Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indexing probleem
#27
(01-Nov-2024, 09:37 PM)Bob Hagendijk schreef: Als je het typenummer van de achterderailleur opzoekt kan je zien of deze kooi geschikt is voor het aantal tanden dat je hebt, hoewel ik zou zeggen dat 11-26 klein genoeg is voor een kleine kooi. Mijn ultegra met 12-25 doet het ook met kleine kooi, maar dat verschilt misschien per merk

Serienummer op de derailleur is T02MAR22-2C. 
Vreemd genoeg herkent Sram dat niet als een geldig nummer als ik 'm gebruik op https://www.sram.com/en/service/models/rd-nx-1-a1.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Heb je al contact met Bram gehad?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(02-Nov-2024, 01:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb je al contact met Bram gehad?

Gemaild maar dat duurt meestal even.
Antwoord }
#30
Vanmiddag een experimentje gedaan: net gedaan of het een 1 x 11 versnellingen fiets is (i.p.v. 2 x 11), oftewel het kleine voorblad heb ik buiten werking gesteld en de kettinglengte aangepast (verlengd) aan de hand van het grote voorblad. De kooi komt logischerwijs niet meer zo ver naar voren en is nu eigenlijk hetzelfde gepositioneerd als de situatie van gisteren (= ketting op klein voorblad en prima schakelende versnellingen).
En zowaar, nu schakelt ie prima op het grote voorblad.
Het lijkt er dus inderdaad verdacht veel op dat als er teveel spanning op de derailleur staat, de boel uit sync raakt. Nog steeds geen idee hoe dat te fixen is, maar morgen ga ik m'n aller eerste ritje maken en dan kom ik er vanzelf wel achter of ik het kleine voorblad ga missen.
Antwoord }
#31
(02-Nov-2024, 05:18 PM)JaccovZ schreef: ........maar morgen ga ik m'n aller eerste ritje maken en dan kom ik er vanzelf wel achter of ik het kleine voorblad ga missen.

Ik heb totnutoe het kleine blad niet gebruikt, maar ik ben nog niet op de Posbank of de Holterberg geweest. Als ik daar gaan rijden, dan ben ik wel blij met het kleine blad vermoed ik.

Bij gewoon gebruik heb ik 'm dus niet nodig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Gebruik hier in nederland mn kleine voorblad en grote achterbladen ook zelden tot nooit. In noorwegen op stijl en grof gravel met kampeerspullen was ik erg blij met 34x40.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(02-Nov-2024, 09:40 PM)blokdoorn schreef:  34x40.

Vraagje: 40 voor en 34 achter neem ik aan?

Jij hebt 40 - 34
Ik heb 34 - 28

Nou is mijn kleine kettingblad 6 tanden kleiner en mijn grootste achtertandwiel is ook 6 tanden kleiner.

Nu komt mijn vraag: Is de verhouding/het verzet dan uiteindelijk hetzelfde?

Ik stel deze vraag om iets meer te gaan begrijpen van deze materie.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Het gaat om de verhouding tussen voor en achter die je kunt bepalen met een deling. Je vraagt eigenlijk of 40/34 hetzelfde is als (40-6)/(34-6) en dat is wiskundig niet precies hetzelfde. In dit geval liggen de getallen 40 en 34 vrij dicht bij elkaar, en is het verschil niet zo groot.

Maar, ik heb voor 34 (normale kleine blad van een compact) en achter 40, dus wel echt een beduidend lichter verzet dan jouw 34 voor en 28 achter. Ik vind het ideaal voor in de bergen zo’n mountainbike cassette met twee grote stappen op het eind en heb voor mij voldoende keuze op het vlakke met 2x11.
Antwoord }
#35
De afstand tussen de bovenste rol en de cassette is veel te groot. Dat kan natuurlijk ook nog. De NX is een mountainbike derailleur, met ruimte tot 42 tandjes. Jou 26 is maar liefst 16 tandjes kleiner.

Ik kan zo geen specificaties met de minimale aanbevolen grootste krans vinden, maar ik vermoed dat je daaronder zit. Als ze dat bij Sram ergens noteren.

Dan zie ik zo geen goede oplossing, want die afstand wordt bepaald door de schuine hoek die ingebakken zit in je derailleur. Die beweegt naar onder om voldoende ruimte te maken voor zo'n 42er, wat dus veel te ver van zo'n kleine 26er is. Op het kleine blad staat de derailleur iets verder naar achteren gedraaid en daardoor mogelijk net wel dichtbij genoeg.

De B schroef helemaal uitdraaien zou je nog kunnen proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(02-Nov-2024, 10:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik stel deze vraag om iets meer te gaan begrijpen van deze materie.


In principe is het niet ingewikkeld, maar er is wel een aantal factoren van belang.

Als je met je trappers 1x rond gaat is de ketting dus 34 schakels opgeschoven. Aangezien er weinig rek zit in een ketting, is bij het achtertandwiel dus ook 34 schakels verschoven. Met een 28 tandwiel is dat dus 34/28 keer rond (ong. 1.21 keer).

Hoeveel meter je daarmee vooruit gaat hangt af van het wiel dat gemonteerd is. Dat aantal meters wordt het verzet genoemd. Drijf jij een 20" wiel aan dan zal je verzet ongeveer 1.94 zijn. Als Blokdoorn met een 28" rijdt en een 34/40 tandwielen dan is zijn verzet ongeveer 1.90. Dat scheelt 2%. Maar als jullie dezelfde diameter aan wielen hebben is het verschil aanzienlijk meer.

Twee verschillende fietsen (tandwielen, wieldiameter) met een gelijk verzet, zullen op de trappers hetzelfde gevoel geven op dezelfde helling. Natuurlijk moeten ze dan wel dezelfde cranklengte hebben.
Antwoord }
#37
(02-Nov-2024, 10:18 PM)Jeroen S schreef: De afstand tussen de bovenste rol en de cassette is veel te groot. Dat kan natuurlijk ook nog. De NX is een mountainbike derailleur, met ruimte tot 42 tandjes. Jou 26 is maar liefst 16 tandjes kleiner.

Ik kan zo geen specificaties met de minimale aanbevolen grootste krans vinden, maar ik vermoed dat je daaronder zit. Als ze dat bij Sram ergens noteren.

Dan zie ik zo geen goede oplossing, want die afstand wordt bepaald door de schuine hoek die ingebakken zit in je derailleur. Die beweegt naar onder om voldoende ruimte te maken voor zo'n 42er, wat dus veel te ver van zo'n kleine 26er is. Op het kleine blad staat de derailleur iets verder naar achteren gedraaid en daardoor mogelijk net wel dichtbij genoeg.

De B schroef helemaal uitdraaien zou je nog kunnen proberen.

Lijkt me inderdaad een heel aannemelijke verklaring voor de grote afstand tussen cassette en derailleurwieltje. Geeft ook de oplossingsrichtingen: mtb cassette met grotere kransen of een race derailleur.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
#38
Je moet inderdaad wel met alles rekening houden. Het sommetje is tandjes voor gedeeld door tandjes achter keer de wielomtrek. Dat geeft je de afgelegde weg met 1x rond trappen.

Dan heb je natuurlijk nog mensen die snel of langzaam rondtrappen. 80 of 100x per minuut scheelt natuurlijk.

Natuurlijk heeft er al eens iemand iets bedacht waar je veel variabelen kunt kiezen. Bij deze van Sheldon Brown, kunt je van alles kiezen, inclusief schakelnaven, en de 3x cassette naven van Sturmey. En in meters per omwenteling van de trappers, of in kilometer per uur bij een paar standaardopties in toeren per minuut.

https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Te veel opties om het allemaal te overzien. Vind ik. Het helpt mij om bepaalde standaard scenario's te bekijken. De situaties daartussen vind ik dan minder spannend. Bijvoorbeeld die steile klimmetjes her en der in het bos. Daar ben ik erg blij met een licht verzet van rond de 2 meter. Met de Milan rijdt ik op de harde weg en rijd ik desnoods een stukje om als het echt te steil wordt. Dan vind ik 3 meter wel voldoende. ( voor noodgevallen heb ik nog een 40er binnenblaadje)Maximaal verzet in die fiets 61-11 met 26 inch achter is 10,6 meter. Niet nodig maar leuk om te hebben. Kun je bij 70 nog fijn meetrappen als je durft. Bij rechtop fietsen vind ik een verzet van zo'n 8 meter maximaal wel voldoende. De Kingcycle met z'n kleine 24er achterwieltje heeft ongeveer 8,5 meter maximaal. Die heb ik wel geprobeerd maar niet nodig gehad, dan heb ik wel een bultje nodig.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#39
(02-Nov-2024, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Je moet inderdaad wel met alles rekening houden. Het sommetje is tandjes voor gedeeld door tandjes achter keer de wielomtrek. Dat geeft je de afgelegde weg met 1x rond trappen.

Klein detail: Eigenlijk niet wielomtrek maar bandomtrek. Niet dat dat echt in de papieren loopt tussen 25, 28 of 32 mm, maar toch.

(02-Nov-2024, 11:20 PM)Jeroen S schreef: Dan heb je natuurlijk nog mensen die snel of langzaam rondtrappen. 80 of 100x per minuut scheelt natuurlijk.

Groter detail:
Bij maximale verzetten denk ik aan sprinten. Dan kom ik ook nog wel aan 120 rpm.
Bij minimale verzetten denk ik aan een lang steile berg. Dan zit ik soms rond 40 rpm.

... wat nog even een extra factor 3 in 'range' geeft.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
(03-Nov-2024, 12:00 AM)Tijanus schreef: Klein detail: Eigenlijk niet wielomtrek maar bandomtrek. Niet dat dat echt in de papieren loopt tussen 25, 28 of 32 mm, maar toch.


Ik gebruik zelf altijd wielomtrek als ik het heb over het wiel. Dat is dus de naaf, de spaken, de velg en de band. Maar misschien dat sommige andere mensen een wiel zien als het voorgaande zonder de band. Als ik op websites kijk en een wiel wil kopen is dat inderdaad wel zonder band. Maar als ik luister naar verslaggevers bij een wielerwedstrijd hebben ze het over een achterwiel wisselen, daar is het dan weer met band. Het lijkt me dat wiel in dit geval een polysemie is.
Antwoord }
Bedankt door: blokdoorn , Willeke_IGKT
#41
(01-Nov-2024, 03:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Kijk ik naar de foto met klein-klein dan kan de ketting volgens mij echt niet een schakeltje langer. 
Wat is het praktisch nut van klein-klein? Als ik 1 t/m 5 of 6 kan schakelen op het kleine blad vind ik het meer dan genoeg. Vanaf het vijfde tandwiel ben je al aan het overlappen met het grote blad.

Zie hier, klik op Gain of Speed 

Ik zou m'n kettinglengte dus altijd afstemmen op een situatie waarbij groot voor klein achter en klein voor groot achter goed rijdt, lang genoeg houden voor groot-groot (zodat je weg kan rijden op het grote blad) en verder kijken hoe het uitpakt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT , blokdoorn
#42
Ik heb als ik ga fietsen altijd banden op mijn velgen, dus ik reken inderdaad ook de bandenmaat mee bij de wielomtrek. 25 of 28 maakt niet zo veel, maar 1.0 of 2.0 inch wel. 26 of 28 inch wiel achter scheelt ook. Bij de grote verzetten maakt het meer uit of je met een klein wieltje rond rijdt. 1:1 scheelt het bijvoorbeeld 40 cm. Bij de zwaarste versnelling 4:1 dan wordt het 4x40=160cm. Om dezelfde afgelegde weg te halen als met en groot wiel, met een klein achterwieltje moet je daar dus ongeveer een 5:1 rijden. Even gemakshalve rekenend met 2.0 meter voor het grote en 1,60 voor het kleine.

Mijn ervaring dat een ketting die bij klein-klein te lang is zorgt voor een derailleur die zich te ver omhoog vouwt. Dan gaat het ratelen, maar verder gebeurt er niks ernstigs. ( tot nu toe) Het risico dat je echt op klein-klein belandt is bij mij niet zo heel groot, want dan schakel ik voor wel op.

Bij een ketting die te kort is voor groot-groot kan die dankzij alle moderne schakelinkepingen wel de beweging maken, en toch op het te grote kransje belanden. Dan het risico dat er iets knak zegt erg groot. Leve de verwisselbare achterderailleurpad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus
#43
Vandaag m'n eerste 2 ritten gemaakt en wat een beest van een fiets zeg! Big smile van oor tot oor! ?
Na m'n eerste rondje nog wat kleine aanpassingen gedaan: trappers tikkie dichterbij, stuur rechter gezet (stond iets naar links) en iets naar achteren. Nu voelt ie helemaal correct.
Moet wel wennen aan de afstand tussen stoel en grond; die was op m'n Raptobike lowracer (wel met 2 x 26 inch wielen) een stuk dichterbij. Maar over een week weet ik vast niet beter.
Schakelen ging ook top en heb inderdaad geen moment het kleine voorblad gemist.
Morgen voor het eerst naar m'n werk in Den Haag; benieuwd hoe 't bevalt in de stad.
Maar voor nu: een happy camper! ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , 365cycle
#44
(03-Nov-2024, 08:44 PM)JaccovZ schreef: Vandaag m'n eerste 2 ritten gemaakt en wat een beest van een fiets zeg! Big smile van oor tot oor! ?

Dit gevoel herken ik zeer goed. Trappen en gaan. 

Vind jij de CHR ook zo verschrikkelijk stabiel? Voelde het ook al na 500m vertrouwd?

Vond ik heel bijzonder. Na 500m was dit al de ligfiets waar ik mij ongelooflijk vertrouwd mee voel én veilig op voel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
Klopt helemaal, de eerste meters was ff wennen (was ook 4 jaar geleden dat ik op m'n Raptobike gefietst had) maar ik was de wijk nog niet uit en het voelde goed. Super stabiel en vooral snel.
Scherpe bochten, vooral naar rechts, daar moet ik nog wel handigheid in krijgen. Heb wel meer ruimte nodig dan op de Rapto.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
(04-Nov-2024, 08:08 PM)JaccovZ schreef: Scherpe bochten, vooral naar rechts, daar moet ik nog wel handigheid in krijgen. Heb wel meer ruimte nodig dan op de Rapto.

Jij hebt ook de ketting langs de voorvork lopen?

Ik ga gewoon niet rechtsaf  Big Grin 



Het wil wel, maar het is echt wel even wennen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Jeroen S
#47
(04-Nov-2024, 08:08 PM)JaccovZ schreef: Scherpe bochten, vooral naar rechts, daar moet ik nog wel handigheid in krijgen. Heb wel meer ruimte nodig dan op de Rapto.
Sneller & platter Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM
XL Hotspot in 3d-print
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM
OBT 2024 Rotterdam
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM
OBT 2024 Rotterdam
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM
OBT 2024 Rotterdam
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM
OBT 2024 Rotterdam
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM
XL Hotspot in 3d-print
... Een specifi...Hoekie — 08:50 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Wales! Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM