Babbelhoek
|
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Ik heb inderdaad al gemerkt dat je een tandje verder of terug vrijwel niet merkt.
Alleen ben ik wat dit soort dingen betreft vreselijk perfectionistisch. Als het me stoort, dan 'moet' het opgelost worden en alleen als ik alles geprobeerd heb zonder resultaat, dan is plan B accepteerbaar. Iedere gek zijn gebrek zeg maar.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
Leuk om te lezen over de ervaringen van anderen met roeifietsen. Zelf rij ik al sinds 2002 op een Thijs 240 met CVT aandrijving. Daarnaast heb ik een raptobike lowracer en een hurricane. Vorige week heb ik een vergelijking van de fietsen gedaan door middel van een hartslag meter en een uitrolproef. Bij een snelheid van 30 km/uur zag dit er als volgt uit:
hurricane schwalbe marathon race 5 bar: 133 hartslagen per minuut
raptobike met schwalbe stelvio voor en achter (8 bar): 128 hartslagen per minuut
Thijs 240 met schwalbe ultremo zx voor en achter continental gp4000II (8bar): 124 hartslagen per minuut
Bij het uitrollen kwam de hurricane het minst ver. De raptobike kwam 25% verder dan de hurricane en de Thijs 240 kwam weer 15% verder dan de raptobike.
Zelf was ik verrast dat de raptobike niet de efficiëntste was. Voor een betrouwbaarder resultaat moet ik de proef nog eens een paar keer herhalen.
Wanneer ik mijn trainingsrondje van 40 km fiets dan liggen kruissnelheden van de rapto en thijs dicht bij elkaar. Deze kruissnelheid ligt in de zomer tussen de 30 en 35 km/u bij een hartslag die tussen de 120 en 145 hartslagen per minuut ligt.
Daarnaast merk ik ook dat deze kruissnelheden met de thijs 240 makkelijker te rijden zijn dan met de raptobike. Bij de ligfiets moet je het vermogen uit een paar beenspieren persen terwijl bij de roeier het hele lichaam op halve kracht ingezet wordt om dit vermogen te genereren. Bij beide fietsen zijn het hart en de longen de bottleneck die de maximale snelheid over langere afstand bepaald.
Op de ligfiets krijg ik soms last van slapende voeten en pijnlijke knieën terwijl ik daar op de roeier (zelfde schoenen) nooit last van heb. Bij de roeier moet je wel eerst eelt op je handen kweken voordat je lange afstanden kunt rijden. De rapto vind ik wel weer wat directer sturen dan de Thijs wat natuurlijk met de schuine stand van de vork te maken heeft.
Wat betreft de CVT heb ik de volgende ervaring. In het begin was het kabel klemsysteem een probleem. Deze ging soms muurvast zitten. Later is dit gratis vervangen door een nieuw type klemsysteem met naald lagers. Dit werkt goed. Wanneer de staalkabel versleten raakt voel je kort na het schakelen dat het systeem wat slipt. Ik heb nu 30000 km met dit systeem gereden. Ik rij nog steeds met de originele aluminium sneck die nog steeds niet versleten is. In die tijd heb ik ongeveer 5 rvs kabels versleten. Het systeem heeft geen last van vuil en zand. Dit valt er gewoon weer af. De staalkabels gaan bij mij 6000 km mee.
Groet,
Erwin
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Wow, wat leuk nog een roeifietser en zelfs met een 240 met het cvt-systeem.
Welkom op dit forum.
Heb je toevallig wel eens met een toertocht van Derk meegereden?
Zo ja, dan moeten we elkaar daar dus gezien hebben.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
(03-Aug-2018, 08:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Wow, wat leuk nog een roeifietser en zelfs met een 240 met het cvt-systeem.
Welkom op dit forum.
Heb je toevallig wel eens met een toertocht van Derk meegereden?
Zo ja, dan moeten we elkaar daar dus gezien hebben.
Ik ben een keer een weekend mee geweest naar Luxemburg. Dat moet ergens in 2002 of 2003 zijn geweest.
Erwin
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Ik roei sinds 2010. Eerst een jaartje met een 2x20" 222 Revolver. Sinds 2011 met de 209.
Daarnaast heb ik voor het woon-werk-verkeer een DF en voor het huis-tuin-en-keuken-gebruik een Taifun.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
(03-Aug-2018, 10:31 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik roei sinds 2010. Eerst een jaartje met een 2x20" 222 Revolver. Sinds 2011 met de 209.
Daarnaast heb ik voor het woon-werk-verkeer een DF en voor het huis-tuin-en-keuken-gebruik een Taifun.
Ik ben in 1997 begonnen met een Alleweder A2. Daarna een speedliner blue glide aangeschaft. Toen werd ik nieuwsgierig hoe een voorwiel aangedreven ligfiets zou rijden. Dus een tweedehands flevobike aangeschaft en hierop leren fietsen. Daarna een flevoracer aangeschaft vanwege de hogere snelheid. Met deze laatste fiets heb ik altijd een haat liefde verhouding gehad. Efficient maar minder goed controleerbaar dan een achterwiel aangedreven ligfiets. Toen stond alleen een roeifiets nog op mijn wensenlijstje. Via marktplaats een Thijs 222 pre cvt aangeschaft. Het koste mij een half jaar roeien voordat ik daar grotere afstanden mee kon afleggen. Mijn lichaam moest er helemaal aan wennen. Ik viel toen iedere maand 1 kg af door het roeien.
Tijdens een tochtje met de roeier werd ik van de zijkant geschept op een rotonde door een auto. Twee meter verderop kwam ik op de rotonde terecht. Zelf had ik vrijwel niks. De auto had de roeier bij het stoeltje geraakt. Als ik op een rechtopfiets had gezeten dan was ik in de benen geraakt en waarschijnlijk met mijn hoofd op de autoruit geklapt. Bij een ongeluk bied een lig- of roeifiets meer bescherming. Het frame van de roeier was krom door de klap. De automobilist zat fout en hun verzekering heeft toen de schade vergoed. Toen ben ik naar Derk gegaan en heb bij hem zowel de Thijs 222 als de Thijs 240 uitgeprobeert. Ik vond de 240 het fijnste roeien en heb die toen nieuw aangeschaft. De 240 roeit heel anders. Tijdens de roeibeweging rol ik mezelf op en weer uit. Daardoor kom je nauwelijks uit het stoeltje omhoog.Ik heb wel eens gelezen dat de 240 te extreem bevonden werd voor het grote publiek. Echter die persoonlijk ervaring heb ik niet. Wat ik mij nog herinner van de 222 was dat dat harder werken was. Vooral dat uit het stoeltje omhoog komen op de 222 koste mij de nodige energie. Door de lange wielbasis van de 240 worden oneffenheden uitgedempt net zo als bij de M5 lowracer. Wat ik wel jammer vind is het gewicht van de fiets. Deze is zwaarder dan de Thijs 222. Helaas is er geen carbon 240, daar zou ik wel interesse in hebben.
Binnenkort als het iets koeler is wil ik naar mijn werk roeien en ligfietsen. Dat is 62 km enkele reis. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt en of het bij 1 keer proberen blijft.
De alleweder, flevobike, flevoracer en blue glide heb ik weg gedaan. De hurricane gebruik ik voor huis tuin en keuken gebruik. De raptobike en de roeier gebruik ik om lekker rond te toeren/racen en wielrenners uit te dagen.
Groetjes Erwin
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Het is alweer zo'n tijd stil in het roeifietshoekje: tijd voor weer eens een berichtje.
Ik had vorige week wel een bijzondere ervaring vond ik. Wekenlang heb ik niet in de DF gereden, enkel maar op de roets. Vorige week de DF maar weer eens gepakt. De eerste meters had ik zoiets van 'OK, benen bewegen, we gaan vooruit, dus dat is OK. Maar wat ga ik de komende 1,5 uur met de rest van mijn lichaam doen'.
Gewoon ligfietsen voelt wel even heel saai aan als je een roets gewend ben. Gelukkig ging het snel weer over, de DF is toch ook wel een superfijne fiets. Maar toch, qua funfactor is wat mij betreft de roeifiets onovertroffen.
Herkenbaar?
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
(31-Aug-2018, 08:34 PM)Johan. schreef: Maar toch, qua funfactor is wat mij betreft de roeifiets onovertroffen.
Herkenbaar?
Dat is precies de reden waarom ik een beetje terughoudend ben om een roeiriets te proberen... Ben bang dat ik dat óók nog leuk ga vinden...
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Zeer herkenbaar.
De DF is echt mijn woon-werk-verkeer-fiets. Om mee van A naar B te rijden.
De Roeifiets is de tochten-fiets. Daar ga ik gewoon zomaar een rondje op fietsen. Doe ik met de DF nooit.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
@Erik: ja dat is wel het gevaar van een keer een roeifiets uit proberen, dat je er aan vast zit. Ik was in ieder geval na een keer proberen wel verkocht.
@Wim: sinds de roets er is, is de DF inderdaad wat meer een woon-werk fiets geworden. Toch verwacht ik wel dat als het weer straks wat slechter wordt, dat ik dan de DF ook weer van stal haal voor een tochtje.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 37
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 5
51 x bedankt in 17 berichten
01-Sep-2018, 08:17 AM
Heel herkenbaar
De DF is mijn ik moet naar mijn werk maar het regent, de ik moet verder dan 120 km en de er moet veel bagage mee fiets. Voor alles wat daar buiten valt neem ik het liefst de roeifiets.
(31-Aug-2018, 08:34 PM)Johan. schreef: Het is alweer zo'n tijd stil in het roeifietshoekje: tijd voor weer eens een berichtje.
Ik had vorige week wel een bijzondere ervaring vond ik. Wekenlang heb ik niet in de DF gereden, enkel maar op de roets. Vorige week de DF maar weer eens gepakt. De eerste meters had ik zoiets van 'OK, benen bewegen, we gaan vooruit, dus dat is OK. Maar wat ga ik de komende 1,5 uur met de rest van mijn lichaam doen'.
Gewoon ligfietsen voelt wel even heel saai aan als je een roets gewend ben. Gelukkig ging het snel weer over, de DF is toch ook wel een superfijne fiets. Maar toch, qua funfactor is wat mij betreft de roeifiets onovertroffen.
Herkenbaar?
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
3 mensen met een DF-Roeifiets-combi.
Leuk.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
Ik vind het afwisselen tussen mijn Thijs 240 en Raptobike lowracer het leukste.
Laatst naar mijn werk geroeid. 60 km enkele reis. Daar deed ik 2 uur en 5 minuten over. Het werken daarna ging prima. 's Avonds op de terugweg gingen de eerste 40 km goed, daarna sloeg de moeheid toe. Na 2 uur en 30 minuten was ik thuis. De terugweg was 65 km. Thuis gekomen was ik helemaal uitgeput.
Ik vraag me af of dit soort woonwerk afstanden met een DF wel te doen zijn. Het traject bevat veel lange stukken met weinig onderbrekingen.
Erwin
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Dat klinkt als een ideale vm-route.
Saai en lang --> perfect gewoon
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
(01-Sep-2018, 10:52 PM)Rowing Erwin schreef: Ik vind het afwisselen tussen mijn Thijs 240 en Raptobike lowracer het leukste.
Laatst naar mijn werk geroeid. 60 km enkele reis. Daar deed ik 2 uur en 5 minuten over. Het werken daarna ging prima. 's Avonds op de terugweg gingen de eerste 40 km goed, daarna sloeg de moeheid toe. Na 2 uur en 30 minuten was ik thuis. De terugweg was 65 km. Thuis gekomen was ik helemaal uitgeput.
Ik vraag me af of dit soort woonwerk afstanden met een DF wel te doen zijn. Het traject bevat veel lange stukken met weinig onderbrekingen.
Erwin
Niet gek hoor, 125km roetsen op een dag en dan tussendoor ook nog even werken. Zie ik mezelf nog niet doen.
Mijn woonwerk verkeer is 52km enkele reis. Ik doe dat normaal gezien 1x per week met de DF. Ik denk dat 2x zeker en misschien zelfs 3x per week ook nog wel te doen is voor mij. Iedere dag zou voor mij te veel zijn.
Maar ja, iedereen is anders en andere factoren (zoals bijv op tijd thuis moeten zijn om voor een gezin te zorgen) kunnen ook meespelen dat het niet haalbaar is.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
(01-Sep-2018, 10:52 PM)Rowing Erwin schreef: Het traject bevat veel lange stukken met weinig onderbrekingen.
Erwin
Mag ik vragen welk traject, Erwin? Ik ben wel benieuwd, misschien ben ik er eens geweest.
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
(02-Sep-2018, 08:37 PM)Fietsbennie schreef: (01-Sep-2018, 10:52 PM)Rowing Erwin schreef: Het traject bevat veel lange stukken met weinig onderbrekingen.
Erwin
Mag ik vragen welk traject, Erwin? Ik ben wel benieuwd, misschien ben ik er eens geweest.
Het is van Wijchen bij Nijmegen naar het Flight Forum in Eindhoven. Op de heenweg rij ik langs Grave over de dijk naar Reek, Schaijk, Hengstheuvel, Vorstenbosch, Veghel, Eerde, een aantal km langs de A50 naar Eerschot, Schoor en langs Best naar de fietspaden langs het kanaal en Batadorp om vervolgens op het Flight Forum aan te komen. Dit is 60km.
Op de terugweg volg ik de kanalen tot voorbij Son. Dan zijn er verschillende routes om naar het noorden af te buigen. Via Mariahout naar Erp, Volkel, Langenboom, Grave naar Wijchen. Een andere mogelijkheid is Beek en Donk, Boekel, Volkel, Grave. Dit is allebei ongeveer 65km
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Ken die omgeving wel redelijk. Vind het qua eentonigheid wel meevallen. Misschien moet je eens in Flevoland gaan fietsen!
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
Misschien kun je je provincie Brabant lief aankijken dat ze een F50 voor je aanleggen
De F59 bestaat al (tussen Oss en 's Hertogenbosch)...
Kortste weg is 55 km.
Maar dan heb je allemaal oponthoud in Uden en Vegel, niet?
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
04-Sep-2018, 12:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2018, 12:21 AM door Rowing Erwin.)
(03-Sep-2018, 04:43 PM)Fietsbennie schreef: Misschien kun je je provincie Brabant lief aankijken dat ze een F50 voor je aanleggen
De F59 bestaat al (tussen Oss en 's Hertogenbosch)...
Kortste weg is 55 km.
Maar dan heb je allemaal oponthoud in Uden en Vegel, niet?
Ik moet maar eens gaan lobbyen voor een F50.
Kortste weg is inderdaad 55 km maar dan ga je dwars door deze grote plaatsen met de nodige stoplichten heen. Ik denk dat er omheen sneller is. Ik heb de routeplanner van de fietsersbond gebruikt op instelling makkelijk doorfietsen, die weet goed de drukke plaatsen te omzeilen.
Erwin
(01-Sep-2018, 08:49 PM)Wim -de roetsende schreef: 3 mensen met een DF-Roeifiets-combi.
Leuk.
Een df met roeiaandrijving daar is vast een (kleine) markt voor.
Erwin
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Zou vanaf Schaijk de Maashorst aanhouden (natuurgebied) mooi vrijliggend rechtstreeks fietspad naar Uden.
Berichten: 16
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 4
3 x bedankt in 2 berichten
Daar rij ik op de heenweg al doorheen. Er lopen wel allerlei runderen rond. Soms staan deze op het fietspad. Tot nu toe reageren ze niet op een ligfiets. Voor zonsopgang mag je er waarschijnlijk niet komen.
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Berichten: 117
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
90 x bedankt in 46 berichten
Op mijn Quest reageren ze ook niet.? Probeer altijd te voorkomen dat ik door een bebouwde kom moet fietsen. Zijn verschillende mogelijkheden om een beetje landelijk fietsend van Wijchen naar Eindhoven te fietsen. De weg door de Maashorst wordt niet altijd als mogelijkheid gegeven bij verschillende navigatie sites.
Berichten: 190
Topics: 7
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
17 x bedankt in 17 berichten
Vanmiddag toen ik een rondje op de roeifiets aan het maken was en ik bij het stoplicht op groen stond te wachten, kwam de vraag weer eens bij mij op of het ook mogelijk zou zijn om ingeklikt te blijven met beide voeten en je met een hand vasthouden aan het paaltje waar het knopje van het stoplicht aan zit. En dan natuurlijk zo wegrijden zodra het groen is.
Met mijn lowracer ging dat vroeger prima, maar met de roeifiets zie ik het mezelf nog niet zo snel doen, omdat je dan de eerste slag met 1 hand moet doen wat vrijwel onmogelijk is. Tenzij je die eerste slag enkel met de voeten doet misschien.
Dus ik vroeg me af: is er onder de roeiers iemand die volledig ingeklikt kan wegrijden of het iemand weleens heeft zien doen?
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
Kan je je niet een beetje afzetten met de hand (mits het daarna niet omhoog loopt)? Ik zwiep mijzelf meestal een beetje op gang. Maar dat is dan niet op een roeifiets.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
06-Sep-2018, 08:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Sep-2018, 08:54 PM door Wim -de roetsende.)
Ik heb die gedachte ook al heel vaak gehad bij verkeerslichten.
Een tijdje terug durfde ik het een keer aan. Ging eigenlijk vrij simpel.
Je moet gewoon jezelf wegduwen van het paaltje met je hand. Dan heb je iets snelheid en kun je de eerste slag maken met beide handen.
Met 1 hand een slag maken gaat echt niet lukken, dat wordt vallen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|