Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Einde van de DF(XL) productie
#1
Ymte van Intercitybike heeft een blogpost gemaakt waarin gemeld word dat de productie van de DF/XL gaat stoppen, "simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt".

Citaat:Na 10 jaar is de productie van een van de meest succesvolle velomobielen beeindigd.

De DF(XL) was jarenlang de best verkopende velomobiel en de benchmark in de velomobielindustrie.
 
In 2013 is vanuit Velomobiel.nl een fabriek in Roemenie opgericht om efficienter en goedkoper velomobielen te maken. Ontwerper en bouwer Daniel Fenn is toen aangetrokken om daar de mensen te leren om koolstof carrosserien te bouwen en kreeg ook de opdracht om in navolging van de kleine Quest (Quest XS) ook een kleine Strada te bouwen. De fiets moest licht en snel worden en heel belangrijk, ook gemakkelijke te bouwen en te onderhouden worden.
 
Daniel heeft zijn ervaringen met de Evo K velomobiel gebruikt om een hele lichte en stijve carrosserie te combineren met een praktische fiets met een goed bereikbaar mechaniek. De fiets is echter uiteindelijk niet de "Strada XS" geworden, Daniel had zijn eigen ideeen over vormgeving en stroomlijn die resulteerden in een op zichzelf staand model.
 
Deze ontwikkeling viel samen met veranderingen bij Velomobiel.nl waardoor Ymte Sijbrandij verder is gegaan als Intercity bike en de nieuwe fiets ter ere van de ontwerper Daniel Fenn omgedoopt werd tot "DF".
 
De respons was overweldigend, eindelijk een lichte, stijve en praktische velomobiel waar ook een fabriek met een grotere productiecapaciteit achter stond. De verkoop kreeg eind 2014 een boost toen de grotere versie, de XL verscheen, geschikt voor mensen tot 200 cm lichaamslengte. (De gewone DF was ontworpen voor mensen tot ca 180 cm). Later is er ook een gesloten kap verschenen met motorfietsvizier en kwamen er "Hosen", dichte wielkappen, om de fiets in wedstrijden nog competatiever te maken.
 
Jarenlang is de DF de best verkochte velomobiel geweest en er zijn in totaal ruim 700 van geleverd. De fiets heeft een aantal innovaties gebracht die ook op later ontwikkelde velomobielen zijn terug te vinden. De nieuwere velomobielen hebben geprofiteerd van de bouwwijze van de carrosserie, de onderhoudsluiken zijn nu op alle andere velomobielen terug te vinden en de kappen met motorfietsvizier (krasvast en optisch zuiver) zijn ook de standaard geworden.
 
Is de DF ingehaald door tijd? De kleine snoek is sneller (maar je past er alleen in als je tenger bent (en niet te breed). De A7, M/A 9 sturen strakker maar zijn ook veel duurder en niet sneller. Op de laatste WK's in 2023 en 2024 stonden nog steeds dfxl rijders op het podium.
 
Toch hebben we de productie van de df moeten staken, simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt. Het is jammer maar het is de realiteit. De DF rijders hoeven echter niet te vrezen dat de fietsen niet meer onderhouden kunnen worden, onderdelen van de DF zoals wielophanging en vering zijn bijvoorbeeld ook rechtstreeks terug te vinden in de Buelk.
 
En  er natuurlijk nu de Tuna, een fiets die alle goede eigenschappen van de DF heeft overgenomen,  met daarnaast nog toegevoegde innovatieve details zoals bijvoorbeeld de wielkasten met snel verwijderbare wieldeksels (die we vast ook weer terug gaan zien bij de concurrentie). En we blijven werken aan nieuwe velomobielen die nog beter praktisch inzetbaar zijn waardoor meer mensen er plezier aan kunnen gaan beleven.


Ik heb nu dus een collectors item!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
#2
Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Jeroen S
#3
Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#4
(9 uren geleden)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.

Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar.

Wat is daarvan de achterliggende reden?  Teveel nieuwe modellen van VMworld?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik had na mijn ruime proefrit met de Tuna vorig jaar al geconcludeerd dat als je nu een DF (XL) wil kopen, je voor een Tuna moet gaan. Het verbaast me dus niets eerlijk gezegd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(, 10:47 PM)Hardloper schreef: Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25??

Klopt, volgens mij totaal zo'n 44? Het is ooit overgenomen door IDMOOVE maar die hebben recent bevestigd dat ze ermee gestopt zijn.

(9 uren geleden)ZoefZoef schreef: Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar.

Wat is daarvan de achterliggende reden?  Teveel nieuwe modellen van VMworld?

Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(8 uren geleden)Gideonaut schreef: Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p

Ben Parke verkoopt zn velomobielen in de VS.  Maar Jan van VMworld en Ben Parke zijn wel lekker bezig met het promoten van onder andere de Bulkjes. Maar dan nog is het raar dat je van >60 per jaar naar een handje vol gaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
De ondergang van de de DF heeft mijns inziens te maken met de groepsdruk in de velomobiel-gemeenschap:
Dat mechanisme is beschreven in een draadje over e-bikes. Ik citeer het hier maar.

(08-Oct-2024, 01:37 PM)PieterTrapt schreef: De snelle opkomst van de e-bike, ondanks de maatschappelijke weerstand, is een praktijkvoorbeeld van wat de Franse antropoloog René Girard ‘mimesis’ noemde: het idee dat menselijke verlangens doorgaans niet spontaan ontstaan, maar als reactie op de verlangens van anderen. Volgens Girard modelleren mensen hun verlangens naar wat ze om zich heen zien. Wil een vriend of vriendin naar Bali, dan wil jij dat ook. Koopt de buurman een nieuwe auto, dan is jouw auto ineens ook aan vervanging toe.

Girards model verklaart waarom zoveel mannen na hun 35ste ‘spontaan’ besluiten te gaan wielrennen en waarom werkelijk iedereen tijdens de coronacrisis op het lumineuze idee kwam zelf brood te gaan bakken. Waarom alle hippe randstedelijke dertigers de afgelopen vijf jaar van normale wijn op natuurwijn overstapten, terwijl ze die eigenlijk allemaal een beetje duur en overdreven vinden.

Willen wat de ander heeft


Verlangen creëert verlangen, en zo ontstaat een vicieuze cirkel waarin bepaalde producten in heel korte tijd heel gewild kunnen worden. Terwijl het gros van de mensen voor hun gevoel helemaal zélf bedenkt dat ze een e-bike willen kopen, zijn de achterliggende redenen veel meer sociaal ingegeven. Ze willen zich profileren richting anderen, door datgene te hebben wat iedereen wil.

„In de spullen die we aanschaffen, worden we veel meer dan we denken gestuurd door irrationele behoeftes”, zegt Patrick Wessels, als psycholoog gespecialiseerd in consumentengedrag. De behoefte bijvoorbeeld om je eigen identiteit vorm te geven, het type mens te worden dat je zou willen zijn. Succesvolle merken slagen erin hun product te verkopen als méér dan alleen een product. Wie koffie koopt bij Starbucks, koopt niet alleen een cappuccino, maar ook een bepaalde identiteit. De identiteit van iemand die zich een kop koffie van 5 euro kan veroorloven, van iemand die bewust kiest voor kwaliteit.

Ik zie voortdurend dat velen de snelste velomobiel wil hebben. En dat is in veler ogen niet meer de DF maar de Snoek-L. De verschillen zijn waarschijnlijk miniem maar worden binnen de gemeenschap uitvergroot of misschien alleen maar verondersteld.


En dat gaat ten koste van de verscheidenheid en is het alleen maar koekoek één zang.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Zie door dit artikel dat er inmiddels een dakje voor de halo is.
https://www.intercitybike.nl/nl/zomerdak-copy.html
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
DF/XL had de marketing kracht van Fenn en Jan/VMWorld, op de facebook groepen word je doodgegooid met foto's/filmpjes/berichten over VMWorld velo's. Op forums en grote youtube kanalen word je doodgegooid met VMWorld sponsors/velo's met grote stickers/mensen met enthousiaste verhalen over hoe ze grote afstanden hebben gemaakt met "VMWorld velomobiel"

Tuna heeft 0, geen plaatje of pagina op VMWorld (want zij produceren de Tuna niet), geen social media, geen youtube (misschien een filmpje hier en daar van standaard go-pro die beeld maakt van een route die iemand fietst met een muziekje) (bleh)
En dat terwijl Ymte met hele interessante dingen bezig is (alu veiligheidsdakje en wieldeksels/pants die met boutjes verwijderd kunnen worden, universeel zomerdakje)

En dan heb je het feit dat de Tuna 16" wieltjes heeft, dit heeft voor veel speculatie op de fora gezorgd en de vooroordelen zijn ondertussen al gemaakt. Ymte heeft vervolgens al bewezen dat er niets mis is met de 16" wielen maar alleen "people in the know" zijn hier van op de hoogte, de Tuna is voor vele al afgeschreven.
(Dat idee heb ik tenminste na wat lezen op de Duitse en US forums)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: Tuna heeft 0, geen plaatje of pagina op VMWorld (want zij produceren de Tuna niet), 
VMWorld produceert de Tuna wel degelijk.


(3 uren geleden)Gideonaut schreef: En dan heb je het feit dat de Tuna 16" wieltjes heeft, dit heeft voor veel speculatie op de fora gezorgd en de vooroordelen zijn ondertussen al gemaakt. Ymte heeft vervolgens al bewezen dat er niets mis is met de 16" wielen maar alleen "people in the know" zijn hier van op de hoogte, de Tuna is voor vele al afgeschreven.

(Dat idee heb ik tenminste na wat lezen op de Duitse en US forums)
Dit idd. Duitsers willen vooral de allersnelste fiets hebben. Maar ik heb vertrouwen in de Tuna, en ook wel in de verkoop ervan. Die komt nog wel op stoom. 
Daarbij is zelfs met vermogens zoals ik tot voor kort trapte de Tuna zeker niet trager dan de Snoek L, Bülk, W9 etcetera, tenzij je heel veel ruimte hebt en het landschap zo plat als een pannenkoek is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ymte is met nog iets bezig kwa verlichting op de Tuna. Ik geef hem zelf de eer om het te delen. Maar zover ik begrijp zal het verlichting er beter op worden dan in de lucht inlaat. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze in Dronten bezig blijven om de Tuna beter te maken.

(8 uren geleden)Gideonaut schreef: Klopt, volgens mij totaal zo'n 44?

Zie dat dat een grotere collecters item is.

(9 uren geleden)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.

Nou ik heb er toen der tijd ook een of meerdere Bulks gespot en misschien ook de Alpha in de showroom bij Ymte en Peter. Dus die verkopen ze ook nieuw. En daarvan hebben we geen cijfers he van hoeveel hij er verkoopt. Maar ook het opknappen en rijdend houden van oa Mango's / DF (XL)'s zal een deel van de koek zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(1 uur geleden)Hardloper schreef: Ymte is met nog iets bezig kwa verlichting op de Tuna. Ik geef hem zelf de eer om het te delen. Maar zover ik begrijp zal het verlichting er beter op worden dan in de lucht inlaat. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze in Dronten bezig blijven om de Tuna beter te maken.
De lamp zit nu al niet in de luchtinlaat.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
De lamp zit nu al niet in de luchtinlaat.
[/quote]
(4 uren geleden)365cycle schreef: [Afbeelding: visboer.jpg]

Voor het gemak even je foto erbij gepakt. Dan weten we waar we het over hebben. Ik begreep dat er ideeën waren om de lamp nog hoger te plaatsen.
Dan de verlengde van je witte reflectie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Roepers, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Het is het imago van...melle z — 06:26 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
kan iemand uitleggen...Gideonaut — 06:22 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Je zal maar een nett...Bart Verbeek — 06:18 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Niet alleen nemen ve...Willeke_IGKT — 06:10 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
fatbikes in de trein...Veloquest — 05:59 PM
Einde van de DF(XL) productie
De lamp zit nu a...Hardloper — 05:48 PM
Einde van de DF(XL) productie
Ymte is met nog ie...365cycle — 05:34 PM
Einde van de DF(XL) productie
Ymte is met nog iets...Hardloper — 05:21 PM
Einde van de DF(XL) productie
Tuna heeft 0, ge...365cycle — 03:17 PM
Einde van de DF(XL) productie
DF/XL had de marketi...Gideonaut — 02:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In een Milan GT is w...365cycle — 02:48 PM
Einde van de DF(XL) productie
Zie door dit artikel...Hoekie — 02:45 PM
Einde van de DF(XL) productie
De ondergang van de ...Roepers — 02:31 PM
Einde van de DF(XL) productie
Komt dat niet ...ZoefZoef — 01:37 PM
OBT 2024 Rotterdam
@lowjob, dat is ...Frutsel — 12:26 PM
OBT 2024 Rotterdam
@lowjob, dat is be...LowJob — 12:08 PM
Azub Max
... Dat kan n...Raymond — 11:38 AM