Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuws : Quatrevelo productie
#27
Gewoonlijk is het heel simpel: als de prijs hetzelfde is, ligt de marge van de verkoper vast, of dat nu VM is of niet. Marge van de fabriek ook. En in de kosten van de fabriek zitten gewoonlijk licentie kosten die gaan naar de ontwikkelaar en/of de eigenaar van patenten als je die gebruikt (zal hier niet het geval zijn gok ik). Dus VM krijgt twee keer geld, dealers 1keer, alleen van de verkoop. Dit is vrij gebruikelijk zo, maar het kan dat ze iets anders hebben afgesproken uiteraard, ik kan niet in hun businessmodel kijken.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Ja is normaal. Ik zeg maar wat, voor velomobiel kost een QV aankoop misschien 9000€ en verkoopt die particulier voor 10,300€ maar aan een dealer voor 9500€.


Uiteraard puur fictieve getallen. Eventuele overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op puur toeval.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(30-Jun-2024, 02:23 PM)Hardloper schreef: Ik heb ooit gehoord dat Dronten x aantal VM’s gratis krijgen als aandeel houder. Als dit zo is, dan is bovenstaande vraag duidelijk geen issue meer. Maar dan is dit wel nadelige voor hun.

Volgens mij zijn de bedrijven in Dronten geen aandeelhouder meer. Zie de pagina op ligfiets.net over dit bedrijf.

Citaat:Begonnen als Velomobile.ro als dochterbedrijf van Velomobiel.nl en InterCityBike en in januari 2015 is het een zelfstandig bedrijf geworden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#30
Even het prijsverloop van de QV doorgenomen door de jaren:
2017: vanaf 7700 euro
2018: vanaf 7700 euro
2019: vanaf 8000 euro, na okt.2019 > 8950 euro
2020: vanaf 8950 euro
2021: vanaf juli 9450 euro
2022 vanaf 10.300 euro
en straks dus vanaf 11.500 euro Sad

Vraagprijs voor QV+ 59 op velomobiel.nl is nu 6900 euro.  Dan valt de afschrijving reuze mee, ondanks dat bovenstaande natuurlijk vanaf-prijzen zijn.  De prijsverhogingen door de jaren heen spelen natuurlijk ook een rol hierin.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#31
Aha. Bij de laatste video van velomobileworld, waarin zij aankondige te stoppen met een aantal modellen had ik de vraag gesteld waarom zij stoppen met de productie van de QV en dit is de reactie:

"Velomobiel nl can always continue as they wish. Tomorrow we send some more clarification on youtube."

Deze reactie suggereert dat het initiatief tot het stoppen niet vanuit velomobileworld, maar vanuit velomobiel.nl komt. Interessant.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Roepers
#32
(01-Jul-2024, 03:28 PM)Atrike schreef: Deze reactie suggereert dat het initiatief tot het stoppen niet vanuit velomobileworld, maar vanuit velomobiel.nl komt. Interessant.
Ik hoop dat de bedrijven samen met een duidelijk bericht komen over het besluit. Een product bij een externe partij laten maken zorgt altijd voor een spanningsveld op het gebied van prijs, levertijd, flexibiliteit, kwaliteit en nog wel een aantal andere zaken. Soms is het gewoon beter om de productie dan even stil te leggen als je er samen niet helemaal uit komt.
 
Van speculeren gaat dit denk ik niet beter worden, en van een eenzijdig bericht evenmin.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#33
De eerste QV's (waaronder de mijne) hadden zelfs nog een basisprijs van 7500 euro. Ik was toen eigenlijk verbaasd dat ie zo goedkoop was, want het was maar een paar 100 euro boven een carbon Quest indertijd. Ik had toen met de veel ingewikkeldere techniek aan de achterzijde al een duidelijk hogere prijs verwacht, en dat is intussen wel zo ontwikkeld. Met deze evolutie gaat de afschrijving inderdaad klein worden (al ben ik van plan de mijne toch nog minimaal naar de 200000 te rijden)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#34
Stel dat je'm ooit voor 6000€ verkocht krijgt, heb je dan aan een halve cent per kilometer gereden. Erg netjes

De prijs/km zal iets meer zijn, want ik vermoed dat de originele banden er niet meer op liggen. Maar goed, nog altijd erg goedkoop per gereden kilometer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Mocht de QV ooit weer geproduceerd worden, dan zouden de verbeteringen van de Quest 3 worden meegenomen. Heeft iemand een idee welke verbeteringen? Zal mijn QV 2.0 hier ook punten laten liggen als eigenaar. Of is versie 3.0 een versie die goedkoper / makkelijker / sneller te produceren is, maar daarom wel genoegen neemt met bepaalde punten. Zodat eigenlijk de oudere generatie een beter product is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
Het enige dat echt op viel aan het plaatje van de groene Quest 3 was dat hij net als de Tuna verwijderbare wieldeksels lijkt te hebben. Zou voor de QV natuurlijk ook wel leuk zijn.
Maar eerst maar eens zien of ze nog gemaakt gaan worden.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#37
Ik ben idd benieuwd wanneer de productie weer op gang gaat komen. Hopelijk weer rap. Zou echt zonde zijn als dit ook het einde van velomobiel zou betekenen.

Naar de quest 3 ben ik wel benieuwd, net als naar andere modellen overigens. Ik zou eens een keertje die kant op moeten gaan voor een paar proefritten. Ik acht het best aannelojk dat er hier in de nabije toekomst weer een keer een velomobiel gaat komen namelijk gezien een auto me vooralsnog niet heel erg trekt en er wellicht veranderingen aan zitten te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#38
Het einde lijkt me sterk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#39
(08-Jul-2024, 12:03 AM)ZoefZoef schreef: Zou echt zonde zijn als dit ook het einde van velomobiel zou betekenen.
Dat lijkt me sterk hoor. 
Productie in koolstofvezel is handwerk en best gevoelig, maar het is geen Hogere Magie. Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen. Ik zie twee uitdagingen voor alle potentiële kandidaten met uitzondering van gespecialiseerde ligfiets-/velomobielproducenten:
- veel van deze bedrijven willen grotere aantallen bouwen;
- de kans is groot dat assemblage en productie van de carrosserie van elkaar gescheiden moet gaan worden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(08-Jul-2024, 04:38 PM)365cycle schreef: - de kans is groot dat assemblage en productie van de carrosserie van elkaar gescheiden moet gaan worden.

Hoe erg is dit?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(08-Jul-2024, 04:38 PM)365cycle schreef:
(08-Jul-2024, 12:03 AM)ZoefZoef schreef: Zou echt zonde zijn als dit ook het einde van velomobiel zou betekenen.
Dat lijkt me sterk hoor. 
Productie in koolstofvezel is handwerk en best gevoelig, maar het is geen Hogere Magie. Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen. Ik zie twee uitdagingen voor alle potentiële kandidaten met uitzondering van gespecialiseerde ligfiets-/velomobielproducenten:
- veel van deze bedrijven willen grotere aantallen bouwen;
- de kans is groot dat assemblage en productie van de carrosserie van elkaar gescheiden moet gaan worden.

(08-Jul-2024, 04:40 PM)Hardloper schreef: Hoe erg is dit?

Ik denk dat de scheiding van productie van de carrosserie en de assemblage niet echt problematisch moet zijn. Het zijn totaal verschillende vakgebieden en de onderdelen van de assemblage worden ook elders gemaakt.

De grotere aantallen daarentegen zou wel eens problematisch kunnen zijn. Zeker gezien het feit dat er nog een hoop wordt veranderd nadat het eerste model op de markt komt. Quest is nog redelijk stabiel met een Quest 2 en een drie nog in de planning. Ik weet niet hoeveel de carrosserie bij dat soort wijzigingen ook verandert, maar als dat zo is ga je nooit grote aantallen van hetzelfde model krijgen.

Op zich is het produceren van kleinere aantallen an sich geen probleem, alleen dat zul je wel gaan merken in de prijs.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#42
Misschien tijd om die overheids subsidies op menskracht aangedreven voertuigen (in plaats van elektrische voertuigen) van de grond te krijgen. Dan gaat het meteen om duizenden exemplaren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
#43
(08-Jul-2024, 04:38 PM)365cycle schreef: Productie in koolstofvezel is handwerk en best gevoelig, maar het is geen Hogere Magie. Er zijn diverse bedrijven die dit kunnen.

Is dit niet een mooie klus voor een sociale werkvoorziening (SW)? Met de juiste apparatuur en goede begeleiding/instructie moet dat toch kunnen?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#44
(08-Jul-2024, 05:28 PM)PieterTrapt schreef: Is dit niet een mooie klus voor een sociale werkvoorziening (SW)? Met de juiste apparatuur en goede begeleiding/instructie moet dat toch kunnen?


Ik heb niet de gave om altijd de juiste interpretatie te vinden van een opmerking.

Of je hebt het goed voor met de mensen die in de SW werken en er is op dit moment geen werk te vinden om te doen in de SW. In dat geval oindersteun ik je opmerking.

Maar het kan ook zo zijn dat je denkt zo goedkoop arbeidskrachten in te huren en je wil gewoonweg niet betalen wat het kost om bedrijfsmatig carrosserieën te bouwen. Dan ben ik het hartgrondig met je oneens. Los dat het mij tegenstaat zo naar mensen te kijken is het ook nog eens oneerlijke concurrentie voor die bedrijven die carrosserieën bouwen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#45
(08-Jul-2024, 05:37 PM)datakneder schreef: Of je hebt het goed voor met de mensen die in de SW werken en er is op dit moment geen werk te vinden om te doen in de SW. In dat geval ondersteun ik je opmerking.

Dit is de juiste interpretatie. Geen zorgen! Ik heb in het verleden met SW-bedrijven gewerkt, ze doen graag productiewerk voor Nederlandse fabrieken. en ik ken die wereld ook een beetje omdat een vriendin er al geruime tijd werkt als begeleider.

De SW-bedrijven zouden graag zien dat er minder wordt uitbesteed naar China of Oost-Europa, en meer naar SW-bedrijven. De mensen die daar werken worden overigens netjes betaald volgens de CAO Sociale Werkvoorziening.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , 365cycle
#46
Nou, als het in Roemenië bij VMworld al te moeilijk is verwacht ik niet dat SW-bedriif dit wel kan doen. Over het algemeen zitten daar niet de meest handige werkers.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Heb jij ervaring met SW bedrijven?
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
Ben ooit eens bij zo'n vestiging wezen kijken, werkvoorziening als Dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Maar die konden wel wasknijpertjes in elkaar zetten en onze hele MBO klas lukte het niet. Maar goed wij hadden ook geen instructie gehad.

Maar "even" een autoclaaf aanschaffen waar een paar velomobielen tegelijk in passen vraagt van een bedrijf ook wel een investering. En als ik mensen hoor die wel eens iets hebben mogen/moeten repareren aan de achterwielophanging van een QV dan schijnt dat niet heel makkelijk te zijn.

We zijn allemaal druk aan het speculeren, laten we maar gewoon even afwachten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , PieterTrapt
#49
Eens met Jeroen.

Ik denk wel dat de herstart van de productie van de Snoek en Snoek+ alle prioriteit krijgt van Velomobiel.nl en of er dan nog mogelijkheden zijn voor de QV zien ze daarna wel. Dat is wat ik uit het bericht Atrike opmaak.

(05-Jul-2024, 05:56 PM)Atrike schreef: Ik was vandaag bij de mannen in Dronten om mijn QV op te halen en vroeg tussen neus en lippen door of er al een nieuwe fabrikant is voor de QV. Dat is niet het geval en Allert hield er rekening mee dat de QV misschien nooit meer gemaakt gaat worden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#50
(01-Jul-2024, 03:28 PM)Atrike schreef: "Velomobiel nl can always continue as they wish. Tomorrow we send some more clarification on youtube."

Deze reactie suggereert dat het initiatief tot het stoppen niet vanuit velomobileworld, maar vanuit velomobiel.nl komt. Interessant.

Ik heb vooral begrepen dat velomobiel.nl gewoon door kan gaan met het produceren van de Snoek, maar niet bij VMW.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
(08-Jul-2024, 07:00 PM)Jeroen S schreef: Ben ooit eens bij zo'n vestiging wezen kijken......Maar "even" een autoclaaf aanschaffen waar een paar velomobielen tegelijk in passen vraagt van een bedrijf ook wel een investering. En als ik mensen hoor die wel eens iets hebben mogen/moeten repareren aan de achterwielophanging van een QV dan schijnt dat niet heel makkelijk te zijn.


Eens. SW-bedrijven zijn goed in massa-werk, niet in kleine series die telkens weer anders zijn en die om veel technische kennis vragen. Het mag best complex zijn en met hoge kwaliteitsnormen (ik zag een SW-bedrijf onderdelen produceren voor Volvo motoren), maar dan wel voor een langer lopende productie en niet elke dag iets anders.

Laten we hopen dat er snel een oplossing komt, hoe dan ook !
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
Hoe ging het toen der tijd in Groningen met de Mango? Werd er toen al de Strada / Mango modellen geproduceerd in Roemenië? Wat ik weleens terug las lagen de prijzen richting die van de Strada. En volgens mij stopte ze niet wegens een faillissement, maar met geen opvolging vinden na met pensioen gaan. Dus in hoeverre is in NL produceren te kostbaar, dan hoe het tot een jaar terug ging.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
KIWA track en trace systeem
Het is even on hol...ZoefZoef — 01:05 AM
KIWA track en trace systeem
De AXA lijkt verdach...Arno boogaart — 12:51 AM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Laat eventueel de te...Fietsbennie — 12:08 AM
KIWA track en trace systeem
Het is even on hold ...Hoekie — 11:37 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Wat bekendheid gener...Hoekie — 11:30 PM
De Waterlandse Liggers
Na een maand te hebb...GertBr — 11:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Bekendheid is ook ni...Bianca F — 10:54 PM
Hase pino verbouwing
Onze hase pino is al...blokdoorn — 10:02 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Nou ik denk eerder a...Hardloper — 02:43 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als ik mee doe . Dan...Hardloper — 02:39 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Met zo'n voornemen m...Bob Hagendijk — 02:27 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi forumpje dit :D365cycle — 02:07 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Niet alleen op Linke...365cycle — 02:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Voor stallers heb ik...365cycle — 01:54 PM
KIWA track en trace systeem
In een wielkast zou ...365cycle — 01:46 PM
KIWA track en trace systeem
Heb de vraag uitgeze...Arno boogaart — 12:58 PM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM