Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap
|
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
(09-Sep-2024, 06:23 PM)ZoefZoef schreef: Wim zei: Je knoopt namelijk het elastiek aan een oogje van het haakje.
Je knoopt helemaal niets aan het oogje van het haakje. Je rijgt enkel het elastiek door het oogje en een simpele knoop zorgt ervoor dat dat haakje van het elastiek af kan schieten.
We bedoelen hetzelfde Ik verwoord het anders.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.831
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27352
2656 x bedankt in 1187 berichten
Dit is een fiets die tweedehands gekocht is, misschien had de eerdere eigenaar er een zelfgemaakt haakje op gezet waarvan het oogje opengebogen is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
09-Sep-2024, 06:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2024, 06:51 PM door Wim -de roetsende.)
(09-Sep-2024, 06:47 PM)Willeke_IGKT schreef: Dit is een fiets die tweedehands gekocht is, misschien had de eerdere eigenaar er een zelfgemaakt haakje op gezet waarvan het oogje opengebogen is.
Dat zou als roeifietser echt heel a-sociaal zijn om te doen. Dat kan dus ongelooflijk verkeerd aflopen. Je bent echt afhankelijk van dat haakje.
Dat haakje moet je vergelijken met een schakel van je ketting en dat iemand daar dan moedwillig een foute/slechte/zwakke schakel tussen gaat zetten.
Vooral op een Tweewieler kunnen er dan hele nare dingen gebeuren.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2022
Bedankt: 0
45 x bedankt in 25 berichten
14-Oct-2024, 09:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2024, 09:47 PM door pieterz.)
Het dynema en elastiek leggen snap ik wel dat Hardloper daar wat mee stoeit. Ondanks dat ik weet hoe het moet blijf ik het liever vermijden. Daarom ook een klem op mijn roeifiets gezet voor als het achter wiel eruit moet dan hoef ik niet de hele handel weer goed op spanning te krijgen. Zo makkelijk als derk het doet op de filmpjes heb ik nooit voor elkaar gekregen.
De manier welke voor mij werkt.
Revolver ring helemaal bij het stuur. Dynema kabel van de ring aan de onderkant. Als je de klok bekijkt 6 uur. Elastiek op 12 uur.
Eerst de snek helemaal opdraaien totdat het dynema strak staat tot de revolver ring. Dan 4,5 omwentelingen van het elastiek en probeer zoveel mogelijk uit te rekken. Ik trek zover dat er geen rek meer is. Leg het elastiek netjes naast elkaar in het gootje. Dan de uitdaging elastiek op spanning houden en langs de boegkatrol krijgen. Blijf de fiets naar achter duwen terwijl je met je arm zover mogelijk strekt om het gespannen elastiek over het boegkatrol te krijgen. Dan het haakje pakken en zorg dat je deze op 6 uur op de snek bevestigd. Liever iets verder richting 9 uur anders trek je hem eraf mocht je ooit in het zwaarste verzet komen. Vaak begin ik op 7 uur en kan die daarna redelijk makkelijk telkens een gaatje hoger. Knoopje goeddraaien zodat deze niet de kabel eraf laat lopen.
Aantal omwentelingen elastiek hangt af van welke snekdiameter je hebt.
Succes met proberen. Fijn dat het klikpedaal nu beter werkt en er vooruitgang lijkt te zijn.
Pieter
Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Berichten: 2.550
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2630
2941 x bedankt in 2072 berichten
Ik ging gisteren op stap en na nog geen 100 meter lag de boel weer terug van af. Dus ik kon weer te voet naar huis en de website bezoeken van Derk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.874
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2749 x bedankt in 1522 berichten
(14-Oct-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: Ik ging gisteren op stap en na nog geen 100 meter lag de boel weer terug van af. Dus ik kon weer te voet naar huis en de website bezoeken van Derk.
Staat ie in een vrij lichte versnelling?
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
Zat je zelfgemaakte haakje nog vast?
Was je elastiek voldoende op spanning, voordat je begon.
Stond je versnelling niet te licht/te zwaar?
Staat allemaal in die (kwalitatief oh zo verschrikkelijke maar) erg duidelijk uitgelegde filmpjes van Derk.
Heb je, zoals al verschillende keren is geadviseerd, die filmpjes echt goed bekeken?
Heb je, zoals al diverse keren is geadviseerd, geoefend met het opleggen van de dyneema-kabel én het elastiek?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.597
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1943
1831 x bedankt in 720 berichten
Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap
Berichten: 5.163
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9938
7716 x bedankt in 3816 berichten
(, 06:46 AM)Fietsbennie schreef: Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap Dat spul bleef nog best wel ff heel bij mijn kracht, en ik ben lomp, dus het zal bij Hardloper ook wel goed komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.550
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2630
2941 x bedankt in 2072 berichten
Nou ik weet het niet wat het precies is. Hoe duidelijk die uitleg ook is. Ik ben meer visueel ingesteld, dan Engelse gesproken instructies.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 488
Topics: 28
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 463
1231 x bedankt in 441 berichten
Inmiddels deze beruchte filmpjes ook bekeken en ik vind ze best duidelijk. Visueel ingesteld zijn icm filmpjes is toch juist top?
Wat loopt er precies af eigenlijk?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.550
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2630
2941 x bedankt in 2072 berichten
De elastiek kwam los en ook die gele kabel die jij volgens mij niet hebt rolde af.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
, 08:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:05 PM door Wim -de roetsende.)
(, 07:53 PM)Hardloper schreef: De elastiek kwam los en ook die gele kabel die jij volgens mij niet hebt rolde af.
Waar kwam het elastiek los?
Aan de achterkant? Waar jouw zelf geborgen/gemaakte haakje zit?
Als het elastiek los gaat, dan rolt automatisch de gele kabel ook af. Het elastiek houdt de boel op spanning.
Zou je aub alle filmpje van Derk willen gaan bekijken en alles nadoen wat hij doet. Dit is echt de enige manier om het te leren.
Zo moet bijvoorbeeld het knoopje van het elastiek rechtop staan, als je dat niet doet dan loopt het er vanzelf weer af.
Als je dit niet weet, dan heb je de filmpjes nog niet goed genoeg bekeken.
Hier melden dat de boel er weer af ligt helpt niet. Je moet echt zelf aan de slag.
Of je moet hier komen met die fiets, dan laat ik je het zien. Of naar ZoefZoef gaan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.874
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2749 x bedankt in 1522 berichten
, 08:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door ZoefZoef.)
Op zich is het vrij simpel:
De knoop aan de onderzijde van de revolverring. Revolverring naar stuurzijde brengen.
Alle gele draad oprollen zodat de kabel strak staat.
Paar keer het elastiek op de revolverring draaien en dit onder spanning doen.
Elastiek over de boegkatrol trekken en vervolgens onder zo hoog mogelijke spanning vastzetten op de snek.
Kom je niet bij de snek met het elastiek, dan heb je een omwenteling teveel gemaakt op de revolverring.
Kom je wel bij de snek, maar staat ie heel slapjes moet je een extra omwenteling maken.
Op zich is het vrij simpel:
De knoop aan de onderzijde van de revolverring. Revolverring naar stuurzijde brengen.
Alle gele draad oprollen op de snek zodat de kabel strak staat.
Paar keer het elastiek linksom op de revolverring draaien en dit onder spanning doen.
Elastiek over de boegkatrol trekken en vervolgens onder zo hoog mogelijke spanning vastzetten op de snek.
Kom je niet bij de snek met het elastiek, dan heb je een omwenteling teveel gemaakt op de revolverring.
Kom je wel bij de snek, maar staat ie heel slapjes moet je een extra omwenteling maken.
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
, 08:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 09:17 PM door Wim -de roetsende.)
(, 08:04 PM)ZoefZoef schreef: Op zich is het vrij simpel:
De knoop aan de onderzijde van de revolverring. Revolverring naar stuurzijde brengen.
Alle gele draad oprollen zodat de kabel strak staat.
Paar keer het elastiek op de revolverring draaien en dit onder spanning doen.
Elastiek over de boegkatrol trekken en vervolgens onder zo hoog mogelijke spanning vastzetten op de snek.
Kom je niet bij de snek met het elastiek, dan heb je een omwenteling teveel gemaakt op de revolverring.
Kom je wel bij de snek, maar staat ie heel slapjes moet je een extra omwenteling maken.
Dit gaat niet helpen. Hardloper is visueel ingesteld.
Hardloper, wat gaat er mis met die filmpjes? Wat begrijp je niet?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
(, 06:46 AM)Fietsbennie schreef: Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap
Dat gaat jou niet lukken. Je kunt er een auto van ruim 1000kg aan hangen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.597
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1943
1831 x bedankt in 720 berichten
Inderdaad, dat lukt me niet. ik heb niet genoeg spinazie gegeten nog voor een auto van 1000 kg.
Berichten: 1.874
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2749 x bedankt in 1522 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door ZoefZoef.)
(, 09:18 PM)Wim -de roetsende schreef:
(, 06:46 AM)Fietsbennie schreef: Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap
Dat gaat jou niet lukken. Je kunt er een auto van ruim 1000kg aan hangen.
Dat gaat 'm wel lukken als de draad al beschadigd/versleten is.
Berichten: 5.700
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7094 x bedankt in 3502 berichten
7 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(11 uren geleden)ZoefZoef schreef: Dat gaat 'm wel lukken als de draad al beschadigd/versleten is.
Waar staat dat de kabel is versleten?
Het elastiek schoot los.
En een goede kabel verslijt niet zo snel. Ik heb zelfs een keer 5000km gehaald, zonder om te draaien.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.874
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2749 x bedankt in 1522 berichten
(7 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: (11 uren geleden)ZoefZoef schreef: Dat gaat 'm wel lukken als de draad al beschadigd/versleten is.
Waar staat dat de kabel is versleten?
Het elastiek schoot los.
En een goede kabel verslijt niet zo snel. Ik heb zelfs een keer 5000km gehaald, zonder om te draaien.
Aan dat elastiek kan geen 1000km hangen. Dan blijft de dyneema aandrijfkabel over die je echt wel kapot kan trekken maar enkel als ie behoorlijk versleten en dus beschadigd is.
Een goede kabel krijg je niet snel kapotgetrokken. Maar ooit gaat die kabel ook sneuvelen.
Berichten: 488
Topics: 28
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 463
1231 x bedankt in 441 berichten
(, 07:53 PM)Hardloper schreef: De elastiek kwam los en ook die gele kabel die jij volgens mij niet hebt rolde af.
Elastiek heb ik ook en wordt in meerdere filmpjes behandeld. Die gele is staal bij mij inderdaad, maar loopt verder hetzelfde. Ik moet het eerlijk gezegd wel een beetje eens zijn met Wim/Zoef Zoef. Als ik dit filmpje bekijk dan is dat weliswaar in het Engels maar de beelden laten exact zien wat Derk (overigens in redelijk gebrekkig Engels ) zegt. Als je geluid uit zou zetten en precies doet (steeds even pauze zetten) wat Derk doet, kan ik mij niet voorstellen dat het niet lukt.
Maar misschien redeneer ik teveel vanuit mijn eigen perspectief, als redelijk handig persoon.
Ik hoop dat het je gaat lukken om ook lekker te roetsen! Ik heb inmiddels mijn eerste, echte rondje gemaakt en vond het heerlijk. Dik 7,5km, dik 26 km/u gemiddelde snelheid. Behoorlijke buikspierpijn maar dat krijg je van een paar honderd sit-ups als je niks gewend bent
Ook wel grappig: ik heb mijn Garmin horloge de rit laten registreren als roeien ipv fietsen en dan meet hij dus ook de in een ander draadje genoemde cadans (zonder ingewikkelde sensoren). En afstand per slag etc etc. Geen errors gekregen omdat mijn route over de weg ging ipv water
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.163
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9938
7716 x bedankt in 3816 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door 365cycle.)
(, 09:18 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat gaat jou niet lukken. Je kunt er een auto van ruim 1000kg aan hangen. Niet dat het snel stuk zal gaan hoor, maar ik kom hier toch ff op terug.
Die auto van 1000 kg lijkt heel wat, maar laten we het even in perspectief plaatsen.
Wanneer je test wat zo'n kabel maximum kan hebben zet je de spanning er met enig beleid op, niet in één vrij heftige uitspatting. Wanneer een mens een maximale inspanning probeert is dat vooral één hele heftige piek.
Roeifietsen bestaat uit twee fitness-onderdelen:
- leg press
- chest pulls
Op de leg press kan ik (hier gezien als sterk, maar in de sportschool maak ik echt geen indruk) 400 kg hebben, misschien zelfs een paar keer.
Voor chest pulls weet ik niet wat ik zou kunnen, nooit geprobeerd c.q. onthouden. Een pull-up gebruikt niet helemaal dezelfde spiergroepen maar komt er denk ik het dichtste bij; er was een periode dat ik die zowel links als rechts met één arm kon, voor die periode mag je rekenen met 110 kg per arm.
Dan moet je rekening houden met het feit dat als je één rep van zowel een pull-up als een leg press kan, de kracht die je kán uitoefenen niet lineair is. Bij mij gaat de leg press het eerste stuk moeilijker dan het laatste, bij een pull up of chest pull is het juist andersom; het laatste stuk is het lastigst. Zou je alleen het krachtigste stuk eruit pakken, dan zit dat dus ergens in het midden. Laten we aannemen dat ik op dat stuk van de rep 30% meer gewicht kan hebben dan op het geheel.
Je krijgt dan (400 + 110 + 110) * 1,3 = ruim 800 kg.
Zou ik een splinternieuwe dyneema kabel moedwillig kunnen slopen? Ik denk dat de kans er best inzit dat het lukt. Hardloper deelde een tijdje terug ergens een foto van zichzelf en als ik zijn spiermassa bekijk denk ik dat het met wat oefening (om zijn kracht goed kwijt te kunnen op de roeifiets) ook wel zou kunnen lukken.
Dan heb ik nog even wat records opgezocht, omdat het wel grappig is om eens in perspectief te plaatsen t.o.v. die auto;
- het wereldrecord op de leg press* is 1120 kg
- het wereldrecord op de weighted pull up* is 109 kg (officieel erkend). Dat is dus het gewicht van de atleet zelf + 109 kg aan een band om zijn middel tussen zijn benen
*Beide gelinkte filmpjes zijn niet het record zelf maar komen in de buurt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: TimSch, Tom Fekkes, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|