Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Einde van de DF(XL) productie
#1
Ymte van Intercitybike heeft een blogpost gemaakt waarin gemeld word dat de productie van de DF/XL gaat stoppen, "simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt".

Citaat:Na 10 jaar is de productie van een van de meest succesvolle velomobielen beeindigd.

De DF(XL) was jarenlang de best verkopende velomobiel en de benchmark in de velomobielindustrie.
 
In 2013 is vanuit Velomobiel.nl een fabriek in Roemenie opgericht om efficienter en goedkoper velomobielen te maken. Ontwerper en bouwer Daniel Fenn is toen aangetrokken om daar de mensen te leren om koolstof carrosserien te bouwen en kreeg ook de opdracht om in navolging van de kleine Quest (Quest XS) ook een kleine Strada te bouwen. De fiets moest licht en snel worden en heel belangrijk, ook gemakkelijke te bouwen en te onderhouden worden.
 
Daniel heeft zijn ervaringen met de Evo K velomobiel gebruikt om een hele lichte en stijve carrosserie te combineren met een praktische fiets met een goed bereikbaar mechaniek. De fiets is echter uiteindelijk niet de "Strada XS" geworden, Daniel had zijn eigen ideeen over vormgeving en stroomlijn die resulteerden in een op zichzelf staand model.
 
Deze ontwikkeling viel samen met veranderingen bij Velomobiel.nl waardoor Ymte Sijbrandij verder is gegaan als Intercity bike en de nieuwe fiets ter ere van de ontwerper Daniel Fenn omgedoopt werd tot "DF".
 
De respons was overweldigend, eindelijk een lichte, stijve en praktische velomobiel waar ook een fabriek met een grotere productiecapaciteit achter stond. De verkoop kreeg eind 2014 een boost toen de grotere versie, de XL verscheen, geschikt voor mensen tot 200 cm lichaamslengte. (De gewone DF was ontworpen voor mensen tot ca 180 cm). Later is er ook een gesloten kap verschenen met motorfietsvizier en kwamen er "Hosen", dichte wielkappen, om de fiets in wedstrijden nog competatiever te maken.
 
Jarenlang is de DF de best verkochte velomobiel geweest en er zijn in totaal ruim 700 van geleverd. De fiets heeft een aantal innovaties gebracht die ook op later ontwikkelde velomobielen zijn terug te vinden. De nieuwere velomobielen hebben geprofiteerd van de bouwwijze van de carrosserie, de onderhoudsluiken zijn nu op alle andere velomobielen terug te vinden en de kappen met motorfietsvizier (krasvast en optisch zuiver) zijn ook de standaard geworden.
 
Is de DF ingehaald door tijd? De kleine snoek is sneller (maar je past er alleen in als je tenger bent (en niet te breed). De A7, M/A 9 sturen strakker maar zijn ook veel duurder en niet sneller. Op de laatste WK's in 2023 en 2024 stonden nog steeds dfxl rijders op het podium.
 
Toch hebben we de productie van de df moeten staken, simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt. Het is jammer maar het is de realiteit. De DF rijders hoeven echter niet te vrezen dat de fietsen niet meer onderhouden kunnen worden, onderdelen van de DF zoals wielophanging en vering zijn bijvoorbeeld ook rechtstreeks terug te vinden in de Buelk.
 
En  er natuurlijk nu de Tuna, een fiets die alle goede eigenschappen van de DF heeft overgenomen,  met daarnaast nog toegevoegde innovatieve details zoals bijvoorbeeld de wielkasten met snel verwijderbare wieldeksels (die we vast ook weer terug gaan zien bij de concurrentie). En we blijven werken aan nieuwe velomobielen die nog beter praktisch inzetbaar zijn waardoor meer mensen er plezier aan kunnen gaan beleven.


Ik heb nu dus een collectors item!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
#2
Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Jeroen S
#3
Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(4 uren geleden)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.

Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar.

Wat is daarvan de achterliggende reden?  Teveel nieuwe modellen van VMworld?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik had na mijn ruime proefrit met de Tuna vorig jaar al geconcludeerd dat als je nu een DF (XL) wil kopen, je voor een Tuna moet gaan. Het verbaast me dus niets eerlijk gezegd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(, 10:47 PM)Hardloper schreef: Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25??

Klopt, volgens mij totaal zo'n 44? Het is ooit overgenomen door IDMOOVE maar die hebben recent bevestigd dat ze ermee gestopt zijn.

(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar.

Wat is daarvan de achterliggende reden?  Teveel nieuwe modellen van VMworld?

Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(3 uren geleden)Gideonaut schreef: Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p

Ben Parke verkoopt zn velomobielen in de VS.  Maar Jan van VMworld en Ben Parke zijn wel lekker bezig met het promoten van onder andere de Bulkjes. Maar dan nog is het raar dat je van >60 per jaar naar een handje vol gaat.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Marnix, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Einde van de DF(XL) productie
Komt dat niet ...ZoefZoef — 01:37 PM
OBT 2024 Rotterdam
@lowjob, dat is ...Frutsel — 12:26 PM
OBT 2024 Rotterdam
@lowjob, dat is be...LowJob — 12:08 PM
Azub Max
... Dat kan n...Raymond — 11:38 AM
Einde van de DF(XL) productie
Nou ik denk dat jo...Gideonaut — 10:38 AM
Klapstuur gezocht
Voor mijn Escape Shj...melle z — 10:38 AM
Einde van de DF(XL) productie
Ik had na mijn ruime...Frutsel — 10:34 AM
Einde van de DF(XL) productie
Tja, dat zat er oo...ZoefZoef — 09:25 AM
Bijzondere ligfietsen in Frankrijk
Klopt, de G race is ...Jeroen S — 08:58 AM
Einde van de DF(XL) productie
Tja, dat zat er ook ...Jeroen S — 08:54 AM
Azub Max
De rolweerstandstest...Jeroen S — 08:51 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat ik g...Jeroen S — 08:42 AM
Azub Max
Niet onrustig worden...Fietsbennie — 08:39 AM
Azub Max
Het was eigenlijk de...fatbiker — 07:41 AM
Azub Max
Een snelle band di...365cycle — 12:54 AM
Azub Max
Dit is een Surley st...Tom Fekkes — 12:26 AM
Einde van de DF(XL) productie
Nou ik denk dat jouw...Hardloper — 10:47 PM