(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: Nog maar een reactie dan over het samenspel.
Inmiddels heb ik "wat" ervaring met 7.500 km op de teller. Hiervan een kleine 1.000 met racekap.
De racekap is voorzien van pinlock en inmiddels ruitewisser. Nog geen fogcity, die komt er nog op.
'k rij met een Milan SL, ben bril dragend en over het algemeen transpireer ik veel.
Fogcity -> bedoel je misschien zo'n anti-regendruppel folie dingetje?
Jochem rijdt met van die folies en is er heel enthousiast over. Hij kan geen ruitenwisser bedienen tijdens het rijden, en rijdt er gewoon 40+ gemiddeld mee, dus blijkbaar zie je dan nog best wel wat
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: Mijn ervaringen zonder racekap, maar met neopreen scherm.
Het wordt dan een samenspel met de juiste kleding stukken, afhankelijk van de temperatuur, het licht, de wind en natuurlijk de inspanning:
Weer of geen weer, ik draag altijd korte broek, shirt korte mouw en een buff.
Ben benieuwd! Ik wissel zo rond het vriespunt naar lange mouwen en pijpen
Dan is het overigens wel oppassen geblazen. IJzel is echt een uitdaging met de vm. Met vriesweer doorrijden kan prima, maar dan ga je een stuk langzamer + moeten er echt andere banden onder.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: Dan verwissel ik mn normale bril met een extra hoge contrast bril
Is dat gewoon zo'n gele?
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: anders is het tegenlicht te verblindend om nog wat zinnigs te zien.
Daarvoor gebruik ik vaak de scharnierpunten van de toerkap, zodat ik de koplampen niet zie als ze te dichtbij komen
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: En toch vaak even met een doekje de bril aan de buitenkant schoonmaken tijdens het rijden.
Heb je wel een nacaduct? Die luchtstroom houdt mijn bril meestal schoon wanneer ik met bril rijd. Ik heb dan vaak wel een plasticje onder de luchtinlaat dat de luchtstroom een beetje omhoog stuwt.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Als het echt koud is (0-3 graden met regen)
dan heb ik nog een bivak met goretex, incl nek protectie.
zo eentje die je op de noordpool gebruikt.
1 doel: thuiskomen....
Nice! Als het koud is merk ik dat ik vaak liever zonder toerkap rijd dan met. De rolweerstand neemt dan dusdanig toe dat de snelheidswinst toch beperkt is tenzij ik echt hard ga trappen, en daar heb ik niet altijd zin in. Een goeie muts, buff etc. is dan fijner.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Zonder bril want die beslaat altijd (heb niet zo'n grote afwijking)
Idem hier. Rijd sowieso niet met sterkte, wil m'n ogen nog wel een beetje laten oefenen met accomoderen
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Met een doekje de zij-ruitjes afvegen (voor ieder kruispunt)
[*]Vizier open bij ieder stoplicht
Ik doe het vizier altijd open zodra ik stop met aandrijven. Buiten de vm is toch meestal minder vochtig dan binnen, de zijruitjes beslaan dan minder snel.
Ben wel nog van plan de zijruitjes dubbel te maken door ook aan de binnenkant een ruitje te plakken (nog even op zoek naar lexan dat niet teveel spiegelt), en dan even testen of dat pinlockgedrag gaat vertonen.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Wat vaker de binnenkant van de VM wassen en het zitkussen
Eén van de redenen dat ik tegenwoordig zonder zitkussen rijd. Is even zoeken geweest met de stoel en zelfs een beetje bijbuigen, maar af en toe even de tuinslang in de fiets is i.c.m. droog parkeren en de kap open laten meer dan genoeg om 'm fris te houden. Peter (ICB) vond het zelfs leefbaar in het interieur van mijn vm toen hij helemaal achterin moest zijn, dus dan valt het blijkbaar wel mee met de bioculturen.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Accepteren dat als je met vizier open rij, je veel druppels in je gezicht krijgt.
Een miniviziertje vóór je toerkapvizier of op de schuimkap zetten kan best wel helpen. De meeste druppels worden dan over het vizier heen gewaaid. Het is een beetje door een spleetje kijken, maar als het zicht daar veel beter is ben ik voor
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]in het donker is het soms echt zoeken tussen de lichten van de tegenliggers en de berm...
Moderne auto's hebben belachelijk veel licht, en soms ook grootlichtautomaten die geen rekening houden met fietsers, zeker niet aan de "verkeerde" kant van de weg. Ik snap niet hoe dat soort voertuigen door een typegoedkeuring komen, maar goed. Zelf meer licht voeren helpt dan vaak wel; ik heb een hele krachtige koplamp, maar gebruik 'm alleen maar op "full power" wanneer ik tegenliggers heb. Ook het grootlicht gebruik ik alleen om het groot licht van een tegenligger uit te krijgen; die grootlichtautomaten reageren daar stom genoeg wél op
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Vind de ventilatie tegenvallen. heb de neiging om extra gaten te maken rond m'n hoofd of de zij ruitjes er helemaal uit te halen.
- Heb je een nacaduct en/of een luchtgat in de neus?
- Kan het zijn dat je tas met kleding, schoenen, laptop etc. de luchtstroom naar achteren tegen houdt?
- Misschien kan je nog een klein beetje oplossen door de toerkap aan de achterkant een klein beetje open te zetten. Ik heb dat opgelost met deurisolatiestrips (van die ronde, dikke van de Hornbach) die aan de zijkanten van de kap vanaf vooraan tot waar de muts begint de afstand vergroten tot de body. Scheelt een paar millimeter boven aan de achterkant, maar zeker als ik veel bagage bij me heb gaat er veel meer lucht langs m'n hoofd naar boven.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Waarom zijn de zijruitjes en het vizier niet gemaakt van het materiaal van FogCity insert?
Goeie vraag. Ik ga in ieder geval experimenteren met dubbele ruitjes, houd jullie op de hoogte
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Waarom zit er niet standaard een contrast verhogend en fel licht reducerend glas in het vizier.
Vermoedelijk omdat je daarmee ook gewoon minder licht binnen krijgt.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]Waarom stroomt er geen lucht bij mn voeten inlaat als ik mn vizier open zet?
Wat twilwel al zegt: Lucht die je niet uitvoert, kan je ook niet invoeren. Als de luchtstroom daar stopt wanneer je je vizier open zet, dan heb je dus onvoldoende uitlaat om de lucht die binnen komt af te voeren.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: [*]zijn er mensen die een ventilator monteren?
Ik weet dat er een paar Duitsers zijn die een (hier en daar gemodificeerde) computerventilator gemonteerd hebben (o.a. voor het koelen van hun rug), maar dat kost best wel wat power. Veel groter dan 140mm kan je niet kwijt, de krachtigste ventilators van dat formaat kunnen maximaal zo'n 4m3 lucht per minuut verplaatsen, maar daar moet wel een afdoende kanaal voor zijn. Met die hoeveelheid zou je de achterkant bijna breder maken, zodat je een vacuüm hebt om te vullen
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: Moet nog maar zien of ik het de hele winter vol ga houden...
Komt wel goed. Anders kom ik je weer ff motiveren
Nadeel van een winterstop is dat je in het voorjaar duidelijk voelt dat je minder sterk bent. Als je niet stopt heb je juist het gevoel dat het "ineens" kneiterhard gaat, omdat de rolweerstand ineens weer afneemt
(01-Nov-2023, 05:13 PM)twilwel schreef: Misschien is er wel een contrastverhogend helmvizier?
Ben ik ook benieuwd naar. De HJC 05 past op mijn kap, dus dan zou de rest van dezelfde afmetingen ook moeten passen.
(01-Nov-2023, 01:33 PM)martjan schreef: Als je heel veel problemen ondervindt door veel vocht, dan is het wellicht een oplossing gewoon een tandje minder te doen. In mijn ervaring scheelt dat een emmer qua vochtproductie.
Of gewoon doorfietsen, en volgend jaar hetzelfde vermogen rijden als nu. Dan ga je met een tandje minder net zo hard