Banden, banden en nog eens banden
|
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(01-Jun-2024, 09:55 PM)Jeroen S schreef: Wat ik erg vind helpen is even een stukje tape op de velg doen in een opvallend kleurtje, dan vindt je ze makkelijker.
Ik plaats de buitenband altijd zo dat het ventiel zich bij het merk van de buitenband bevindt.
Dan vind je het ventiel ook iets gemakkelijker.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 169
Topics: 12
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 498
408 x bedankt in 168 berichten
(01-Jun-2024, 09:55 PM)Jeroen S schreef: De Schwalbe sv6 en 6a gaan tot 40mm, maar met 42 zal het zeer waarschijnlijk ook nog wel goed gaan. Da's maar een heel klein beetje verder rekken.
Fair.
(31-May-2024, 08:07 PM)Hoekie schreef: https://www.bike-components.de/en/Contin...ube-p4236/
Edit: Voor zover ik niet duidelijk was: deze binnenband past in CCU 32 en 42. Ah, da's nog mooier
Latex vindt ik niet echt interessant, TPU des temeer. Tubeless schrikt me nog wat af (zeker met de velo maar dat is momenteel toch geen probleem )
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
02-Jun-2024, 07:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2024, 07:49 AM door bucovaina.)
(01-Jun-2024, 09:55 PM)Hoekie schreef: Jawel, maar pompen moet je willen.
Hoe vaak stond je dan te pompen? En merkte je een verschil in rolweerstand of eigenlijk niet echt?
Hmm, tubeless heeft precies ook wel heel wat voordelen. Ik heb geen ervaring met een wiel uit een QV te halen, maar valt dat te doen aan de kant van de weg als je het juiste gereedschap bij hebt? Voor zover ik me ingelezen heb, is het wel best om een reservewiel bij te hebben. En zijn de velgen tubeless ready af fabriek?
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
02-Jun-2024, 07:44 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2024, 09:14 AM door Arend-Jan.)
TPU heb ik heel dubbele ervaringen mee.
Had een setje gekregen en die geprobeerd onder de QV en ze waren binnen 500km alle 4 lek.
Voor de competitie op de Nedereindseberg heb ik van een ander merk ook weer 4 x TPU eronder gezet en daarvan is er nu 1 lek gegaan. En ik heb goed gekeken: hij ging lek waar ik een flinke beschadiging in de buitenband had (van een grote doorn of glas ofzo). Volgens mij wringt zo'n dunne gladde TPU zich gewoon makkelijk naar buiten.
In Sneek ook de voorbanden van de SnoekL voorzien van TPU maar die waren ook voor de start van de 24u (gelukkig!) al lek, allebij. Maar dat waren ook flink versleten Scorchers, dus ik vroeg er ook wel om Gehaast vlak voor de start CCU32 en gewoon butyl eronder en die bleven goed
Dus dat is nu mijn theorie: ze zijn fijn in buitenbanden die nog in goede staat zijn
Onderweg een wiel wisselen is bij een QV echt niet leuk hoor, zowel voor als achter niet. Achter is niet veel werk, maar je moet wel die bout voorzien van locktite anders besluit hij op een willekeurig ander moment zichzelf los te maken Is mij 2x gebeurd (eerste keer dacht ik nog dat ik hem misschien onvoldoende vast had gezet).
Is eigenlijk alleen goed te doen bij velo's met open wielkasten en bij de laatste modellen van Daniël, met een luikje naast de wielen en een steekas (zodat de voorpoot kan blijven zitten).
Berichten: 2.742
Topics: 93
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2940
3242 x bedankt in 2248 berichten
(02-Jun-2024, 07:44 AM)Arend-Jan schreef: Onderweg een wiel wisselen is bij een QV echt niet leuk hoor, zowel voor als achter niet. Achter is niet veel werk, maar je moet wel die bout voorzien van locktite anders besluit hij op een willekeurig ander moment zichzelf los te maken Is mij 2x gebeurd (eerste keer dacht ik nog dat ik hem misschien onvoldoende vast had gezet).
Is eigenlijk alleen goed te doen bij velo's met open wielkasten en bij de laatste modellen van Daniël, met een luikje naast de wielen en een steekas (zodat de voorpoot kan blijven zitten).
je bedoelt nu toch heel het wiel he? Niet alleen de BiBa/BuBa vervangen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Hier vindt je nog wat testrestultaten. Jarno Bierman heeft een zeer nauwkeurig test protocol. https://www.bicyclerollingresistance.com...s-vs-tubes
Op 6,9 bar scheelt latex vs butyl 1,8 watt. Butyl op 6,9 of 5,5 bar scheelt ook al 1,3 watt.
Als je voor latex kiest betekend dat dus 2-3 keer in de week een kwartiertje banden op pompen. En hoeveel sneller moet je fietsen om die tijd weer goed te maken?
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
02-Jun-2024, 11:40 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2024, 11:41 AM door Arend-Jan.)
(02-Jun-2024, 11:06 AM)Hardloper schreef: je bedoelt nu toch heel het wiel he? Niet alleen de BiBa/BuBa vervangen?
Wiel inderdaad. Bucovaina had het over reservewiel. Biba/buba is natuurlijk zo gedaan, QV heeft heel ruime wielkasten
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
Wie hier heeft er ervaring met de Pirelli Cinturato Velo TLR?
Ik rij nu met Vittorio Rubino pro G2 TLR en ben daar niet tevreden over. In minder dan 4000km meerdere keren lek gereden en dan dusdanig lek dat de tubeless sealant het niet kon dichten. Dus ik ben op zoek naar een band die lekbestendiger is, maar wel veel grip heeft op nat wegdek en het liefst weinig rolweerstand. Op de eerdergenoemde site van www.bicyclerollingresistance.com kom ik dan uit op de Pirelli Cinturato Velo TLR maar die zou wel een hogere rolweerstand hebben dan de Vittoria. Daarnaast heb ik ook zitten kijken naar de Pirelli P Zero Race TLR (niet de nieuwere RS versie want die is minder lekbestendig), die zou qua lekbestendigheid iets beter moeten zijn dan de Vittoria, meer grip moeten hebben en veel minder rolweerstand. Ik weet alleen niet of het verschil in lekbestendigheid zoveel beter is dan de Vittoria's.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
02-Jun-2024, 01:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2024, 01:54 PM door Hoekie.)
(02-Jun-2024, 07:44 AM)Arend-Jan schreef: TPU heb ik heel dubbele ervaringen mee.
Welke merken TPU waren dat ? (Er schijnt verschil tussen verschillende merken te zijn. Waaronder hoe de ventiel op de band zit (gedraaid, geplakt, verschillend geplakt)
Berichten: 346
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 180
1027 x bedankt in 342 berichten
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(02-Jun-2024, 01:12 PM)LigZeeuw schreef: Wie hier heeft er ervaring met de Pirelli Cinturato Velo TLR?
Ik rij nu met Vittorio Rubino pro G2 TLR en ben daar niet tevreden over. In minder dan 4000km meerdere keren lek gereden en dan dusdanig lek dat de tubeless sealant het niet kon dichten. Dus ik ben op zoek naar een band die lekbestendiger is, maar wel veel grip heeft op nat wegdek en het liefst weinig rolweerstand. Op de eerdergenoemde site van www.bicyclerollingresistance.com kom ik dan uit op de Pirelli Cinturato Velo TLR maar die zou wel een hogere rolweerstand hebben dan de Vittoria. Daarnaast heb ik ook zitten kijken naar de Pirelli P Zero Race TLR (niet de nieuwere RS versie want die is minder lekbestendig), die zou qua lekbestendigheid iets beter moeten zijn dan de Vittoria, meer grip moeten hebben en veel minder rolweerstand. Ik weet alleen niet of het verschil in lekbestendigheid zoveel beter is dan de Vittoria's. Geen ervaring met de Pirelli en Vittorio, maar... ik heb de hele winter met een GP5000AS TR onder de velomobiel gereden. Die zat echt muurvast om de velg toen ik 'm er laatst af probeerde te halen; ik heb 'm namelijk niet één keer tussentijds los moeten halen.
En ik rijd door weer en wind. Grip onder een tweewieler moet je even testen maar ik was heel erg tevreden onder de driewieler. Geen spannende momenten gehad, en ik wil weleens lomp doen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 164
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 0
352 x bedankt in 159 berichten
Bedankt voor je reactie, maar makkelijker wordt het niet aangezien ik nu een keuze extra heb . Aan de andere kant is de puncture score volgens bicyclerollingresistance.com nog lager dan de vittorias van mij dus verbaasd het mij weer dat jij geen lek hebt gereden
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
Wat is tegenwoordig de consensus over de beste 26" achterband voor een Quest? Ik heb nu op Q229 voor GoCycles en achter een Marathon All Motion maar ik moet voor Q501 een nieuwe achterband hebben (de GoCycles zet ik over).
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Je kunt ook eens op Bicycle Rolling Resistance kijken naar de toer banden, als die er ook in 26 inch zijn. Het hangt er ook vanaf wat je een fijne band vindt. Ik heb zelf geen Quest maar wel twee velomobielen met een 26er achterwiel.
Ik vind zo'n Allmotion veel te zwaar, volgens Schwalbe is er ook niet meer in 26 inch. Ik moet op de woonwerkroute vaak remmen en optrekken. Het scheelt echt of je een 400 gram achterbandje hebt, of een 700 gram versie. Heb je veel klinkertjes, dan weeg je comfort mogelijk ook anders.
Ik ben een groot fan van de Contact Urban. Echt hele fijne banden met een schappelijke prijs. Rollen goed, ook in de test, prima grip ook al het nat is, comfortabel maar wel een beetje zwaar. De 47er is wat te breed vermoedelijk voor in de GT. In de Quest geen probleem.
Op de Milan en in de houten velomobiel heb ik de Michelin Wildrunner erop. Ook een heel fijne band, met 37mm breed genoeg voor wat comfort op de mindere wegen. Rijd hem op zo'n 5-6 bar. Niet al te zwaar, en omdat ie smal is ook met een wat lichter binnenbandje 28-40 breed niet de allerbreedste maat. Grip is ook goed. Gevoelsmatig loopt ie prima. Ik heb ook nog en continental GP in 28mm. Nog lichter, nog sneller en ook nog best betrouwbaar. Maar daarmee lijdt het comfort toch wel wat op de minder goede wegen. Heb er 2 liggen maar nog niet geprobeerd wat het met de snelheid doet in de Milan.
Heb je geld zat, dan zijn er nog wat sjieke bandjes als de Rene Herse Rattrap pass en de iets smallere versies. Prachtige lichte bandjes die nog een watt of 3 sneller zijn als de Contact Urban, maar wel ruim 3x zoveel kosten.
Komen allemaal uit de fabriek van Panaracer die al jaren leuke bandjes maakt als de Pasela. Volgens mij al 40 jaar in productie. Heb een Pasela 1,75 als winterband.
Berichten: 533
Topics: 32
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 537
1347 x bedankt in 486 berichten
Goeie Jeroen, de CCU had ik even niet aan gedacht voor achter. Ik ben namelijk ook goed te spreken over de CCUs. Had ze voor de GoCycles ook voor op de Q229 zitten. Toen het kouder werd, vond ik ze naar verhouding wat meer traag worden dan normaal. De GoCycles lopen dan nog beter, vandaar mijn overstap destijds. Maar voor achteren op de Q501 straks heb ik nu een 50-559 CCU besteld.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
16-Jun-2024, 12:38 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jun-2024, 12:39 AM door 365cycle.)
(01-Jun-2024, 09:55 PM)Jeroen S schreef: De Schwalbe sv6 en 6a gaan tot 40mm, maar met 42 zal het zeer waarschijnlijk ook nog wel goed gaan. Da's maar een heel klein beetje verder rekken. De SV6A? Forget it. Met 38 gaan ze al ontzettend vaak lek. Ik reed om die reden 38-406 met SV7C binnenbanden. 35-406 met SV6A uit dezelfde batch ging prima..
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
De 6a is de extra dunne, dus minder reserve materiaal. Bij bredere buitenbanden rekt het rubber tot nog iets dunner is en dus eerder door geprikt wordt. Kan me voorstellen dat een 6 bij 50mm net zo dun wordt als een 6a bij 42mm. De dunne versie zit dus eerder aan zijn max.
Op basis van ervaring zou ik ook zeggen dat de dunne/extra lichte versies eerder lek zijn. Het snelheidsverschil merk ik niet.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Nieuwe berichten. bij mij schoot het niet op. Allergie, moe, toe aan vakantie? De Milan wilde niet. Dinsdag was het erg nat, zal de regen wel zijn. Woensdag droog, het schoot niet op, zelfs de 40 was moeizaam. En ik had em achter nogwel geupdate naar Conti GP.
Maar goed ik had niks geks gedaan, geen kans op spoorproblemen. Moesten dus de bandjes wel zijn. Gisteren maar even gecontroleerd. De rechter met de dunne sv6a stond op 4 bar, links met een gewone op 5 bar en achter was het 6 bar. Dus maar even bijgepompt. Voor naar 6 bar, achter naar 8 omdat ik ook nog met de buurman stond te kletsen en even niet op lette.
Vandaag testen. Vanmorgen liep ie weer lekker, vanmiddag bij warmte heel lekker. Het is dat ik niet zo onbenullig langs de zijstraatjes dender als een gozer op een brommer, maar ik kon hem een heel stuk bijhouden. Was het gewoon rechtdoor denderen geweest, dan had ik het hem nog wel moeilijk kunnen maken. Met steeds weer optrekken omdat ik niet zo levensmoe ben als hij, liep ik veel achterstand op.
Kortom, houdt uw bandjes op druk ! En ja de Conti GP is sneller als de Michelin Wildrunner. Ik merk het vooral ook bij het optrekken, de GP draadband is iets lichter, ongeveer 100 gram, en het smallere binnenbandje is ook weer iets lichter.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(05-Jul-2024, 09:40 PM)Jeroen S schreef: Kortom, houdt uw bandjes op druk !
Doe ik ook altijd.
Ik pomp om de week of iedere week de banden van de Milan op. Als ik met de Roeifiets of de CHR ga fietsen pomp ik altijd eerst de banden op.
Altijd op maximale druk. O zelfs nog iets meer. Ik weet dat er hier iemand op het forum (ben even de naam kwijt) heel anders over denkt, maar mij bevalt het goed. Ik rijd 90% op goed asfalt.
1 bar minder scheelt echt in snelheid en bij 2 bar minder sta ik bijna stil
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
(06-Jul-2024, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Altijd op maximale druk. O zelfs nog iets meer. Ik weet dat er hier iemand op het forum (ben even de naam kwijt) heel anders over denkt, maar mij bevalt het goed. Ik rijd 90% op goed asfalt.
1 bar minder scheelt echt in snelheid en bij 2 bar minder sta ik bijna stil
Ik hou de voorbandjes (32-406 CCU) op 6 bar. 7bar win ik niets mee qua snelheid, maar dan voel je echt elk steentje.
Het grootste deel van mijn route is goed asfalt, maar op de stukjes klinkers en stoeptegels wil ik ook graag een beetje comfortabel rijden.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(06-Jul-2024, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik pomp om de week of iedere week de banden van de Milan op. Als ik met de Roeifiets of de CHR ga fietsen pomp ik altijd eerst de banden op.
Altijd op maximale druk. O zelfs nog iets meer. Ik weet dat er hier iemand op het forum (ben even de naam kwijt) heel anders over denkt, maar mij bevalt het goed. Ik rijd 90% op goed asfalt.
1 bar minder scheelt echt in snelheid en bij 2 bar minder sta ik bijna stil
Dat kan ik wel zijn: De CCU 406-32 van de Hurri krijgen 4,0 bar net als de Expedition met Marathon Supreme 622-32. Op de M-racer met 622-28 (zowel CCU als GP5000) is 4,0 bar absoluut stuiterig en traag en is 3,5 bar comfortabeler en sneller. Alleen de Schwalbe One (622-25) op de Giant Defy (14 mm velg ) krijgt belangrijk meer: rond de 6,0 bar.
Maar 1. ik weeg zelf maar 72 kg en rijd meestal met weinig bagage en 2. ik fiets meestal in Brabant met zijn berucht matige fietspaden.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
07-Jul-2024, 05:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2024, 05:15 PM door 365cycle.)
(07-Jul-2024, 03:55 PM)Bacchus schreef: Dat kan ik wel zijn: De CCU 406-32 van de Hurri krijgen 4,0 bar net als de Expedition met Marathon Supreme 622-32. Op de M-racer met 622-28 (zowel CCU als GP5000) is 4,0 bar absoluut stuiterig en traag en is 3,5 bar comfortabeler en sneller. Alleen de Schwalbe One (622-25) op de Giant Defy (14 mm velg ) krijgt belangrijk meer: rond de 6,0 bar. 25² * pi / 4 = 490,9 mm2
28² * pi / 4 = 615,8 mm2
32² * pi / 4 = 804,3 mm2
Voor de hoogte van onze (rond lopende) cilinder nemen we even aan dat 622 + helft van de breedte van de band de juiste maat is, ver zal het er niet vanaf zitten.
Dus:
oppervlakte * (622 + 622 + 25) / 2 = 490,9 * 634,5 = veel mm3 = 311,48 cm3 = 0,31148 liter
oppervlakte * (622 + 622 + 28) / 2 = 615,8 * 636 = veel mm3 = 391,69 cm3 = 0,39169 liter
oppervlakte * (622 + 622 + 32) / 2 = 804,3 * 638 = veel mm3 = 513,14 cm3 = 0,51314 liter
Ik ben gewoon benieuwd, laten we nu eens kijken met hoeveel lucht je jouw 72 kg verplaatst:
25-622 --> 6 * 0,31148 = 1,869 liter
28-622 --> 3,5 * 0,39169 = 1,371 liter
32-622 --> 4 * 0,51314 = 2,053 liter
Dat de 32-622 en de 25-622 qua gasinhoud redelijk dicht bij elkaar zitten was wat ik verwacht had, de 28-622 is daarin voor mijn gevoel een vreemde uitzondering.
De 32-406 heb ik bewust niet meegerekend, omdat de diameter daar veel kleiner is. In mijn beleving is dat niet goed te vergelijken omdat de band met de kleinere diameter heftiger zou moeten reageren op bijvoorbeeld een steentje op de weg; een groter wiel rolt er veel meer overheen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Leuke sommetjes, maar waarom wil je de gasinhoud weten en wat heeft die met rijgedrag te maken?
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(07-Jul-2024, 05:14 PM)365cycle schreef: Ik ben gewoon benieuwd, laten we nu eens kijken met hoeveel lucht je jouw 72 kg verplaatst:
Vergeet ook niet de massa van de fiets: Defy=10, M-racer=14, Expedition=15, Hurri=16. Bagage is weinig over het algemeen. Op de Hurri gaat meestal rond de 5 kg mee, op de Expedition 10kg, op de rest vaak niet noemenswaardig.
Citaat: De 32-406 heb ik bewust niet meegerekend, omdat de diameter daar veel kleiner is. In mijn beleving is dat niet goed te vergelijken omdat de band met de kleinere diameter heftiger zou moeten reageren op bijvoorbeeld een steentje op de weg; een groter wiel rolt er veel meer overheen.
Absoluut waar, daarbij is de Hurri de enige die (achter) geveerd is, dat heeft ook een effect, de andere kant op, waarschijnlijk. Wel opvallend dat die 28mm banden zo uit de toon vallen.
Ik weet niet zeker of de hoeveelheid lucht in de band op zich zo zwaar telt. Ik zie een band vooral als onderdeel van het veersysteem van de fiets. Dan lijken druk en contactoppervlak me interessanter.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
(16-Jun-2024, 11:54 AM)Jeroen S schreef: De 6a is de extra dunne, dus minder reserve materiaal. Bij bredere buitenbanden rekt het rubber tot nog iets dunner is en dus eerder door geprikt wordt. Kan me voorstellen dat een 6 bij 50mm net zo dun wordt als een 6a bij 42mm. De dunne versie zit dus eerder aan zijn max.
Op basis van ervaring zou ik ook zeggen dat de dunne/extra lichte versies eerder lek zijn. Het snelheidsverschil merk ik niet.
Precies. En als je vervang/plak tijd meetelt zijn ze dus langzamer.
Berichten: 25
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 23
84 x bedankt in 25 berichten
3,5 bar in een 28mm band, dat is interessant.....
Hoe breder een band, hoe lager de druk kan zijn, zonder dat hij zwaar gaat rollen. (als je banden vergelijkt die op elkaar lijken)
Een iets bredere band heeft al flink wat meer lucht nodig. Dit omdat er een kwadraat in de berekening van de oppervlakte zit. (28mm band: straal 14 x straal 14 x pi) Meer lucht = meer ruimte voor comfort.
Een bredere band stuurt wel minder strak dan een smalle. Hij vervormt zijdelings meer in een snelle bocht. En daar houd ik niet zo van. 35mm bevalt mij heel goed. Tussen de 5 en 6 bar in de Urban.
Rondom Cycle Vision reed ik op 40mm banden. Ook op droog wegdek voelde dat soms wat vaag. De Scorcers rollen wel heel licht. Ik ging er flink hard mee. Maar snel zijn is dan ook hun enige sterke punt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|