Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cranks in de maten 140mm , 152mm, 160mm en 170mm
#1
Velomobiel.nl - Nieuws schreef:Voor de Schlumpf mountain drive of een Bafang of Tongsheng trapasmotor heb we vanaf nu cranks in de maten 140mm , 152mm, 160mm en 170mm
Om de breedte van de pedalen (Q-faktor) smal genoeg te houden heb je rechte cranks nodig in een velomobiel. Nu hebben we daar dus meer keuze in. Per set zijn deze 30,-
Doe je voordeel ermee.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
hebben de slumpdrive cranks geen speciale dopjes/geen schroefdraad? of is die van mij zo oud dat het ondertussen alweer veranderd is?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#3
(16-Aug-2024, 09:06 PM)Gideonaut schreef: hebben de slumpdrive cranks geen speciale dopjes/geen schroefdraad? of is die van mij zo oud dat het ondertussen alweer veranderd is?

Door het feit dat je met de hak van je voeten iets moet indrukken. Zal de bevestiging wel iets anders zijn dan een standaard crank verwacht ik. Door het grote ongemak van hoe makkelijk ik erbij kom, ga ik ook niet even kijken hoe mijn cranks aan de crankstel zitten bevestigd.

Even plaatjes gezocht:
[Afbeelding: OIP.66mkm9NyWJatrf2wMK64zwHaDf]
vs
[Afbeelding: shimano-xt-m8000-linker-crank.webp]
Het ziet er wel iets anders uit

Maar dit ziet er wel weer uit zoals Schlumpf :
[Afbeelding: lrg_klika-leva-hlinikova-170mm-cerna-pro...untour.jpg]

Maar zo ziet er zo'n schlumpf as eruit:
[Afbeelding: g_faq.h.s.d.1.jpg]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Het gaat om dat ronde dopje links onder op de foto van de as hierboven. Dat is het schakelknopje, moet je met je enkel drukken. Ik vermoed dat ie eraf en erop kan, dat dopje wil ook nog wel eens kwijt raken of eruit vallen. Dan zijn het verder gewoon cranks voor een 4 kante as. Maar beide zijden zonder blad.

Hoe het verder met dat knopje werkt, hoe de crank er zonder bout op blijft zitten is me een mysterie.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#5
Ik ben allebei de dopjes al kwijt, zijn gewoon “Chinesium” plastic dopjes die op een flinterdun draadstangetje in het trapas draaien, en uiteindelijk breekt het plastic en ben je het dopje kwijt. Ik heb ook even gekeken maar mijn mountaindrive is helemaal aan gort gehamerd en heeft niet veel zin meer om nog tijd en geld in te steken Blush
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#6
Wie gebruikt er 140mm cracks?

Ik gebruik al jaren 155mm, maar ik zou niet weten wat t brengt als dat 140mm zou worden.
Lijkt me erg handig als je voeten een kleinere weg hoeven af te leggen.
Puur een theoretische benadering hoor.

Zou toch mooi zijn als je kleine rondjes draait, ten op zichte van hele grote rondes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#7
Interessant. Heb hier een flevobike staan met schlumpf en die is helaas te groot. Als ik daar 2cm vanaf zou kunnen snoepen zou ie misschien net wel passen. Moet eens kijken hou die cranks gemonteerd zitten en of dat makkelijk over te zetten is.

Schlumpf cranks, hebben die altijd een vierkante as?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#8
(17-Aug-2024, 12:51 PM)ZoefZoef schreef: Schlumpf cranks, hebben die altijd een vierkante as?

Denk het , anders even informeren bij Theo?

(17-Aug-2024, 12:32 PM)Lig-ger schreef: Wie gebruikt er 140mm cracks?

Ik denk de langere VM rijders onder ons. Die met 155mm te weinig ruimte hebben voor de relatief grotere voeten

(17-Aug-2024, 12:51 PM)ZoefZoef schreef: Schlumpf cranks, hebben die altijd een vierkante as?

Denk het , anders even informeren bij Theo?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(17-Aug-2024, 12:32 PM)Lig-ger schreef: Wie gebruikt er 140mm cracks?

Ik gebruik al jaren 155mm, maar ik zou niet weten wat t brengt als dat 140mm zou worden.
Lijkt me erg handig als je voeten een kleinere weg hoeven af te leggen.
Puur een theoretische benadering hoor.

Zou toch mooi zijn als je kleine rondjes draait, ten op zichte van hele grote rondes.

Sinds ik een Bülk heb gebruik ik 140mm cranks, want die zaten erin. Daarvoor had ik 155mm (DF XL).
Met maat 45/46 heb ik net genoeg ruimte in de Bülk (Komt ook omdat ik met mid-sole adapters voor mijn plaatjes rij)

Toen ik direct uit de DF in Bülk stapte had ik grote problemen met zulke korte cranks. Dit was indertijd een proefrit.
Met ruim een week tussen de laatste rit in de DF XL, en de eerste in de Bülk viel het erg mee.

Nu ben ik er min of meer aan gewend. Ik moet rekening houden dat er meer kracht op mijn knieën komt bij hard optrekken. Voor mij is dat slechter dan de grotere beweging van langere cranks.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(17-Aug-2024, 12:32 PM)Lig-ger schreef: Wie gebruikt er 140mm cracks?

Ik ook in de Milan. Met 150mm past het niet. Ik fiets met mountainbikeschoenen. Met raceschoenen zou het misschien net kunnen passen.

De CHR heeft 150mm cranks. De Roeifiets heeft 0mm cranks  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#11
(17-Aug-2024, 09:16 PM)Wim -de roetsende schreef: De Roeifiets heeft 0mm cranks  Big Grin
Die van mij 0nm  Big Grin Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 15 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM