Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(27-Oct-2023, 11:19 AM)twilwel schreef: De F-lites is een van de weinigen, maar is in dichte wielkasten minder handig vanwege de stuuruitslag. Ik zag dat bij de Quest XS het sturen nog vrij redelijk ging met de F-Lite en ik vermoed dat ook de Strada hier een voordeel heeft?
Wie reed er in een XS met F-Lite's? Die zijn toch 50mm?
Ik reed namelijk met 42mm en toen was mijn draaicirkel niet meer heel grappig.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
729 x bedankt in 243 berichten
(27-Oct-2023, 11:31 AM)Wim -de roetsende schreef: (27-Oct-2023, 11:19 AM)twilwel schreef: De F-lites is een van de weinigen, maar is in dichte wielkasten minder handig vanwege de stuuruitslag. Ik zag dat bij de Quest XS het sturen nog vrij redelijk ging met de F-Lite en ik vermoed dat ook de Strada hier een voordeel heeft?
Wie reed er in een XS met F-Lite's? Die zijn toch 50mm?
Ik reed namelijk met 42mm en toen was mijn draaicirkel niet meer heel grappig.
Ja, die zijn 50mm.
Een XS rijder noemen die volgens mij zelf niet op het forum zit, lijkt me not done en doet ook niet ter zake. We zitten beide bij de AssenLiggers, rijden zondags weleens samen bij clubritten en afgelopen zondag heb ik samen met hem gereden van Lelystad naar Assen. Ik zie wel dat hij vaak bochten afsnijdt door de berm, maar bochten die hij niet in een keer doorkomt zijn voor mij vaak ook niet zonder steken te doen (ik heb 32mm brede banden vóór bij de Bülk). Hij zelf zegt dat hij zijn vaste routes aanpast wanneer hij ergens een probleem heeft qua draaicirkel. Gaten in de berm (vooral bij een bocht) zijn wat hem betreft niet zo'n probleem omdat de grote banden meer bodemvrijheid geven.
Dus ik zou zeggen, een brede voorband is zeker een compromis, maar voor hem is het de moeite waard.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Citaat:Een XS rijder noemen die volgens mij zelf niet op het forum zit, lijkt me not done en doet ook niet ter zake.
Een naam noemen was ook zeker niet mijn bedoeling, jouw uitleg voldoet prima.
Het is dus echt iemand die je kent, niet 'van horen zeggen' dus.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Nog even reagerend op de berichten van Hardloper op de vorige pagina, ik vind het erg fijn om een reserve buitenbandje mee te hebben. Een voorbandje, achter gaat bij mij zelden lek.
Een spijker vindt je wel, maar een glassplintertje of klein steentje zie je gemakkelijk over het hoofd. De wet van Murphy bepaald dat je lekke band in het donker, in de kou, terwijl het regent is. ( als je echt pech hebt)
Ik heb dan echt geen zin om die buitenband na te pluizen, dat doe ik thuis wel. Binnen en buitenbandje wisselen en onbezorgd verder. Het zou niet de eerste keer zijn dat lekke band 2 wel heel erg snel na nr 1 volgt, omdat er toch nog ergens iets zit.
De kans op lekke banden stijgt hier in het winterseizoen behoorlijk. Duitsers strooien niet met zout maar met fijn vuursteen split. dat heeft van die mooie scherpe kantjes.
Die hele snelle Schwalbe's daar was ik erg snel klaar mee. De kosten per gereden kilometer zijn echt buitensporig in vergelijking met de Conti Urban's. Heb nog een set van drie (2+1 reserve) One's zonder pro liggen voor als het koud wordt. Maar de Urban's bevallen zo goed dat ik ze er niet op wil doen.
Bij Silca hebben ze veel meegekeken en onderzoek gedaan naar snelle bandjes. En wat blijkt rolweerstand is niet linear. Bij een stijgende druk gaat de curve eerst omlaag, tot je een punt bereikt waar ie ineens omhoog schiet. Hij heeft een lange aanloop nodig, even volhouden. Ik vond het wel interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8079 x bedankt in 3991 berichten
(27-Oct-2023, 11:15 PM)Jeroen S schreef: Die hele snelle Schwalbe's daar was ik erg snel klaar mee. De kosten per gereden kilometer zijn echt buitensporig in vergelijking met de Conti Urban's. Heb nog een set van drie (2+1 reserve) One's zonder pro liggen voor als het koud wordt. Maar de Urban's bevallen zo goed dat ik ze er niet op wil doen. De One vind ik echt geen fijne band. Langzamer en minder betrouwbaar dan de CCU's. En minder grip.
(27-Oct-2023, 11:15 PM)Jeroen S schreef: Bij Silca hebben ze veel meegekeken en onderzoek gedaan naar snelle bandjes. En wat blijkt rolweerstand is niet linear. Bij een stijgende druk gaat de curve eerst omlaag, tot je een punt bereikt waar ie ineens omhoog schiet. Hij heeft een lange aanloop nodig, even volhouden. Ik vond het wel interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0 Bekend, maar ga wel ff kijken want ben benieuwd of ze 'm motiveren!
Berichten: 1.928
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2858 x bedankt in 1575 berichten
16-Nov-2023, 12:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2023, 02:02 AM door ZoefZoef.)
Bandenvraagje over de CCU, meer specifiek over de 26x1.75 / 47-559.
1.75" = 44.5mm
47 = 47mm.
Maar welke hoogte klopt? Als ik puur naar die 47-559 maat kijkt zou ie moeten passen en hou ik misschien een halve mm over tussen band en frame. , Te weinig, dus past het niet.
Als ik echter de maat in inches aanhoudt en dat omreken naar mm's, dan kom ik uit op een hoogte van een paar mm minder. Dan zit er nog een paar mm tussen frame en band. Dat lukt dan wel.
Iemand die deze band heeft en een idee heeft?
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
Citaat:De One vind ik echt geen fijne band. Langzamer en minder betrouwbaar dan de CCU's. En minder grip.
De eerste versie van One was lekker snel, maar helaas kon die na 1x hard slippend remmen in de prullenbak. Dan was op die plek namelijk letterlijk een gedeelte van de band weg. Dat lag nog op het asfalt.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(16-Nov-2023, 12:23 AM)ZoefZoef schreef: Maar welke hoogte klopt? Het is een kwestie van proberen, want de hoogte van een band is mede afhankelijk van de breedte van de velg.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.928
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2858 x bedankt in 1575 berichten
(16-Nov-2023, 10:31 AM)melle z schreef: (16-Nov-2023, 12:23 AM)ZoefZoef schreef: Maar welke hoogte klopt? Het is een kwestie van proberen, want de hoogte van een band is mede afhankelijk van de breedte van de velg.
Goeie, heb ik niet eens aan gedacht. Twijfel of ik de band gewoon moet bestellen, of maar moet laten zitten. Hou niet zo van dat bestellen en dan alsnog terugsturen..
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28664
2815 x bedankt in 1251 berichten
Meestal is de maat in mm meer betrouwbaar dan die in inches.
Denk maar aan de verschillende 20 inch banden die ruim verschillen en de preciezere mm aanduiding voor die banden.
Ik zou niet bestellen als de maat in mm eigenlijk niet past.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 77
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
140 x bedankt in 70 berichten
Ik had Trykers, na circa 8000km heb ik de rechterband vervangen, want zat een klein steentje in de buiten band. Ik vind ze fijne banden, maar opgegeven moment is de beschermlaag (denk best versleten) en komen onuitgenodigde gasten naar binnen!
Gisteren soort gelijk verhaal, linker voorband.
Deze binnenkort maar verwisselen met een Schwalbe racer. Vraag me af of een CCU ook op mijn Mango velg past. Iemand enig idee/ervaring?
Alvast bedankt.
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(16-Nov-2023, 11:28 AM)Willeke_IGKT schreef: Meestal is de maat in mm meer betrouwbaar dan die in inches. Dit is niet helemaal waar want...
(16-Nov-2023, 11:28 AM)Willeke_IGKT schreef: Denk maar aan de verschillende 20 inch banden die ruim verschillen [...] ...de maat aanduiding is altijd 20" met één of twee breuken of een decimaal erachter (let op, dit zijn twee verschillende systemen, 20x1.1/2 ≠ 20x1.5!). Deze systemen zijn net zo gestandaardiseerd als ERTRO (ISO/ DIN/ mm) maten, maar wellicht wat lastiger te volgen als je een metrisch brein hebt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(16-Nov-2023, 02:48 PM)Dharm2004 schreef: Ik had Trykers, na circa 8000km heb ik de rechterband vervangen, want zat een klein steentje in de buiten band. Ik vind ze fijne banden, maar opgegeven moment is de beschermlaag (denk best versleten) en komen onuitgenodigde gasten naar binnen!
Gisteren soort gelijk verhaal, linker voorband.
Deze binnenkort maar verwisselen met een Schwalbe racer. Vraag me af of een CCU ook op mijn Mango velg past. Iemand enig idee/ervaring?
Alvast bedankt.
Mijn vrouw heeft 32-406 CCU's op de voorwielen van haar Mango, dat gaat zonder problemen
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8079 x bedankt in 3991 berichten
16-Nov-2023, 07:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2023, 07:23 PM door 365cycle.)
(16-Nov-2023, 11:28 AM)Willeke_IGKT schreef: Meestal is de maat in mm meer betrouwbaar dan die in inches. (16-Nov-2023, 03:20 PM)melle z schreef: Dit is niet helemaal waar want...
...de maat aanduiding is altijd 20" met één of twee breuken of een decimaal erachter (let op, dit zijn twee verschillende systemen, 20x1.1/2 ≠ 20x1.5!). Deze systemen zijn net zo gestandaardiseerd als ERTRO (ISO/ DIN/ mm) maten, maar wellicht wat lastiger te volgen als je een metrisch brein hebt.
Ik sta toch aan de kant van Willeke wat dat betreft. Voor ETRTO hoef je niet doorgestudeerd te hebben. 406 = 406. Zo goed als iedere 406 band past op iedere 406 velg. Als de maat in mm's kleiner is dan de ruimte tussen de vork kan je ermee rijden. Als je een velomobiel hebt en diameter+breedte+breedte is kleiner dan de wielkast, gaat het vermoedelijk gewoon rollen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 965
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1620 x bedankt in 871 berichten
(16-Nov-2023, 07:22 PM)365cycle schreef: Ik sta toch aan de kant van Willeke wat dat betreft. Voor ETRTO hoef je niet doorgestudeerd te hebben. Begrijpbaarheid van een systeem zegt toch niks over betrouwbaarheid?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 83
Topics: 1
Lid sinds: May 2023
Bedankt: 5
230 x bedankt in 83 berichten
(16-Nov-2023, 07:22 PM)365cycle schreef: Ik sta toch aan de kant van Willeke wat dat betreft. Voor ETRTO hoef je niet doorgestudeerd te hebben. 406 = 406. Totdat de fabrikant er een potje van maakt. Volgens Maxxis is hun 20" 1 1/4-1 3/8 binnenband ETRTO 31/35-406 maar in werkelijkheid is het een 451 band... Dan sta je daar met je goede gedrag en een lekke band 60km van huis (gelukkig was de 2e biba die ik bij me had een Schwalbe die wel 406 was)
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Berichten: 102
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 36
191 x bedankt in 80 berichten
(16-Nov-2023, 08:43 PM)melle z schreef: (16-Nov-2023, 07:22 PM)365cycle schreef: Ik sta toch aan de kant van Willeke wat dat betreft. Voor ETRTO hoef je niet doorgestudeerd te hebben. Begrijpbaarheid van een systeem zegt toch niks over betrouwbaarheid?
Als je het systeem niet begrijpt dan vertrouw je de uitkomst niet
[b]20"[/b]
54-400
20 x 2 x 1 3/4
20 x 2 F 4J
28-406
20 x 1.10
32-406
20 x 1.25
35-406
20 x 1.35
37-406
20 x 1 3/8
40-406
20 x 1.50
42-406
20 x 1.60
44-406
20 x 1.625
47-406
20 x 1.75
20 x 1.90
50-406
20 x 2.00
54-406
20 x 2.00
57-406
20 x 2.125
60-406
20 x 2.35
54-428
20 x 2.00
40-432
20 x 1 1/2
37-438
20 x 1 3/8
500A
40-438
20 x 1 3/8 x 1 1/2
500 x 38A
28-440
500 x 28A
500A
500A Standard
37-440
500 x 35A
500A Confort
500A Ballon
500A 1/2 Ballon
40-440
20 x 1 1/2 NL
500 x 38A
28-451
20 x 1 1/8
37-451
20 x 1 3/8 B.S.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
(16-Nov-2023, 09:18 PM)Piet K schreef: 37-451
20 x 1 3/8 B.S.
Is dat Brompton?
Berichten: 102
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2018
Bedankt: 36
191 x bedankt in 80 berichten
(16-Nov-2023, 09:22 PM)LigfietsWilsum schreef: (16-Nov-2023, 09:18 PM)Piet K schreef: 37-451
20 x 1 3/8 B.S.
Is dat Brompton?
37-451 Geen Brompton, de 451 is een grotere 20 inch wiel
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
(16-Nov-2023, 09:18 PM)Piet K schreef: 37-451
20 x 1 3/8 B.S.
Is dat Brompton?
Oh nee, da's 349.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8079 x bedankt in 3991 berichten
16-Nov-2023, 09:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2023, 09:39 PM door 365cycle.
Edit Reason: Because Barack
)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 338
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 119
593 x bedankt in 303 berichten
21-Nov-2023, 09:35 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Nov-2023, 09:42 AM door LigfietsWilsum.)
Nog iemand belang bij een paar afgekloven, sorry ik bedoel versleten Go-Cycles? Nu na 7500 km gaan ze toch wat vaker lek, maar ze schijnen zo oud wel sneller te zijn. :-)
Vanochtend stond ie weer leeg, heb er nu dus maar CCU 32mm onder gelegd, warempel ik kon vanochtend zowaar de Reevesluis zonder steken passeren, makkelijk zelfs!
Maar toch heb ik het idee dat ze iets minder snel zijn dan de Go-Cycles. Nou ja, eerst maar eens een poosje deze rijden, in ieder geval tot de nieuwe Go-Cycles binnen zijn.
Weet iemand zo de wheel size/ omtrek van die dingen voor mijn kilometerteller?
Oh, net even zitten omrekenen:
m.n kmteller gaf 27.27, terwijl het volgens de routeplanner 25.54 was,
dus van 1590 mm naar 1489mm.
Berichten: 5.345
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10476
8079 x bedankt in 3991 berichten
(21-Nov-2023, 09:35 AM)LigfietsWilsum schreef: Maar toch heb ik het idee dat ze iets minder snel zijn dan de Go-Cycles. Dat klopt, zeker met koud weer. De GoCycle vertraagt niet zoveel bij kouder weer, de CCU juist behoorlijk.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 518
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 514
1307 x bedankt in 471 berichten
21-Nov-2023, 10:14 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Nov-2023, 10:14 AM door TimSch.)
Wat is eigenlijk de algemene consensus over de CCU breedtematen? Ik rijd nu op de 42-406 CCU. Ik zie veel mensen op die 32mm. Is het verschil vooral comfort en uiteraard draaicirkel in het geval van de Quest, of ook snelheid? Ik zie trouwens dat je bij Decathlon online nu zelfs een 50-406 CCU kunt kopen.
Ik moet nog eens een setje reservebanden bestellen, daarom even hernieuwde aandacht voor die maatvoering ;-)
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.456
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 653
2410 x bedankt in 1117 berichten
(21-Nov-2023, 10:14 AM)TimSch schreef: Wat is eigenlijk de algemene consensus over de CCU breedtematen? Ik rijd nu op de 42-406 CCU. Ik zie veel mensen op die 32mm. Is het verschil vooral comfort en uiteraard draaicirkel in het geval van de Quest, of ook snelheid? Ik zie trouwens dat je bij Decathlon online nu zelfs een 50-406 CCU kunt kopen.
Ik moet nog eens een setje reservebanden bestellen, daarom even hernieuwde aandacht voor die maatvoering ;-)
Met de DF (XL) is het 32-406, of je moet alleen rechtuit willen (Als het al past zonder aan de onderkant van de wielkasten te schuren)
Berichten: 247
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 335
729 x bedankt in 243 berichten
(21-Nov-2023, 10:14 AM)TimSch schreef: Wat is eigenlijk de algemene consensus over de CCU breedtematen? Ik rijd nu op de 42-406 CCU. Ik zie veel mensen op die 32mm. Is het verschil vooral comfort en uiteraard draaicirkel in het geval van de Quest, of ook snelheid?
Wim Schermer heeft de 32-406 de 50-406 en de 35-349 getest en ze liggen verrassend dicht bij elkaar qua rolweerstand. (Nog) Geen gegevens van de 42-406 http://wimschermer.blogspot.com/
Aangezien de smallere versie de meeste stuuruitslag biedt, lijkt me dit de meest logische keus, tenzij je net iets extra comfort en/of bodemvrijheid ambieert. Een bredere band kun je wat lakser zijn met handhaven van de druk omdat deze een grotere inhoud heeft en ook bij lage druk nog prima rolt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 16 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|