Cranks in de maten 140mm , 152mm, 160mm en 170mm
|
Berichten: 2.849
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3137
3381 x bedankt in 2336 berichten
Velomobiel.nl - Nieuws schreef:Voor de Schlumpf mountain drive of een Bafang of Tongsheng trapasmotor heb we vanaf nu cranks in de maten 140mm , 152mm, 160mm en 170mm
Om de breedte van de pedalen (Q-faktor) smal genoeg te houden heb je rechte cranks nodig in een velomobiel. Nu hebben we daar dus meer keuze in. Per set zijn deze 30,- Doe je voordeel ermee.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 615
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1109 x bedankt in 600 berichten
hebben de slumpdrive cranks geen speciale dopjes/geen schroefdraad? of is die van mij zo oud dat het ondertussen alweer veranderd is?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.849
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3137
3381 x bedankt in 2336 berichten
16-Aug-2024, 09:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Aug-2024, 09:22 PM door Hardloper.)
(16-Aug-2024, 09:06 PM)Gideonaut schreef: hebben de slumpdrive cranks geen speciale dopjes/geen schroefdraad? of is die van mij zo oud dat het ondertussen alweer veranderd is?
Door het feit dat je met de hak van je voeten iets moet indrukken. Zal de bevestiging wel iets anders zijn dan een standaard crank verwacht ik. Door het grote ongemak van hoe makkelijk ik erbij kom, ga ik ook niet even kijken hoe mijn cranks aan de crankstel zitten bevestigd.
Even plaatjes gezocht:
![[Afbeelding: OIP.66mkm9NyWJatrf2wMK64zwHaDf]](https://th.bing.com/th/id/OIP.66mkm9NyWJatrf2wMK64zwHaDf)
vs
![[Afbeelding: shimano-xt-m8000-linker-crank.webp]](https://www.tradeinn.com/f/13599/135997733/shimano-xt-m8000-linker-crank.webp)
Het ziet er wel iets anders uit
Maar dit ziet er wel weer uit zoals Schlumpf :
Maar zo ziet er zo'n schlumpf as eruit:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.556
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 364
3022 x bedankt in 1413 berichten
Het gaat om dat ronde dopje links onder op de foto van de as hierboven. Dat is het schakelknopje, moet je met je enkel drukken. Ik vermoed dat ie eraf en erop kan, dat dopje wil ook nog wel eens kwijt raken of eruit vallen. Dan zijn het verder gewoon cranks voor een 4 kante as. Maar beide zijden zonder blad.
Hoe het verder met dat knopje werkt, hoe de crank er zonder bout op blijft zitten is me een mysterie.
Berichten: 615
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1109 x bedankt in 600 berichten
Ik ben allebei de dopjes al kwijt, zijn gewoon “Chinesium” plastic dopjes die op een flinterdun draadstangetje in het trapas draaien, en uiteindelijk breekt het plastic en ben je het dopje kwijt. Ik heb ook even gekeken maar mijn mountaindrive is helemaal aan gort gehamerd en heeft niet veel zin meer om nog tijd en geld in te steken
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 9
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 0
13 x bedankt in 9 berichten
Wie gebruikt er 140mm cracks?
Ik gebruik al jaren 155mm, maar ik zou niet weten wat t brengt als dat 140mm zou worden.
Lijkt me erg handig als je voeten een kleinere weg hoeven af te leggen.
Puur een theoretische benadering hoor.
Zou toch mooi zijn als je kleine rondjes draait, ten op zichte van hele grote rondes.
Berichten: 2.079
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3103 x bedankt in 1715 berichten
17-Aug-2024, 12:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Aug-2024, 01:17 PM door ZoefZoef.)
Interessant. Heb hier een flevobike staan met schlumpf en die is helaas te groot. Als ik daar 2cm vanaf zou kunnen snoepen zou ie misschien net wel passen. Moet eens kijken hou die cranks gemonteerd zitten en of dat makkelijk over te zetten is.
Schlumpf cranks, hebben die altijd een vierkante as?
Berichten: 2.849
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3137
3381 x bedankt in 2336 berichten
17-Aug-2024, 02:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Aug-2024, 02:59 PM door Hardloper.)
(17-Aug-2024, 12:51 PM)ZoefZoef schreef: Schlumpf cranks, hebben die altijd een vierkante as?
Denk het , anders even informeren bij Theo?
(17-Aug-2024, 12:32 PM)Lig-ger schreef: Wie gebruikt er 140mm cracks?
Ik denk de langere VM rijders onder ons. Die met 155mm te weinig ruimte hebben voor de relatief grotere voeten
(17-Aug-2024, 12:51 PM)ZoefZoef schreef: Schlumpf cranks, hebben die altijd een vierkante as?
Denk het , anders even informeren bij Theo?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.511
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 703
2518 x bedankt in 1172 berichten
(17-Aug-2024, 12:32 PM)Lig-ger schreef: Wie gebruikt er 140mm cracks?
Ik gebruik al jaren 155mm, maar ik zou niet weten wat t brengt als dat 140mm zou worden.
Lijkt me erg handig als je voeten een kleinere weg hoeven af te leggen.
Puur een theoretische benadering hoor.
Zou toch mooi zijn als je kleine rondjes draait, ten op zichte van hele grote rondes.
Sinds ik een Bülk heb gebruik ik 140mm cranks, want die zaten erin. Daarvoor had ik 155mm (DF XL).
Met maat 45/46 heb ik net genoeg ruimte in de Bülk (Komt ook omdat ik met mid-sole adapters voor mijn plaatjes rij)
Toen ik direct uit de DF in Bülk stapte had ik grote problemen met zulke korte cranks. Dit was indertijd een proefrit.
Met ruim een week tussen de laatste rit in de DF XL, en de eerste in de Bülk viel het erg mee.
Nu ben ik er min of meer aan gewend. Ik moet rekening houden dat er meer kracht op mijn knieën komt bij hard optrekken. Voor mij is dat slechter dan de grotere beweging van langere cranks.
Berichten: 6.052
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2233
7853 x bedankt in 3842 berichten
(17-Aug-2024, 12:32 PM)Lig-ger schreef: Wie gebruikt er 140mm cracks?
Ik ook in de Milan. Met 150mm past het niet. Ik fiets met mountainbikeschoenen. Met raceschoenen zou het misschien net kunnen passen.
De CHR heeft 150mm cranks. De Roeifiets heeft 0mm cranks
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.849
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3137
3381 x bedankt in 2336 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
ik een langzame le...LigfietsWilsum — 07:31 AM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
ik een langzame leeg...datakneder — 01:56 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
ik vandaag weer eens...datakneder — 01:55 AM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Maandag kan ik mij...365cycle — 12:22 AM |
Medeliggers onderweg
|
Om 14.50 uur, ter ho...GertBr — 11:11 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
mijn route planner h...Veloquest — 11:04 PM |
Wel of geen auto naast de ligfiets?
|
Ik heb bovenstaand f...Willeke_IGKT — 10:37 PM |
Nieuw Schwalbe ventiel
|
@Tijanus, ik heb gep...Willeke_IGKT — 10:31 PM |
Nieuw Schwalbe ventiel
|
Deze ventielen hebbe...Tijanus — 10:03 PM |
Nieuw Schwalbe ventiel
|
Ik kwam dit filmpje ...Fietsbennie — 09:45 PM |
Het Grote 3D Prints voor je Fiets Topic
|
Uiteraard zijn ze af...Arend-Jan — 09:26 PM |
Medeliggers onderweg
|
Vanmiddag tussen...blokdoorn — 08:42 PM |
Medeliggers onderweg
|
Ik zag er vanmiddag ...Lopopodium — 07:50 PM |
Medeliggers onderweg
|
Vanmiddag tussen M...Hardloper — 05:51 PM |
Medeliggers onderweg
|
Zwaaide je met je ...Boyd Maduro — 04:49 PM |
Nóg een Hase Pino renovatie
|
Voorvork vervangen i...Raymond — 04:41 PM |
Medeliggers onderweg
|
Vanmiddag tussen Mi...Roepers — 04:33 PM |
|