Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap
|
Berichten: 5.699
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7093 x bedankt in 3501 berichten
(09-Sep-2024, 06:23 PM)ZoefZoef schreef: Wim zei: Je knoopt namelijk het elastiek aan een oogje van het haakje.
Je knoopt helemaal niets aan het oogje van het haakje. Je rijgt enkel het elastiek door het oogje en een simpele knoop zorgt ervoor dat dat haakje van het elastiek af kan schieten.
We bedoelen hetzelfde Ik verwoord het anders.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.830
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27340
2656 x bedankt in 1187 berichten
Dit is een fiets die tweedehands gekocht is, misschien had de eerdere eigenaar er een zelfgemaakt haakje op gezet waarvan het oogje opengebogen is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.699
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7093 x bedankt in 3501 berichten
09-Sep-2024, 06:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2024, 06:51 PM door Wim -de roetsende.)
(09-Sep-2024, 06:47 PM)Willeke_IGKT schreef: Dit is een fiets die tweedehands gekocht is, misschien had de eerdere eigenaar er een zelfgemaakt haakje op gezet waarvan het oogje opengebogen is.
Dat zou als roeifietser echt heel a-sociaal zijn om te doen. Dat kan dus ongelooflijk verkeerd aflopen. Je bent echt afhankelijk van dat haakje.
Dat haakje moet je vergelijken met een schakel van je ketting en dat iemand daar dan moedwillig een foute/slechte/zwakke schakel tussen gaat zetten.
Vooral op een Tweewieler kunnen er dan hele nare dingen gebeuren.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 26
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2022
Bedankt: 0
45 x bedankt in 25 berichten
14-Oct-2024, 09:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Oct-2024, 09:47 PM door pieterz.)
Het dynema en elastiek leggen snap ik wel dat Hardloper daar wat mee stoeit. Ondanks dat ik weet hoe het moet blijf ik het liever vermijden. Daarom ook een klem op mijn roeifiets gezet voor als het achter wiel eruit moet dan hoef ik niet de hele handel weer goed op spanning te krijgen. Zo makkelijk als derk het doet op de filmpjes heb ik nooit voor elkaar gekregen.
De manier welke voor mij werkt.
Revolver ring helemaal bij het stuur. Dynema kabel van de ring aan de onderkant. Als je de klok bekijkt 6 uur. Elastiek op 12 uur.
Eerst de snek helemaal opdraaien totdat het dynema strak staat tot de revolver ring. Dan 4,5 omwentelingen van het elastiek en probeer zoveel mogelijk uit te rekken. Ik trek zover dat er geen rek meer is. Leg het elastiek netjes naast elkaar in het gootje. Dan de uitdaging elastiek op spanning houden en langs de boegkatrol krijgen. Blijf de fiets naar achter duwen terwijl je met je arm zover mogelijk strekt om het gespannen elastiek over het boegkatrol te krijgen. Dan het haakje pakken en zorg dat je deze op 6 uur op de snek bevestigd. Liever iets verder richting 9 uur anders trek je hem eraf mocht je ooit in het zwaarste verzet komen. Vaak begin ik op 7 uur en kan die daarna redelijk makkelijk telkens een gaatje hoger. Knoopje goeddraaien zodat deze niet de kabel eraf laat lopen.
Aantal omwentelingen elastiek hangt af van welke snekdiameter je hebt.
Succes met proberen. Fijn dat het klikpedaal nu beter werkt en er vooruitgang lijkt te zijn.
Pieter
Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Berichten: 2.549
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2628
2941 x bedankt in 2072 berichten
Ik ging gisteren op stap en na nog geen 100 meter lag de boel weer terug van af. Dus ik kon weer te voet naar huis en de website bezoeken van Derk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.873
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2747 x bedankt in 1520 berichten
(14-Oct-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: Ik ging gisteren op stap en na nog geen 100 meter lag de boel weer terug van af. Dus ik kon weer te voet naar huis en de website bezoeken van Derk.
Staat ie in een vrij lichte versnelling?
Berichten: 5.699
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7093 x bedankt in 3501 berichten
Zat je zelfgemaakte haakje nog vast?
Was je elastiek voldoende op spanning, voordat je begon.
Stond je versnelling niet te licht/te zwaar?
Staat allemaal in die (kwalitatief oh zo verschrikkelijke maar) erg duidelijk uitgelegde filmpjes van Derk.
Heb je, zoals al verschillende keren is geadviseerd, die filmpjes echt goed bekeken?
Heb je, zoals al diverse keren is geadviseerd, geoefend met het opleggen van de dyneema-kabel én het elastiek?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.597
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1942
1831 x bedankt in 720 berichten
Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap
Berichten: 5.161
Topics: 100
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9938
7710 x bedankt in 3813 berichten
(, 06:46 AM)Fietsbennie schreef: Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap Dat spul bleef nog best wel ff heel bij mijn kracht, en ik ben lomp, dus het zal bij Hardloper ook wel goed komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.549
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2628
2941 x bedankt in 2072 berichten
Nou ik weet het niet wat het precies is. Hoe duidelijk die uitleg ook is. Ik ben meer visueel ingesteld, dan Engelse gesproken instructies.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 486
Topics: 28
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 463
1228 x bedankt in 439 berichten
Inmiddels deze beruchte filmpjes ook bekeken en ik vind ze best duidelijk. Visueel ingesteld zijn icm filmpjes is toch juist top?
Wat loopt er precies af eigenlijk?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 2.549
Topics: 89
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2628
2941 x bedankt in 2072 berichten
De elastiek kwam los en ook die gele kabel die jij volgens mij niet hebt rolde af.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.699
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7093 x bedankt in 3501 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(6 uren geleden)Hardloper schreef: De elastiek kwam los en ook die gele kabel die jij volgens mij niet hebt rolde af.
Waar kwam het elastiek los?
Aan de achterkant? Waar jouw zelf geborgen/gemaakte haakje zit?
Als het elastiek los gaat, dan rolt automatisch de gele kabel ook af. Het elastiek houdt de boel op spanning.
Zou je aub alle filmpje van Derk willen gaan bekijken en alles nadoen wat hij doet. Dit is echt de enige manier om het te leren.
Zo moet bijvoorbeeld het knoopje van het elastiek rechtop staan, als je dat niet doet dan loopt het er vanzelf weer af.
Als je dit niet weet, dan heb je de filmpjes nog niet goed genoeg bekeken.
Hier melden dat de boel er weer af ligt helpt niet. Je moet echt zelf aan de slag.
Of je moet hier komen met die fiets, dan laat ik je het zien. Of naar ZoefZoef gaan.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.873
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2747 x bedankt in 1520 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 minuten geleden door ZoefZoef.)
Op zich is het vrij simpel:
De knoop aan de onderzijde van de revolverring. Revolverring naar stuurzijde brengen.
Alle gele draad oprollen zodat de kabel strak staat.
Paar keer het elastiek op de revolverring draaien en dit onder spanning doen.
Elastiek over de boegkatrol trekken en vervolgens onder zo hoog mogelijke spanning vastzetten op de snek.
Kom je niet bij de snek met het elastiek, dan heb je een omwenteling teveel gemaakt op de revolverring.
Kom je wel bij de snek, maar staat ie heel slapjes moet je een extra omwenteling maken.
Op zich is het vrij simpel:
De knoop aan de onderzijde van de revolverring. Revolverring naar stuurzijde brengen.
Alle gele draad oprollen op de snek zodat de kabel strak staat.
Paar keer het elastiek linksom op de revolverring draaien en dit onder spanning doen.
Elastiek over de boegkatrol trekken en vervolgens onder zo hoog mogelijke spanning vastzetten op de snek.
Kom je niet bij de snek met het elastiek, dan heb je een omwenteling teveel gemaakt op de revolverring.
Kom je wel bij de snek, maar staat ie heel slapjes moet je een extra omwenteling maken.
Berichten: 5.699
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7093 x bedankt in 3501 berichten
6 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 uren geleden door Wim -de roetsende.)
(6 uren geleden)ZoefZoef schreef: Op zich is het vrij simpel:
De knoop aan de onderzijde van de revolverring. Revolverring naar stuurzijde brengen.
Alle gele draad oprollen zodat de kabel strak staat.
Paar keer het elastiek op de revolverring draaien en dit onder spanning doen.
Elastiek over de boegkatrol trekken en vervolgens onder zo hoog mogelijke spanning vastzetten op de snek.
Kom je niet bij de snek met het elastiek, dan heb je een omwenteling teveel gemaakt op de revolverring.
Kom je wel bij de snek, maar staat ie heel slapjes moet je een extra omwenteling maken.
Dit gaat niet helpen. Hardloper is visueel ingesteld.
Hardloper, wat gaat er mis met die filmpjes? Wat begrijp je niet?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.699
Topics: 146
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1939
7093 x bedankt in 3501 berichten
(, 06:46 AM)Fietsbennie schreef: Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap
Dat gaat jou niet lukken. Je kunt er een auto van ruim 1000kg aan hangen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.597
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1942
1831 x bedankt in 720 berichten
Inderdaad, dat lukt me niet. ik heb niet genoeg spinazie gegeten nog voor een auto van 1000 kg.
Berichten: 1.873
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2747 x bedankt in 1520 berichten
13 minuten geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 minuten geleden door ZoefZoef.)
(5 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(, 06:46 AM)Fietsbennie schreef: Niet te hard trekken, want dan is het Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap knap
Dat gaat jou niet lukken. Je kunt er een auto van ruim 1000kg aan hangen.
Dat gaat 'm wel lukken als de draad al beschadigd/versleten is.
|
Gebruikers die dit topic lezen: ZoefZoef, 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|