Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Banden, banden en nog eens banden
Ik heb een paar gebruikte wielen voor de Fix van Theseus (mijn fixie waarvan over de afgelopen 20 jaar elk onderdeel inclusief het frame wel een keer vervangen is) gekocht en de banden die ik hier heb (23-622 Vittoria Rubino en 23-622 Schwalbe Lugano) vliegen van de velg (14mm inwendig) als ik ze oppomp. Weet iemand een 23 of 25-622 raceband (type met binnenband) die lekker strak op de velg zit? Een vouwband zal sowieso strakker zitten dan de banden die ik heb lijkt me. En voor je het vraagt: ja, de velgen zijn voor banden met hieldraad.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Zou sowieso kijken naar een tubeless band, misschien de Schwalbe One eens proberen. Pro One is zeker strak maar ook lomp duur.
Anders de Continental Contact Speed eens proberen. Daar heb ik in 406mm al heel wat gevechten mee gevoerd Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De velgen die ik heb zijn niet geschikt voor tubeless. CCS is er vanaf 28mm, dat is mij te breed op 14mm velgen. Een Schwalbe One vouwband is het proberen waard, dank voor de tip! Jammer dat de Durano er niet meer is, dat waren ook altijd klotebanden om op/ van een velg te krijgen, precies wat ik nodig heb...

Ik zal eerst eens één band kopen om te proberen, ik kan het oude voorwiel blijven gebruiken met een band uit mijn voorraad. Deze wielset is een stoplap (ik wilde ineens een achterrem en het oude achterwiel had geen remvlak) tot ik een keer tijd heb/ maak om wat nieuwe te bouwen, banden kan ik uiteraard geheel in de traditie van deze fiets later overzetten.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Je hoeft niet tubeless te rijden om tubeless ready banden te gebruiken. Grote voordeel van die banden is dat ze enorm strak om de velg zitten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht, goed idee!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
Los van de comfort van brede banden onder een velomobiel en de geteste rolweerstand.

Zou je in een velomobiel met smalle banden sneller fietsen dan met brede banden?

Volledig afgezien van alle andere aspecten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jan-2024, 12:35 PM)GerDilven schreef: Los van de comfort van brede banden onder een velomobiel en de geteste rolweerstand.

Zou je in een velomobiel met smalle banden sneller fietsen dan met brede banden?

Volledig afgezien van alle andere aspecten.

Het is juist de rolweerstand die je vertelt welke band de snelste is. De rolweerstand staat geheel los van comfort en wendbaarheid dus wanneer een smalle Erlkönig een lagere rolweerstand heeft dan een F-Lite dan ben je met de Erlkönig sneller. De luchtweerstand speelt geen grote rol bij een velomobiel waar de banden grotendeels in wielkasten verdwijnen, maar voor zover die er is ben je uiteraard ook wat dat betreft beter af met een smallere band met z'n kleinere frontale oppervlak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Nog iets andere over brede/smalle banden.

Mij is verteld door de mannen van velomobiel.nl dat een smalle band veiliger is als je op hoge snelheid een lekke band krijgt.

Een brede band floept dan van je velg af, maar een smalle band blijft gewoon om de velg zitten.

Ik heb 1x een klapband gehad met een 40mm band. Die was er inderdaad afgevlogen en ik moest met schuurpapier aan de slag om de velg weer mooi glad te krijgen.
Ik heb 1x op hogere snelheid een lekke band gehad met een 28mm band en die bleef mooi op/om de velg zitten.

Mijn hele beperkte ervaring ondersteunt wel het verhaal.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Dat is iets waar ik me aan de achterkant wel druk om maak, maar voor totaal niet.

Houd er daarnaast rekening mee dat een smallere band bij hetzelfde gewicht meer druk nodig heeft. Als het wegdek dan ook nog slecht wordt neemt de rolweerstand van de brede band minder toe.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Naast de kale rolweerstand speelt ook de interactie met het oppervlak mee. Josh van Silca heeft daar mooie video's van. Profteams maken er een hele studie van om bij Parijs Roubaix en dergelijke ritten het optimum te vinden. Eigenlijk laat zich dat alleen ter plekke uitmeten na diverse testritten met vermogensmeter.

Het kan goed zijn dat een erg snel smal bandje met hoge druk op glad asfalt een zeer lage rolweerstand heeft. Een ander snelle brede band met iets minder druk kan daar een hogere rolweerstand hebben. Ga je echter op klinkertjes rijden, dan kan die smalle band op 9 bar mogelijk alle impulsen van de weg niet meer verwerken, gaat stuiteren, vreet ineens energie. De bredere band op 6 bar absorbeert veel meer, geeft nog enig comfort en houdt wel contact met de weg.

Er is op dit gebied niet 1 waarheid die altijd klopt. Omdat de werkelijkheid wel alle omstandigheden mee laat wegen. Ik weet hier nog wel een zandweggetje waar de Velomobiel qua rolweerstand het aflegt tegen mijn mtb met dikke banden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jan-2024, 05:12 PM)Jeroen S schreef: Naast de kale rolweerstand speelt ook de interactie met het oppervlak mee. Josh van Silca heeft daar mooie video's van. Profteams maken er een hele studie van om bij Parijs Roubaix en dergelijke ritten het optimum te vinden. Eigenlijk laat zich dat alleen ter plekke uitmeten na diverse testritten met vermogensmeter.
Het wordt nog leuker. Klik hier ff (korte quote: )

Volkskrant schreef:Titelverdediger Dylan van Baarle is enthousiast over de vinding waarmee hij zondag in Parijs-Roubaix tijdens de koers de bandenspanning kan aanpassen op de kasseien. Zijn ploeg Jumbo-Visma houdt in het midden of de innovatie ook wordt gebruikt.

(01-Jan-2024, 05:12 PM)Jeroen S schreef: Het kan goed zijn dat een erg snel smal bandje met hoge druk op glad asfalt een zeer lage rolweerstand heeft. Een ander snelle brede band met iets minder druk kan daar een hogere rolweerstand hebben. Ga je echter op klinkertjes rijden, dan kan die smalle band op 9 bar mogelijk alle impulsen van de weg niet meer verwerken, gaat stuiteren, vreet ineens energie. De bredere band op 6 bar absorbeert veel meer, geeft nog enig comfort en houdt wel contact met de weg.

Er is op dit gebied niet 1 waarheid die altijd klopt. Omdat de werkelijkheid wel alle omstandigheden mee laat wegen.  Ik weet hier nog wel een zandweggetje waar de Velomobiel qua rolweerstand het aflegt tegen mijn mtb met dikke banden.
Dit heb ik weleens precies meegemaakt. Toen ik mijn eerste DF had ging ik een keer een rondje rijden met André van de Rotte Rijders. We hadden de (stevige) wind zo nu en dan in de flank, soms ook schuin achter en reden over strak geasfalteerde dijkjes. André had moeite om het tempo te volgen, ik kon zonder problemen 45+ maar op veel stukken reden we 42-43 km/h. 
Laatste deel van de route kwamen we op een parallelweg langs de snelweg uit. Het wegdek was daar dramatisch slecht en je hebt er bijna altijd wind tegen. Nu ook: Flinke wind onder een hoek van ongeveer 45 graden in onze snufferdjes. De GoCycles onder de Quest van André waren ineens in hun element, de wind stond daarnaast perfect om het zeileffect uit te buiten. Een DF zeilt echter niet op wind van voren, want die waait achter de wielen. Ik had het dus nogal druk met de fiets op de weg houden en het voelde alsof ik een aanhanger aangekoppeld had. De Continental Contact Speed waar ik toen op reed wilden op dat hobbelasfalt echt niet rollen, en waar ik ineens grote moeite moest doen voor ~46 km/h stoof André met 48-49 km/h van me vandaan. 
Hij was toen al duidelijk minder sterk dan ik, dus het verschil verraste me enorm. Heb het vast al eens verteld en ga het niet snel vergeten Big Grin 

Overigens is niet alleen vering in de band zelf een factor. Eén van de Rotte Rijders heeft een Milan SL Mk4 zonder achtervering; die is volgens de eigenaar op slecht wegdek voelbaar trager, hij verdenkt de rigide ophanging daarvan. Aan de andere kant verlies je met optrekken potentieel weer wat energie in vering.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(01-Jan-2024, 02:16 PM)365cycle schreef: Dat is iets waar ik me aan de achterkant wel druk om maak, maar voor totaal niet.

Ik bedoelde ook de achterband. Vergeten te vermelden  Blush
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
Laatst een partij banden gekocht, maxxis detonator in een 406-1.5uitvoering. Deze vondt ik lekkerder rijden dan de CCU's in 406-42. Wat mij opvalt is dat de max druk voor de 406-1.5 65 PSI is en voor de 27,5-1.5 80 PSI. Dezelfde band, dezelfde bandbreedte maar een afwijkende adviesdruk. Zelf pomp ik de voorbanden op naar 80 PSI.Kan dit last? Zelf heb ik nog geen nadeel ondervonden.

Groet,

Piet K
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
(07-Jan-2024, 08:57 PM)Piet K schreef: Wat mij opvalt is dat de max druk voor de 406-1.5 65 PSI 4,5 BAR is en voor de 27,5-1.5 80 PSI 5,5 BAR.
Even omgekerend voor iedereen die net als mij in BAR denkt.
PSI naar Bar » Omrekenen.nl
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(07-Jan-2024, 08:57 PM)Piet K schreef: Laatst een partij banden gekocht, maxxis detonator in een 406-1.5uitvoering. Deze vondt ik lekkerder rijden dan de CCU's in 406-42. Wat mij opvalt is dat de max druk voor de 406-1.5 65 PSI is en voor de 27,5-1.5 80 PSI. Dezelfde band, dezelfde bandbreedte maar een afwijkende adviesdruk. Zelf pomp ik de voorbanden op naar 80 PSI.Kan dit last? Zelf heb ik nog geen nadeel ondervonden.

Groet,

Piet K

Wow. half ETRTO, half engelse maat? Dat is wel een speciale notatiemethode Wink
De optimale/maximale druk heeft te maken met de sterkte van de band, met name de wangen. Als je een band die tot zeg 5 bar mag hebben naar 7 of 8 bar oppompt dan bestaat er een behoorlijke kans dat de zijkant eruit ploft.

Een band met een grotere omtrek heeft ook meer ruimte voor rek. Als je daar 5,5 bar in stopt geeft dat waarschijnlijk dezelfde relatieve stijfheid als de kleine band op 4,5 bar
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Als de band geen "slik" is maar groeven heeft voor afvoer van rommel/water, dan is hard oppompen soms niet aan te bevelen omdat al die vlakjes naar buiten komen en dan gaat de band "schouder" vertonen en dat geeft meer weerstand. In sommige situaties handig, in andere situaties niet. Het zal duidelijk zijn dat dit enorm afhangt van de band en de opbouw daarvan. Het is dus maar net wat je zoekt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Hoekie , Willeke_IGKT
(24-Nov-2023, 11:40 PM)Lopopodium schreef: In het Vrijdagbericht op ligfiets.net (https://ligfiets.net/news/6477) werd een band "dankzij NASA-technologie" geïntroduceerd (https://www.deingenieur.nl/artikel/nooit...echnologie).

Op zich een interessant idee / concept. Een band zonder lucht, maar meer een soort geweven structuur zoals bij een ventisit-kussen, en dan gemaakt van nitinol en polyurethanium.

In het artikel(tje) werd gesteld dat de banden te zwaar zouden zijn om interessant te zijn voor racefietsers en ligfietsers (maar wel voor ander type fietsen). De uitleg hierover ontbreekt helaas. Ik weet niet hoe zwaar die banden daadwerkelijk zijn. Maar met een stalen Nazca ligfiets van 15 kilo (exclusief meegenomen water en gereedschap en reserveband om onder andere een lekke band tijdens een toertocht op te kunnen vangen) denk ik niet dat gewicht van banden mijn grootste obstakel zou zijn. Een lage rolweerstand klinkt in ieder geval wel positief! En als ze nou ook net zo lang meegaan als mijn Schwalbe Marathon, ben ik helemaal blij.

Iemand een idee hoe zwaar die fietsbanden zouden zijn?

Een betrekkelijk oude koe uit de vaart dus maar even in zijn geheel geciteerd.

Volgens:
https://www.theverge.com/2023/9/14/23873...mart-specs

Zouden de banden 450 gram per stuk zijn in maatje 622-35. Een vrij doorsnee racefietsband (622-25) weegt volgens mij 250 gram, een saai butyl binnenbandje tegen de 100 gram, dus dat is een netto verschil van 100 gram per wiel. Of nog iets minder als er ook een smallere versie van de 'NASA-band' zou bestaan. Dat zou ik zelf prima acceptabel vinden, wanneer dat een 'buitenaards' lage rolweerstand op zou leveren.

De prijs van 500 dolar per paar echter (en dan nog als kickstarter) is een heel ander verhaal.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle
@ Piet K De druk die erop staat is een advies druk. Volgens mij is het dubbele van die adviesdruk de echte grens waarop de boel gaat knappen. Met 1 bar meer valt het waarschijnlijk nog wel mee. Of het inderdaad lichter loopt is de vraag. Is de druk te hoog, dan wordt de band keihard en gaat de rolweerstand erg omhoog. Een halve bar te weinig maakt minder uit als een halve bar teveel.

De eerste 8 minuten kun je overslaan, dan begint het met een langzame aanloop erg interessant te worden.

https://www.youtube.com/watch?v=eiUhGKrMLC0&t=645s

De rolweerstandsmodellen van Wim Schermer of Bicycle rollingresistance meten alleen de theoretische weerstand. Zodra daar de werkelijke omstandigheden bij gaan komen, dan wordt het interessant.

De firma waar hij voor werkt, ondersteund ook prof teams met het testen welke bandendruk bij Parijs Roubaix en dergelijke het beste werkt.

p.s. ik heb al eens een nagenoeg nieuw velgje gespleten doordat ik een KHE mac 2 hard op pompte. Ik bleef netjes een halve bar onder de maximaal geadviseerde 8 bar. Met een ruim 2 inch brede band was dat toch iets te veel voor de velg, die scheurde bij het ventielgat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
(26-Dec-2023, 10:19 PM)365cycle schreef: Je hoeft niet tubeless te rijden om tubeless ready vouwbanden te gebruiken. Grote voordeel van die banden is dat ze enorm strak om de velg zitten.
Het zijn 25-622 Continental Ultra Sport tubeless-ready vouwbanden geworden, zitten superstrak om de velg en rijden prima (en zijn geschikt voor ebikes tot 25km/u, dus ik ben blij dat ik geen trapondersteuning heb. Big Grin ). Ik heb nu ook een achterrem op mijn fix, dus slijtvastheid van de band is niet meer zo'n issue.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Hey, weet iemand hier toevallig wat de maximale bandbreedte is voor een challenge hurricane?
Kon zo een twee drie niets vinden maar er is hier vast iemand die verschillende maten geprobeerd heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Op mijn Hurricane paste een 40-406 Schwalbe Marathon achter prima met spatbord en voor alleen zonder. Ik heb er nu twee 32-406 Continental Contact Urbans op, veel fijnere banden en ze passen zowel achter als voor prima met spatbord.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT
Ah, top ik was ook naar de 32 & 42 van Continental contact urban aan het kijken. Jammer dat het twee verschillende binnenbanden zijn anders was het nog wel een idee om achter 42 te doen en voor 32. Maar als er dan andere binnenbanden voor en achter zitten is dat wel irritant.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(31-May-2024, 05:48 PM)Boyd Maduro schreef: Ah, top ik was ook naar de 32 & 42 van Continental contact urban aan het kijken. Jammer dat het twee verschillende binnenbanden zijn anders was het nog wel een idee om achter 42 te doen en voor 32. Maar als er dan andere binnenbanden voor en achter zitten is dat wel irritant.

https://www.bike-components.de/en/Contin...ube-p4236/
Edit: Voor zover ik niet duidelijk was: deze binnenband past in CCU 32 en 42.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus , Boyd Maduro
Heeft iemand eigenlijk ooit latex binnenbanden geprobeerd in een velomobiel? Of is het gewoon niet werkbaar omdat ze zo snel plat gaan?

Ik vermoed dat het in een QV misschien nog nut kan hebben omdat die 4 wielen heeft. Maar als je dan elke dag staat te pompen, is het ook niets Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Latex scheelt iets in snelheid, maar niet heel erg veel. Ik denk dat de winst optimaal op druk ongeveer net zo groot is als het verlies een dag later als de druk te laag is. Zo ongeveer gok ik. Ik heb wel eens wat geprobeerd met een latex voorbandje in een ligfiets tweewieler. Je moet wel heel erg vaak bijpompen, en dat wil ik niet met een fiets die ik dagelijks gebruik. Ik had em in de zondagse m5 Lowracer. Dat werd dus iedere rit pompen, voor door de week had ik een andere ligfiets. Iedere dag zal niet nodig zijn, maar om de dag ofzo wel. En dat bij jou dan 4 keer, en die ventieltjes zijn niet zo makkelijk toegankelijk als bij een gewone fiets. Wat ik erg vind helpen is even een stukje tape op de velg doen in een opvallend kleurtje, dan vindt je ze makkelijker.

De Schwalbe sv6 en 6a gaan tot 40mm, maar met 42 zal het zeer waarschijnlijk ook nog wel goed gaan. Da's maar een heel klein beetje verder rekken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(01-Jun-2024, 08:52 PM)bucovaina schreef: Heeft iemand eigenlijk ooit latex binnenbanden geprobeerd in een velomobiel?

Jawel, maar pompen moet je willen. Next tubeless of recent TPU. De laatste schijnt de mooiste allround oplossing te zijn.
Alleen wat duurder dan de paar euro kostende butyl binnen banden.

Butyl https://www.bike-components.de/en/Contin...ube-p4236/
Deze past mooi in 32 en 42 CCU. En met keuze Schrader (auto) of Presta (frans) Waarmee je in het geval van een QV met 4x 406 wielen, je maar 1x bi en buba hoeft mee te nemen.

TPU https://www.tubolito.com/product/tubo-bm...chrader-en
Wil ik nog eens gaan proberen maar ik ben ook weer verwend met - ik weet niet meer wanneer ik een lekke band heb gehad - combo CCU met Butyl.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
Ik heb opgezocht @Ar...twilwel — 12:47 AM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Op de vierde dag sto...Martin van Mourik — 12:21 AM
Stuurbuis M5 blueglide
Hey Ellert en Bram...Boyd Maduro — 12:01 AM
XL Hotspot in 3d-print
Nee, ik ga ḿ nie...Arend-Jan — 11:53 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk d...twilwel — 11:08 PM
Spel M5 Carbon High racer
Welkom bendijkema, ...Willeke_IGKT — 10:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En neem even een (ko...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Spel M5 Carbon High racer
bendijkema — 10:10 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bovenstaande brou...Martin van Mourik — 10:03 PM
XL Hotspot in 3d-print
De Bulk is standaard...Jeroen S — 10:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Die is vast nog wel ...Jeroen S — 09:55 PM
XL Hotspot in 3d-print
Uhm, is die bulk dan...blokdoorn — 09:54 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...ZoefZoef — 09:36 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet a...Hardloper — 09:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..omdat het niet all...ZoefZoef — 08:57 PM
De Remcoreflex
Ja, als het vlak b...LigZeeuw — 08:04 PM
De Remcoreflex
Dat probeer ik maa...365cycle — 04:46 PM