weg? Kan zeker wel. De Hurricane is echt géén trage fiets, mits ie goed op orde is, voorzien van de juiste banden en met de stoel zo vlak mogelijk.
Sterker nog: HT Life Style op YouTube sprint z'n Hurri over de 60 als het moet, en regelmatig er dicht bij als ie weer eens wielrenners aan het pesten is.
En dat is geen frisse twintiger, hij is flink in de 40. Wel topfit.
(17-May-2023, 07:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Op CycleVision bleek tijdens een dragrace dat een Roeifiets veel sneller is dan een Ligfiets.
De roeifietser kon bijna een rondje om de ligfietser rijden tijdens de race. Superleuk filmpje Wim! Laat de sterke kanten van de roeifiets zien.
Maar met bovenstaand statement generaliseer je wel stevig. De meeste typische sterke fietsers zijn namelijk totaal niet explosief.
Als je een dergelijk korte sprint zo snel mogelijk wil doen, jaag je over de hele afstand de complete glycogeenvoorraad in je spieren er doorheen, en laat je in diezelfde tijd je hartslag stijgen van rust naar maximaal; dan is alle energie die je in je hebt eruit. Probleem bij die typische fietser is echter dat de beenspieren helemaal niet gemaakt zijn op het verstoken van dergelijke hoeveelheden energie in een paar seconden.
Pak je je armen erbij, dan kan je een grotere glycogeenvoorraad aanspreken en je hart en longen harder laten werken. Daarnaast kan je op een roeifiets vanuit stilstand denk ik eerder een hoog koppel naar het achterwiel krijgen.
Rest de vraag: Hoe efficiënt is de aandrijving op een roeifiets? Net zo efficiënt als de conventionele ketting? Het zou kunnen, ik heb echt geen idee, maar als die efficiënt is, en ik kijk naar de gemiddelde snelheden die ik voorbij zie komen, ken ik geen echt sterke roeifietsers.
M.a.w.: Op een gewone ligfiets (misschien zelfs liefst een trike) zou ik een korte sprint tegen een roeifietser nog best aandurven
(17-May-2023, 07:53 PM)datakneder schreef: Er is wel een groot verschil tussen een dragrace en een sprint.
Voor mij als diesel een crime . Ik doe het zelf ook, maar eigenlijk is het gek dat we dat nog steeds dieselen noemen. M'n laatste twee diesels zaten beide in de buurt van de 200 pk (uit minder dan 2 liter cilinderinhoud), en trokken zeker op tussensprints de stenen uit de straat.
(18-May-2023, 08:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Niels v/d Wal 64.696 World Record
Paul Collender 63.014
Jan Marcel van Dijken 61.744
David Wielemaker 58.776 We hebben een recordrijder in ons midden... supertof Niels! Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
Rest de vraag: Hoe efficiënt is de aandrijving op een roeifiets? Net zo efficiënt als de conventionele ketting? Het zou kunnen, ik heb echt geen idee.
Bij het onderzoeken van van alles rondom de Velox (recordfiets TU-Delft) hebben ze dit getest. (Snaaraandrijving versus ketting). Een ketting blijkt efficiënter.
Niels, toerder, van der Wal
Berichten: 121
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 105
246 x bedankt in 109 berichten
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Berichten: 852
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 431
1624 x bedankt in 791 berichten
(18-May-2023, 08:47 AM)Wim -de roetsende schreef: Niels v/d Wal 64.696 World Record
Paul Collender 63.014
Jan Marcel van Dijken 61.744
David Wielemaker 58.776
Als David vanuit 0 km/h een gemiddelde van 58.776 haalt op de 200 meter en hij op geen punt boven de 60 km/h komt, moet hij minstens 3g trekken in de eerste halve seconde.
60 km/h op een hurri, dat zie ik nog wel gebeuren. Maar met 3g op een roeifiets starten...
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
[/quote]
Als David vanuit 0 km/h een gemiddelde van 58.776 haalt op de 200 meter en hij op geen punt boven de 60 km/h komt, moet hij minstens 3g trekken in de eerste halve seconde.
[/quote]
Dit was een sprint met vliegende start.
De 1000m had een staande start.
David is later lucht-en ruimtevaarttechniek gaan studeren, maar 3 g heeft hij nooit op eigen kracht gehaald.
Niels, 0,5 pk, van der Wal
Berichten: 1.628
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2029
1916 x bedankt in 749 berichten
Hulde voor Niels, Speedy Gonzales, van der Wal
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
(18-May-2023, 08:37 AM)Niels van der Wal schreef: (18-May-2023, 08:09 AM)Roepers schreef: Heb jij die M5 nog?
Groet,
Marco
Nee, helaas. Die is total-loss.
Niels, - , van der wal
Wie was kapot na veel km's hard rijden?
Zowel de ligfietser als de fiets waren kapot... na de sprint tot 60km/u
Het publiek was er kapot van.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
18-May-2023, 02:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2023, 02:32 PM door Wim -de roetsende.)
(18-May-2023, 01:04 PM)GerDilven schreef: Wie was kapot na veel km's hard rijden?
Zowel de ligfietser als de fiets waren kapot... na de sprint tot 60km/u
Het publiek was er kapot van.
Voor wie het niet weten: Niels heeft ooit een vreselijk ongeluk gehad. Dat was zo heftig dat er op de google mailinglijst zelf om een radiostilte werd gevraagd vanwege het niet weten hoe het zou aflopen.
Ik heb Niels ooit zien fietsen met wedstrijden. Imponerend, dat was het.
Citaat:Superleuk filmpje Wim! Laat de sterke kanten van de roeifiets zien.
Maar met bovenstaand statement generaliseer je wel stevig. De meeste typische sterke fietsers zijn namelijk totaal niet explosief.
Rest de vraag: Hoe efficiënt is de aandrijving op een roeifiets? Net zo efficiënt als de conventionele ketting? Het zou kunnen, ik heb echt geen idee, maar als die efficiënt is, en ik kijk naar de gemiddelde snelheden die ik voorbij zie komen, ken ik geen echt sterke roeifietsers.
M.a.w.: Op een gewone ligfiets (misschien zelfs liefst een trike) zou ik een korte sprint tegen een roeifietser nog best aandurven
Het statement was ook met een knipoog. Ik vind het hilarisch dat juist de roeifiets wint met zo'n dragrace.
Derk Thijs kon in zijn goede jaren goed meekomen met de snelle open liggers. Hij ging er dan meestal heel kort achter rijden.
@365cycle: ik ken meerdere roeifietsers waar jij niet van gaat winnen in een korte sprint. Dan gebeurt er namelijk hetzelfde als bij die dragrace. Dat was namelijk de finale en dus de snelste open ligger rijder.
Een Roeifiets is inderdaad minder efficiënt. Door de op- en neergaande beweging van het bovenlichaam vang je meer wind dan op een open ligger. Lange rijders zoals Derk en Ymte blijven vaak gewoon liggen tijdens het maken van de slagen. Mannetjes zoals ik kunnen dat niet.
Ook heb je nog een keer de terugslag waarbij er dus geen aandrijving is. Vooral heuvelop is dat een groot nadeel. Dat kun je einigszins ondervangen door hele snelle en korte slagen te maken. Dat kost echter ook weer veel energie.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
Heeft iemand nou al een proefrit op die Hurricane gemaakt? Wellicht is 'ie inderdaad zo snel als beloofd in de advertentie.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.930
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2860 x bedankt in 1576 berichten
Heuveltje af en met bijtrappen is die 60km/u goed realiseerbaar met zo'n beetje elke ligfiets. Dus ook met deze.
Berichten: 5.346
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8082 x bedankt in 3993 berichten
Ook al heb je waarschijnlijk gelijk Wim, het klinkt als een leuke uitdaging
Berichten: 881
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 160
1494 x bedankt in 612 berichten
19-May-2023, 02:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-May-2023, 02:04 PM door Niels van der Wal.)
[/quote]
Voor wie het niet weten: Niels heeft ooit een vreselijk ongeluk gehad. Dat was zo heftig dat er op de google mailinglijst zelf om een radiostilte werd gevraagd vanwege het niet weten hoe het zou aflopen.
[quote]
Inmiddels gaat het best goed:-)
Wedstrijden fiets ik niet meer; wel grote afstanden als toerder (ongeveer 350 km/week)
De schadevergoeding liep via een letselschade-advocaat en is al heel lang geleden afgerond.
Inmiddels ben ik verhuisd naar een woonboerderij, ben op vakantie geweest naar o.a. Bali, Argentinië, Peru en Chili en fietsvakantie naar België en Duitsland. Ik zit niet stil.
Het ongeluk zelf heeft me inhoudelijk meer inzicht gegeven en doen ervaren hoe kwetsbaar je als fietser bent. Af en toe schrijf ik hier vanuit dit gezichtspunt.
Niels, ligfietser, van der Wal
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
XL Hotspot in 3d-print
|
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM |
SL in Grou
|
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Beginnelingen... ...365cycle — 10:31 PM |
|