Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met ligfiets naar Zwitserland
#1
Hallo Ligfiets fans!

Ik heb familie in Zwitserland ik ben van plan om van Amsterdam naar hun toe te gaan fietsen. Gezien het zo een lange afstand is, dacht ik dat een ligfiets misschien wel een comfortabele optie zou zijn. Maar ja, er zijn nog wel wat bergen en heuvels te trotseren onderweg. Ik vraag me dan ook af of een ligfiets wel zo een goed idee is (i.v.m. berg/heuvel op).
Kan iemand mij adviseren?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Allereerst van harte welkom op het forum.

Over klimmen met een ligfiets is het een en ander te doen geweest. Een aantal jaren geleden was de heersende mening onder Nederlandse ligfietsers dat klimmen met een ligfiets minder goed ging dan op een andere fiets. En dan kwam er een verhaal van positie benen ten opzichte van het hart. Toen was daar ineens een Fransman die beweerde dat dat flauwekul was en hij reed 2 keer een berg op: 1 keer met een gewone fiets en de andere keer met de ligfiets. Met de ligfiets was hij sneller. Ik heb ook een filmpje gezien op Youtube van een racefiets vss een hele platte ligfiets. De ligfiets was sneller bergop. Het bewijst niet niet dat een ligfiets sneller is dan een gewone fiets bij het klimmen, maar het is wel een hele stevige indicatie dat klimmen met een ligfiets niet moeilijker hoeft te zijn dan met een gewone fiets. Ik heb filmpje nog gezocht, maar er staan zoveel filmpjes over ligfietsen en klimmen (recumbent climbing als zoektermen)

Wat mij zelf betreft, ik heb meegedaan en ga weer meedoen met de Weserrunde begin september op 1 van mijn ligfietsen (ik heb geen andere fiets, eerlijk gezegd). Ik koos voor de kortste variant van 150 km. De route volgt de Weser, maar op de terugweg gaat  de hoofdroute door de "bergen", er is een variant langs de Weser terug. Die laatste koos ik het eerste jaar, omdat ik door de bergen niet zag zitten. Ik kan dat in de prov. Groningen niet trainen. De route langs de Weser terug beviel mij eigenlijk minder. Daarom heb ik de de andere twee jaren gewoon de route door de bergen genomen en dat ging mij boven verwachting goed af.  Ik deed niet onder voor de andere recreanten.
[Afbeelding: 20180401194940-67acd77f-me.jpg]
Op de top in het bergland bij Lichtenhagen na een kilometerslange klim uit het dal. 

Dus mijn ervaring is positief. Maar het beste is om het zelf te proberen. Ook is het goed om flink wat kilometers te maken op een ligfiets zodat je er aan gewend bent bent. Je schijnt dezelfde spiergroepen te gebruiken, maar desondanks is een bepaalde lichamelijke en geestelijke gewenning toch gewenst.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Gewoon gaan. Ben zowel met een lowracer Challenger Jester met Bob karretje er achter naar zuid Europa gefietst. Ook met de Mango en later met de Quest dit gedaan. Even op een dag naar zuid Limburg gaan en dan Limburg mooiste fietsen. Dan weet je meteen of je de goede tandwielen aanboord heb. Limburg mooiste moet goed te doen zijn qua verzet. Misschien een klein derde blad toevoegen. Je kunt evt tot Basel de oever van de Rijn volgen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hoi,
Ik heb lang geleden met mijn Optima Stinger in Italie en Zwitserland in de bergen gereden. Ik vond het goed te doen.
Verder weinig toe te voegen aan wat Marco en Marnix al geschreven hebben.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Denk dat je een keuze tussen een conventionele fiets en een ligfiets ook een beetje kan laten afhangen van de afstand die je per dag wil fietsen. Met een ligfiets heb je geen zadelpijn. Het is makkelijker om - naargelang je conditie - urenlang te blijven doorfietsen zonder fysieke ongemakken. Ikzelf neem tijdens mijn fietstochten van 100 tot 170 kilometer ook alleen maar een paar minuten pauze om even te ont- en bewateren, en dan weer meteen door. Geen probleem om vier tot zeven uur door te blijven fietsen op hoge snelheid.

Van het klimmen ben ik persoonlijk minder. Ik klim geregeld de Veluwe op, Klever Reichswald en Berg en Dal bij Nijmegen. Ik denk niet dat ik minder snel ben dan op een conventionele fiets, maar op de momenten dat het even moeilijk is zou het wel eens fijn zijn om op de pedalen te kunnen staan. Dat kan met een ligfiets niet, je moet altijd op souplesse blijven draaien. Ik fiets er zelf geregeld racefietsers uit, maar net zo vaak wordt ik zo een enthousiaste racefietser voorbij gestreefd.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Wow, bedankt voor zo veel reacties! Dat is fijn.
Het lastige is denk ik de Alpen. Je kunt inderdaad bij stevig klimmen niet op de pedalen staan als je een ligfiets hebt. Ik ben ook niet zo zeker van de Ardennen met behoorlijke stijgingspercentages.
Het volhouden heb ik niet zo mijn twijfels, wel knieen en krachten die je wat ongelukkiger kunt overbrengen als op een gewone fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Je kunt je krachten op de ligfiets zelf beter overbrengen. Het zelfde idee als met een kast verplaatsen thuis. Rug tegen de muur voeten tegen de kast en je duwt tig kilo's weg. Op de pedalen staan op een racefiets gaat je kont omhoog , zonde van de energie Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Zolang je  maar het juiste verzet hebt kom je met een ligfiets bijna altijd wel omhoog:

Die brug heet de Peertil, gemaakt voor paarden die de schepen trokken door de maren van Groningen, niet voor fietsers dus. Ik heb Jan  van Sinner gevraagd om een speciaal Peertil verzet. Daarom heeft mijn Sinner Demon voor drie bladen: het kleinste is ietsje groter dan de grootste achter. Zelfs deze brug met die haakse bocht ervoor kwam ik omhoog.
In de Alpen is een bergverzet essentieel en dat geldt voor gewone randonneurs net zo goed als voor een ligfiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Als je een 11 speed groep hebt kan je achter zelfs een 11-40 of 11-46 plaatsen dan kom je overal boven
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(08-Apr-2018, 03:47 PM)B_Lemmers schreef: Hallo Ligfiets fans!

Ik heb familie in Zwitserland ik ben van plan om van Amsterdam naar hun toe te gaan fietsen. Gezien het zo een lange afstand is, dacht ik dat een ligfiets misschien wel een comfortabele optie zou zijn. Maar ja, er zijn nog wel wat bergen en heuvels te trotseren onderweg. Ik vraag me dan ook af of een ligfiets wel zo een goed idee is (i.v.m. berg/heuvel op).
Kan iemand mij adviseren?

Dat ligt er helemaal aan hoeveel tijd je hebt om ligfietservaring op te doen. Met ligfietsen moet je oppassen met blessures in het begin, je pezen en spieren moeten zich hiervoor aanpassen. Dit heeft bij mij iets meer dan een jaar geduurt. In dat jaar heb ik ongeveer 16.000 km gefietst. Als je 1 of 2 jaar de tijd hebt om ongeveer 10.000 km per jaar te rijden kan je het proberen. Zo niet raad ik je aan om het gewoon op een fiets te doen waar jij bekend mee bent. Sowieso moet je zorgen dat je conditie goed is op welke fiets je het dan ook gaat ondernemen. Heel veel plezier met de voorbereidingen en een goede reis!

Groeten,

Roef
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik zou ook adviseren eerst een heel of minimaal een half fietsseizoen te wennen aan een ligfiets, zodat je weet of je pijntjes krijgt. De pijntjes betreffen dan vaak de knieën. Eventjes lichter schakelen of eventjes een pauze op een bankje kan dan ook wonderen doen. In ieder geval moeten de benen bij lange tochten of stevig klimmen wel een klein beetje kunnen wennen.

Als je eenmaal zonder problemen tochten van 100+ kilometer kan maken, dan zou je je op zich al gewend genoeg kunnen noemen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
In de vele jaren fietservaringen, met diverse soorten en maten fietsen, heb ik me nooit druk gemaakt om die zogenaamde gewenning. Het is en blijft een fietsbeweging met dezelfde spiergroepen, pezen en gewrichten. Hoogstens de heuphoek verschilde, maar daar pasten de bilspieren zich snel bij aan. Spieren zijn erg flexibel. Ook na 70 jaar.
Aan duurvermogen maakten de verschillende soorten fietsen ook weinig uit. Klimmen maakte ook weinig verschil. Toen ik mijn Alleweder had gebouwd, na wat korte testritten, gelijk een rit van 100 km gemaakt. Zonder spierpijn of ongemakken. Gewoon blijven fietsen. Zoek je trapritme (schakelen), een rustige ademhaling en je komt als fietser vanzelf in een "flow". Ook op een ligfiets. 

De grootste verschillen zitten tussen je oren.

Nog wat info:

http://www.fietsersafstappen.nl/ligfiets...-ligfiets/

http://www.recumbentcycling.org/klimmen.php
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(11-Apr-2018, 03:49 PM)B_Lemmers schreef: Het lastige is denk ik de Alpen. Je kunt inderdaad bij stevig klimmen niet op de pedalen staan als je een ligfiets hebt. Ik ben ook niet zo zeker van de Ardennen met behoorlijke stijgingspercentages.

Fiets zelf nog niet zo heel lang op een ligfiets, en heb nog nooit eerder in de bergen gefietst, maar kan me voorstellen dat steile beklimmingen wat lastig zijn op een ligfiets. Sta je bijvoorbeeld op een steile helling even stil, dan lijkt me weer in beweging komen best lastig. Zoals je schrijft, je kunt niet op de pedalen gaan staan. Een trike is dan wellicht een stuk makkelijker. Je rijdt daarmee desnoods stapvoets de berg op, want een minimale snelheid om overeind te blijven heb je niet nodig.

Nog even naar een voorbeeld gezocht. Hoewel dit niet de clip is die ik in gedachten had, zie je hier wel het voordeel van een trike: Rustig tempo, alleen maar bezig zijn met de berg opkomen, en niet ook nog eens bezig zijn met overeind blijven: https://youtu.be/Wv23v23aBNk?list=PLCXSK...wItR&t=130

Dat gezegd hebbende. Voor een geoefende ligfietser hoeft het allemaal, op een tweewieler, geen probleem te zijn. Ga eerst, zoals anderen reeds schreven, in Nederland flink wat meters maken op een ligfiets. Dan krijg je snel een betere indruk. Helemaal als je de wat meer "heuvelige", in zoverre je daar in Nederland van mag spreken, gebieden opzoekt. Bijv de Veluwe(zoom).
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(11-Apr-2018, 03:49 PM)B_Lemmers schreef: Het lastige is denk ik de Alpen. Je kunt inderdaad bij stevig klimmen niet op de pedalen staan als je een ligfiets hebt. Ik ben ook niet zo zeker van de Ardennen met behoorlijke stijgingspercentages.
Het volhouden heb ik niet zo mijn twijfels, wel knieen en krachten die je wat ongelukkiger kunt overbrengen als op een gewone fiets.

De zwaarte van de route bepaal je zelf. De zwaarte van je bagage ook. Op de pedalen staan kan soms gemakkelijk zijn, maar langdurig is het verspilde energie. Op de pedalen staan is eerst opschakelen en bij het zitten weer terugschakelen. Bovendien moet je je volle gewicht sjouwen. De betere wielrenner of fietser blijft in het zadel zitten. Of nog beter: liggen.

Belangrijk blijft het verzet. De combinatie cassette en kettingbladen. Dubbel, triple of compact. Zolang je soepel kan blijven rondtrappen en voldoende snelheid houdt om overeind te blijven kom je overal boven.

http://www.tcdekampioen.nl/index.php/de-...of-compact


Voor jouw ligfiets kun je het hiermee uitrekenen: http://ritzelrechner.de/

Dat knieen verhaal bij ligfietsen is een sprookje. Knieklachten komen evenveel voor bij ligfietsers als andere soorten fietsers. Knieklachten komen van binnen uit. Door laaggradige  ontstekingsreacties in je lijf. Voeding, stress, te weinig (nacht)rust zijn de belangrijkste factoren. Een vorm van overbelasting kan de aanleiding van een vervelende ontsteking.

Voor een test kies je een leuke uitdaging op je ligfiets, inclusief bagage. Schakelen en op souplesse naar boven. Zorgen dat je rustig kunt blijven ademen en nooit zal gaan hijgen. Hijgen levert verkramping op van de gladde spieren in darmen, bloedvaten en luchtwegen. Gewoon verspilde energie.

http://www.heuvelsfietsen.nl/

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM