Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
#53
(21-May-2024, 01:53 PM)bucovaina schreef: Misschien nog een link naar de helling waarover ik het heb: https://climbfinder.com/nl/kaart?lat=50....9591599817


Ik heb even nodig gehad om de link te leggen (ja, soms valt het kwartje laat en langzaam) met de velomobilist die daar toch regelmatig in de buurt fietst: Peter Coppens. Peter is, behalve een ervaren velomobilist en sterke wedstrijdfietser, ook velomobiel-dealer in Aarschot: Velocars.

Mocht de door jou genoemde proefrit in de QV niet al toevallig bij hem gepland zijn (hij heeft net een QV in een prachtige kleurstelling Big Grin opgehaald in Dronten), neem dan eens contact met hem op. Is het niet om een fiets via hem te kopen, dan in ieder geval om eens met een ervaren velomobilist te praten, die je omgeving en dus ook je situatie kent.

(22-May-2024, 09:36 PM)bucovaina schreef: Moet je met die 155mm cranks niet harder op de pedalen trappen? Of valt het verschil niet op?

Hiermee heb je over het algemeen een hogere cadans en zet je juist minder kracht op de pedalen. Voor je knieën een stuk beter, al was het maar omdat je dan ook weer minder kans loopt deze aan je kap open te schaven. Cool
Groetjes uit het Zuiden,

Oliver.

Mango 90 - KMX Tornado - Sinner Spirit - Quattrovelo 122
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT
#54
(22-May-2024, 09:36 PM)bucovaina schreef: Moet je met die 155mm cranks niet harder op de pedalen trappen? Of valt het verschil niet op?

Je hebt inderdaad wat minder koppel, maar dat compenseer je door met een hogere cadans te trappen (dat gebeurt vanzelf omdat de rondgaande beweging korter is). Bij "stoempen" bergop (bij gebrek aan lichtere versnellingen) en de initiële aanzet bij vertrekken hebben langere cranks wel een voordeel. Het voordeel van korte cranks is dat je benen minder sterk strekken en buigen en daardoor is er wat minder kans op blessures aan achillespees of knieën. Indien je niet voor een mountain drive kiest, zal je enigszins in de "stoemp" modus terecht komen op de steile helling (10 km/h bij een 70/36 tandwielverhouding zal rond 60 omw/minuut zitten, soepel rijden is met korte cranks rond 90/minuut)

Probeer op dit vlak je persoonlijke voorkeur. Ikzelf vind de grotere beweging bij lange cranks niet zo prettig, maar misschien ligt jouw voorkeur anders. Mijn eerste fiets had 155 mm cranks, wat ik pas na een jaar of zo door had (was een tweedehands), dus ik ben qua ligfietsen ook in die maat gegroeid. Misschien kleurt dat mijn oordeel.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Oliver , 365cycle , Willeke_IGKT
#55
(22-May-2024, 09:36 PM)bucovaina schreef: Moet je met die 155mm cranks niet harder op de pedalen trappen? Of valt het verschil niet op?

Ik rijd sinds dit jaar ook met 155. Je cadans gaat omhoog, maar verder merk ik geen verschil in kracht/spieren o.i.d. Deze verandering kwam met een aantal andere veranderingen van de fiets, en dat bracht me een enorme snelheidwinst op. Dat zal niet liggen aan de 155, maar het lijkt me wel gezonder voor mijn lichaam, zoals qv-tester ook al aangaf.

Ik heb voor de aanschaf van mijn fiets ook met Peter Coppens gepraat. Goeie vent en erg behulpzaam.
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , 365cycle , Willeke_IGKT
#56
Bij de Stromer compenseert de motor veel. Vooral optrekken na remmen, langzame bochtjes, ach die motor geeft wel gas. Het is een Brommer met menselijke hulpaandrijving, niet andersom. Ik herken dat in het rijgedrag van de Speedpedelec rijders die ik wel eens tegenkom. Die trekken ook heel snel op en ze rijden vaak best wel assertief. Hop, gas erop, scheuren. En bij 20 graden nog wel een jas aan, want zo hard werken is het niet.

In de velomobiel ben jij de motor, zoals je merkt is een iets rustiger, gezapiger rijgedrag waarschijnlijk prettiger. Niet zoals dat jonge gastje in zijn opgevoerde bolide, maar als die heer in zijn klassieke Citroën.

Een andere route zou veel prettiger kunnen rijden, de kortste weg is niet altijd de snelste, beste. Kijk dus wat verder om je heen, op de kaart of er alternatieven zijn. Mijn ervaringen met de Belgische Fietsinfrastructuur jaren geleden waren niet heel positief. Een achteraf weggetje kan veel fijner rijden dan langs de grote weg.
Antwoord }
#57
(22-May-2024, 10:55 PM)Jeroen S schreef: In de velomobiel ben jij de motor, zoals je merkt is een iets rustiger, gezapiger rijgedrag waarschijnlijk prettiger. Niet zoals dat jonge gastje in zijn opgevoerde bolide, maar als die heer in zijn klassieke Citroën.
Mooie vergelijking!


Citaat:Een andere route zou veel prettiger kunnen rijden, de kortste weg is niet altijd de snelste, beste. Kijk dus wat verder om je heen, op de kaart of er alternatieven zijn. Mijn ervaringen met de Belgische Fietsinfrastructuur jaren geleden waren niet heel positief. Een achteraf weggetje kan veel fijner rijden dan langs de grote weg.

De achterafweggetjes in Vlaanderen vind ik vaak best netjes aangelegd en zeer fietsbaar. Er zijn ook wat doorfietsroutes die erg lekker peddelen. Fietspaden langs hoofdwegen zijn toch vaak smal of onlogisch. Met een "dynamische" speedpedelec niet zo'n probleem, met de relaxtere velomobiel wel.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Willeke_IGKT
#58
(22-May-2024, 09:37 PM)Oliver schreef: Ik heb even nodig gehad om de link te leggen (ja, soms valt het kwartje laat en langzaam) met de velomobilist die daar toch regelmatig in de buurt fietst: Peter Coppens. Peter is, behalve een ervaren velomobilist en sterke wedstrijdfietser, ook velomobiel-dealer in Aarschot: Velocars.

Mocht de door jou genoemde proefrit in de QV niet al toevallig bij hem gepland zijn (hij heeft net een QV in een prachtige kleurstelling Big Grin opgehaald in Dronten), neem dan eens contact met hem op. Is het niet om een fiets via hem te kopen, dan in ieder geval om eens met een ervaren velomobilist te praten, die je omgeving en dus ook je situatie kent.

Ik ging eigenlijk eerst voor een eWAW gaan. Dat kon alleen in Gent. Grote nadeel daaraan is dat ik ~100km moet rijden naar Gent voor onderhoud of mocht er iets aan zijn. Dus ja, dat was wel een nadeel, maar ik dacht dat dat de enige VM verdeler in België was. Ik had al een QV gezien maar ging er vanuit dat die alleen in Nederland verdeeld werden en viel dat dus af omdat het via Cyclis-lease moet gaan. Tot ik last minute op internet vond dat die weldegelijk in Belgie verdeeld werden én dat het via Cylcis lease kon gaan!!! Ook nog eens in Aarschot (maar ~15km zoiets) applause

Maar dus, bij Peter ben ik inderdaad vorige week geweest Tongue en al heel even mogen proefzitten in een QV, was een nieuwe bestemd voor een klant. Rijden was geen optie (je moet er maar eens iets mee voor hebben). Morgen ben ik terug bij Peter. Als het wat mee zit, heeft hij daar nu een tweedehands QV staan waar ik wel eens effectief mee kan/mag rijden (hoop ik Smile ). We zien morgen wel.
Antwoord }
#59
(23-May-2024, 08:52 AM)Bacchus schreef:
(22-May-2024, 10:55 PM)Jeroen S schreef: In de velomobiel ben jij de motor, zoals je merkt is een iets rustiger, gezapiger rijgedrag waarschijnlijk prettiger. Niet zoals dat jonge gastje in zijn opgevoerde bolide, maar als die heer in zijn klassieke Citroën.
Mooie vergelijking!
Op zich wel, maar ik rijd 'm toch meer als een Bentley Continental; met een klassieke Citroën rijd je rustig en voorzichtig. Ik rijd vloeiend, maar zo nu en dan wel serieus hard en neem wat langere bochten ook graag op hoog tempo. Heel af en toe gaat het "gaspedaal" ook met optrekken tegen de bodem.

Die manier van rijden lijkt meer op een moderne snelle GT om kilometers mee te vreten, dan op een klassieker.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Snoek043
#60
OK, week 2 nu: doseren!

Deze week is de eerste week dat ik 3 dagen naar het werk ga en dus "vertik" om de Stromer te nemen (*die heb ik laten staan bij de dealer, deels omdat die niet in een Quest past om mee naar huis te nemen en deels bewust dat ik de Stromer niet kan nemen) na mijn eerste week die door verlofdagen maar 2 dagen woon-werk VM'en was. Vorige week heb ik me wel meermaals laten vangen aan te snel te rijden wat resulteerde in spierpijn. Niet geheel onlogisch want vorige week waren letterlijk mijn allereerste kilometers in een ligfiets/velomobiel. Ik ging er vanuit dat mijn conditie toch redelijk was omdat ik daarvoor al 8 jaar bijna zonder uitzondering met de Stromer naar het werk ging en niet met de wagen. Lang verhaal kort: dat valt lelijk tegen, mijn conditie blijkt helemaal niet zo goed te zijn Smile. Vorige week vrijdag nog een laatste keer een rit gedaan naar dealer om de test-Quest op maat te laten zetten en hier en daar wat technisch na te kijken. Zaterdag en zondag heb ik buiten rap even met de oudste zoon naar de bakker, niet meer gereden om mijn benen de nodige rust te geven.

Deze week, wordt de druk wat opgevoerd want het zijn 3 dagen woon-werk plus ook nog even langs de dealer omdat hij de Quest nog verder wil nakijken. Ook is mijn traject nu wat langer omdat ik een oudere route neem die ik vroeger met de Stromer eerst nam. Die is veel rustiger en veiliger voor een VM, dus dat eens testen. (Spoiler alert: 't was geen onverdeeld succes)

Vandaag dus extra rustig, zodat ik mijn kruit niet verschiet in het begin van de week. Tijdens het rijden kijk ik dus bewust niet meer naar de gemiddelde snelheid, dat jaagt me alleen maar op en beklaag ik me de komende dagen. Na de rit doe ik dat wel, dus bij deze: 22.7km/h gemiddeld (niet bewogen gemiddelde, echt gemiddelde van begin tot einde inclusief stops). De rit verliep ook niet vlekkeloos. Ik ben 1x moeten omrijden wegens werken (achteruit rijden, je weet wel hoe dat gaat met een VM). Dat omrijden ging dan ook nog eens erg traag omdat ik in gravel/modderwegjes terecht ben gekomen. Zo'n 10 minuten mee kwijt geraakt. Ook nog een sanitair ontspanningsmoment ingelast en in Leuven centrum ook nog moeten manouvereren omdat ik de ring niet overgestoken geraakt ben. Er staan van die domme geschrankte hekjes waar je met een fiets wel door kan maar met een VM niet, tenzij je misschien uitstapt en hem manueel erdoor draait met de haak achteraan. De draaicirkel is gewoon te groot van de VM. Dus ook daar moeten keren / achteruit rijden en een omweg moeten nemen. Ook weer wegens te grote draaicirkel op het gescheiden voetpad beland Doh . Dat is allemaal toch echt wennen.

De nieuwe route is misschien dan wel veiliger maar toch wel wat obstakels onderweg tegen gekomen die maken dat ik de route nog wat moet aanpassen en die tijdelijk extra lang is wegens wegenwerken.

Maar dus, 22.7km/h is zeker geen gemiddelde om op Strava te staan blinken. Het moet wat mij betreft ook niet >40km/h gemiddeld zijn. Maar misschien steekt een beginnend VM'r - die net als ik dacht dat zijn/haar conditie toch nog redelijk was - het een hart onder de riem. En ik hoop van harte, dat ik over 2 maanden of zo hier kan neerpennen dat het mits doenbare inspanning al vlotter gaat. Het lijf zal zich wel aanpassen en ook een route vinden die voor de VM goed is, blijkt wel iets te zijn.

Wordt dus vervolgd!
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#61
(27-May-2024, 07:57 AM)bucovaina schreef: [I]n Leuven centrum ook nog moeten manouvereren omdat ik de ring niet overgestoken geraakt ben. Er staan van die domme geschrankte hekjes waar je met een fiets wel door kan maar met een VM niet, tenzij je misschien uitstapt en hem manueel erdoor draait met de haak achteraan. De draaicirkel is gewoon te groot van de VM. Dus ook daar moeten keren / achteruit rijden en een omweg moeten nemen. Ook weer wegens te grote draaicirkel op het gescheiden voetpad beland Doh . Dat is allemaal toch echt wennen.
Is dit geen plaats waar je veilig de rijbaan kan nemen? Ik zou dat soort inrichting al snel interpreteren als dat je daar blijkbaar niet gewenst bent.

Citaat:En ik hoop van harte, dat ik over 2 maanden of zo hier kan neerpennen dat het mits doenbare inspanning al vlotter gaat. Het lijf zal zich wel aanpassen en ook een route vinden die voor de VM goed is, blijkt wel iets te zijn.
Heerlijke instelling, daarmee gaat het ook zeker lukken!
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#62
(27-May-2024, 08:45 AM)Bacchus schreef: Is dit geen plaats waar je veilig de rijbaan kan nemen? Ik zou dat soort inrichting al snel interpreteren als dat je daar blijkbaar niet gewenst bent.



In principe kan het wel maar het is bergop/bergaf plus dan ga ik ergens moeten keren. Voorlopig wil ik de rijbaan ook nog mijden als er een goed fietspad is. Pas vanaf mijn conditie beter is en eenvoudiger/langer >40km/h kan aanhouden waag ik het er nog eens op.

EDIT: BB code foutje eruit gehaald in de quote.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#63
Als ik hoor op hoeveel plekken je problemen hebt gehad met keren/langzaam rijden is je gemiddelde geen goede referentie. Als je had kunnen rijden wat je had gewild dan was het al hoger geweest, zonder dat het je extra inspanning zou kosten. Sterker nog, het keren, modderpaadjes etc kosten je zelfs meer energie, maar halen je gemiddelde wel naar beneden. Ik heb geen VM, maar mijn advies zou zijn: Zorg dat je pijnvrij en met plezier op je werk komt, en optimaliseer gedurende die tijd je route. Die snelheid komt vanzelf als je spieren sterker worden, je conditie verbetert en je handiger wordt met krappe bochtjes etc.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#64
(27-May-2024, 10:30 AM)Bob Hagendijk schreef: Ik heb geen VM, maar mijn advies zou zijn: Zorg dat je pijnvrij en met plezier op je werk komt, en optimaliseer gedurende die tijd je route.

Dat is zeker zo voor de moment. Het is best leuk en op een of andere manier verbaast het me hoe snel ik ergens geraak. Ik betrapte me erop dat ik bijv op het jaagpad al op het einde was terwijl ik dacht nog even te moeten gaan.

Pijn heb ik niet, al voel ik wel dat mijn spieren (vnl bilspieren) echt wel getrained worden nu
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#65
(27-May-2024, 07:57 AM)bucovaina schreef: Maar dus, 22.7km/h is zeker geen gemiddelde om op Strava te staan blinken. Het moet wat mij betreft ook niet >40km/h gemiddeld zijn. Maar misschien steekt een beginnend VM'r - die net als ik dacht dat zijn/haar conditie toch nog redelijk was - het een hart onder de riem. En ik hoop van harte, dat ik over 2 maanden of zo hier kan neerpennen dat het mits doenbare inspanning al vlotter gaat. Het lijf zal zich wel aanpassen en ook een route vinden die voor de VM goed is, blijkt wel iets te zijn.


Wordt dus vervolgd!


In het begin (zo'n 2 jaar geleden) reed ik met een gemiddelde van 25,9km/h (Dat is zonder stilstand berekend. Als ik een kwartier stilsta voor een open brug laat ik dat niet van invloed zijn op mijn rijden). Dit was al wel de langere, maar efficiëntere route.
Nu rij ik een gemiddelde van 34km/h. Het duurt dus even, maar de snelheid komt vanzelf.

Het eerste wat je merkt is niet dat je sneller gaat, maar dat je conditie vebertert. Daarna ga je pas sneller.

Ik volg een aantal mensen op Strava die veeeel sneller rijden. Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat soort resultaten niet meer ga bereiken, en gebruik het vooral om de afstand te loggen en mijn persoonlijke vooruitgang bij te houden.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Oliver
#66
(27-May-2024, 01:03 PM)Frutsel schreef: Ik volg een aantal mensen op Strava die veeeel sneller rijden. Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat soort resultaten niet meer ga bereiken, en gebruik het vooral om de afstand te loggen en mijn persoonlijke vooruitgang bij te houden.
Ik volg ook mensen die sneller zijn dan mij. Wanneer ik nu eens 5 sneller ben op de halve marathon, dan mijn snelste volger op die afstand. Dan kom ik morgen op internationale TV zoals CNN / NPO / RTL / BBC / Canvas / ZDF etc etc. Want dan heb ik een nieuw wereld record te pakken.  Big Grin Maar even serieus, ik loop / fiets / kayak mijn eigen races. Als ik een snellere x afstand / traject afleg. Of wat voor persoonlijk record rijd. Dan is dat wel leuk, maar sneller zijn dan andere. Dat heeft geen prioriteit. Al zie ik ook wel dat sommige andere iets minder atletische zijn.

En de ene dag is echt niet de andere dag. Dus TS geniet er gewoon van. En maak duidelijk afspraken met je baas. Want veiligheid voor alles.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#67
(27-May-2024, 11:05 AM)bucovaina schreef: Dat is zeker zo voor de moment. Het is best leuk en op een of andere manier verbaast het me hoe snel ik ergens geraak. Ik betrapte me erop dat ik bijv op het jaagpad al op het einde was terwijl ik dacht nog even te moeten gaan.
Leuk is dat he Big Grin Zeker de kruissnelheid loopt toch al gauw hoger op dan je gevoelsmatig rijdt. Toen ik laatst iemand meenam naar Dronten voor een proefrit in de Snoek vroeg ik haar op een bepaald punt hoe ver ze dacht dat we al waren; ze gokte op 5 kilometer, maar we hadden er al 12 afgelegd Big Grin

(27-May-2024, 11:05 AM)bucovaina schreef: Pijn heb ik niet, al voel ik wel dat mijn spieren (vnl bilspieren) echt wel getrained worden nu
Ik heb weinig mooie herinneringen aan het laatste halfjaar van mijn huwelijk, maar een leuke herinnering die me bijstaat is dat ik na een douche de slaapkamer in liep om me aan te kleden, en zij zich hardop afvroeg of ze nou al die tijd gemist had dat m'n billen zo gevormd waren. Ik was toen al echt fanatiek aan het fietsen, altijd leuk om bevestigd te krijgen dat je werk ook echt zichtbaar is Big Grin

(27-May-2024, 01:03 PM)Frutsel schreef: In het begin (zo'n 2 jaar geleden) reed ik met een gemiddelde van 25,9km/h (Dat is zonder stilstand berekend. Als ik een kwartier stilsta voor een open brug laat ik dat niet van invloed zijn op mijn rijden). Dit was al wel de langere, maar efficiëntere route.
Nu rij ik een gemiddelde van 34km/h. Het duurt dus even, maar de snelheid komt vanzelf.
Beide zijn nuttig. Ik kijk naar het totale gemiddelde om te bepalen wat de snelste route is naar mijn werk, en naar het bewogen gemiddelde voor mijn eigen vorderingen. Daarbij moet je eigenlijk ook nog rekening houden met andere factoren. Twee voorbeeldjes:
  •  als ik vlak na zo'n open brug op een kruispunt uitkom, betekent dat dat ik de keren dat ik moet wachten tijd heb om te herstellen. De eerste paar minuten daarna kan ik dus sneller optrekken en iets harder rijden, maar dat geeft wel een vertekend beeld;
  •  m'n route naar een klant in Houten ging over de Plofsluis en de Nieuwe Heemstederbrug. Daar naar boven is geen hele steile klim, maar met de fiets vol spullen kost het toch nog wel wat kracht. Ik kwam dan vanaf Nieuwegein, en ging meestal bij de Blauwe Brug of bij de rotonde daarvoor al de rijbaan op, waarna ik dus het stuk tot bij de brug 50 km/h reed. M'n record de brug op heb ik een paar keer verbeterd, maar dat lukt alleen wanneer ik geen tegenliggers had en dus met volle vaart linksaf kon slaan; of je aan de voet van de brug 25 km/h of 40 km/h rijdt scheelt best wel een aantal seconden.
Als je een aantal van dat soort punten in je route hebt, waar drukte en andere externe factoren je snelheid bepalen, kan een ogenschijnlijk betere route toch nog vermoeiender zijn.

Het eerste wat je merkt is niet dat je sneller gaat, maar dat je conditie vebertert. Daarna ga je pas sneller.

(27-May-2024, 01:03 PM)Frutsel schreef: Ik volg een aantal mensen op Strava die veeeel sneller rijden. Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat soort resultaten niet meer ga bereiken, en gebruik het vooral om de afstand te loggen en mijn persoonlijke vooruitgang bij te houden.
Er is altijd iemand die sterker is. Een tip die ik echter ook mee kan geven is: Staar je vooral niet blind op de gemiddelde snelheid van anderen. Route doet echter ontzettend veel; het is niet alleen direct van invloed op je tempo, maar ook op de velomobiel die je rijdt.
Ik heb van een Duitse velonaut ooit commentaar gehad dat m'n powermeter niet klopt, dat mijn tempo ook op rechte segmenten in vergelijking met hun te laag is etc. (Voor de duidelijkheid; dat was niet beledigend bedoeld, we waren aan het bespreken waar het snelheidsverschil vandaan komt)
Toen ik een tijd terug een keer dicht bij de grens was en iets moest ophalen in Duitsland reed ik 17 km over een provinciale weg door 4 Duitse dorpen. Ik ben het hele stuk niet onder de 50 km/h geweest en heb in Duitsland niet één drempel gezien. Dan pak je ineens verschillende segmenten tussen de 50 en 55 km/h.
Als ik daar niet alleen even had moeten rijden maar ook had gewoond, zou ik me eigenlijk prettiger voelen als m'n snelheid nog wat hoger zou liggen. Dan zou ik m'n fiets vermoedelijk een beetje verlagen (want minder luchtweerstand en geen drempels dus geen geschraap) en veel meer met toerkap rijden (bij dat soort snelheden 10% extragratis tempo en bij hoge snelheid is de luchtdruk op de neus veel groter, dus werkt de ventilatie beter). Als je de vele stoplichten, onoverzichtelijke kruisingen, zebrapaden etc. die we hier in Nederland hebben meerekent zijn we hier heel blij met 40 gemiddeld, terwijl ik er daar op sommige trajecten misschien wel 60 uit zou kunnen trappen.
En ook in Nederland heb je dat verschil: Op "onze" woon-werkroute (voor de andere lezers: Frutsel z'n werk zit vlakbij een kantoor waar ik vaak kom) is 40 gemiddeld rijden pittig, maar naar huis vanaf "mijn" andere kantoor heb ik al eens hoog in de 40 gemiddeld gereden. Minder stad, minder kruisingen, minder ander verkeer en meer 60-wegen die zich ervoor lenen om volgas over de weg te knallen.

Als er een aantal dingen zijn waar ik een voorstander van ben, dan zijn het de volgende:
  • Beleid dat ervoor zorgt dat (brom-)fietsers een soepele route moeten krijgen als alternatief voor stroom- en snelwegen. Het zou niet acceptabel moeten zijn dat een automobilist een prachtige, strakke asfaltbaan met groene golf heeft en de fietser zich om allerlei obstakels heen moet slalommen en overal voorrang moet verlenen. We willen actief vervoer stimuleren.
  • Beleid dat ervoor zorgt dat bromfietspaden langs bovenstaande wegen dus ook ontworpen zijn op een behoorlijke snelheid. Als een automobilist op een traject 50 mag, dan moet een naastgelegen bromfietspad ook zo ontworpen zijn dat er vlot doorgereden kan worden. Motivatie identiek aan bovenstaande.
  • Een moeilijke, maar... komt ie: Zo nu en dan een keer een autoloze zondag waarbij er regionaal ook doorgaande routes en auto(snel-)wegen afgesloten zijn voor autoverkeer, maar tijdelijk opengesteld voor (brom-)fietsers. Ik weet zo al vijf routes die ik zelfs op een gewone wielrenfiets sneller af kan leggen over de snelweg, dan over de fietsroute die er ligt. Het is goed als meer mensen ervaren dat zelfs de snelweg comfortabeler rijdt dan het fietspad, hopelijk helpt dat de bovenstaande twee punten veroorzaken. 
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#68
Citaat:Dat is zeker zo voor de moment. Het is best leuk en op een of andere manier verbaast het me hoe snel ik ergens geraak. Ik betrapte me erop dat ik bijv op het jaagpad al op het einde was terwijl ik dacht nog even te moeten gaan.

Dit betekent dat je volledig op de automatische piloot een stuk afgelegd hebt en dus niet meer bewust bezig was met je locatie, wat je doel is en wat je nog moet doen.
Mensen doen hier soms uren yoga voor; gaan mediteren of ervaren dit nooit en raken in een burnt-out. Een stukje fietsen geeft je de zelfde ervaring en je komt nog eens ergens. :-)

Niels, relax, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#69
(27-May-2024, 03:02 PM)Niels van der Wal schreef: Dit betekent dat je volledig op de automatische piloot een stuk afgelegd hebt en dus niet meer bewust bezig was met je locatie, wat je doel is en wat je nog moet doen.
Mensen doen hier soms uren yoga voor; gaan mediteren of ervaren dit nooit en raken in een burnt-out. Een stukje fietsen geeft je de zelfde ervaring en je komt nog eens ergens. :-)

Hier ben ik dus niet mee eens. Ik doe naast hardlopen, liggen, ook aan yoga. Nou met yoga ben ik bewust bezig met mijn spieren stimuleren die anders geen aandacht krijgen. Dat vind ik persoonlijk echt wel een meerwaarde.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#70
(27-May-2024, 04:22 PM)Hardloper schreef:
(27-May-2024, 03:02 PM)Niels van der Wal schreef: Dit betekent dat je volledig op de automatische piloot een stuk afgelegd hebt en dus niet meer bewust bezig was met je locatie, wat je doel is en wat je nog moet doen.
Mensen doen hier soms uren yoga voor; gaan mediteren of ervaren dit nooit en raken in een burnt-out. Een stukje fietsen geeft je de zelfde ervaring en je komt nog eens ergens. :-)

Hier ben ik dus niet mee eens. Ik doe naast hardlopen, liggen, ook aan yoga. Nou met yoga ben ik bewust bezig met mijn spieren stimuleren die anders geen aandacht krijgen. Dat vind ik persoonlijk echt wel een meerwaarde.

Zo als de engelsen zeggen: "That's beside the point." Niels geeft aan dat er mensen zijn die yoga doen om te ontspannen en alle gedachten (aan andere zaken) even los te laten. Dat wil dan nog niet zeggen dat er ook mensen zijn die yoga doen voor andere redenen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie
#71
@bucovaina ik ben erg benieuwd naar je hoogte grafiekje van je route. Want dan kan ik me beter inschatten hoe zwaar het is.

Maar laat je nu een zogenaamde Mountain Schlumpf inbouwen? En wat voor tandwielen voor en achter? Of heb je het er nog niet over gehad?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#72
Ik snap niet veel van de hoogtegrafieken, volgens mij zijn die echt totaal fout maar goed. Als ik wat meer energie heb, ga ik die eens uploaden.

Deze avond heb ik me al direct zwaar mispakt aan mijn voornemen voor deze week: doseren. Ik was wat later vertrokken omdat een collega heel graag eens in de Quest wilde testzitten en dan ook nog eens 10 minuten voor een open brug gestaan. Dat terwijl mijn schoonouders op de kinderen babysitten bij ons thuis en ik graag op tijd thuis ben zodat zet zelf naar huis kunnen gaan eten. Dus toch maar weer de kortste route genomen en heel d'r stukken op de baan gedaan. Dat gaat vlotter dan het gemiddelde Belgische moordstrookje dat moet doorgaan voor fietspad. Een nieuw record: 25.5km/h bewogen gemiddeld. Ik voel het wel hard in de beentjes. Hopelijk word ik daar morgen niet te hard voor afgestraft.

Maar goed, mijn eerste volle week met de VM naar het werk al zwaar ingezet Big Grin .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus
#73
(27-May-2024, 08:18 PM)bucovaina schreef: Ik snap niet veel van de hoogtegrafieken, volgens mij zijn die echt totaal fout maar goed. Als ik wat meer energie heb, ga ik die eens uploaden.

Hoezo compleet fout? Maar ik zou in Garmin Connect je activiteit openen, die je gemaakt hebt met de GPSMaps 67. En dan neem je de grafiek die onder Hoogte staat. En aangezien er een barometer in zit. Zal hij weinig doen met de GPS hoogte. Als ik mijn activiteiten van Zuid Limburg vergelijk met die van thuis. Dan zie ik duidelijk meer hoogte verschillen van Zuid Limburg. Dus wanneer jouw traject stevige klimmen bevat. Dan moeten we wel wat heuveltjes in die grafie zien.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#74
(27-May-2024, 08:30 PM)Hardloper schreef: Hoezo compleet fout?
[Afbeelding: hoogtemeters.png]
Ik moet eerst nog even uitzoeken hoe ik pics in een bericht krijg

Ik ben me ervan bewust dat GPS iets minder correct is ivm hoogtemeters maar dit slaat werkelijk nergens op IMHO.

In realiteit vertrek ik op 12m hoogte, na ~10min fietsen, een piek van 35m, dan vrij snel terug bergaf richting ruwweg 15m voor de rest van de rit. Er zal hier en daar wel een metertje omghoog/omlaag gaan, maar niets anders dan vals plat. Dan op het einde van mijn rit heb ik de sigarenberg die richting 85m gaat. Daarna terug een dal ~62m en terug naar 78m en de laatste kilometer zak ik ook terug tot 29m.

Vooral de laatste bergen zie je wel min of meer in de snelheidsgrafiek terug komen. Maar het komt dus totaal niet overeen met de hoogtemeters die de garmin weergeeft Doh .
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT
#75
Misschien kunnen andere er meer zinnigs over zeggen. Maar mijn gevoel zegt dat je geen Mountain schlumpf drive nodig hebt. En dat ook de optionele schijfremmen / sleep remmen ook echt niet nodig zijn op dit traject.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#76
(28-May-2024, 09:54 AM)Hardloper schreef: Misschien kunnen andere er meer zinnigs over zeggen. Maar mijn gevoel zegt dat je geen Mountain schlumpf drive nodig hebt. En dat ook de optionele schijfremmen / sleep remmen ook echt niet nodig zijn op dit traject.

Ik vermoed het ook niet. Als ik me niet vergis, hadden we de drive train berekend en kwam de QV net iets lichter uit dan de huidige Quest waarmee ik rijd. Morgen breng ik hem waars binnen om hem eens volledig na te zien, inclusief voorderailleur afstellen. Nu kan ik enkel het voorste blad gebruiken en ik vind dat in sommige stukken van mijn rit toch nog te zwaar. Het kleine blad gaat zeker klein genoeg zijn. Als ik me niet vergis, komt de QV ook maar met 1 voorblad.

Trouwens die schijfremmen, toen ik las dat het een "mèrde" is om die deftig afgesteld te krijgen, liefst zelfs niet.

En daar ook verder over: hoe zit dat met fading? Voel je dat tijdig aankomen en kan je gewoon harder remmen op die moment (als het nodig zou zijn) om even aan de kant te laten afkoelen? Daar heb ik namelijk schrik voor. Ik dacht altijd dat eens fading begint, heb je veel minder remkracht en kan je eigenlijk ook niet meer tot stilstand komen. Of loopt dat allemaal zo'n vaart nu ook weer niet?
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#77
(28-May-2024, 08:40 AM)bucovaina schreef: Ik ben me ervan bewust dat GPS iets minder correct is ivm hoogtemeters maar dit slaat werkelijk nergens op IMHO.


In realiteit vertrek ik op 12m hoogte, na ~10min fietsen, een piek van 35m, dan vrij snel terug bergaf richting ruwweg 15m voor de rest van de rit. Er zal hier en daar wel een metertje omghoog/omlaag gaan, maar niets anders dan vals plat. Dan op het einde van mijn rit heb ik de sigarenberg die richting 85m gaat. Daarna terug een dal ~62m en terug naar 78m en de laatste kilometer zak ik ook terug tot 29m.



Vooral de laatste bergen zie je wel min of meer in de snelheidsgrafiek terug komen. Maar het komt dus totaal niet overeen met de hoogtemeters die de garmin weergeeft Doh .


Ik zie vooral een paar uitschieters naar nul. Dat lijkt erop dat er op dat moment geen "signaal/meting" geregistreerd wordt. Daardoor ziet de grafiek er heel 'schokkend' uit. Misschien dat we in de grafiek de kwaliteit van het wegdek terugzien.

Ik heb snel even de gebieden boven en onder de lijn gekleurd zodat die uitschieters verdwijnen. Dit is geen wetenschappelijk verantwoorde correctie. Dat zou ook niet kunnen omdat als je metingen niet goed zijn, je dit niet achteraf kunt corrigeren. (GIGO)

[Afbeelding: Untitled.png]

Komt dit al meer met je gevoel overeen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#78
(28-May-2024, 10:44 AM)bucovaina schreef:
(28-May-2024, 09:54 AM)Hardloper schreef: Misschien kunnen andere er meer zinnigs over zeggen. Maar mijn gevoel zegt dat je geen Mountain schlumpf drive nodig hebt. En dat ook de optionele schijfremmen / sleep remmen ook echt niet nodig zijn op dit traject.

Ik vermoed het ook niet. Als ik me niet vergis, hadden we de drive train berekend en kwam de QV net iets lichter uit dan de huidige Quest waarmee ik rijd. Morgen breng ik hem waars binnen om hem eens volledig na te zien, inclusief voorderailleur afstellen. Nu kan ik enkel het voorste blad gebruiken en ik vind dat in sommige stukken van mijn rit toch nog te zwaar. Het kleine blad gaat zeker klein genoeg zijn. Als ik me niet vergis, komt de QV ook maar met 1 voorblad.

Trouwens die schijfremmen, toen ik las dat het een "mèrde" is om die deftig afgesteld te krijgen, liefst zelfs niet.

En daar ook verder over: hoe zit dat met fading? Voel je dat tijdig aankomen en kan je gewoon harder remmen op die moment (als het nodig zou zijn) om even aan de kant te laten afkoelen? Daar heb ik namelijk schrik voor. Ik dacht altijd dat eens fading begint, heb je veel minder remkracht en kan je eigenlijk ook niet meer tot stilstand komen. Of loopt dat allemaal zo'n vaart nu ook weer niet?

Ik denk dat andere daar beter een antwoord op hebben op je fading vraag. Maar het klopt dat het maar met 1 voorblad komt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Beginnelingen...  ...365cycle — 10:31 PM