Fietser.be interview
|
Berichten: 977
Topics: 27
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1641 x bedankt in 882 berichten
Mijn vriend Nigel heeft een leuk interview met Brecht Vandeputte van Fietser.be gemaakt: https://vimeo.com/1010178755
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 314
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 2
872 x bedankt in 291 berichten
Leuk interview inderdaad.
Aan het einde zegt hij dat hij zich met de WAW vooral op het praktische gebruik richt. Daar zit wel wat in denk ik, ik heb die lasser/fietsenbouwer van Velomo op velomobilforum.de ook wel eens zien schrijven dat hij de WAW in veel opzichten een fijne velomobiel vond voor praktisch gebruik.
Berichten: 1.793
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7437
2570 x bedankt in 1219 berichten
Bedankt voor het delen.
Bij Brecht / Fietser.be is het bij mij allemaal begonnen, test rijden in twee velomobielen.
Berichten: 508
Topics: 52
Lid sinds: May 2024
Bedankt: 76
975 x bedankt in 475 berichten
21-Sep-2024, 09:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Sep-2024, 09:40 PM door bucovaina.)
Ik ben het aan het zien, hij zegt daar op 07:00 min dat als je 150W trapt, dat je 50km/h kan aanhouden ... . Euh wacht, krab ik toch even van achter mijn oren ... Is dat niet wat optimistisch? Mijn assioma pedalen heb ik gecalibreerd en 50km/h haal ik nooit op vlak met de Buelk aan 150W. Ik zou eerder zeggen dat je voor 50km/h te rijden je ruim over de 200W moet trappen.
EDIT: en nu vallen de open wielkasten me ook op. 50km/h met 150W lijkt me echt wel moeilijk dan.
Verder wel fijn om te zien!
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
22-Sep-2024, 10:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Sep-2024, 10:20 AM door Wim -de roetsende.)
(21-Sep-2024, 09:36 PM)bucovaina schreef: Ik ben het aan het zien, hij zegt daar op 07:00 min dat als je 150W trapt, dat je 50km/h kan aanhouden ... . Euh wacht, krab ik toch even van achter mijn oren ... Is dat niet wat optimistisch? Mijn assioma pedalen heb ik gecalibreerd en 50km/h haal ik nooit op vlak met de Buelk aan 150W. Ik zou eerder zeggen dat je voor 50km/h te rijden je ruim over de 200W moet trappen.
EDIT: en nu vallen de open wielkasten me ook op. 50km/h met 150W lijkt me echt wel moeilijk dan.
Verder wel fijn om te zien!
De heer DF beweert zelfs met 100W 50km/u te kunnen rijden, als ik het goed heb onthouden. Ik ga even zoeken of ik het op het Duitse Forum kan vinden. --> gevonden. Zie hieronder.
Edit:
De heer DF beweert hier zelfs met 80Watt in de W9 50km/u te kunnen rijden.
Met zijwind is de W9 volgens hem nog 25-30% efficiënter dan de W9s.
Terwijl ik ook vaak gelezen heb dat hij beweert dat de W9s superieur is.
Vertaalde tekst:
Wel werden Nikis Df, This W9s en de Grey W9s gemeten, met bijzondere resultaten. Allemaal tegelijkertijd, op dezelfde plek. Correcte metingen dus. Maar op het moment van de meting stond er echt een duidelijke zijwind. Ik ken de waarden niet tot op de komma, ze zijn
op voorhand niet belangrijk. De metingen waren top. Dit ging over het vergelijken van de VM's.
Niki gebruikte de meeste watt. Dan Ritchey in de W9's. Voor mij in de W9 was het ongeveer 80 watt voor 50 km/u. De W9 was ongeveer 25-30% efficiënter vanwege de wind.
Bron: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1712520
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 227
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 277
542 x bedankt in 223 berichten
(22-Sep-2024, 10:12 AM)Wim -de roetsende schreef: (21-Sep-2024, 09:36 PM)bucovaina schreef: Ik ben het aan het zien, hij zegt daar op 07:00 min dat als je 150W trapt, dat je 50km/h kan aanhouden ... . Euh wacht, krab ik toch even van achter mijn oren ... Is dat niet wat optimistisch? Mijn assioma pedalen heb ik gecalibreerd en 50km/h haal ik nooit op vlak met de Buelk aan 150W. Ik zou eerder zeggen dat je voor 50km/h te rijden je ruim over de 200W moet trappen.
EDIT: en nu vallen de open wielkasten me ook op. 50km/h met 150W lijkt me echt wel moeilijk dan.
Verder wel fijn om te zien!
De heer DF beweert zelfs met 100W 50km/u te kunnen rijden, als ik het goed heb onthouden. Ik ga even zoeken of ik het op het Duitse Forum kan vinden. --> gevonden. Zie hieronder.
Edit:
De heer DF beweert hier zelfs met 80Watt in de W9 50km/u te kunnen rijden.
Met zijwind is de W9 volgens hem nog 25-30% efficiënter dan de W9s.
Terwijl ik ook vaak gelezen heb dat hij beweert dat de W9s superieur is.
Vertaalde tekst:
Wel werden Nikis Df, This W9s en de Grey W9s gemeten, met bijzondere resultaten. Allemaal tegelijkertijd, op dezelfde plek. Correcte metingen dus. Maar op het moment van de meting stond er echt een duidelijke zijwind. Ik ken de waarden niet tot op de komma, ze zijn
op voorhand niet belangrijk. De metingen waren top. Dit ging over het vergelijken van de VM's.
Niki gebruikte de meeste watt. Dan Ritchey in de W9's. Voor mij in de W9 was het ongeveer 80 watt voor 50 km/u. De W9 was ongeveer 25-30% efficiënter vanwege de wind.
Bron: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1712520
om die reden zou ik opzich weleens met powermeters willen rijden om te kijken of het nu aan mij ligt dat ik die snelheden niet haal.
Berichten: 34
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 214
38 x bedankt in 16 berichten
(22-Sep-2024, 10:27 AM)Veloquest schreef: om die reden zou ik opzich weleens met powermeters willen rijden om te kijken of het nu aan mij ligt dat ik die snelheden niet haal.
Je haalt die snelheden niet met het vermogen dat ze zeggen. Ze gebruiken geen "standaard" exemplaren, of ze hebben wind in de rug, of de weg loopt licht af of ze gebruiken exotische banden of een dikke duim-factor.
Als je je fiets extreem optimaliseert met speciale banden, verwijderen van spiegels of andere uitstekende delen, speciale racekap, wielgaten/voetgaten dicht maakt, valt er wel winst te behalen, maar je levert zwaar in op comfort en dagelijks gebruiksgemak.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(22-Sep-2024, 10:34 AM)Cygnus schreef: Je haalt die snelheden niet met het vermogen dat ze zeggen. Ze gebruiken geen "standaard" exemplaren, of ze hebben wind in de rug, of de weg loopt licht af of ze gebruiken exotische banden of een dikke duim-factor.
Hear, hear. Luister naar een deskundige. Of in ieder geval iemand met veel ervaring
De heer DF zegt nog wel dat er een duidelijke zijwind stond. --> Windkracht 7 misschien
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 193
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 532
370 x bedankt in 187 berichten
22-Sep-2024, 10:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Sep-2024, 11:00 AM door Tijanus.)
Nu geef heer Düsentrieb (DF) zelf aan dat die 80 Watt aan de zijwind lag. Dat is dus geen relevante waarde, wat 'externe krachtbron'.
Een relevantere vraag is of je rondjes kunt rijden met 100 W aan 50 per uur (en met welk systeemgewicht dan wel).
Nici heeft enkele weken geleden 1173 km greden in 24u bij iets van 94W ofzo. Dat is net geen 49 km/u. Erg indrukwekkend.
Uiteraard zijn de vermogens die Düsentrieb aangeeft met Michelin blue flanges of Pro One TT superrace record edtion Erlkönige ++ en latex of een ander hysterisch efficiënte combinatie op schier perfect asfalt. En als het even kan 23°C buitenlucht en 35°C asfalttemperatuur. Maar het lijkt er sterk op (zie Nici, die overigens zelf wel *erg* licht is) dat een sjieke DF-mobiel daar minstens erg dicht bij in de buurt komt.
Een WAW met open wielkasten, op CCU's, met 120kg systeemgewicht, op Belgisch asfalt... gaat inderdaad eerder naar (of ruim over) de 200W schat ik.
Of de WAW moet ontzettend veel beter geworden zijn sinds de tijd dat ze een streepje sneller waren dan de standaard Quest...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 1.440
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 247
2778 x bedankt in 1299 berichten
Dit is typisch een geval van vele beetjes maken samen ook een boel. Betere banden pro one TT tegen contact Urban zal ongeveer de helft schelen. 9 vs 18 watt, misschien 1/3 verschil maar toch aanzienlijk. Ook de wielopeningen zijn kleiner en zo nog een heel aantal grotere en kleinere verbeteringen. Ook het verschil tussen goed en slecht asfalt maakt een heleboel uit.
Die record rit van Nici is in das M velomobiel, die is wel heel erg klein en smal.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|