Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaring eerste rit naar het werk
(06-Jun-2024, 09:18 AM)bucovaina schreef: Peter van Velo-cars zei gisteren ook nog tegen me dat hij ongeveer 1000km rekent eer je lijf wat gezet is naar een velomobiel. Ik zit ondertussen op ~600km. Ik ben dik over de helft Smile

Als ik het mij goed herinner, zegt Wim van het forum alhier dat je met 10.000 km geen beginner meer bent. Ik neig meer naar Wim's kant dan die van Peter. Zeker in jouw geval kom je van best ver, leer je zoveel en train je zoveel en heb je zo'n onmetelijk enthousiasme, dat gaat nog wel even door.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
Ja 't zal idd nog wel even duren, maar ik merk iig al wel een verschil!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Afgaande op mijn gevoel / ervaring geloof ik Wim meer dan die Peter.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(06-Jun-2024, 10:30 PM)Hardloper schreef: Afgaande op mijn gevoel / ervaring geloof ik Wim meer dan die Peter.

Ik heb het niet zelf bedacht hoor mannen.

Nog veel meer ervaren vm-rijders voor mij schreven dit.

Er werd jaren geleden zelfs geschreven dat je pas een ervaren vm-rijder bent na 100.000km en ik heb geen 0 te veel getypt  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
Het gaat natuurlijk ook niet enkel om de afstand, maar ook op welke manier je die aflegt, en in welk tijdsbestek.

Ga je iedere week 1x hetzelfde rondje, op hetzelfde toeristische tempo rijden, dan stabiliseert je conditie zeer snel (lees: weinig progressie vanaf niets doen). De belasting is dan te laag, en het gebrek aan afwisseling biedt geen extra stimulus.

Wanneer je je iedere dag compleet stuk fietst hoef je ook geen progressie te verwachten, dan is de kans zelfs groot dat je mettertijd alleen maar minder snel wordt.

Rij je regelmatig (zeg 3x keer week of zelfs meer) en varieer je veel qua duur én inspanning, dan zal je lang veel progressie kunnen boeken, al stabiliseer je dan (helaas!) uiteindelijk natuurlijk ook, op wat jouw persoonlijke, natuurlijke topniveau is. Ik zeg bewust 'natuurlijke' omdat er dan nog mogelijkheden zijn om dat plafond een stuk te verhogen door allerlei supplementen, waarvan de illegale (anabolen en bijvoorbeeld EPO) uiteraard het meeste bieden, maar ook weinig-genoemde grote schades met zich meebrengen. Je genen, leeftijd en hormoonhuishouding speelt uiteraard ook een grote rol.

Ik weet zeker dat je ook na de eerste 1000 km nog flink vooruitgang zal boeken. En als je je lichaam blijft stimuleren door verschillende trainingsprikkels zal dat ook na 10.000 nog verder ontwikkelen.

Daarnaast moet je je nooit blindstaren op training alleen, rust (herstel) en voeding zijn minstens even belangrijk. Ik weet zeker dat ik persoonlijk op die twee vlakken nog veel laat liggen... Maar ja, het is voor mij maar een hobby en geen topsport, dus lang niet alle keuzes in mijn leven draaien om het maximaliseren van de prestaties Wink

Mijn velomobiel-ervaring is nu zo'n ~45.000km, verdeeld over 3 exemplaren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie , datakneder
Daarbij: alleen aan je woon-werk-ritjes (3 x 2 x 32 x 52) zit je in een jaar al aan die tienduizend. Ik denk dat je het dus meer moet zien als hoe makkelijk de kilometers komen dan als dat het lang duurt om ervaring op te doen. Je ziet ook dat je in ruim twee weken de eerste duizend er al op hebt zitten.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(06-Jun-2024, 10:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb het niet zelf bedacht hoor mannen.
Klinkt mij in de oren als een afgeleide van Malcolm Gladwell's onzinnige '10.000-uur regel'.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Conditie opbouwen varieert sterk van de ene persoon tegen de andere. Ik ben bij wijze van spreken opgegroeid met een fiets tussen de benen, dus bij mij was de omschakeling naar een velomobiel qua fysiek snel gebeurd, pak 1000-2000 km. Enkel sommige spieren en pezen moesten zich instellen op de andere houding. Wie zijn basisconditie nog moet opbouwen heeft daar misschien wel het tienvoud voor nodig.

Ervaring in hoe een velomobiel juist rijdt en hoe daarmee om te gaan, dat duurt langer om op te bouwen. De basis heb je na 5000 km wel, maar de grensgevallen die je in noodsituaties soms moet opzoeken kan je pas na 10x meer afstand behoorlijk inschatten. En als je met een nieuw model begint te rijden duurt het minimaal een paar 1000 km om daar terug op in te stellen (afhankelijk van hoe verschillend het is met je vorige VM, QV heeft een heel andere - betere - handling dan de Mango)
Antwoord }
(07-Jun-2024, 09:35 AM)melle z schreef:
(06-Jun-2024, 10:59 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb het niet zelf bedacht hoor mannen.
Klinkt mij in de oren als een afgeleide van Malcolm Gladwell's onzinnige '10.000-uur regel'.

Dan fiets je wel heel langzaam  Big Grin 



De mensen die dit bedachten waren zeer ervaren vm-rijders en zelfs dan kom je soms nog situaties tegen die zorgen voor een reactie waardoor de vm crasht of op z'n zij gaat of enz.

Je moet echt lang in een vm hebben gereden om goed op veel situaties te kunnen reageren. En vooral een combinatie van factoren, zoals ik zelf proefondervindelijk heb mogen ervaren, zorgen vaak voor onverwachte situaties. 

Dat is alles wat ermee bedoeld wordt. De getallen zijn uiteraard niet absoluut. Het geef gewoon aan dat je niet te snel moet denken dat je het wel kunt of overmoedig gaat worden. Dat is alles.

Lijkt mij gewoon een goed en zinvol advies. Zeker voor mensen die denken dat ze ‘beginner-af’ zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Van de andere kant geldt dit voor bestuurders van alle voertuigen. Er zijn zat zitfietsers en automobilisten die zich in wat lastigere situaties niet zouden weten te redden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
(07-Jun-2024, 12:13 PM)Bacchus schreef: Van de andere kant geldt dit voor bestuurders van alle voertuigen. Er zijn zat zitfietsers en automobilisten die zich in wat lastigere situaties niet zouden weten te redden.
Het verschil is dat wat ervarener zitfietsers - bijvoorbeeld mountainbikers of racefietsers - vaak denken dat ze dan ook wel met een velomobiel kunnen fietsen, terwijl het heel anders is.
Eén ding waar ik bijvoorbeeld echt aan moest wennen is het volgende: Op een wielrenfiets kan ik best hard, maar het is vrijwel in alle situaties zo dat ik binnen de afmetingen van een kruispunt wel zo ongeveer stil kan staan of zoveel snelheid kwijt kan raken dat ik veilig een haakse bocht kan maken. Ik ontdekte al vrij snel (zonder boem) dat met een velomobiel de snelheid makkelijk zo hoog op kan lopen dat je de boel niet meer in de hand hebt, zeker wanneer er hoogteverschil in het spel is. Toen ik bijvoorbeeld voor het eerst de Brienenoord af reed had ik al een paar maanden ervaring met m'n Quest, maar die dag was ie zwaar geladen en het ging al snel véél harder dan ik verwacht had.  
Ga je als ervaren mountainbiker of racefietser velomobiel rijden, dan is 60 of 70 km/h rijden op het vlakke zelfs vrijwel direct mogelijk. Heb ik ook een voorbeeld van: Een jonge sterke triatleet die ik ken reed zijn eerste echte probeerrondje met mijn DF ver in de 40 gemiddeld.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
Met alleen maar steeds hetzelfde doen gaat je conditie op een gegeven moment niet meer vooruit. Daarvoor moet je dan toch gaan afwisselen. In lengte, intensiteit, enzovoorts.

En ook van mijn kant, pas op als je denkt dat je het onder controle hebt. Juist als je wat minder scherp bent, komt er mogelijk net die ene combinatie van factoren waarbij het net wel mis gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
We hebben een draadje over schade rijden.
Veel van ons hebben die ervaring, meestal niet in de eerste weken maar als je een beetje ervaring hebt.

https://ligfietsers.nl/thread-2179.html
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
Ik ben zo blij dat ik slechts een stoeprandje in de eerste week had en nog een keer alleen een wieltje gelicht heb. Daarna > 10000 km schadevrij. Ik ben zelf redelijk voorzichtig in bochten omdat ik weet dat die paar km sneller op het totaal weinig tot niets uitmaakt, maar het risico wel veel verhoogt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(07-Jun-2024, 10:05 PM)datakneder schreef: Ik ben zo blij dat ik slechts een stoeprandje in de eerste week had en nog een keer alleen een wieltje gelicht heb. Daarna > 10000 km schadevrij. Ik ben zelf redelijk voorzichtig in bochten omdat ik weet dat die paar km sneller op het totaal weinig tot niets uitmaakt, maar het risico wel veel verhoogt.

Dat stoeprandje (en nog een paar andere factoren) was in mijn geval voldoende om op de zijkant een stukje verder te glijden  Doh
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik vermoed niet dat Peter bedoelde dat je na 1000km doorgewinterd bent en dat je conditie top notch is en aftopt. Eerder iets: dan is je lijf het fysiek min or meer gewoon en rijd je met veel meer gemak dan in het begin. Na 1000km, 10k km, 30k km, je conditie kan altijd beter of slechter. Er zijn zoveel variabelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Photo 
Ondertussen zijn we zo'n 6 weken verder. Men zegt dat je na ruwweg zes weken een merkbare verbetering in je conditie kan opmerken.

Maar dus na 6 weken, wat kan ik vertellen. Komende van een Stromer terwijl ik dacht dat mijn conditie best nog OK was?

Tja, dat met die conditie heb ik mooi moeten herzien. Die was helemaal niet zo goed als ik dacht. Ik merk dat mijn uithoudingsvermogen duidelijk verbeterd is. Ik merk ook dat mijn benen zich hebben aangepast. Zo ook mijn gewicht. Er is op die zes weken 2kg verloren gegaan. Fijn meegenomen! Mijn kuiten en achillespees voel ik ook nog duidelijk. Die zien meer af dan op de Stromer.

Kwestie van gemiddelde snelheid? Ik heb zo consistent mogelijk geprobeerd om al mijn ritten op te nemen met de Garmin. Ofwel de GPSMAP of de Instinct. Ik heb er een rapportje van getrokken. In cijfers zie ik niet meteen een duidelijke trend. Ik vermoed gedeeltelijk omdat het nog te vroeg is om iets duidelijk op te merken. Maar ook omdat niet elke rit gelijk is. Soms spaar je jezelf, soms gaat het heel goed, dan weer niet. Dan zit het verkeer niet mee (ik kon geen bewogen gemiddelde toevoegen in dit rapport). Ik denk dat het nog even wat weekjes nodig heeft om een trend omhoog te zien.

Dus nog even wachten tot ik duidelijkere trends ga kunnen waarnemen. Ik heb net ook even gecheckt, het is op het moment van schrijven nog zo'n 14 weken tot ik de QV in ontvangst ga mogen nemen, hopelijk zie ik tegen dan toch wel een duidelijke trend.

[Afbeelding: zesweken.png]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik denk dat de trend wel iets gaat laten zien, dat de snelheid wat oploopt, het gemiddelde stijgt. De merkbare reactie van je lichaam zal ook langzaam minder worden. De conditie gaat langzamer groeien. Daarnaast zijn er andere factoren die de boel beïnvloeden. De zomertemperaturen maken de snelheid duidelijk hoger als in de winter, als de temperatuur daalt, stijgt de rolweerstand. Wees niet verbaasd als in oktober/november je snelheid gaat afnemen. Ook de neemt de drukte op het fietspad hier een periode duidelijk af, wegens zomer vakantie, dan is het gewoon rustiger op de weg en kun je beter door rijden.

Iedere dag vol gas naar het werk knallen is een prima recept voor over training, probeer, als de thuissituatie dat toelaat in het weekend of in de avond ook iets langere ritten te maken.

Ik reken een half uur voor de 11 km naar het werk, de kortste weg is 10 km, maar die duurt langer. Fiets uit de schuur halen, alles erin stoppen. Heb ik mijn spulletjes allemaal wel, of ligt mijn telefoon nog binnen? Wil ik nog een pet of muts, waar is die nou, Vertrekken de kinderen rond dezelfde tijd, is de chaletbouwer net met een huisje over de weg aan het rijden, stapvoets. Ik begin normaal rond 8.30 en eindig rond 17.00 uur net als de meesten. Bij afwijkende tijden is het dus meestal veel rustiger. Allemaal kleine dingen die van veel grotere invloed zijn als mijn lichamelijke inzet.

Ik herinner me iets van een artikel in het al jaren opgeheven Bicycle Culture Quartely. How i got faster by riding slower. Die meneer bleek 100% van zijn ritten maximaal te gaan waardoor zijn lijf geen tijd kreeg om zich te recupereren. Toen hij daar wel rekening mee ging houden, en af en toe rustig aan deed, werd hij ineens weer sneller.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Staar je trouwens niet blind op die 2 kg in 6 weken. Als je iets meer hebt gesnackt op een dag en minder actief was op een dag. Dan kun je zo aan een kg meer zitten de dag erna weet ik uit eigen ervaring.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
En vandaag weer een PR gehaald. 26km/heen en 31.4km/h (32km bewogen) gemiddeld terug Big Grin. Mijn vorige record stond op 30,0km/h gemiddeld in de terugrit (licht bergaf). Mijn gemiddelde hartslag was tijdens het vorige record van 30km/h, 159bpm en vandaag met 31.5km/h gemiddeld "maar" 151bpm.

Nu vraag ik me natuurlijk af, welke gaat het meeste effect gehad hebben. Ik gok in volgorde van belangrijkheid:
1. rem die niet meer sleept
2. conditie die toch weer net dat ietsje beter is geworden
3. laptop op het werk laten liggen en drinkenbus alleen maar gevuld voor wat ik nodig had, niet meer. Al bij al toch ~2kg minder mee dan gewoonlijk.


Ook vandaag een paar keer echt het gevoel gehad tijdens het rijden op de rijbaan tussen de auto's dat dit "juist" voelt. "Zo" moet velomobielen zijn (woon-werk dan). OK best stevige maar doenbare inspanning en niet storend traag op de rijbaan. Helemaal top Big Grin . Al mag mijn conditie toch nog echt wel beter want het was toch wel een langdurig "net doenbare" inspanning. Ik weet nu al dat ik morgen weer een pak trager ga rijden dan vandaag. Haha Smile



En mijn vrouw was best ook gelukkig. Als ik op een uur thuis geraak is het helemaal goed. En je weet wat ze zeggen: Happy wife, happy life  Big Grin
Antwoord }
Echt leuk om dit te zien ontwikkelen bucovaina! Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
Ja ik vind het ook wel fijn dat ik echt wel vooruitgang merk!

Deze ochtend om 04:00 vond zoonlief zijn zakdoeken niet meer, en om 04:30 was zijn broek nat van zijn drinkenbus ... . DUs ja, maar opgestaan omdat de wekker toch om 05:00 gaat. Dat gaf me wat tijd om op het gemak te kunnen vertrekken en net wat vroeger dan gewoonlijk.

Omdat ik sowieso op het dooie gemak ging gaan, heb ik mijn oude route nog maar eens genomen. Helemaal op het einde dat ik nog dagelijks met de Stromer reed, heb ik eens platte band gehad om 06:10 of zo ergens in een veld op ~6km van het werk. Nog geprobeerd om verder te duwen maar het ging echt niet. Ik had zo'n 15kg bagage mee en de achterband kwam ook echt van de velg dus nog verder duwen was niet echt een optie. Na wat rondzoeken ben ik toevallig bij een gepensioneerd fietsenmaker terecht gekomen om 06:50 Smile en na 2 minuten hing de stromer aan de haken. Hij heeft toen zelf nog de binnenband voor mij vervangen. Dat was al meer dan een maand geleden, ik moest dus nog terug. Dat heb ik dan deze ochtend gedaan. 2 binnenbanden in de plek in de brievenbus achter gelaten.

Dus ja 't was een rustige ochtend, maar dat mag zeker ook eens.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
(18-Jun-2024, 08:11 AM)bucovaina schreef: Omdat ik sowieso op het dooie gemak ging gaan, heb ik mijn oude route nog maar eens genomen. Helemaal op het einde dat ik nog dagelijks met de Stromer reed < >

Het lijkt als je dit schrijft of het al heel lang geleden is, maar zoals je verderop schrijft, het is zolang nog niet.

Wel heel veel beleefd en gedeeld.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Ja inderdaad, het is nog maar zo'n 7 weken geleden. Moet zijn dat ik grotendeels gesetteld ben in het VM'en Smile .

De behoefte om de Stromer te nemen is ook verdwenen. Ik vermoed dat ik die alleen nog ga nemen als ik me echt niet zo lekker voel (maar dan misschien gewoon beter thuis blijven en uitzieken) of als er iets met de velomobiel zou schelen / op onderhoud is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , 365cycle
@bucovaina ik dacht vandaag nog aan je. Volgens mij heb je wel graag de snelheid erin. Vandaag had ik tijdens rijden de ingeving, ergens ben ik net als jou dat ik graag lekker de vaart erin hebt. Dan kijk ik thuis op de computer, gemiddeld rond de 25km/u. Terwijl top snelheid wel lekker tegen de 45-50km/u aan zit. Vandaag had ik iets van. Neem de tijd, lekker trappen en had 1 van de volgende versnelling verwacht ik: 24-28-32. En ging zonder veel moeite met zo rond de 30km/u over de weg. Dus met relaxter rijden zal de snelheid ook wel in orde komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(22-Jun-2024, 07:48 PM)Hardloper schreef: @bucovaina ik dacht vandaag nog aan je. Volgens mij heb je wel graag de snelheid erin. Vandaag had ik tijdens rijden de ingeving, ergens ben ik net als jou dat ik graag lekker de vaart erin hebt. Dan kijk ik thuis op de computer, gemiddeld rond de 25km/u. Terwijl top snelheid wel lekker tegen de 45-50km/u aan zit. Vandaag had ik iets van. Neem de tijd, lekker trappen en had 1 van de volgende versnelling verwacht ik: 24-28-32. En ging zonder veel moeite met zo rond de 30km/u over de weg. Dus met relaxter rijden zal de snelheid ook wel in orde komen.

Ik hou voornamelijk graag de snelheid erin om niet helemaal misplaatst op de rijbaan te rijden terwijl er een fietspad is. Wagens die achter me aan "jagen" helpt daarbij Big Grin . Da's mijn grootste "motivator" denk ik. Als mijn rit uit enkel jaagpaden zou bestaan, of het fietspad wel veilig zou zijn tegen ~30km/h, zou ik al lang veel gelukkiger geweest zijn met een lagere kruissnelheid denk ik Angel .

Maar op zich is't goed, als daarmee mijn conditie echt beter wordt, en ik deftig mee kan op de rijbaan, ga ik daar ook best gelukkig van worden op termijn. Nu de laatste tijd merk ik dat mijn, jah, ... weet niet hoe ik het moet noemen, maar mijn ademhaling en hartrtime min of meer onder controle blijven, maar dat mijn beenspieren verzuurd geraken. De beperkende factor lijkt me nu dus in mijn spieren te zitten, niet zuurstofopname.

Deze week was ik wel zinnens om eens niet al op maandag alles uit de kast te halen, maar gewoon rustigaan te doen. Misschien zelfs heel de week lang. De week daarna zit ik een weekje in Frankrijk, dan nog een weekje verlof, waar ik eens een dag wat langere ritjes of zo ga kunnen doen. Daarna terug werken.

Misschien geeft een weekje niets doen ook eens de kans om 100% te herstellen ,zonder te lang stil te zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 11 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en...Hoekie — 02:07 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Verstellen van...ZoefZoef — 01:52 AM
XL Hotspot in 3d-print
NB Bij een QV en S...365cycle — 01:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent ...ZoefZoef — 12:39 AM
SL in Grou
Ik had die adverte...Gideonaut — 12:23 AM
XL Hotspot in 3d-print
Bij een QV als ook S...Hoekie — 12:20 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM
SL in Grou
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM
XL Hotspot in 3d-print
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM
XL Hotspot in 3d-print
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM