Is de Mango nog steeds de moeite waard anno 2023?
|
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10503
8106 x bedankt in 4006 berichten
(13-Nov-2023, 08:12 PM)Frutsel schreef: De versatile heeft een ingekapselde ketting, en een Rohloff naaf. Daar valt niet zoveel aan te doen (nou ja, olie verversen van de naaf) Ik heb de Versatile weleens bekeken en concludeer eigenlijk vooral wat Piet zegt: de Versatile is vooral in het nadeel als er iets mis is, en niet noemenswaardig in het voordeel onder normale omstandigheden.
De enige reden om een ingekapselde ketting fijn te vinden is om met een gewone lange broek te kunnen rijden. Er ligt hier nog ergens een kartonnen prototype van een schermpje dat ik rechts naast de boom kon zetten en om de versteviging naar boven vast wilde maken om zo'n ritje met de Bülk te kunnen doen. Kon het niet testen omdat het karton te dik is, maar misschien komt het er nog ooit van en maak ik 'm daadwerkelijk
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.934
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2870 x bedankt in 1580 berichten
14-Nov-2023, 04:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2023, 04:49 AM door ZoefZoef.)
(13-Nov-2023, 02:54 PM)PieterTrapt schreef: Inmiddels al gereserveerd :-(
Benieuwd of het iemand van dit forum is!
Vermoed van niet. Velomobiel mango 113 is inmiddels verhuisd naar Belgie en staat daar inmiddels voor het dubbele te koop.
Een hele berg geld, waar ie echt nooit voor verkocht gaat worden gezien de niet al te beste staat waar ie in verkeert.
De advertentie op 2dehands.be waar ie nu te koop staat voor 2450 euro van een zotte verkoper
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-bro...biel-mango
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 171
474 x bedankt in 195 berichten
14-Nov-2023, 10:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2023, 10:17 AM door Atrike.)
Je moet alles in perspectief zien. Als je van een bukfiets komt, is een velomobiel gewoon veel sneller en comfortabeler en je actieradius wordt groter. Dan is een Mango of een Strada een prima keuze. Niet de snelste of efficiëntste velomobielen, maar wel sneller en efficiënter dan wat je gewend bent. Heb je behoefte aan een ruime bagageruimte en wendbaarheid, dan zijn dat prima keuzes. Mocht je daarna behoefte krijgen aan sneller en/of verder, dan kun je later altijd nog een nieuwer model aanschaffen.
En in de praktijk merk ik, dat het vaak niet mogelijk is om sneller dan, zeg, 40 km/u te rijden. Je bent dan te snel voor het fietspad, maar te langzaam voor de weg. Alleen op brede fietspaden met weinig fietsverkeer en op 60 km wegen in het landelijk gebied kun je je uitleven, maar dan nog kom je (te)veel plekken tegen waar je moet afremmen (kruisingen, zijwegen van rechts), zodat je je energie kwijt bent aan optrekken. Kilometers lang doorscheuren is er in Nederland niet bij.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 530
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
968 x bedankt in 517 berichten
Ik heb nog nooit problemen gehad met de ketting in mijn Versatile, en zo moeilijk was het niet om erbij te komen hoor, fiets op z'n zij, kapjes eraf en je hebt toegang tot de gehele ketting van trappers tot Rohloff. Er zat wel een klein kettingspannertje met een dun veertje waar je voorzichtig mee moest zijn, misschien als die kapot is dat de ketting er dan regelmatig van af valt? Nee ik persoonlijk vind de Versatile een van de fijnst fietsende velo's ooit, met als doemende nadeel het gewicht. Vandaar mijn obsessie met de MilanGT, die heeft naar mijn gevoel veel voordelen van de Versatile met als pluspunt dat het een lichte en snelle fiets is, je ruilt alleen wat wendbaarheid in, no biggie als dat betekend dat je veel langere afstanden kan maken.
No way dat die Mango trouwens verkoopt voor dat bedrag, hier in Woerden zit ook iemand die zo'n vies spelletje speelt en telkens zijn mango te koop zet voor een paar honderd euro meer.
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
(14-Nov-2023, 10:03 AM)Atrike schreef: En in de praktijk merk ik, dat het vaak niet mogelijk is om sneller dan, zeg, 40 km/u te rijden. Je bent dan te snel voor het fietspad, maar te langzaam voor de weg. Alleen op brede fietspaden met weinig fietsverkeer en op 60 km wegen in het landelijk gebied kun je je uitleven, maar dan nog kom je (te)veel plekken tegen waar je moet afremmen (kruisingen, zijwegen van rechts), zodat je je energie kwijt bent aan optrekken. Kilometers lang doorscheuren is er in Nederland niet bij.
Als velonaut merk je dat de kortste route vaak niet de snelste is.
De korte route gaat vaak door de bebouwde kom, heeft kruispunten en stoplichten. De snelste route gaat vaak om de bebouwde kom heen en heeft weinig tot geen kruispunten of stoplichten.
De snelste route heeft meer kilometers, bij de kortste route sta je vaak stil, of moet je traag rijden om te sturen of wegens ander verkeer.
De kortste route gaat vaak door het centrum; de snelste routes zijn vaak dijken of parallelroutes aan het spoor of snelweg.
Niels, zoef, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 316
Topics: 16
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 171
474 x bedankt in 195 berichten
(14-Nov-2023, 10:58 AM)Niels van der Wal schreef: Als velonaut merk je dat de kortste route vaak niet de snelste is.
De korte route gaat vaak door de bebouwde kom, heeft kruispunten en stoplichten. De snelste route gaat vaak om de bebouwde kom heen en heeft weinig tot geen kruispunten of stoplichten.
De snelste route heeft meer kilometers, bij de kortste route sta je vaak stil, of moet je traag rijden om te sturen of wegens ander verkeer.
De kortste route gaat vaak door het centrum; de snelste routes zijn vaak dijken of parallelroutes aan het spoor of snelweg.
Niels, zoef, van der Wal
Dat klopt. Ik neem eigenlijk nooit de kortste route. Maar dan nog heb je veel te vaak een zijweg van rechts die je voorrang moet verlenen of een kruispunt. Het valt me ook op dat bij veel van deze situaties het overzicht slecht is door een heggetje of een gebouw, waardoor je wel moet stoppen of langzaam rijden.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28750
2818 x bedankt in 1254 berichten
En de overheden die snelle fietsroutes aanleggen denken dat we van dorp naar dorp willen, vergeten dat we misschien wel veel verder gaan en dat die dorpen erg vertragen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
(14-Nov-2023, 11:12 AM)Willeke_IGKT schreef: En de overheden die snelle fietsroutes aanleggen denken dat we van dorp naar dorp willen, vergeten dat we misschien wel veel verder gaan en dat die dorpen erg vertragen.
Klopt; het is zelfs beleid. De middenstand ziet fietsers als potentiële klanten en wil ze hierom langs hun winkel hebben rijden.
Het is ook de ANWB die de rood/witte fietsborden neerzet, verwijzend naar het volgende dorp of stad.
Wat helpt is de fietspuntenroute gebruiken; je kan dan om de bebouwde kom heenrijden in de richting van waar je naartoe moet. Af en toe staat er een kaart op een kruispunt, voor als je de richting kwijt bent. (zeker behulpzaam bij bewolkt weer, waardoor je de zon niet ziet.)
Niels, richtingsgevoel, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
14-Nov-2023, 12:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2023, 12:05 PM door Roepers.)
Vind het niet erg om een door een dorp te fietsen. Het is beschutter en zorgt voor de nodige afwisseling. Die rondwegen zijn zo saai,
Groet,
Marco
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
Een dorp vermijden hoeft niet perse met een rondweg, nog mooier is om de routes door het buitengebied te laten lopen.
Zo mikt de gemeente Kampen voor de doorgaande route Zwolle-Dronten, op een route vlak langs de N50, maar dat is druk, veel haakse bochten, af en toe een viaduct via rare slingers...
Mijn route gaat ruim achter Kampen lang, langs het Drontermeer. Een prachtig buitengebied, een tikkie langer dan de kortste route, maar veel sneller.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
14-Nov-2023, 12:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2023, 12:30 PM door Roepers.)
Maar fietsend van Wilsum naar Dronten(?), kan je toch niet om Kampen heen?
Niet erg om door Kampen te fietsen. Mooi oud stadje, Er was een route binnendoor voor fietsers via de Voorstraat, Nieuwe Markt en Burgwal naar de Meeuwenweg.
Groet,
Marco
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
Met een mango is het allemaal weer anders :-)
Ik heb het idee dat dit draadje een ander draadje wordt. Kan het gesplitst worden naar het draadje: Veloroute's?
Niels, DF, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 340
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 120
597 x bedankt in 305 berichten
14-Nov-2023, 12:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Nov-2023, 12:58 PM door LigfietsWilsum.)
(14-Nov-2023, 12:28 PM)Roepers schreef: Maar fietsend van Wilsum naar Dronten(?), kan je toch niet om Kampen heen?
Niet erg om door Kampen te fietsen. Mooi oud stadje, Er was een route binnendoor voor fietsers via de Voorstraat, Nieuwe Markt en Burgwal naar de Meeuwenweg.
Groet,
Marco
Jawel hoor. Kampen heeft drie bruggen, waarvan er twee toegankelijk zijn voor de fietser.
Via de Molenbrug, Slaper, Cellesbroekweg, dijk langs het Drontermeer.
https://routeplanner.fietsersbond.nl/#ro...erences=63
Die kleine zigzagjes sla ik trouwens over, de grote niet.
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10503
8106 x bedankt in 4006 berichten
(14-Nov-2023, 12:28 PM)Roepers schreef: Maar fietsend van Wilsum naar Dronten(?), kan je toch niet om Kampen heen?
Niet erg om door Kampen te fietsen. Mooi oud stadje, Er was een route binnendoor voor fietsers via de Voorstraat, Nieuwe Markt en Burgwal naar de Meeuwenweg. Ik denk dat je je persoonlijke voorkeur hier echt uit moet laten. Jij wil door dat dorp fietsen. Ik niet. Sterker nog: Als ik om een dorp heen had kunnen fietsen had m'n Bülk er nu nog een stuk mooier uitgezien. Dan had ik namelijk maar 6 kruispunten/rotondes gehad ipv ~40.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28750
2818 x bedankt in 1254 berichten
(14-Nov-2023, 12:41 PM)Niels van der Wal schreef: Met een mango is het allemaal weer anders :-)
Ik heb het idee dat dit draadje een ander draadje wordt. Kan het gesplitst worden naar het draadje: Veloroute's?
Niels, DF, van der Wal
Ik vind het erg lastig om een goede selectie te maken.
Misschien liever dit draadje terug op topic.
Die andere argumenten staan al in andere draadjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
(14-Nov-2023, 01:18 PM)365cycle schreef: (14-Nov-2023, 12:28 PM)Roepers schreef: Maar fietsend van Wilsum naar Dronten(?), kan je toch niet om Kampen heen?
Niet erg om door Kampen te fietsen. Mooi oud stadje, Er was een route binnendoor voor fietsers via de Voorstraat, Nieuwe Markt en Burgwal naar de Meeuwenweg. Ik denk dat je je persoonlijke voorkeur hier echt uit moet laten. Jij wil door dat dorp fietsen. Ik niet. Sterker nog: Als ik om een dorp heen had kunnen fietsen had m'n Bülk er nu nog een stuk mooier uitgezien. Dan had ik namelijk maar 6 kruispunten/rotondes gehad ipv ~40.
Nou juist niet. Dit draadje gaat mijns inziens over persoonlijke voorkeuren. Als je zo snel mogelijk op je werk wil zijn dat 45 kilometer van huis ligt, dan kun je beter voor een andere velomobiel kiezen dan een Mango. Als je het niet erg vind om door steden en dorpen te boemelen en daarvan kan genieten, dan is een Mango een goede keus. Door je rijstijl en routekeuze levert een andere velomobiel niet veel winst op (de Versatile daargelaten). Zoveel mensen, zoveel zinnen.
Groet,
Marco
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10503
8106 x bedankt in 4006 berichten
(14-Nov-2023, 02:36 PM)Roepers schreef: Nou juist niet. Dit draadje gaat mijns inziens over persoonlijke voorkeuren. Als je zo snel mogelijk op je werk wil zijn dat 45 kilometer van huis ligt, dan kun je beter voor een andere velomobiel kiezen dan een Mango. Als je het niet erg vind om door steden en dorpen te boemelen en daarvan kan genieten, dan is een Mango een goede keus. Door je rijstijl en routekeuze levert een andere velomobiel niet veel winst op (de Versatile daargelaten). Zoveel mensen, zoveel zinnen. Oké, mijns inziens is dat offtopic, maar Willeke bedankt je dus het zal denk ik meevallen.
Wat betreft persoonlijke voorkeuren: Ook prima, maar laten we het dan ook zo brengen.
Wat betreft velomobielen: Als je door steden en dorpen wil boemelen is de Mango juist niet zo'n goede keus tenzij je een zware training wil. Hij is nu eenmaal vrij zwaar.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 882
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 162
1498 x bedankt in 613 berichten
Met deze 2 reacties is het draadje back on topic :-)
Niels, filmpje, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
(14-Nov-2023, 05:36 PM)365cycle schreef: Wat betreft velomobielen: Als je door steden en dorpen wil boemelen is de Mango juist niet zo'n goede keus tenzij je een zware training wil. Hij is nu eenmaal vrij zwaar.
Als je het om snelheid gaat. Maar als dat niet zo is, gewoon fietsen met een bepaald wattage (zonder een explosief karakter zeg maar) dan maakt dat niet uit.
Groet,
Marco
Berichten: 522
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
844 x bedankt in 465 berichten
Ik begrijp de voortdurende discussie. Maar ja, alles hangt af van je persoonlijke voorkeuren. Snelheid heeft voor mij geen prioriteit.
Waar ik op inlever met de open ligger, is duidelijk: - snelheid
- weersomstandigheden
Ik heb alleen veel meer uitzicht, geen oververhitting in de zomer, bewegingsruimte en veel meer interactie met mede fietsers.
Overigens begrijpt, denk ik iedereen, dat routes door dorpen en stadjes (geen grote steden) mijn voorkeur hebben. Dorpen in de provincie waar ik woon, zijn doorgaans niet langer dan 400 meter om te doorkruisen.
En zo heeft iedereen zijn/haar voorkeuren.
Groet,
Tom
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(14-Nov-2023, 06:19 PM)Roepers schreef: Als je het om snelheid gaat. Maar als dat niet zo is, gewoon fietsen met een bepaald wattage (zonder een explosief karakter zeg maar) dan maakt dat niet uit.
Groet,
Marco
Hoe lichter de vm, hoe minder wattage je nodig hebt om gewoon te kunnen fietsen.
Dat is dus voor mij cruciaal.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10503
8106 x bedankt in 4006 berichten
15-Nov-2023, 02:34 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Nov-2023, 02:35 AM door 365cycle.)
@ Tom: ik vind het eigenlijk niet zo'n nuttige discussie, want heb het gevoel dat er hier en daar wat praktijkervaring gemist wordt.
Iedere fiets z'n gebied, ik heb niet voor niets nog steeds een Kettwiesel en een Challenge. Op wendbaarheid en acceleratie is zeker de Challenge in het voordeel t.o.v. de DF. Ik kan net zo snel optrekken met m'n velomobielen maar het kost minder energie op die open ligger. Naar de stad pak ik die dus ook al snel mee. Dan hebben we het dus over velomobielen die minder dan een derde van mijn lichaamsgewicht wegen; een Mango heeft meer aandrijfverliezen en weegt 10 kg meer.
Hoe je het ook wendt of keert, een Mango wendt of keert niet makkelijker dan een DF in de praktijk zie ik zelfs niet sterke velonauten vaak het buitengebied kiezen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 967
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1627 x bedankt in 873 berichten
(14-Nov-2023, 11:59 AM)Niels van der Wal schreef: Klopt; het is zelfs beleid. Als het inderdaad beleid is ben ik benieuwd waar dat beschreven is, ik zou graag eens nalezen wat er precies staat.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.459
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 655
2414 x bedankt in 1120 berichten
(15-Nov-2023, 02:34 AM)365cycle schreef: Hoe je het ook wendt of keert, een Mango wendt of keert niet makkelijker dan een DF in de praktijk zie ik zelfs niet sterke velonauten vaak het buitengebied kiezen.
Jawel hoor, want een Mango heeft voetgaten, dat is een stuk makkelijker keren dan aan je wielen draaien
Berichten: 5.358
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10503
8106 x bedankt in 4006 berichten
(15-Nov-2023, 02:34 AM)365cycle schreef: Jawel hoor, want een Mango heeft voetgaten, dat is een stuk makkelijker keren dan aan je wielen draaien Da's een kwestie van zagen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.679
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2818
3150 x bedankt in 2188 berichten
Kunnen we niet concluderen dat het afhankelijk van de prijs, de staat van de VM en je verwachting is of het nog de moeite waard is?
Zelf verbaasde ik me erover dat van de Quest en Strada nog een nieuwe exemplaar uit Roemenië kwam dit jaar. Dus voor die personen was een relatief oude model zelfs zo de moeite waard dat ze een nieuwe bestelde.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|