Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
(15-Feb-2024, 09:03 PM)Hardloper schreef: @Wim -de roetsende wordt jij blij van de warmtepomp? Ik hoor er wisselende geluiden erover.

Mijn CV maakt ook wisselende geluiden.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
Omdat de gebruikte naafdynamo voor de trike er uiteindelijk toch niet bleek te zijn.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Omdat ik vanmorgen met alles bij de hand in het donker bij mijn fiets stond (hij staat buiten onder een zeil) en de achterband lek was :-(

(NB 1e lekke CCU na 2000-3000 km)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Het vannacht weer raak was en het dyneema van de roets weer eens knapte. Gelukkig wel een nieuwe kabel bij me die het hopelijk wat langer volhoud dan degene die er nu opligt.

Ook niet blij omdat een bout van de voetenslee wederom los zat terwijl ik die 2 weken terug vastgedraaid had. Toch eens kijken of die gebroken is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Feb-2024, 04:34 PM)ZoefZoef schreef: Het vannacht weer raak was en het dyneema van de roets weer eens knapte.  Gelukkig wel een nieuwe kabel bij me die het hopelijk wat langer volhoud dan degene die er nu opligt.

Ook niet blij omdat een bout van de voetenslee wederom los zat terwijl ik die 2 weken terug vastgedraaid had.  Toch eens kijken of die gebroken is.

Wat doe jij me die aandrijfkabels?

Of is dit die kabel die niet van Derk komt?

Hoe lang doe jij met een kabel? Hoeveel kilometer?

Ik 3000km en dan kan ik 'm ook nog omdraaien en er nog eens 2000km mee rijden. 

Meestal leg ik er echter een nieuwe op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Feb-2024, 06:03 PM)Wim -de roetsende schreef:
(22-Feb-2024, 04:34 PM)ZoefZoef schreef: Het vannacht weer raak was en het dyneema van de roets weer eens knapte.  Gelukkig wel een nieuwe kabel bij me die het hopelijk wat langer volhoud dan degene die er nu opligt.

Ook niet blij omdat een bout van de voetenslee wederom los zat terwijl ik die 2 weken terug vastgedraaid had.  Toch eens kijken of die gebroken is.

Wat doe jij me die aandrijfkabels?

Of is dit die kabel die niet van Derk komt?

Hoe lang doe jij met een kabel? Hoeveel kilometer?

Ik 3000km en dan kan ik 'm ook nog omdraaien en er nog eens 2000km mee rijden. 

Meestal leg ik er echter een nieuwe op.


Deze kabel kwam idd niet van Derk vandaan.  Het was een 3mm dyneemakabel die ik op marktplaats had gekocht. 1 euro per meter, zoiets.  Dus 4x zo goedkoop als Derk.  De kwaliteit is duidelijk minder.

Met de kabel van Derk haalde ik zo'n 1500km/1750km en dan moest ik m echt vervangen of omdraaien.. Deze zal er misschien hooguit 1000km op hebben gelegen? Ik weet het niet precies, heb het niet bijgehouden dit keer.  Wel rij ik in weer en wind en opspattend vuil bij nat weer doet het kabeltje geen goed.

Er zit nu wel weer een kabel van Derk op: 3mm gele Gleistein dyna one.  Die zal wel bij 1500km aan omdraaien toe zijn.  Kan het helaas niet bijhouden omdat ik mn tellertje verloren ben en mn nieuwe gebruikte tellertje niet werkt op het houdertje of het sensortje kapot is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb tegenwoordig een gele met blauwe streepjes erin. Die gaat dus nog langer mee. Is volgens mij 3,3mm.

Heet Dynemax.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Niet alles wat als dynema verkocht wordt is ook helemaal dynema, soms is de buitenkant van ander materiaal, en dat is altijd minder sterk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(22-Feb-2024, 07:13 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb tegenwoordig een gele met blauwe streepjes erin. Die gaat dus nog langer mee. Is volgens mij 3,3mm.

Heet Dynemax.

Zo noemt Derk het.  Het is Gleistein DynaOne HS Max.
Althans, de grijze versie.  De gele met blauwe streepjes was me nog niet bekend.

(22-Feb-2024, 07:27 PM)Jeroen S schreef: Niet alles wat als dynema verkocht wordt is ook helemaal dynema, soms is de buitenkant van ander materiaal, en dat is altijd minder sterk.

Klopt. Er zijn meerdere typen dyneema vezels, maar ook meerdere mantels.

Er zat - net als bij de DynaOne dyneema- geen mantel om.  Het was gevlochten dyneema van 3mm met SK99 vezels.  
Waar de dynaOne mooi rond bleef, lijkt deze ook wat af te platten. lk zal deze dyneema niet opnieuw kopen; heb het idee dat het sneller slijt dan de DynaOne.

Even googlen leert me dat de Dyna One dyneema voorzien is van Geothane/Geotex om het slijtvaste te maken. Bij de dyneema dat ik gebruikte zal dat niet aanwezig geweest zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Vandaag nog steeds niet blij om iets dat me gisteren is overkomen.

Ik ging bij mijn moeder op bezoek (100km enkele reis) en aan de rand van het laatste dorpje kom ik in een smal doodlopend (uitgezonderd fietsers) straatje dat alleen is om toegang te krijgen tot die paar huizen die er staan. Staat er zo'n bestelbus op de weg zodanig dat ik er niet lang kan. Ik toeten en schreeuwen omdat van een bestuurder niets te zien was.

En opeens komt ze heel boos uit haar bus met de mededeling dat over dat smalle strookje naast haar bus nog een vrachtwagen doorkan. Een heel opgewonden standje, en dat helpt dan ook niet bij mij. Komt er nog een bezorger bij die met zijn busje op de oprit van één van de huizen stond te wachten. Die probeerde in ieder geval de situatie te bedaren.

Na veel vijven en zessen is ze nog niet tot rust gekomen en zegt op een gegeven moment. Nou, ik heb nog maar drie pakketjes te bgezorgen voor vijgf uur, dus ik ga niet aan de kant. Dat werkt bij mij als een rode lap op een stier en stap uit, zet mijn fiets dwars voor haar bus en zeg dat me dat prima uitkomt, want ik heb ook alle tijd en verlichting bij me. Ik geef toe dat dat niet de meest behulpzame zet was, maar ik kan er slecht tegen als mensen denken dat iedereen zich maar aan hen moet aanpassen.

Die situatie bleef zo'n 10 minuten aanhouden, waarbij de andere bezorger zijn best deed om haar te kalmeren en mij tot meer wijsheid te brengen. I.p.v. het geschreeuw van haar was hij kalm en sprak rustig met mij. En ik dus ook kalm met hem. Ze bleef dreigen met zinnen als ik ga je vermoorden, maar dat maakt op mij doorgaans, en ook nu, weinig indruk. Ze dreigde ook aan mijn fiets te komen en ik maakte haar duidelijk dat dat geen goed plan zou zijn.

En opeens zie ik haar een beweging maken naar de neus van mijn vm met twee handen vooruit. Ze had blijkbaar geen idee hoe het voertuig werkt, want ze gind dwars op het voertuig. Wetende hoe kwetsbaar de neus is, reageerde ik direct met een poging tot irimi nage, een aanval met de arm naar de nek, niet slaand, maar sturend. Uiteindelijk geen schade aan het voertuig, dus was ik waarschijnlijk net op tijd. Het was zeker geen goed uitgevoerde techniek omdat ik later zag det er wat bloed bij haar mond zat. In haar val heeft ze mijn T-shirt gegrepen en wilde niet loslaten. Daarbij is mijn T-shirt uiteindelijk gescheurd.

Afijn, de politie erbij en ik heb die rustig te woord gestaan. Er werd gevraagd naar een identificatiebewijs en ik zei die ligt in mijn fiets. De fiets stond nog voor de bus en mijn interview was achter de bus. Ik mocht echter die niet zelf pakken omdat aan de andere kant het duidelijk was dat zij nog erg overstuur was. Toen vroegen ze mij wat ik nu zou willen, of ik aangifte wilde doen. Ik gaf aan dat wat mij betreft de kous af was. Dat T-shirt, was een oud T-shirt en was zeker geen doelbewuste vernieling. Laten we het nou niet erger maken dan het is. Maar zij gaf aan wel aangifte te willen doen.

Ik begreep van de andere agenten dat ze wel moeite hadden gedaan om haar op andere gedachten te brengen. Vervolgens vroegen ze mij om mijn fiets te pakken en 100 meter verderop even in de bocht te wachten zodat ze mijn identificatie konden bekijken. Ze hadden door dat de afstand tussen mij en haar op dat moment nog groter moest worden. Daar rustig staan praten met de agenten waaruit ik merkte dat zijn niet het idee hadden dat ik heel veel fout gedaan had. Ik heb ook nog aangegeven dat ik zag dat er bloed bij haar mond zat en dat ik daar geen moeite mee had, want ze probeerde tenslotte aan andermans spullen te zitten. Waar ik wel moeite mee had was het feit dat ze zo overstuur was van het voorval. De agente zei tegen mij dat dat haar (de busbesuurster) probleem was, maar daar ben ik het niet mee eens.

Later (30 min na aankomst politie) rijdt ze met haar bus langs ons en nog steeds erg overstuur stop ze de bus. Ik hoor de agent hardop denkne "Meid rij toch door!" en ik zeg ik loop even weg en zorg voor de nodige afstand tussen de bus en mij. Nadat ze uiteindelijk toch is doorgereden zeggen de agenten dat dat gedrag ook in het proces verbaal komt te staan en dat ze misschien na een nachtje erover slapen toch inziet dat aangifte misschien niet zo'n goed idee is.

Verder zeggen ze als ik verder wil rijden dat als er nog iets gebeurd ik direct 112 moet bellen. Ik had me op dat moment nog niet gerealiseerd dat het mogelijk was dat ze nog een keer verhaal bij mij zou komen halen. Maar ik ken de weg daar goed en had er alle vertrouwen in dat ik dat wel zou kunnen vermijden. En er is uiteindelijk nog niet veel gebeurd.

Nu even rustig afwachten of er aangifte gedaan gaat worden.

Ik ben me zeker bewust dat mijn gedrag niet heeft bijgedragen aan deëscalatie. En waar twee vechten hebben twee schuld. En dan bedoel ik niet schuld in de juridische vorm, want ik heb het recht mijn spullen te verdedigen. Maar ik had me eerder moeten realiseren dat zij blijkbaar op de rand zat van doorslaan en de situatie moeten sussen.
Antwoord }
(02-Mar-2024, 12:19 PM)datakneder schreef: Maar ik had me eerder moeten realiseren dat zij blijkbaar op de rand zat van doorslaan en de situatie moeten sussen.
Blijkbaar zat jij niet aan de rand van de-escaleren. Hoewel het zeker beter had gekund moet je het jezelf niet gaan aantrekken dat jij de verantwoordelijkheid niet voor hun genomen hebt.
Daarbij: Misschien zat ze op de rand van doorslaan, maar misschien is het ook gewoon iemand die nog nooit "nee" gehoord heeft.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(02-Mar-2024, 12:19 PM)datakneder schreef: Ik ben me zeker bewust dat mijn gedrag niet heeft bijgedragen aan deëscalatie. En waar twee vechten hebben twee schuld. En dan bedoel ik niet schuld in de juridische vorm, want ik heb het recht mijn spullen te verdedigen. Maar ik had me eerder moeten realiseren dat zij blijkbaar op de rand zat van doorslaan en de situatie moeten sussen.


Niemand is perfect;
zeker perfecte mensen niet.

Van wat ik lees heb je je in alle redelijkheid opgesteld, dat is wat je mag verwachten. Conflicten zijn er niet altijd mee te voorkomen.

Niels, zen, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT , martinR
Volgens mij is het schroefdraad in de as van het aandrijfwiel van mn Velayo op en nu blijft mn cassette niet meer vast zitten. Ik heb zo het idee dat dit een heel groot probleem is geworden gezien dit geen onderdeel is wat je zo eventjes vervangt... Shit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
De details van de aandrijving van een Velayo ken ik niet, maar een cassette zit doorgaans op een (cassette)body die normaliter gewoon verwisselbaar is. Vaak niet eens zo heel lastig, mits je weet welk type body het is, en mits de body niet te vast zit. Maar het klinkt alsof dat laatste niet het probleem is? Of gaat het om the sluitring-schroefdraad?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door:
(02-Mar-2024, 11:05 PM)Tijanus schreef: De details van de aandrijving van een Velayo ken ik niet, maar een cassette zit doorgaans op een (cassette)body die normaliter gewoon verwisselbaar is. Vaak niet eens zo heel lastig, mits je weet welk type body het is, en mits de body niet te vast zit. Maar het klinkt alsof dat laatste niet het probleem is? Of gaat het om the sluitring-schroefdraad?

Bij de Velayo zit de cassette body direct aan het aandrijfwiel. beetje vergelijkbaar met de Kettwiesel/Whike, een custom werkje, de bout die de cassette body met het aandrijfwiel verbind heeft geen grip meer, ik krijg de cassette (die nog op de body zit) niet meer vast gedraaid aan het wiel. Ik heb er nog niet naar kunnen kijken want tegen de tijd dat ik thuis kwam was het al donker, en het duurt minstens een uur om de Velayo zodanig uit elkaar te krijgen..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Hallo Gideon, da's knap vervelend. Had hier nog een raar verschijnsel bij de fiets van mijn vrouw, waar de cassette in beide richtingen doortrapte. Dat bleek uiteindelijk verhard vet te zijn, met wat spiritus verdunnen, was het verholpen. Demonteren ging niet wegens apart Coda naafje.

Ook ik ken de Velayo niet zo. Bij een aantal van dat soort constructies zit er een los onderdeel om de as wat dan met een stift of bout op de as geborgd wordt. Het kan zijn dat die bout het begeven heeft, afgebroken is, of slipt in de as. Een boutje is wel te vervangen, als er echt wat kapot is wordt het lastiger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
ik gisteren zag dat de verf van mijn Rapto voorvork bobbelt ….. roest  Confused

Iemand goede ervaring met een spuiterij in de buurt van Rotterdam?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(04-Mar-2024, 12:44 PM)gideon schreef: ik gisteren zag dat de verf van mijn Rapto voorvork bobbelt ….. roest  Confused

Iemand goede ervaring met een spuiterij in de buurt van Rotterdam?
Spuiterij of poedercoater?  Zou denk ik voor de laatste gaan; is harder.
Of voor de voorvork enkel wellicht zelf ontlakken en met een spuitbus aan de slag gaan.

Niet ver van jouw woonplaats zitten een paar poedercoatbedrijven. Ik weet alleen niet of ze ook voor particulieren werken en kleine klusje aannemen.

Jaren terug zelf een fiets laten stralen en poedercoaten bij Bercoat in Ridderkerk. Was niet al te duur met prima resultaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(04-Mar-2024, 12:44 PM)gideon schreef: Iemand goede ervaring met een spuiterij in de buurt van Rotterdam?
Eigenlijk een motor-/autospuiterij maar ja, heel tevreden over Alex van Vliet: https://avanvlietautoschade.nl/

Hij heeft de pijnlijk roze Milan gespoten Big Grin 

Ze hebben sustainability ook hoog op hun lijstje staan, extra pluspunt.
Weet niet of hij ook kan poedercoaten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Poedercoaten, aha. Ik ga eens informeren.
Bedankt
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Poedercoaten geeft een hard laagje maar als er een gaatje in komt is de hechting vaak aan de beurt. Roest is dikker dan metaal en dan drukt dat de poedercoating eraf. Poedercoating is niet zelf te repareren.

Zwart kon nog wel eens lukken. Wit is ook populair, dat zit op veel verwarmingen.

Verf/ lak is zelf makkelijker te herstellen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
..omdat ik dacht even snel een draadloos fietscomputertje te gaan montoren op de titanium M5. Het sensortje dat het signaal draadloos van het magneetje moet doorsturen naar het computertje echter lag niet bij het fietscomputertje in het kastje. Ik heb drie verschillende sensortjes geprobeerd met een hoop moeite (batterijen vervangen vd sensorren) en geen van die krengen werkt ermee. Handleiding van het fietscomputertje is erbij, maar daar is ook geen plaatje zichtbaar. Schiet dus totaal niet op zo ;(

Edit: ik voel me zo dom nu. Ik heb twee batterijtjes verwisseld kennelijk en ben de sensortjes gaan testen met een te lege batterij Sad dus heb weer een werkend setje nu.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
ik bedacht dat ik, ipv. het ontroesten en spuiten van de voorvork, ook een nieuwe kan kopen.
Op de site van Elan zag ik er nog 10 op voorraad Smile
- helaas online bestellen gaat niet
- een email dan? Die komt onbestelbaar terug.
- bellen? Onhoorbare voicemail dat ze gesloten zijn van 12 tot ….? uur
- weer gebeld, ja contact. Krijg ik te horen dat hij geen 20 inch vorkje los verkoopt, alleen als complete lowracer.

Huh
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Dat klinkt wel als ligfiets-stijl zaken doen gideon Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
(06-Mar-2024, 09:59 AM)gideon schreef: ik bedacht dat ik, ipv. het ontroesten en spuiten van de voorvork, ook een nieuwe kan kopen.
Op de site van Elan zag ik er nog 10 op voorraad Smile
- helaas online bestellen gaat niet
- een email dan? Die komt onbestelbaar terug.
- bellen? Onhoorbare voicemail dat ze gesloten zijn van 12 tot ….? uur
- weer gebeld, ja contact. Krijg ik te horen dat hij geen 20 inch vorkje los verkoopt, alleen als complete lowracer.

Huh

Als ie verder geen voorvorken meer heeft dan die 10, maar nog wel 10 frames heeft liggen niet raar. Dan denk ik wel: haal die voorvorken van je site af.

Zie op de raptobike enkel een 26" voorvork. Zou je 
oude laten stralen en poedercoaten.  Ik denk dat je dr hooguit 5 tientjes kwijt voor bent als het gewoon zwart is.  Zwart, als in kleur dus he?  Zal een van de meest gebruikte kleuren zijn, gok ik, dus dan kunnen ze dat particuliere ding makkelijke meenemen.  Niet als zwart zonder BTW trouwens, al zou het me niets verbazen dat een paar eurobiljetten zo in het handje de poedercoater wel kan overhalen dat particuliere voorvorkje tochmee te nemen in een poedercoat sessie van jouw kleur terwijl ie anders particuliere klanten weigert. Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
(06-Mar-2024, 12:39 PM)ZoefZoef schreef: dat particuliere voorvorkje mee te nemen in een poedercoat sessie van jouw kleur  Wink

Of gewoon mee laten gaan in de eerstvolgende batch, en je laten verrassen! Cool

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV als oo...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM