Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Bülk
Laat ik deze thread weer eens een beetje nieuw leven inblazen...

Ik heb sinds kort een Bülk. Niet dat er wat mis was met mijn DF XL, maar voor mijn woon/werk route heeft een VM met gesloten wielkappen toch wel wat voordelen, en eigenlijk geen nadelen.

Nu een krappe 500km gereden, en dit zijn mijn eerste bevindingen:

In een Bülk zit je een stuk lager dan in een DF XL. Dit zorgt ervoor dat je vaak geen ruk ziet als het gras in de berm niet gemaaid is (Ik ben een groot voorstander van 'Maai Mei niet' etc, maar als VM rijder is het soms wat onhandig)
De versnellingen zijn een beetje ingesteld op de vorige eigenaar (365cycle), en ik zou wat meer ruimte in het lage bereik nuttiger vinden dan in het hoge bereik zoals er nu inzit. (Ik geloof dat ik nog niet boven 8 van de 12 ben gekomen). Maar goed, dat valt op te lossen met een iets kleiner voorblad.
140mm cranks zijn wel kort. Dat wist ik al van een eerder proefritje, en je went er wel aan, maar gecombineerd met de huidige versnellingen is het soms wat zwaar trappen om op gang te komen.
langere cranks gaan misschien werken, maar dat wordt een hoop gepriegel ben ik bang, want erg veel ruimte is er niet voorin (maat 45/46) Ter zijner tijd eens bij ICB checken.
Er is relatief weinig ruimte tussen de wielkasten. Ik veeg regelmatig met mijn kuiten tegen de wielkasten. Niet zodanig dat ik er last van heb, maar genoeg om op te vallen.
Instappen is onhandiger dan in de DF XL. Je hebt wel een enorm lang gat, maar erg breed is het niet. Ik moet mijn schouders echt links/rechts onder de rand frommelen.
Als je dan uiteindelijk zit is er wel meer ruimte in de breedte.
De ventilatie is een stuk fijner dan bij de DF XL. In plaats van dat je kruis koel blijft, komt de rijwind nu op je borst uit. De gaten aan de achterkant gaan alleen niet helpen met de uitstroom, want ik heb een laptop en een tas met kleren linksachter als ik naar mijn werk rij.

Qua rijgedrag is het behoorlijk anders dan de DF XL. Je komt minder snel op gang. Dat merk ik vooral in de stad, waar je een hoop stoplichten hebt. Aan de ander kant, als je eenmaal op gang bent ga je een een stuk sneller voor de moeite die je erin stopt.
De snelheid in (scherpe) bochten moet ik nog uitvogelen. Ik neem nu het zekere voor het onzekere, en ga wat langzamer dan ik gewend ben de hoek om.
Het verschil in de vering maakt hier ook nogal uit. De DF XL was behoorlijk stug geveerd, de Bülk een stuk zachter. Over een paar 1000 kilometer meer kan ik hier meer over zeggen Smile

Dan de belangrijkste reden om de DF XL in te ruilen voor de Bülk: Zijwindgevoeligheid.
Ik heb nog geen windkracht 6 gehad, maar windkracht 4 is geen probleem. Ik zwalk niet meer over de weg als er een plotselinge vlaag wind van opzij komt (tussen 2 huizen door bv.). Dat is een verademing. Niet meer krampachtig mijn stuur vasthouden, niet meer hopen dat ik niet toevallig opzij geblazen wordt als er een auto langs wil.
Wind schuin/recht voor: Ik reed laatst terug van mijn werk, en kwam niet ver boven de 40km/h uit. Ik dacht dat dat kwam omdat ik redelijk gaar was, maar na een paar kilometer kwam ik langs een vlag, en zag ik dat ik vol tegen de wind in reed. Met de DF XL was dat geen verrassing geweest, (En was ik niet boven de 33km/h uitgekomen denk ik)

Wat reistijd aangaat is er niet heel veel verschil met wat ik met de DF XL deed, maar dat heeft vooral te maken met Uithoorn, Boskoop, en Waddinxveen. Daar wordt de gemiddelde snelheid enorm omlaag getrokken. Mijn kruissnelheid ligt zo'n 5km/h hoger, maar mijn bochten/optrekken na stoplichten is trager.

Voorlopig ben ik dus blij met de Bülk. (Je weet nooit wat de toekomst brengt)
Antwoord }
Leuk, zo'n eerste oordeel! Big Grin 

(01-Jul-2024, 12:02 PM)Frutsel schreef: De versnellingen zijn een beetje ingesteld op de vorige eigenaar (365cycle), en ik zou wat meer ruimte in het lage bereik nuttiger vinden dan in het hoge bereik zoals er nu inzit. (Ik geloof dat ik nog niet boven 8 van de 12 ben gekomen). Maar goed, dat valt op te lossen met een iets kleiner voorblad.
Ik heb volgens mij nog een 65T liggen maar daarmee wordt het niet beter Big Grin  Ik vond de 60T ook net wat aan de forse kant hoor, ga zelf voor een 57 in m'n volgende velomobiel.

Alligt heeft diverse kettingbladen met één beschermrand: http://alligt.nl/bodies/onderdelen.htm
Volgens mij loopt de kettinglijn prima recht, je kan dan vermoedelijk de beschermrand aan de rechterkant gewoon behouden (ondanks dat die 60T is, en dus veel groter dan het nieuwe blad).

Als ik het me goed herinner rijd jij met iets lagere cadans dan ik, maar als je met 90 rpm rekent is je hoogste kruissnelheid nu 63,2 km/h. Met een 57T zou dat 60,2 km/h worden, met een 52T 54,9 km/h.

hier het overzicht van alle versnellingen

(01-Jul-2024, 12:02 PM)Frutsel schreef: Instappen is onhandiger dan in de DF XL. Je hebt wel een enorm lang gat, maar erg breed is het niet. Ik moet mijn schouders echt links/rechts onder de rand frommelen.
Als je dan uiteindelijk zit is er wel meer ruimte in de breedte.
Dat is by design. Zoals je weet heb ik ooit met wat "externe motivatie" (in de vorm van een auto) een koprol geprobeerd met jouw Bülk; die ver doorgetrokken schouderranden houden je dan perfect op je plek. Dusdanig dat ondanks dat ik een vrij groot hoofd heb (en dus ver uitsteek) de grond niet geraakt heb, terwijl de muts wel over de grond schraapte.

Ik heb naast wat gedoe met instappen liever een kraak in de muts dan in m'n schedel Big Grin  

(01-Jul-2024, 12:02 PM)Frutsel schreef: De ventilatie is een stuk fijner dan bij de DF XL. In plaats van dat je kruis koel blijft, komt de rijwind nu op je borst uit. De gaten aan de achterkant gaan alleen niet helpen met de uitstroom, want ik heb een laptop en een tas met kleren linksachter als ik naar mijn werk rij.

Dat bedacht ik me laatst pas; in de periode dat ik met toerkap naar m'n werk reed (dus ook laptop+kleding linksachter) liet het derailleurluik telkens los aan de bovenkant. Waarschijnlijk komt dat door luchtdruk. We kunnen eens wat prutsen om een derailleurluikje met luchtuitlaat te maken, zoals voor de Snoek nu ook gedaan is. 

(01-Jul-2024, 12:02 PM)Frutsel schreef: De snelheid in (scherpe) bochten moet ik nog uitvogelen. Ik neem nu het zekere voor het onzekere, en ga wat langzamer dan ik gewend ben de hoek om.
Het verschil in de vering maakt hier ook nogal uit. De DF XL was behoorlijk stug geveerd, de Bülk een stuk zachter.
Hij kiept wat rustiger dan de DF, een beetje zoals een Milan doet; licht eerst voorzichtig een pootje, en als je dan doorstuurt kiept ie pas door. Kwestie van een beetje proberen Big Grin
Heb wel het gevoel dat het verschil met lading links duidelijker merkbaar is in de Bülk dan in de DF.

(01-Jul-2024, 12:02 PM)Frutsel schreef: Wind schuin/recht voor: Ik reed laatst terug van mijn werk, en kwam niet ver boven de 40km/h uit. Ik dacht dat dat kwam omdat ik redelijk gaar was, maar na een paar kilometer kwam ik langs een vlag, en zag ik dat ik vol tegen de wind in reed. Met de DF XL was dat geen verrassing geweest, (En was ik niet boven de 33km/h uitgekomen denk ik)
Ja, dat blijft lekker aan dit ontwerp. Zelfs met windkracht 7/8 vol tegen ben je nog best vlot onderweg Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Frutsel , Willeke_IGKT , twilwel
(01-Jul-2024, 12:20 PM)365cycle schreef: Zoals je weet heb ik ooit met wat "externe motivatie" (in de vorm van een auto) een koprol geprobeerd met jouw Bülk; die ver doorgetrokken schouderranden houden je dan perfect op je plek. Dusdanig dat ondanks dat ik een vrij groot hoofd heb (en dus ver uitsteek) de grond niet geraakt heb, terwijl de muts wel over de grond schraapte.

Koprol? Toch niet over je y-as of stampen of rotatie in het sagittaalvlak, hoe je het ook wil noemen? Ik neem aan meer rollen? 
Het scheelt met die muts volgens mij nogal dat je nek kan buigen naar de kant waar de grond niet is, want anders is die muts al snel te laag om als rolkoepel te dienen.

Bij mijn ongeluk miste ik een "halo" zoals in Formule 1 wel. Misschien dat een kap die functie wel kan dienen, maar ik weet niet hoe structureel sterk de kappen zijn.



Verder wel leuk om de ervaring van Frutsel te lezen! Ik fiets wel vaker in hetzelfde gebied, en ik had in mijn Quest al last gehad van het gras (maar ze hebben een paar weken geleden alles gemaaid). Dat verbaasde mij wel, want het was me voor het ligfietsen niet eens opgevallen dat het gras zo hoog groeit.
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
Mja, ik rij nu vaker met een cadans van 85-90, in plaats van 80-85, dus misschien wordt het nog wat. Die 57T is denk ik wel een goed idee.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(01-Jul-2024, 02:23 PM)Frutsel schreef: Mja, ik rij nu vaker met een cadans van 85-90, in plaats van 80-85, dus misschien wordt het nog wat. Die 57T is denk ik wel een goed idee.
Dan zou ik denk ik eerder voor de 52T gaan. Want hoe vaak verwacht je flink boven de 50 te kruisen? Met een 52T zit je bij 51,8 km/h op 85 rpm.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Frutsel
(01-Jul-2024, 03:48 PM)365cycle schreef:
(01-Jul-2024, 02:23 PM)Frutsel schreef: Mja, ik rij nu vaker met een cadans van 85-90, in plaats van 80-85, dus misschien wordt het nog wat. Die 57T is denk ik wel een goed idee.
Dan zou ik denk ik eerder voor de 52T gaan. Want hoe vaak verwacht je flink boven de 50 te kruisen? Met een 52T zit je bij 51,8 km/h op 85 rpm.

Ja, het is kruissnelheid, niet topsnelheid. Aan de andere kant is het wel lekker om wat meer reserve te hebben voor die keren dat ik de Beneluxtunnel neem Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(10-Oct-2022, 11:50 PM)365cycle schreef: ...
...
...
  • Snoek L/XL. Behalve heel mooi is het één en al snelheid. Meer snelheid betekent voor mij meer actieradius. Zou even wachten op de nieuwe Snoek de moeite zijn?
...
...
...

Hoe bedoel je juist "meer snelheid is meer actieratius"? Ik gok iets á la: zo geraak ik binnen aanvaardbare tijd van klant A naar klant B of zoiets?
Antwoord }
Bedankt door:
(07-Aug-2024, 11:10 AM)bucovaina schreef: Hoe bedoel je juist "meer snelheid is meer actieratius"? Ik gok iets á la: zo geraak ik binnen aanvaardbare tijd van klant A naar klant B of zoiets?
Als ik sneller kan rijden, kan ik in dezelfde tijd een grotere afstand afleggen. Mijn tijd is de beperkende factor.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik ga het snel genoeg nu ondervinden, maar ... Hoe zit het eigenlijk met die racekap in combinatie met ongeveer dit weer en de ventilatie? Is de ventilatie goed genoeg om met dit weer met de racekap nog op te rijden?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Dat is persoonlijk. Sommige mensen hebben een hekel aan kou, anderen aan hitte Wink

Zelf vind ik open rijden eigenlijk wel prettiger, maar dat heeft niet met de warmte te maken (want ja: warm is het echt wel). Maar ik vind het zicht met racekap altijd tegenvallen (en zeker bij regen of in het donker), en je zit wel erg geïsoleerd (en het rammelt).

Maar als ik echt hard wil rijden gaat hij erop. En in de winter ook (want ik heb een hekel aan kou).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
Helder, thanks Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Klappert van een post, hopelijk crash ik de database niet Tongue . Deze review heb ik de afgelopen weken stukje bij beetje bij elkaar geschreven. Ik wilde al wat vroeger posten, maar dacht dat het beste was om eerst het stof van het beginnersenthousiasme wat te laten zakken en een iets "neutralere" review te kunnen maken Smile .

Dus ... Komt'ie!:

Mijn achtergrond als kader van deze review
Ik ben eigenlijk nooit echt sportief geweest. Om een of andere reden heb ik nooit interesse getoond of moeite gedaan om in beweging te blijven. In 2013 heb ik een hernia gehad en daarmee heb ik een jaar toch serieus gesukkeld. Toen ben ik uiteindelijk op een speed pedelec gekomen. Daarmee heb ik rondgereden vanaf 2015. In 2016 na heel wat technische problemen met de eerdere speed pedelec, ben ik op een Stromer ST2 overgeschakeld. Daarmee heb ik 8 jaar rondgereden en in totaal zo'n 50k km op een speed pedelec rond gereden. Iets van een 40k op de Stromer en meer dan 10k op de 4 vorige.

Zelf heb ik nooit een echt uitgesproken interesse gehad in een ligfiets maar velomobielen vond ik altijd wel fascinerend. Eentje aanschaffen, heb ik nooit gedaan wegens de enorm hoge instapkost.

Dan eerder dit jaar werd op het werk een cafetariaplan geintroduceerd waarmee je een fiets erg voordelig kan leasen. Dat maakte ook dat een fiets met een hoger prijskaartje binnen handbereik lag. Ik had de offerte al klaar in mijn mail voor een nieuwe speed pedelec (Opium S) en eigenlijk was een velomobiel helemaal niet in het vizier. Ik weet niet meer waarom maar plots vroeg ik me af of een velomobiel ook niet kon met het leaseplan. Even wat rondzoeken en jawel hoor! Kon ook voor de leasemaatschappij! Ik was bijna met een eWAW gaan testrijden tot ik online vond dat er veel dichterbij ook een dealer was van velomobielen. Die dealer was ook aangesloten bij de leasemaatschappij waar mijn werkgever fietsen mee aanbiedt. Dus toppie! De testrit met de eWAW had ik afgezegd en ik ben naar velo-cars gereden om daar met een Quest even test te rijden. Het concept "velomobielen" beviel me onmiddellijk en gevraagd of ik hem een weekje mocht huren om naar het werk te rijden. Na die week wist ik zeker dat dit een "winner" was. Ik was wegens een kinderzit en grote bagageruimte uitgekomen bij een QV. Die had ik eerst dan besteld. Alles in kannen en kruiken tot de levering van de QV met een paar maanden werd uitgesteld. Peter van Velo-Cars raadde me aan om misschien toch eens een Bülk te overwegen mocht ik de noodzaak van kinderzit kunnen laten vallen. Naar zijn mening ging ik waarschijnlijk meer hebben aan een kleinere, lichtere en snellere velomobiel als niet sterk beginnend rijder. Ik heb deels wegens tijdsgebrek en deels wegens vertrouwen in Peter zijn voorstel zonder testrit de QV geannuleerd en de Bülk in de plek besteld. Ik ben inderdaad verre van een sterke rijder. Ik dacht dat mijn conditie best OK was omdat ik 3 dagen per week zonder uitzondering met de Stromer naar het werk ging in plaats van de wagen. Dus per week zo'n 6 uur beweging. Die mening heb ik ondertussen al herzien Smile . Mijn conditie was helemaal niet zo goed als ik dacht. Ik weet niet in hoeverre het juist is maar mijn Garmin i.c.m. de Assioma vermogenspedalen schatten mijn FTP op 188W. Helemaal geen spectaculaire waarde en ik hoop dat ik dat snel omhoog krijg.

Kwestie van velomobielachtergrond voor de Quest is dat ook niet zo enorm veel. Ik ben vanaf midden mei tot midden augustus 3 dagen per week met de Quest naar het werk gereden. Dat komt neer op zo'n 2000km. Ik schaar mezelf niet onder de ervaren velomobilisten maar ik denk dat ik wel kan zeggen wat velomobielen min of meer inhoudt. Verder heb ik nooit in een andere velomobiel gezeten dan een Quest of een Bülk. De QV heb ik heel even in de straat mogen proeven, maar zelfs geen kilometer in totaal mee gereden, dus dat telt niet echt mee vind ik persoonlijk. Eerlijk gezegd vind ik mezelf een "groentje" op gebied van velomobielen. Maar een review door de ogen van een groentje, moet ook kunnen Smile .

Met dat kader geschetst, tijd voor de review Smile

De buitenkant
Eerste indruk: Heel compact en laag vergeleken met de Quest en hoe langer ik hem heb, hoe meer ik gewoon geraak aan het uiterlijk. Ik was er eerste niet helemaal van overtuigd op foto's, maar begin de looks meer en meer te waarderen.

Het deksel aan de derailleur is handig om gemakkelijk toegang te hebben, alsook de service hatch vooraan boven de trappers. De druppels die toch door het service hatch komen tijdens regen valt best mee. Soms wat meer in bochten als het water 1 kant op stroomt. Beide deksels zijn nog eens dubbel "gezekerd" met een extra rol velcro. Die heb ik al in de praktijk nodig gehad want een paar dagen geleden zag ik bij aankomst op het werk dat de service hatch van de derailleur los aan de velomobiel hing. Dat was uiteraard mijn fout omdat ik de dag ervoor met de derailleur bezig was geweest en vergeten was de velcro terug vast te maken.

Verder nog achteraan heb je de een gat in de velomobiel waar je hem achteraan kan optillen. Op zich niets nieuws onder de zon in velomobielland, maar ik merk wel dat het gat niet gewoon 2 gaten geboord door de behuizing is. Het is een buisje dat door de behuizing loopt en de hoeken zijn netjes afgerond zodat er niets scherp in je vel snijdt of oncomfortabel is tijdens het verplaatsen van de velomobiel. Als IT-er zou ik zeggen: mooi geimplementeerd.

Dat samen met mijn allereerste indruk van compact en laag, maakt dat ik de Bülk veel handiger vind om te verplaatsten dan de Quest. Die had nu evenwel geen "transporthaak" achteraan. Maar ik kan met de Bülk gewoon rechtop stappen en hem verrijden. Dat kon niet met de Quest. Die kwam ook vaak met de voorkant tegen de grond tijdens transport. Anders moest ik scheef wandelen en da's niet al te best voor mijn rug.

In- en uitstappen
In het begin dat ik de Bülk had, merkte ik dat ik meer moeite had met in- en uitstappen dan met de Quest. Het is allemaal wat krapper dus vraagt wat meer moeite om erin en eruit te geraken. Ondertussen heb ik dat eigenlijk niet meer. Wat ik nog niet heb voor gehad met de Quest is dat vooral bezwete/natte armen een uitdaging zijn. Ik zet tijdens het uitstappen mijn armen/ellebogen als ondersteuning op de zijkant van de Bülk. Mijn arm glipt dan gemakkelijk weg. Om een of andere reden die ik niet kan verklaren, heb ik dat probleem nooit met de Quest ervaren. Ik vermoed dat het kwestie van gewoonte gaat zijn.

Binnenin de Bülk
Eens in de Bülk zit de body strak rond je. Er is niet zo heel veel bewegingsruimte. Dat vind ik op zich leuker dan de Quest, waar ik wel wat links/rechts kon wiebelen in de bochten. Minder zo bij de Bülk. Al kan ik me wel bedenken dat mensen met claustrofobie niet meteen graag in de Bülk kruipen en al zeker niet met de racekap erop.

Misschien minder essentieel maar de vloerplaat onder de stoel is strak geregeld.  Relatief vlak, de ketting samen met electra is mooi weggewerkt. Ook verder naar achteren is de plek waar de ketting/derailleur zit, mooi afgesloten. Buiten dat het zo netjes is, draagt dat volgens mij ook bij aan de "stilte" in de velomobiel tijdens het rijden. De knoppen van de pinkers en claxon zijn waterdicht afgewerkt. netjes!

De Bülk heeft geen USB-stopconctact om je telefoon/GPS op te laden. Ik ben niet zeker of dat een gemis is. Hoewel ik een USB-poort een goed idee vind, had ik die poort nooit gebruikt in de Quest. Mogelijk ga ik dat ooit wel missen mocht ik eens wat lange toertochten doen met de GPS. Maar goed, daar zijn ook andere oplossingen voor zoals een power bank.

Klein detail misschien, maar er zit boven je schouders wat schuimrubber aan de binnenkant van het mangat. Als ik een hobbel voel aankomen zet ik me schrap met de schouders tegen die kussentjes geduwd. Zo zit ik ook vaster in de velomoiel en knots ik minder met mijn hoofd tegen de racekap als die erop staat.

Zitcomfort/ stoel
Het zitcomfort in de Bülk is gewoon goed! Ik zit meer "ingepakt"/"compact" dan de Quest. De stoel past me goed. Ook het schuimrubber als ondersteuning voor het hoofd bevalt me veel beter dan de ventiseat stof die ik in de Quest had. Misschien niet 100% gerelateerd aan de stoel maar het stuur hangt af fabriek ook op met een remkabel. Dat is ook een winner. Bij de Quest lag het stuur altijd op mijn buik met altijd een zweetplek tot gevolg. Het stuur dat ophangt vind ik dan echt een verbetering.

De stoel is ook afstelbaar wat leuk meegenomen is om eens iemand anders met de velomobiel te laten rijden. Zo is de Bülk ook geschikt voor mijn vrouw. Ik ben 1.74 en zij 1.68m. Jammer genoeg: ze heeft er in de praktijk nog niet mee gereden. Hopelijk komt dat nog Smile . Ondertussen heb ik ook gemerkt dat het leuk is om de stoel bij regenweer veel lager te zetten zodat je net boven de racekap kan zien. Dan kan je het vizier 1 klikje open zetten en kan je goed zien met minimaal druppels binnen. Vooral leuk als je niet goed door het vizier kan zien door de druppels.

In het begin had ik wat moeite met de stoel erin en eruit te halen. Die kwam steeds met de achterkant tegen de randen van de racekap. Ondertussen is dat ook weeral een gewoonte geworden. Echt supergemakkelijk gaat het, maar het stoort me niet meer zoals in het begin.

De racekap
Ik ervaar de racekap van de Bülk wel aangenamer dan bij de Quest. Als 1 van de voorwielen van de Quest in een put of over een hobbel reed, kreeg ik altijd een klap tegen mijn oren. Ik heb ook klappen frontaal in mijn gezicht gekregen van de Quest met schuimkap. Pijnlijk is een groot woord, maar alleszins niet comfortabel te noemen. Soms gebeurt het wel in de Bülk dat mijn hoofd even tegen de racekap komt, maar tot nu toe heb ik dat nog niet als pijnlijk ervaren. Ondertussen draag ik nu ook een bril en daarmee kom ik soms wel tegen de racekap met links/rechts te kijken.

Na 300km loste plots wel de bevestiging die de racekap tegenhoudt als je hem rechtop zet. Het gebeurde tijdens het aankomen op het werk. Ik duwde de racekap omhoog en met een knap loste de lijm. Met als gevolg dat de racekap niet meer rechtkop kan staan zonder ondersteuning. Ik weet niet meteen hoe het komt. Ofwel duwde ik de racekap wat te gezwind omhoog. Ofwel misschien door een windvlaag die net voorbij kwam waaien? Ik weet het niet. Ik vermoed nu wel dat het eenvoudig te fixen is met een schuurpapiertje en epoxylijm. Zie: https://ligfietsers.nl/thread-1128-post-...l#pid52664.

Ondertussen heb ik ook mijn eerste ervaring met de racekap en een klim doen. Ik heb 1 stuk op mijn route waar ik ongeveer een 7-tal minuten moet klimmen tegen een lage snelheid (6km-12km/h). Met de racekap erop bij warm weer is dat echt heel warm. Je krijgt haast geen rijwind binnen en zit opgesloten. Ik had ergens op youtube een filmpje gezien van iemand die de racekap gewoon rechtop zet en zo klimt. Het geeft meteen de ventilatie van "badkuip-modus" dus dat lost zeker het probleem op van de hitte, maar je ziet natuurlijk een pak minder. Met mijn zithouding kan ik als de racekap rechtop staat, net onder de racekap door kijken. Het is verre van ideaal qua zicht, maar voldoende. Ook even opletten dat je niet onbedoeld toch ergens tegen rijdt. Deze ochtend heel veel geluk gehad dat ik niet tegen een paaltje reed. Uiteraard ging ik erg traag maar toch, had mega zonde geweest van de nieuwe velomobiel.

Drinken met de racekap erop is ook nog een dingetje. Je hebt eigenlijk niet genoeg plek om een drinkenbus aan je mond te zetten dus moet het maar met een Camelbak. Al moet ik dat ook nog wat verder op punt zetten. Cable management is niet eenvoudig met de Camelbak. De slang zit eigenlijk altijd wel op 1 of andere manier in de weg, of is totaal onbereikbaar. Het beste wat ik tot nu toe kon vinden is de teut van de camelbak vast haken achter de knoppenkonsole linksvoor.

Nog interessant ivm de racekap is hoe die het doet met regenweer. Op zich blijf je relatief droog. Met de racekap dicht dampt het vizier toch wel wat aan moet ik zeggen. Ik probeer het vizier net genoeg open te zetten dat het vizier niet aandampt. Trade-off is natuurlijk dat er toch wat regen binnen komt. Ik zat in een behoorlijke plensbui en merkte dat er toch redelijk wat druppels binnen komen. Ofwel vliegen ze door de rijwind richting je gezicht of druppelen ze verder naar beneden. Bij mij was de racekap net boven het stuur over heel de breedte nat geworden. De nylon bout fungeerde ook als stalagtiet Smile. Daarvan drupte ook wel wat water naar beneden op mijn buik. Eerst dacht ik dat er water door het "boutgat" lekte, maar het kwam dus gewoon van het vizier.

Het zicht in de velomobiel met natte regenkap vind ik niet goed. Ik heb de ruitenwisser ook besteld en hoop dat die snel aan komt. Ik merkte vooral dat bij regendruppels en relatief licht weer, terwijl je onder bomen rijdt en daardoor het wegdek wat donkerder is, dat het zicht echt serieus belemmerd wordt. Je kan veel moeilijker het wegdek beoordelen en zelfs 1x gehad dat ik richting de rand van de weg reed en maar net op tijd kon bijsturen. Dat was een rit toen het bewolkt was, regende, maar zeker nog niet donker.

Misschien als kleine aanvulling op bovenstaande alinea (ik ben weer een paar 100km verder en weer meer ervaring): het lijkt me best om de hoogte van de stoel zodanig af te stellen dat je maar net kan kijken. Dan kan je het vizier maar 1 klik open zetten en zie je genoeg. Dat houdt het meeste water tegen en hoef je niet door het vizier te kijken.

Als laatste over de racekap is het vizier. Dat vind ik wel een hele handige. Nu de laatste dagen begint het weer iets frisser te worden dan zomertemperaturen en vind ik het best aangenaam vertoeven in de Bülk met racekap erop. Nog steeds wat warm en nog steeds semi-zweethut, maar het is best te doen. Af en toe als je toch moet afremmen zet je het vizier knal open en dan besef je weer hoe hard je eigenlijk aan't rijden bent Big Grin . Ook doet die rijwind je dan ook echt goed. Je kan het vizier in verschillende standen afstellen. Zo heb je ook min of meer wat controle over waar de rijwind op je hoofd terecht komt. Enige echt vervelende is een gerammel bij mijn vizier als het vizier op 1 klikje open staat. Ook weer: als ik tijd heb, misschien de schroefjes eens aandraaien of zo. Vermoedelijk krijg ik dat gerammel wel weg.

Spiegels.
Op zich ben ik tevreden van de spiegels. Zo lang het licht is en de HotSpot niet aan staat. Die laatst genoemde schijnt in de spiegels zelf en verblindt je niet, maar je ziet wel een lichtvlek in de spiegels. Dat maakt dat je niet meer zo goed kan zien wat er achter je rijdt. Ik had daarvoor een workaround gevonden zonder racekap. Ik had de Garmin Virb net tussen de spiegel en de hotspot gezet zodat die een schaduw voor de spiegel wierp. Probleem verholpen. Maar dat had ik recht op smurfenmuts van de velomobiel gedaan, en dus niet op de racekap. Nu met de racekap erop gaat dat niet meer.

Maar dus los daarvan vind ik de spiegels in een velomobiel over het algemeen veel beter dan op een speed pedelec. Ik heb maar zelden dat ik niet weet wat er achter me gebeurt. Ik vermoed omdat de spiegels veel meer op hoogte van je gezichtsveld vooraan zijn. Terwijl bij een speed pedelec dat je echt je gezicht moet draaien om te zien wat er achter je gebeurt.

Een van de spiegels was ook los gekomen en lang wist ik niet hoe ik het moest aandraaien. Komt erop neer dat je ze best helemaal even demonteert van de Bülk. Dan de 8mm bout een klein beetje harder aandraaien en opnieuw proberen vast te zetten. Bij mij is de spiegel die lost was gekomen een pak vaster dan de andere Smile.

Ophanging en rijgedrag
De Bülk rijdt in mijn beleving veel stabieler dan de Quest. Ik heb zelf natuurlijk geen ander referentiepunt maar volgens mij staat de Quest daarvoor wel bekend. Body roll is merkbaar minder dan bij de Quest. Tijdens mijn eerste rit naar huis, gaf de Bülk meteen veel vertrouwen. Fietspaden die links-rechts meanderen om bijv plek te maken voor een bushalte, waren geen probleem om tegen deftige snelheid te nemen. Het kan waarschijnlijk strakker. Ik heb nu de gasvering op 3bar staan zoals hij van de winkel kwam. Ik heb er nog niet verder mee geexperimenteerd.

Naar mijn beleving "hoekt" hij ook wel lekker. Ik ben nu geen bochtenheld, zeker al niet op hoge snelheid, de Bülk geeft wel vertrouwen. Ik heb nu nog maar 1x gehad dat ik 1 voorwiel in de lucht heb gehad zonder dat ik er echt voor aan het gaan was.

Verder heb ik er nu Continental Contact Urban banden op zitten. Niets op aan te merken.

De draaicirkel is duidelijk groter dan bij de Quest. Ik vermoed dat het ook aanpassen zal zijn net zoals ik bij de Quest moeite had om in te schatten of ik er ging geraken. Ik zou even moeten checken welke banden ik voor heb, maar ik denk 32 of zo. 40mm ging volgens Peter ook nog maar dan wordt je draaicirkel dus nog groter. Ik rijd dagelijks mijn woon-werkrit die nooit verandert, dus daar ken ik het ondertussen. Het is hoofdzakelijk wanneer ik ergens naartoe moet met de GPS dat de draaicirkel me parten speelt. Je kan op voorhand niet weten of je ergens komt waar de bocht/splitsing echt te scherp is.

Ondertussen al een paar weken geleden maar na 120km met de Bülk gereden te hebben is de inbusbout bovenop de demper los gekomen. Gezien de Bülk geen (mechanische) bijgeluiden maakt, viel me vrij snel op dat er plots toch iets gerelateerd aan de vering lawaai begon te maken. Werd erger en erger tot er iets begon te rinkelen. Uitgestapt en dus gemerkt dat de inbusbout die bovenop de achterdemper zit, los was gekomen. Ik had niet de juiste inbussleutel bij en heb hem met de hand verder vast moeten draaien. Bij thuiskomst was de demper bovenaan los gekomen en hing alleen nog met de onderste bout vast. Dat merkte ik duidelijk aan het rijgedrag. Het achterwiel zette regelmatig een stap opzij bij iets slechter wegdek, iets wat ik niet herkende van de eerste 120km. Ook op klinkers merkte ik echt dat het achterwiel het contact niet kon houden met het wegdek. Dus erg voorzichtig naar huis gereden. In deze technische tekening was part 9 (bout) losgetrild uit part 3 (POM behuizing van de demper). Hoe dat in godsnaam is kunnen gebeuren, heb ik geen andere uitleg dan dat het de slechte staat moet zijn van het Belgische wegdek. Het moet ongetwijfeld vast hebben gezeten bij levering van de fiets, want zo heb ik gemerkt, als het los zit, maakt het lawaai en helemaal los merk je zeer zeker. Hoe het verhaal van de demper verder gaat, moet nog bekeken worden. Ik inspecteer de schroef nu regelmatig. Komt ze terug los was het voorstel van Peter om er locktite op te doen. Maar nu dus een paar weken verder, en helemaal geen probleem meer mee gehad.

https://www.velomobileworld.com/wp-conte...000_v2.pdf

Er wordt ook vaak aangehaald dat de Bülk erg stijf is, wat hem ook efficient maakt. Ik kan dat niet bevestigen of ontkennen. Ik voel niet meteen tijdens hard trappen dat het door de stijfheid beter gaat. Ik kom ook van oudere glasvezel Quest waar ik ook niet meteen een probleem voelde ivm "onstijfheid". Misschien omdat ik relatief nieuw ben in velomobielland of omdat ik zelf geen erg sterke rijder ben, dat het me sowieso geen parten speelt. Ik merk wel dat ik sneller kan optrekken met de Bülk t.o.v. de Quest. Naar mijn gevoel is dat eerder het gewicht dan de stijfheid. Maar zoals eerder gezegd, kan ik me hierin vergissen.

In het begin had ik geen klagen over de bodemvrijheid. Die was veel beter dan de Quest. Maar nu sinds al een paar weken, merk ik dat ik erg vaak ergens over schuur en ik zou bij god niet weten wat er veranderd is.

Trappers en trappen in de Bülk
Wat me bij het proefzitten meteen opviel is dat je een pak minder bewegingsvrijheid hebt in de Bülk dan in de Quest. Kan ook moeilijk anders want de buitenafmetingen zijn gewoon kleiner. Tijdens het proefzitten uiteraard ook even moeten trappen of de afstelling voor mijn beenlengte goed was en even joeg de schrik me om het hart want tijdens het trappen kwam ik met zowel mijn tippen als mijn hielen tegen de body van de Bülk. Uiteindelijk na het opnieuw afstellen van de voetplaatjes in mijn schoenen was het al een pak beter. Al kwam ik er nog steeds tegen. Peter zei me dat je in een kleinere velomobiel wat op je traphouding moet letten. Ik was even bang want dacht dat me dat parten ging blijven spelen maar in praktijk blijkt dat een non-issue te zijn. Soms als ik onverwacht in een putje rijd, kom ik wel eens met mijn hielen tegen de bodem, maar dat gebeurt niet vaak. Toch zeker niet dat het storend is.

Over de originele trappers in de Bülk kan ik niets zeggen. Ik heb er meteen Assioma vermogenspedalen in laten steken. Die zouden iets breder zitten dan de originele pedalen. Voorlopig geeft dat geen problemen maar mogelijk wel als ik die bagagevakken vooraan ga laten installeren. Dat moet dus eerst nog getest worden of het allemaal past.

Zowat een week of 3-4 voor ik met de Bülk ben beginnen rijden, was ik me beginnen focussen op mijn cadans. Ik wilde die omhoog krijgen. Ik zat zo rond de 70-80tpm. Ik heb die vrij snel omhoog gekregen, ergens tussen de 80 en de 90. Dan ben ik overgestapt van de Carbon naar de glasvezel Quest en daar zat mijn cadansmeter niet meer in. Ik heb dus tijdelijk zonder gereden en dus ook niet meer kunnen opvolgen. In de Bülk heb ik Assioma pedalen die dus ook cadans uitmeten en waarempel?! Mijn cadans zit nu tussen de 90 en de 100. Telkens als ik het gevoel heb dat ik niet efficient/traag aan het trappen ben, dit ik ruwweg rond de 85tpm. Nu is me de vraag of ik die onverwachte toename in cadans kan toeschrijven aan de Bülk. Of ben ik onbewust mijn cadans verder blijven opbouwen in de glasvezel Quest? Gaat cadans opbouwen sneller dan ik dacht? Geen idee. Misschien weten de meer ervaren rijders wel een antwoord op deze vraag.

Ik betwijfel of het met de trappers te maken heeft maar als ik het dan over voeten heb, kan ik wel zeggen dat ik sinds ik in de Bülk rijd, niets meer last heb van pijn in mijn voeten, terwijl ik dat bij de Quest wel had. Mogelijk komt dat omdat mijn zithouding beter op mij is aangepast? Ik weet het niet.

Lichten
De verlichting is over het algemeen goed geregeld. De koplamp geeft voldoende licht. Het achterlicht, remlicht alsook de pinkers zijn ook goed zichtbaar overdag. Dat heeft een collega me verteld die met de Stromer achter me reed. Enige waar ik nog over twijfel is of ik er al dan niet een straffere koplamp in wil. Nu heb ik de standaard. Ik heb al wel in het donker gereden, maar voorlopig nog niet wanneer ook de straatverlichting volledig uitgeschakeld is. Dat gebeurt me niet vaak, maar ik wil wel dat ik ook dan voldoende licht heb.

HotSpot
De meningen in verband met de looks van de HotSpot zijn duidelijk verdeeld. De ene vind'm best kunnen, de andere zou'm nooit installeren. Ik vind het best OK. Maakt me niet veel uit. Naar veiligheid ben ik van mening dat de HotSpot zeker een bijdrage levert omdat de verlichting helemaal bovenaan zit. De kans dat je gezien wordt is daarmee groter. Het lichtbeeld van de HotSpot vooraan is mooi en voegt in het donker zeker wat toe. Vooraan maar vooral ook aan de zijkanten.

Wat ik tot nu toe als het grote nadeel van de HotSpot vind is dat de spiegels echt kraaknet moeten zijn bij het gebruik van de HotSpot. Als je bijvoorbeeld met je duim de spiegel proper maakt, licht een hele "vetplek" in de spiegels. Dat maakt dat als je niet in de spiegels kijkt, je niet meer zo kan zeggen of er nu iemand achter je rijdt of niet want er schijnt altijd wel iets. Dus de oplossing lijkt me om de spiegels echt kraaknet te houden. Lijkt me in praktijk moeilijk als het regent, want dan gaan de regendruppels daar ook in oplichten.

De definitieve oplossing lijkt me dan een andere lichtmodule erin te steken die een ander lichtbeeld heeft, zodat de lichtbundel niet meer rechstreeks in de spiegels schijnt. Dat lijkt me moeilijk, want ik vermoed dat veruit de meeste koplampen enkel bovenaan niet schijnen om verblinden van tegenliggers te voorkomen. Het lichtbeeld onderaan lijkt me dan voor de meeste use cases minder van belang. Wat dan maakt dat je hier niet eenvoudig iets aan gaat kunnen veranderen.

Ik heb net ook een tweedehands Garmin Virb op de kop getikt. Ik heb die zodanig gemonteerd dat die exact tussen de lamp van de HotSpot en de linkervoorspiegel zit. De mount zit gekleefd op de carbon kap waar je hoofd op rust. Ik wilde bij voorkeur niet op de lak iets kleven. Stel dat ik die kap voor je hoofd ooit wil vervangen, gaat dat een pak minder kosten dan lak herstellen. Een kleurverschil op lange termijn zou ook erg jammer zijn. Maar goed, tijdens het rijden merk ik inderdaad dat het zicht in de linkerspiegel vele malen beter is geworden, ook met een "vuile" spiegel. Nu zou ik nog een 2e Virb op de rechterkant kunnen zetten om achter me te filmen en dan is het probleem helemaal opgelost. Zou wel fijn zijn als ze vanuit de fabrikant daar een oplossing voor zouden kunnen vinden. Nog een bijkomstig probleem is dat - hoewel de racekap er nu nog wel op past, ik nu een 2e mount op de racekap moet zetten, wil ik het probleem ook met racekap opgelost hebben. Zorgen voor de winter/slecht weer Smile .

Met al dit in het achterhoofd en gesteld dat ik een nieuwe Bülk zou bestellen, zou ik de HotSpot er toch op zetten. Stoort het jou, kan je hem altijd uitschakelen met een knop op het dashboard en bijvoorbeeld wel aanzetten als je op het fietspad rijdt en dat je misschien net over die haag schijnt en wagens je wel zien rijden.

Claxon
In 1 woord: LUID. Dat is zeker goed voor op de rijbaan tussen de auto's. Automobilisten gaan je zeker gehoord hebben. Maar ik denk dat ik toch ook een bel ga monteren voor op het fietspad. De claxon is te luid om galant te zijn op het fietspad tenzij je van heel ver al claxonneert. Maar in praktijk werkt dat ook niet altijd goed. Bijvoorbeeld gisteren reed ik op een smal stukje fietspad met ernaast gravel. Voor me reed een fietsster die ik wilde inhalen. Ik twijfelde of ik wel comfortabel kon inhalen ivm beschikbare ruimte. Tegen dat ik beslist had dat het kon, was ik vlak achter haar en wilde de claxon niet meer gebruiken om de dame niet de stuipen op het lijf te jagen. Ik heb dan maar "ring ring sorry!" geroepen. Verre van ideaal want dat doet me denken aan wielertoeristen die "opzij" schreeuwen omdat ze weigeren een bel op hun racefiets te zetten. Daar wil ik nu niet mee geassocieerd worden. Dus een bel zal er zeker komen.

Batterij
Nauw verbonden met de elektrische installatie is uiteraard de batterij. Die hangt mooi in een vakje voor de stuurstang met velcro vast zo dat ze ook niet gaat trillen. In de batterij zit ook een indicator van de resterende lading. Ik denk dat ik in theorie met mijn kilometers zo'n 2 weken zou moeten kunnen rijden. In uren uitgedrukt denk ik dat je 12u met volle verlichting kan rijden. Echter naar mijn bevinding vanaf zo'n 50% lading begint de zoemer van de pinkers de baard wat in de keel te krijgen en is die niet meer "toonvast". Het zal een kleinigheid zijn maar ik stoor me er persoonlijk enorm aan. Het doet me constant denken dat de batterij op sterven na dood is (wat niet zo is) of dat er ergens een vals contact is. Dus simpele oplossing: elke week gewoon de batterij opladen. Daar stoor ik me niet aan Smile. Ik heb ook 2 batterijen gekocht. Ik wissel ze week om week, dat ze ongeveer gelijk belast worden.

Ondertussen dus wel 1 x gehad dat plots de batterij dood was. Ik wist ook wel dat er niet veel meer in zat en had de andere ook bij die 100% geladen was. Bij het wisselen, deed die batterij ook helemaal niets. Erg vervelend in het donker om 05h 's morgens. Dan maar terug naar huis gereden. De batterij die 100% geladen was eens aan de lader gehangen en hocus pocus! Ze deed het weer. Lijkt me dus dat 1 van mijn batterijen een intern probleem heeft.

Ventilatie
De allereerste rit van de dealer naar huis ben ik naar huis gereden met best warm weer en met de racekap erop. Het is zeker zweten maar eigenlijk gaat het wel beter dan ik had verwacht. Tussen je benen voel je bij hogere snelheden best veel frisse lucht. DE NACA duct lijkt me minder effectief te zijn. Ik vermoed dat ze er wel onderzoek naar gedaan hebben, maar misschien is er toch ergens een plek waar een NACA duct meer impact kan hebben? Bij het vizier toe, merk je dat lucht over je hoofd wordt geblazen. Hoogstwaarschijnlijk is dat wel de bedoeling om het vizier niet te laten aanslaan, maar zo zit je alsnog niet recht in de wind met je hoofd. Overigens met de racekap op en het motorhelmvizier open, heb je wel veel lucht op je hoofd.

Deze ochtend ben ik ook voor de eerste keer naar het werk gereden met regenweer. Uiteraard met de racekap erop. De ventilatie is wederom goed genoeg om het vizier niet aan te laten dampen. Al moest ik wel opletten bij zwaardere inspanning niet te hard uit te ademen want dan dampte het vizier wel aan. Gelukkig kon ik ook het grootste deel van de tijd met het vizier open rijden omdat het niet permanent regende. Verder vind ik het vizier wel handig om de ventilatie te regelen. Nu het net wat frisser begint te worden en de herfst aan de deur staat, merk ik dat ik naargelang mijn snelheid (en dus rijwind), het vizier verder of minder ver open zet.

De bediening van de NACA duct kan wat mij betreft wel beter. Die moet je in/uitschroeven. En duurt wat eer je die helemaal open of toe hebt. Je moet een moer rond een schroef draaien. Eerlijk gezegd, geen idee hoe je't beter kan. Ik hoop dat ze daar ooit iets op vinden Smile .


Remmen
Ik heb de 90mm remmen. Ik moet ze nog deftig afstellen want de Bülk trekt nu een beetje naar links. Het vervelendste vind ik voorlopig dat remmen niet gelijkmatig is. Er lijkt wel 1 trommel wat "ovaal" of iets dergelijks te zijn. Het gevoel lijkt op een kromme schrijfrem (wat voor alle duidelijkheid in dit geval niet kan Smile ) . Met de frequentie van een wielomwenteling gaat het remmen aan 1 kant hard/zacht. Niet overduidelijk op hogere snelheden, maar het is er zeker wel. Ik weet niet wat dat zou kunnen zijn bij trommelremmen. Ik heb het voorlopig ook nog niet gemeld aan Peter. Ik wil eerst zelf eens kijken of ik het kan oplossen. Ik moet toch nog terug voor wat dingen die nog in nabestelling zijn, dan zal ik het wel melden. Ondertussen zijn we weer 1000km verder en lijkt het me erop dat het probleem heel traag wat minder aan het worden is.

Dashboard/knoppen
De "knoppenconsole" links bovenop de wielkast werkt goed. Om een of andere reden kan ik in tegenstelling tot de Quest wel onthouden welke knop waarvoor dient alsook blind bedienen lukt veel beter dan bij de Quest. Er is er een knop voor de HotSpot, lichten, binnenverlichting en een master switch die de stroom van de velomobiel volledig uitschakelt. Erg mooi want met beide Questen die ik had moest ik liggen prielen met een stekkertje. Niet leuk in het donker en al helemaal niet als die stekker onder de stoel ergens verstopt zit.

Enige minpunt vind ik dat de hele behuizing van de "knoppenconsole" wat los lijkt te zitten. Ik vermoed omdat die mogelijk met velcro vast gemaakt is op de wielkast. Ik heb het nog niet verder bekeken.

Nu met de racekap erop, gebruik ik een Camelbak om te kunnen drinken. De knoppenkonsole lijkt me een goede "haak" om het mondstuk van de Camelbak achter te hangen. Goed bij de hand en de slang hangt niet in de weg.

Dan heb je nog de knoppen op het stuur. Die zijn waterdicht afgewerkt, wat ook weer een verbetering is t.o.v. beide Questen waarmee ik reed. Nice!. De knoppen van de pinkers staan uiteraard links/rechts georienteerd en goed bedacht dat de knop van de claxon boven onder is georienteerd. Dat maakt dat de kans dat je per ongeluk de claxon bedient als je naar rechts zou willen pinken, wat kleiner is. Ik heb het zelf nog niet voor gehad. Ik heb het al gehad dat ik de pinkers wilde bedienen maar mijn duim de claxonknop induwde. Door die oriëntatie is dat tot nu toe nog niet gebeurd.

Geluid in de Bülk
De Bülk ervaar ik als relatief stil. Ik vergelijk natuurlijk met een Quest van 2015 en nog een oudere 20" vroege Quest. De 2015 Carbon Quest maakte veruit het meeste lawaai van de ketting/achterderailleur. De 20" "glasbak" Quest was al een pak stiller maar produceerde toch ook wat bijgeluidjes. Nu, sowieso, een velomobiel maakt best wel wat lawaai en je zit in een klankkast, maar ik heb het gevoel dat ik bij de Bülk enkel het lawaai hoor van de wielen op de baan. Hij is natuurlijk nieuw en alles zit uiteraard nog goed vast en haast niets is versleten/verduurd. Maar het valt me wel duidelijk op. Daardoor merkte ik ook meteen op dat er een geluid van de achterdemper kwam. Ik heb ook al eens samen gereden met mijn vrouw die naast me in de klassieke fiets reed. Ik kon haar enkel verstaan als ik stopte met trappen. Ondertussen heb ik ook eens met mijn vrouw samen wat gefietst en de communicatie tussen Bülk en fiets ging veel beter dan met de Questen, ook al moet ik nog altijd wel moeite doen om haar te verstaan. Al kan dat wel aan mij liggen want ik heb een vorm van "Cocktail party deafness".

Ondertussen moet ik er wel bij vermelden dat ik terug met oorstopjes rijd. Ik deed dat vroeger op de speed pedelec ook omdat je die rijwind had en dat kan echt wel voor oorsuizen zorgen. Toen ik net begon, heb ik die weg gelaten omdat ik eerst wat wilde gewoon raken aan rijden met een velomobiel. Ondertussen rijd ik een week of 2 ook met oordopjes en dat vind ik echt een zaligheid! Het meeste hoor je nog wel, maar gedempt.

Opbergruimte
Die lijkt min in meer gelijk als in de Quest. Achteraan misschien iets minder maar ik ben niet zeker. Het schapje aan de rechterachterkant gebruik ik voorlopig om extra kleren weg te bergen die ik voor noodgevallen bij houd (het is koud en heb lekke band of kan om welke reden dan niet verder, uitstappen in T-shirt en bezweet is dan een slecht idee). Dat vind ik ook een mooie nieuwigheid! Ook kan je 2 extra vakken aan je voeten hebben voor spullen die je minder vaak nodig zou hebben. Ik plan er zelf binnenbanden, wat basis gereedschap en zo in te steken. Die moeten bij mij nog wel geïnstalleerd worden. Het nadeel ervan zou zijn dat je moeilijker uit de pedalen geraakt omdat je nog maar erg weinig plek hebt naast je voeten. Eens de stukken binnen zijn, gaan we eerst even testen met velcro of ik het aangenaam rijden vind. Mocht ik dat niet vinden, ga ik dat toch maar achterwege laten (update volgt dus nog hierover).

Technische ondersteuning.
Leuk dat er in de velomobiel een QR-code hangt met een URL die je rechtstreeks stuurt naar de pagina waar je technische tekeningen en filmpjes kan vinden. Die heb ik dus al effectief gebruikt! Had ik dat wat eerder goed bekeken, had ik niet zo lang wezen sukkelen om de demper terug vast te schroeven. Ik wist namelijk niet dat er nog een rubberen rondel tussen de behuizing moest en de demper zelf. Het staat zo op die tekening. Nadat mijn oog daarop gevallen was, ben ik in de velomobiel gaan zien in het huis waar de derailleur zat, en jawel: daar lag de rubberen rondel. Ook leuk nu is dat ik weet dat de vering best simpel te onderhouden lijkt. De demper kan je er gewoon uitschroeven met een inbusbout en een sleutel. De demper zelf kan je dan ook nog eens uit elkaar halen. Geen rocket science. Over de rest van het onderhoud kan ik voorlopig niets zeggen Smile.

Conclusie
Na een dikke 1000km is het te vroeg om al tot definitieve conclusies te springen. Maar over het algemeen ben ik best tevreden over de Bülk. Zoals al meermaals aangehaald heb ik maar beperkte ervaring met 2 wat oudere Questen (3maand/2000km). Buiten een hele korte rit in een QV heb ik in geen enkele andere gezeten. Maar dat gezegd zijnde, ben ik best tevreden met de Bülk.

Voorlopig zijn mijn grootste minpunten het verlichtingsprofiel de HotSpot en daaruitvolgend slecht zicht in de spiegels bij in het donker rijden en mogelijk de NACA duct die naar mijn gevoel niet echt veel doet kwestie van ventilatie voor de rijder. Waar ik voorlopig ook wat minder van gecharmeerd ben is de bevestiging van de knoppenconsole op de wielkast. De draaicirkel is best wel groter dan de Quest en dan denk ik dat ik de voorlopige minpunten zowat gehad heb. Ook nog een mini-minpuntje is het gebrek aan USB-poort.

Over de positieve kanten is het wel gemakkelijk. Hij is snel, rijdt comfortabel en hangt goed op de weg. Hoewel een velomobiel wellicht nooit "stil" zal zijn binnenen, is het fijn dat hij ook niet veel lawaai maakt tijdens het rijden. Daarmee doel ik vooral op bijgeluiden van bijv de aandrijving/ophanging/rammeltjes hier en daar. Of heb je dat in het begin met alle velomobielen? Smile Het valt me gewoon duidelijk op in vergelijking met de Quests. Ook merk je aan veel dingen dat de tijd in velomobielland niet stil gestaan heeft. Je merkt gewoon vele al dan niet kleine verbeteringen t.o.v. de Quest.

Ergens was er natuurlijk de kans dat ik een klappert van een som geld had gegeven aan iets wat me dan toch niet ging bevallen, maar gelukkig is dat niet het geval Smile . De Bülk me wel echt kunnen overtuigen dat het de goede keuze was in mijn geval boven de QV. (hoewel, misschien over 2,8 jaar een QV naast de Bülk als de lease afgelopen is? Smile )
Antwoord }
Wat cadans aangaat: Als je met kortere cranks rijdt (dan in de Quests) gaat de cadans omhoog (over het algemeen).
In mijn DF XL met 155mm cranks zat ik rond de 85rpm, nu in de Bülk met 140mm cranks zit ik rond de 95rpm.
Nu oefen ik mezelf wel om een wat hogere cadans aan te houden, maar deze sprong viel me wel op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , hmplantinga , twilwel
Ah dat zou het inderdaad kunnen zijn. Ik denk inderdaad dat mijn cranks kleiner zijn dan die in de Quest zaten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Enige opmerking die ik heb is dat je vergeten bent een ISBN te vermelden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Excuses, die is nog in aanvraag Smile
Antwoord }
Op mijn Bülk zit, net als bij vele andere, een “hotspot” of toplicht. Deze is wat betreft het voorlicht, geconfigureerd zoals in Nederland is toegestaan: continue brandend. Bij het achterlicht kan ik wel kiezen tussen constant brandend of knipperend.
Mijn vraag: is het mogelijk om het voorlicht van de hotspot ook knipperend te maken? Hier iemand met die ervaring of kennis? Vast Dank!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Bedenk dat een knipperend licht meer opvalt dan een permanent licht, maar dat het geknipper het localiseren bemoeilijkt. Met andere woorden: anderen zien eerder "iets", maar kunnen moeilijker bepalen wáár je exact rijdt.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , GertBr
(14-Oct-2024, 02:37 PM)GertBr schreef: Mijn vraag: is het mogelijk om het voorlicht van de hotspot ook knipperend te maken? 
Ik zou zeggen stop er een knipper relais tussen zoals een knipperlicht. Maar in hoeverre dit de levensduur ten goede komt? Ik heb ooit begrepen dat LED veel in en uitschakelen de levensduur niet ten goede komt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GertBr
(14-Oct-2024, 02:37 PM)GertBr schreef: Mijn vraag: is het mogelijk om het voorlicht van de hotspot ook knipperend te maken? Hier iemand met die ervaring of kennis? Vast Dank!

Mijn vraag: waarom zou je dit willen?
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT , GertBr
(14-Oct-2024, 03:57 PM)Hardloper schreef:  Ik heb ooit begrepen dat LED veel in en uitschakelen de levensduur niet ten goede komt.

Voor LED en zeker de losse LEDs die in onze fietsen zit maar dit niets uit. Sterker nog veel LEDs worden sneller dan voor het menselijk oog zichtbaar aan en uit geschakeld om zo het gevoel te geven van een mindere lichtintensiteit.
Antwoord }
(14-Oct-2024, 04:18 PM)Boyd Maduro schreef:
(14-Oct-2024, 03:57 PM)Hardloper schreef:  Ik heb ooit begrepen dat LED veel in en uitschakelen de levensduur niet ten goede komt.

Voor LED en zeker de losse LEDs die in onze fietsen zit maar dit niets uit. Sterker nog veel LEDs worden sneller dan voor het menselijk oog zichtbaar aan en uit geschakeld om zo het gevoel te geven van een mindere lichtintensiteit.

Maar in hoeverre valt zo’n koplamp hier ook onder?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: GertBr
Gewoon niet doen zou ik zeggen.

Knipperend achterlicht vind ik nog net kunnen.

Een knipperende koplamp echt niet. Is veel feller qua lux/lumen/lichtsterkte/felheid/enz*











* kies vooral de term die jij juist acht
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , GertBr
Hallo Gert, het is niet heel erg moeilijk vermoed ik. Maar het mag gewoon niet, fietsverlichting mag niet knipperen in Nederland. Met zo'n batterij dingetje aan het stuur kom je nog wel weg. Maar met zo'n grote schijnwerper? Overdag misschien, s'nachts wordt je er zelf vermoedelijk knetter van.

Je achterlichtje heeft vermoedelijk een aan-uit aan schakelaar, waarvan 1 van de aan knopjes het gewone achterlicht doet, en de andere het knipperende. Als dat schakelaartje dan ook nog op een los dashboardje in je velomobiel zit, dan kon het wel eens vrij makkelijk zijn.

Ik zou het vooral niet doen. Ga eens voor je velomobiel staan, op een meter of 20 als het donker is. vraag dan iemand om eventjes herhaaldelijk met je voorlampje te gaan knipperen. Aan uit aan uit. Ik denk dat je het heel erg snel zat bent. Je loopt ook het risico dat mensen hun eigen, mogelijk onaangename manier, kiezen om je op de irritante lamp te wijzen. De VM voorlampen zijn daar gewoon veel te sterk voor, dat wordt echt irritant voor andere verkeersdeelnemers. Koop dan gewoon ergens een bescheiden dagrij lampje wat je erbij zet.

Oh en google ook even wat die led koplamp kost, mocht je die ermee verklooien.
Antwoord }
Duidelijk antwoord  Smile Ik neem het te harte!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Frutsel , Willeke_IGKT
(14-Oct-2024, 09:49 PM)Jeroen S schreef: Oh en google ook even wat die led koplamp kost, mocht je die ermee verklooien.
Een simpele IQ-X trekt 7,5W, da's geen klein LED pitje. Ik kan het niet onderbouwen want ik heb 'm nog nooit open gemaakt, maar vermoed eigenlijk dat ie de geest gaat geven als je die gaat proberen te laten knipperen.

Ook ik denk dat het juist averechts werkt, omdat lokaliseren moeilijker wordt.
Beter investeer je in spiegels waar een vrij fel lampje in zit; je hebt dan een koplamp in de neus en twee spiegels die je breedte wereldkundig maken. Ik heb altijd het gevoel dat dat het beste werkt; het is als een opgeblazen kattestaart, je "maakt jezelf groot", en groot is eng.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GertBr


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
Ook de Strava-API ga...PieterTrapt — 05:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM