Heb je echt meer overzicht op een hoge ligfiets? (ik rij nu laag - té laag)
|
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Dag medefietsers, mijn ligfiets is een Challenge Taifun, een prachtig gelijnde lage ligfiets.
Probleem is dat 'ie wel erg laag is. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook buiten. Ik kan maar nauwelijks over heggen kijken, en zelfs ongemaaide bermen belemmeren het zicht. Dat voelt niet echt relaxed.
Ik denk dus aan overstap op een hoge ligger. Maar alleen als dat zinvol is! Wat zijn jullie ervaringen met hoge ligfietsen, heb je daarop echt meer overzicht? Voel je je veiliger op een hoge ligger?
Laat het me weten! Dank!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 362
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Ik voel me op de Nazca Pioneer inderdaad wel lekkerder dan op de challenge hurricane en de lage racer die ik had. En echt een snelheidsmonster ben ik toch niet, dus de voordelen van een lage racer zijn voor mij niet zo relevant.
Stop making sense
Berichten: 983
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1657 x bedankt in 888 berichten
Ik heb alleen ervaring met lage ligfietsen, ik heb me er in NL nooit onveilig op gevoeld.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
23-May-2024, 05:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-May-2024, 05:44 PM door Fietsbennie.)
Ik weet niet waar je woont Pieter, maar ik zou wel eens een lage willen proberen. Ik heb een m5 streetlegal 28 20.
Misschien dat ik langs kan komen en dan ruilen we een ritje? Dan kun je zelf ervaren?
In een andere draad te lezen vast in de buurt van Paterswolde. Laat maar weten of je belangstelling hebt.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
23-May-2024, 05:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-May-2024, 05:49 PM door PieterTrapt.)
(23-May-2024, 05:42 PM)Fietsbennie schreef: Ik weet niet waar je woont Pieter, maar ik zou wel eens een lage willen proberen. Ik heb een m5 streetlegal 28 20.
Misschien dat ik langs kan komen en dan ruilen we een ritje? Dan kun je zelf ervaren?
In een andere draad te lezen vast in de buurt van Paterswolde. Laat maar weten of je belangstelling hebt.
Leuk idee, Bennie! Ik zie dat jij in Vroomshoop woont? Ik kom regelmatig in Twente, dus afspreken moet zeker kunnen. Of jij komt bij mij langs (inderdaad in Paterswolde, net ten zuiden van Groningen), of ik bij jou in Vroomshoop. Laten we via DM even contact houden!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
Ik woon nu in Daarlerveen, Vroomshoop is daar de voorstad van. Het ligt tegen elkaar aan dus zo veel verschil zit daar niet in.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
23-May-2024, 07:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-May-2024, 07:28 PM door Bacchus.)
Op zowel de Hurri (stoel op 38 cm, ogen op 96 cm) als de M-racer (stoel op 48 cm, ogen op 95 cm) voel ik me niet onveilig door een gebrek aan overzicht. Wel ben ik me bewust dat ik sommige dingen niet zie. Van de ene kant kun je over minder obstakels heenkijken tov een bukfiets, van de andere kant kijk je wel veel makkelijker ver vooruit.
Nu ken ik de exacte hoogtes voor de Taifun niet maar het lijkt zo niet veel te schelen met mijn beide midracers. Ik heb weleens een Gaucho gereden en die zit inderdaad belangrijk hoger. Ik kan me herinneren dat je daarop over wat meer obstakels kunt kijken maar voor mijn gevoel scheelt het effectief weinig voor het veiligheidsgevoel.
Berichten: 83
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
111 x bedankt in 60 berichten
Ik heb met een M5 Shockproof met 20 inch (451) wielen gereden.
Daar had ik ook het probleem dat ik niet over heggen of hoog gras kon kijken.
Vooral op de Lekdijk vond ik dat niet fijn. Je ziet zelf niet zoveel maar je wordt ook slecht gezien. De zichtbaarheid heb ik toen ondervangen door een pechlamp op een alu pijpje boven mijn hoofd te monteren. Die pechlamp (action) lijk op een zwaailamp maar dan met ledjes)
Nu heb ik een 26 inch en een 28 inch high racer.
De 28 inch heeft dan weer als voordeel dat veel keuze hebt wat banden betref en dat het lichter, vooral bij slecht wegdek, loopt.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Fujin en Taifun zijn heel vergelijkbaar. De zithoogte is ongeveer 33cm. De zithoogte van de CHR is 52cm.
Dit verschil is goed merkbaar. Je kunt gewoon net iets gemakkelijker sommige verkeerssituaties overzien.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Ik merk in de Velomobiel, zithoogte 10cm, wel dat ik echt moeilijk zicht heb over de hoge bermen. Het lijkt wel of die steeds minder frequent gemaaid worden. Daardoor moet ik dan wat langzamer rijden. Ik heb zo'n 20 jaar op diverse lage racers rond gereden. Ja, het overzicht is minder. Je kijkt niet meer door een auto heen, bepaalde heggetjes e.d. daar kijk je niet overheen inderdaad.
Voorrang nemen, dat deed ik niet met de lage racer, het erop gokken dat ze je wel zien ook niet.
Op de hoge racer, zithoogte 60cm, kijk ik inderdaad wel een stukje verder. Bij een normale auto kan ik er doorheen kijken, bij een hoge niet. Soms kies ik bij een oversteekje bewust voor de autostrook omdat ik op het fietspad achter het gras verstopt ben.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(23-May-2024, 09:24 PM)Jeroen S schreef: Ik merk in de Velomobiel, zithoogte 10cm, wel dat ik echt moeilijk zicht heb over de hoge bermen. Het lijkt wel of die steeds minder frequent gemaaid worden. Klopt, da's goed voor de insecten... maar sommige provincies en gemeenten moeten even leren dat 30 meter voor een kruising maaien toch wel een strak plan is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 203
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2022
Bedankt: 55
434 x bedankt in 196 berichten
24-May-2024, 04:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-May-2024, 04:37 PM door Raymond.)
Ik rij nu op een Challenge Chamsin. De stoel staat in de positie zoals Hans hem heeft afgeleverd, ik geloof halverwege tussen de uitersten. Daarmee zitten mijn ogen op een vergelijkbare hoogte als de ogen van het merendeel van de automobilisten. Dit vind ik een prettige hoogte omdat het makkelijker oogcontact maken is. Helaas verSUVt het automobielbestand en komt het steeds vaker voor dat er op mij neergekeken wordt. Op deze hoogte is het over het algemeen goed te doen om over ongemaaide bermen heen te kijken.
De bermen worden inderdaad minder gemaaid, dat is beleid. Dit is veel beter voor de biodiversiteit, omdat de bloemen insecten voeden en de insecten vogels (korte verhaal). Die bloemen zijn ook nog eens mooier. Daarnaast is het ook minder werk, dus goedkoper. Ik vind het wel nuttig als de eerste 40/50 cm wel gemaaid wordt, omdat anders door het scheef hangende hoge gras een deel van het fietspad minder bruikbaar wordt.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Ik vind het vaak ook mooier staan, zo'n haag van 'onkruid' in de bermen. Dat fietst ook een stuk fijner dan langs een secuur gemaaid strookje.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
24-May-2024, 05:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-May-2024, 06:01 PM door PieterTrapt.)
Als natuurliefhebbber ben ook vóór wilde planten en ongemaaide bermen hoor. Alleen is een nadeel dat ik vanaf mijn lage ligfiets dan minder zie.
(in onze tuin maaien we het gras ook niet meer, alleen nog een looppad en een stukje bij de tuinstoelen. Gras is dus lekker hoog, wilde bloemen, bloeiende klaver, het blijjft veel groener dan eerst, en er zijn meer insecten).
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
(24-May-2024, 05:58 PM)PieterTrapt schreef: Als natuurliefhebbber ben ook vóór wilde planten en ongemaaide bermen hoor. Alleen is een nadeel dat ik vanaf mijn lage ligfiets dan minder zie.
(in onze tuin maaien we het gras ook niet meer, alleen nog een looppad en een stukje bij de tuinstoelen. Gras is dus lekker hoog, wilde bloemen, bloeiende klaver, het blijjft veel groener dan eerst, en er zijn meer insecten).
Het maaibeleid is in het belang van bio diversiteit steeds vaker, dat de linker kant van de weg in een andere week gemaaid wordt dan de rechter. Insecten hebben dan de mogelijkheid om over te steken naar een ongemaaide berm.
Wel wordt vaak alleen de eerste meter gemaaid aan beide zijdes. Dit in het belang van verkeer en zichtbaarheid.
Helaas gebeurd dit nog lang niet overal.
Niels, geschoren, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 36
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2022
Bedankt: 1
77 x bedankt in 37 berichten
(23-May-2024, 05:01 PM)PieterTrapt schreef: Dag medefietsers, mijn ligfiets is een Challenge Taifun, een prachtig gelijnde lage ligfiets.
Probleem is dat 'ie wel erg laag is. Niet alleen in de bebouwde kom, maar ook buiten. Ik kan maar nauwelijks over heggen kijken, en zelfs ongemaaide bermen belemmeren het zicht. Dat voelt niet echt relaxed.
Ik denk dus aan overstap op een hoge ligger. Maar alleen als dat zinvol is! Wat zijn jullie ervaringen met hoge ligfietsen, heb je daarop echt meer overzicht? Voel je je veiliger op een hoge ligger?
Laat het me weten! Dank!
Pieter,
Vanwege het betere overzicht ben ik onlangs overgestapt van een Hurri naar een 24" Furai. Het overzicht op de Furai is duidelijk beter. Om de zichtbaarheid voor anderen te verbeteren heb ik er toch een vlaggetje opgezet. Waarschijnlijk zal een 26" Chamsin nog beter zijn, maar is voor mij net te hoog. Overigens blijft overzicht een hekel punt bij een ligfiets. Bij grotere niet-voorrang-rotondes en drukke kruispunten zonder verkeerslichten stap ik vaak af en steek ik te voet over.
Groeten, Henk
Berichten: 676
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 646
506 x bedankt in 281 berichten
Ik heb een Raptobike lowracer, Hurricane en M5 M-racer, met alle drie rij ik door Rotterdam, Utrecht en daar buiten. Ik ga er wel altijd van uit dat ik over het hoofd gezien wordt, maar ik voel mij nooit onveilig. Bij drukke-onoverzichtelijke punten stap ik af, maar ik probeer deze te vermijden en plan mijn routes zoveel mogelijk over fietspaden.
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
Ik heb vandaag een stukje gefietst op de M5 (26/20 ?) van @fietsbennie - was een leuke mini-meeting Ik keek makkelijker over heggen, maar het op- en afstappen was lastiger
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(26-May-2024, 08:20 PM)PieterTrapt schreef: Ik heb vandaag een stukje gefietst op de M5 (26/20 ?) van @fietsbennie - was een leuke mini-meeting Ik keek makkelijker over heggen, maar het op- en afstappen was lastiger
Zithoogte is ongeveer 55cm als ik het goed heb.
Ik vind een onderstuur altijd lastiger met het op- en afstappen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(26-May-2024, 05:55 AM)gideon schreef: Ik ga er wel altijd van uit dat ik over het hoofd gezien wordt, Dat lijkt me sowieso een verstandige instelling in het verkeer, zeker voor degenen die geen ton staal meenemen om de gevolgen van eventuele fouten af te wentelen.
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
26-May-2024, 10:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2024, 10:27 PM door Fietsbennie.)
Ik vond de Challenge een mooie fiets. Allereerst al om te zien.
Voordelen:
- bovenstuur is even wennen met opstappen, maar is makkelijker dan mijn eigen.
- dat ik benen aan de grond kan houden en kan blijven liggen, ideaal voor de stoplichten.
- ik had het idee dat ik minder weerstand voelde maar zeker weten doe ik het niet, daar was rondje te kort voor.
Eerlijk moet ik toegeven dat hij wat zenuwachtig reageerde en ik telkens moet corrigeren. Maar komt dat door de fiets of het smalle stuur waardoor hij directer reageert?
Je neemt deze niet zo makkelijk aan de hand mee bijvoorbeeld op stations of stadscentra.
Op de hobbelweg (Vierzonenweg) voelde ik elke straatklinker in de rug. Maar dat zou ook door de banden kunnen komen aldus Pieter.
Afstappen is inderdaad een dingetje, daar ik inmiddels gewend ben om alvast been erover te zwaaien vlak voor het stoppen. Dat lukt met een bovenstuur niet. Ben benieuwd hoe deze fietst met zo'n Duits stuur erop.
Ik ben wel benieuwd hoe ik na een tochtje van 100 kilometer ofzo ben van mening. De verbouwing maakt vorderingen boven dus wie weet tijg ik wel een keer richting het noorden..
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
26-May-2024, 10:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-May-2024, 10:51 PM door martinus.)
De handfiets is voorlopig de enige ligfiets waar 'k op kan fietsen vanwege de enkelbreuk en de hoogte is gemeten met dubbel kussen 20 cm..
Week geoefend in centrum Maastricht met hoofdzakelijk toeristen,studenten,allerlei soorten oude weggetjes,struikjes,veel auto's,bussen,busjes en fietsers en thuis over de dijken langs de Maas met veel wandelaars,honden,kinderen en electro-fietsers.
Vaste regel: Ik ben niet zichtbaar!
Dus bij gevaarlijke plekken in de ankers,opletten,reageren en aanpassen aan 't verkeer en weer optrekken en verder.
Die eene keer dat het zo fout ging dat m'n enkel afbrak was het moment dat mensen me wel zagen,stil stonden (met oogcontact) en 't moment dat ik de bocht om kwam toch gingen lopen waardoor ik uit moest wijken en op 'm plaat ging..tja.
Ik kijk zover 't kan 180 graden en gebruik de spiegels altijd,of het nu de Optima Eagle/heel hoog,Dries Baron/laag of zoals nu de Varna/heel laag is.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Op de Handbike heb ik wel altijd een vlaggetje.
Ik kreeg/krijg met de Handbike zelfs voorrang als ik het niet heb.
Zowel met de benen-naar-voren-lig-handbike als met de Kneesit.
Ik vind juist dat ik opvallend vaak wel goed gezien word.
Zou zo'n vlaggetje.........
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 339
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1120
695 x bedankt in 321 berichten
(26-May-2024, 10:24 PM)Fietsbennie schreef: Ik vond de Challenge een mooie fiets. Allereerst al om te zien. .... Op de hobbelweg (Vierzonenweg) voelde ik elke straatklinker in de rug. Maar dat zou ook door de banden kunnen komen aldus Pieter.
Ja ik merkte dezelfde verschillen, op Fietsbennie's M5 26/20 ten opzichte van mijn ongeveerde Taifun op Kojak bandjes....
-de M5 is comfortabeler door de grotere wielen, de banden en de vering-met-rubbers
-opstappen en wegrijden op de M5 is lastiger
-overzicht is beter door hogere positie
-het M5 onderstuur rijdt rustiger dan het Taifun bovenstuur
Twee heel verschillende ligfietsen! Dank aan Fietsbennie voor de uitnodiging, de koffie en het rondje fietsen
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Fietsbennie rijdt op een M5 Street Legal (van Speedliner), met voor een 451 (20") en achter een 622 (28") wiel. Dat is een ouder model dan den 26/20
Dat is mijn 'stadsfiets'. Heerlijk relaxed rijden, en hoog genoeg dat ze niet kunnen klagen dat je zo laag bent.
Berichten: 138
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 362
220 x bedankt in 124 berichten
(27-May-2024, 06:19 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de Handbike heb ik wel altijd een vlaggetje.
Ik kreeg/krijg met de Handbike zelfs voorrang als ik het niet heb.
Zowel met de benen-naar-voren-lig-handbike als met de Kneesit.
Ik vind juist dat ik opvallend vaak wel goed gezien word.
Zou zo'n vlaggetje.........
Hier ook een vlaggetje..en ja, 't klopt wat je zegt,soms ga ik over de stoep vanwege het verkeer en voetgangers verontschuldigen zich omdat ze niet op tijd opzij gingen,uiteraard bedank ik hun vriendelijk en ga bij de eerste beste gelegenheid het fietspad weer op,de omgekeerde wereld zeg maar
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|