Einde van de DF(XL) productie
|
Berichten: 535
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
980 x bedankt in 522 berichten
Ymte van Intercitybike heeft een blogpost gemaakt waarin gemeld word dat de productie van de DF/XL gaat stoppen, "simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt".
Citaat:Na 10 jaar is de productie van een van de meest succesvolle velomobielen beeindigd.
De DF(XL) was jarenlang de best verkopende velomobiel en de benchmark in de velomobielindustrie.
In 2013 is vanuit Velomobiel.nl een fabriek in Roemenie opgericht om efficienter en goedkoper velomobielen te maken. Ontwerper en bouwer Daniel Fenn is toen aangetrokken om daar de mensen te leren om koolstof carrosserien te bouwen en kreeg ook de opdracht om in navolging van de kleine Quest (Quest XS) ook een kleine Strada te bouwen. De fiets moest licht en snel worden en heel belangrijk, ook gemakkelijke te bouwen en te onderhouden worden.
Daniel heeft zijn ervaringen met de Evo K velomobiel gebruikt om een hele lichte en stijve carrosserie te combineren met een praktische fiets met een goed bereikbaar mechaniek. De fiets is echter uiteindelijk niet de "Strada XS" geworden, Daniel had zijn eigen ideeen over vormgeving en stroomlijn die resulteerden in een op zichzelf staand model.
Deze ontwikkeling viel samen met veranderingen bij Velomobiel.nl waardoor Ymte Sijbrandij verder is gegaan als Intercity bike en de nieuwe fiets ter ere van de ontwerper Daniel Fenn omgedoopt werd tot "DF".
De respons was overweldigend, eindelijk een lichte, stijve en praktische velomobiel waar ook een fabriek met een grotere productiecapaciteit achter stond. De verkoop kreeg eind 2014 een boost toen de grotere versie, de XL verscheen, geschikt voor mensen tot 200 cm lichaamslengte. (De gewone DF was ontworpen voor mensen tot ca 180 cm). Later is er ook een gesloten kap verschenen met motorfietsvizier en kwamen er "Hosen", dichte wielkappen, om de fiets in wedstrijden nog competatiever te maken.
Jarenlang is de DF de best verkochte velomobiel geweest en er zijn in totaal ruim 700 van geleverd. De fiets heeft een aantal innovaties gebracht die ook op later ontwikkelde velomobielen zijn terug te vinden. De nieuwere velomobielen hebben geprofiteerd van de bouwwijze van de carrosserie, de onderhoudsluiken zijn nu op alle andere velomobielen terug te vinden en de kappen met motorfietsvizier (krasvast en optisch zuiver) zijn ook de standaard geworden.
Is de DF ingehaald door tijd? De kleine snoek is sneller (maar je past er alleen in als je tenger bent (en niet te breed). De A7, M/A 9 sturen strakker maar zijn ook veel duurder en niet sneller. Op de laatste WK's in 2023 en 2024 stonden nog steeds dfxl rijders op het podium.
Toch hebben we de productie van de df moeten staken, simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt. Het is jammer maar het is de realiteit. De DF rijders hoeven echter niet te vrezen dat de fietsen niet meer onderhouden kunnen worden, onderdelen van de DF zoals wielophanging en vering zijn bijvoorbeeld ook rechtstreeks terug te vinden in de Buelk.
En er natuurlijk nu de Tuna, een fiets die alle goede eigenschappen van de DF heeft overgenomen, met daarnaast nog toegevoegde innovatieve details zoals bijvoorbeeld de wielkasten met snel verwijderbare wieldeksels (die we vast ook weer terug gaan zien bij de concurrentie). En we blijven werken aan nieuwe velomobielen die nog beter praktisch inzetbaar zijn waardoor meer mensen er plezier aan kunnen gaan beleven.
Ik heb nu dus een collectors item!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.698
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2848
3180 x bedankt in 2207 berichten
27-Nov-2024, 10:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Nov-2024, 10:48 PM door Hardloper.)
Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.432
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 241
2758 x bedankt in 1291 berichten
Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.
Berichten: 1.944
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2885 x bedankt in 1588 berichten
(, 08:54 AM)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.
Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar.
Wat is daarvan de achterliggende reden? Teveel nieuwe modellen van VMworld?
Berichten: 1.464
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 659
2420 x bedankt in 1125 berichten
Ik had na mijn ruime proefrit met de Tuna vorig jaar al geconcludeerd dat als je nu een DF (XL) wil kopen, je voor een Tuna moet gaan. Het verbaast me dus niets eerlijk gezegd.
Berichten: 535
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
980 x bedankt in 522 berichten
(27-Nov-2024, 10:47 PM)Hardloper schreef: Nou ik denk dat jouw Velayo .... nog een grotere collectors item is. Want hoeveel zijn ervan gemaakt? 25??
Klopt, volgens mij totaal zo'n 44? Het is ooit overgenomen door IDMOOVE maar die hebben recent bevestigd dat ze ermee gestopt zijn.
(, 09:25 AM)ZoefZoef schreef: Zit even de orderlijst te bekijken. Wat een bizarre drop in verkopen de afgelopen 2 jaar.
Wat is daarvan de achterliggende reden? Teveel nieuwe modellen van VMworld?
Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 1.944
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2885 x bedankt in 1588 berichten
(, 10:38 AM)Gideonaut schreef: Komt dat niet overheen met Ben Parke die van Bulk ambassadeur naar volledig US dealer ging? Want zelfs als ambassadeur was hij al heel agressief aan het promoten. Nu is het nog erger :p
Ben Parke verkoopt zn velomobielen in de VS. Maar Jan van VMworld en Ben Parke zijn wel lekker bezig met het promoten van onder andere de Bulkjes. Maar dan nog is het raar dat je van >60 per jaar naar een handje vol gaat.
Berichten: 2.537
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2025
2401 x bedankt in 1067 berichten
11 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 uren geleden door Roepers.)
De ondergang van de de DF heeft mijns inziens te maken met de groepsdruk in de velomobiel-gemeenschap:
Dat mechanisme is beschreven in een draadje over e-bikes. Ik citeer het hier maar.
(08-Oct-2024, 01:37 PM)PieterTrapt schreef: De snelle opkomst van de e-bike, ondanks de maatschappelijke weerstand, is een praktijkvoorbeeld van wat de Franse antropoloog René Girard ‘mimesis’ noemde: het idee dat menselijke verlangens doorgaans niet spontaan ontstaan, maar als reactie op de verlangens van anderen. Volgens Girard modelleren mensen hun verlangens naar wat ze om zich heen zien. Wil een vriend of vriendin naar Bali, dan wil jij dat ook. Koopt de buurman een nieuwe auto, dan is jouw auto ineens ook aan vervanging toe.
Girards model verklaart waarom zoveel mannen na hun 35ste ‘spontaan’ besluiten te gaan wielrennen en waarom werkelijk iedereen tijdens de coronacrisis op het lumineuze idee kwam zelf brood te gaan bakken. Waarom alle hippe randstedelijke dertigers de afgelopen vijf jaar van normale wijn op natuurwijn overstapten, terwijl ze die eigenlijk allemaal een beetje duur en overdreven vinden.
Willen wat de ander heeft
Verlangen creëert verlangen, en zo ontstaat een vicieuze cirkel waarin bepaalde producten in heel korte tijd heel gewild kunnen worden. Terwijl het gros van de mensen voor hun gevoel helemaal zélf bedenkt dat ze een e-bike willen kopen, zijn de achterliggende redenen veel meer sociaal ingegeven. Ze willen zich profileren richting anderen, door datgene te hebben wat iedereen wil.
„In de spullen die we aanschaffen, worden we veel meer dan we denken gestuurd door irrationele behoeftes”, zegt Patrick Wessels, als psycholoog gespecialiseerd in consumentengedrag. De behoefte bijvoorbeeld om je eigen identiteit vorm te geven, het type mens te worden dat je zou willen zijn. Succesvolle merken slagen erin hun product te verkopen als méér dan alleen een product. Wie koffie koopt bij Starbucks, koopt niet alleen een cappuccino, maar ook een bepaalde identiteit. De identiteit van iemand die zich een kop koffie van 5 euro kan veroorloven, van iemand die bewust kiest voor kwaliteit.
Ik zie voortdurend dat velen de snelste velomobiel wil hebben. En dat is in veler ogen niet meer de DF maar de Snoek-L. De verschillen zijn waarschijnlijk miniem maar worden binnen de gemeenschap uitvergroot of misschien alleen maar verondersteld.
En dat gaat ten koste van de verscheidenheid en is het alleen maar koekoek één zang.
Groet,
Marco
Berichten: 1.792
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7433
2569 x bedankt in 1218 berichten
Zie door dit artikel dat er inmiddels een dakje voor de halo is.
https://www.intercitybike.nl/nl/zomerdak-copy.html
Berichten: 535
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
980 x bedankt in 522 berichten
DF/XL had de marketing kracht van Fenn en Jan/VMWorld, op de facebook groepen word je doodgegooid met foto's/filmpjes/berichten over VMWorld velo's. Op forums en grote youtube kanalen word je doodgegooid met VMWorld sponsors/velo's met grote stickers/mensen met enthousiaste verhalen over hoe ze grote afstanden hebben gemaakt met "VMWorld velomobiel"
Tuna heeft 0, geen plaatje of pagina op VMWorld (want zij produceren de Tuna niet), geen social media, geen youtube (misschien een filmpje hier en daar van standaard go-pro die beeld maakt van een route die iemand fietst met een muziekje) (bleh)
En dat terwijl Ymte met hele interessante dingen bezig is (alu veiligheidsdakje en wieldeksels/pants die met boutjes verwijderd kunnen worden, universeel zomerdakje)
En dan heb je het feit dat de Tuna 16" wieltjes heeft, dit heeft voor veel speculatie op de fora gezorgd en de vooroordelen zijn ondertussen al gemaakt. Ymte heeft vervolgens al bewezen dat er niets mis is met de 16" wielen maar alleen "people in the know" zijn hier van op de hoogte, de Tuna is voor vele al afgeschreven.
(Dat idee heb ik tenminste na wat lezen op de Duitse en US forums)
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.371
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10542
8139 x bedankt in 4017 berichten
10 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door 365cycle.)
(10 uren geleden)Gideonaut schreef: Tuna heeft 0, geen plaatje of pagina op VMWorld (want zij produceren de Tuna niet), VMWorld produceert de Tuna wel degelijk.
(10 uren geleden)Gideonaut schreef: En dan heb je het feit dat de Tuna 16" wieltjes heeft, dit heeft voor veel speculatie op de fora gezorgd en de vooroordelen zijn ondertussen al gemaakt. Ymte heeft vervolgens al bewezen dat er niets mis is met de 16" wielen maar alleen "people in the know" zijn hier van op de hoogte, de Tuna is voor vele al afgeschreven.
(Dat idee heb ik tenminste na wat lezen op de Duitse en US forums) Dit idd. Duitsers willen vooral de allersnelste fiets hebben. Maar ik heb vertrouwen in de Tuna, en ook wel in de verkoop ervan. Die komt nog wel op stoom.
Daarbij is zelfs met vermogens zoals ik tot voor kort trapte de Tuna zeker niet trager dan de Snoek L, Bülk, W9 etcetera, tenzij je heel veel ruimte hebt en het landschap zo plat als een pannenkoek is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.698
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2848
3180 x bedankt in 2207 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Hardloper.)
Ymte is met nog iets bezig kwa verlichting op de Tuna. Ik geef hem zelf de eer om het te delen. Maar zover ik begrijp zal het verlichting er beter op worden dan in de lucht inlaat. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze in Dronten bezig blijven om de Tuna beter te maken.
(, 10:38 AM)Gideonaut schreef: Klopt, volgens mij totaal zo'n 44?
Zie dat dat een grotere collecters item is.
(, 08:54 AM)Jeroen S schreef: Tja, dat zat er ook wel aan te komen. Ik hoop dat het ICB blijft lukken om de firma draaiend te houden op de Tuna.
Nou ik heb er toen der tijd ook een of meerdere Bulks gespot en misschien ook de Alpha in de showroom bij Ymte en Peter. Dus die verkopen ze ook nieuw. En daarvan hebben we geen cijfers he van hoeveel hij er verkoopt. Maar ook het opknappen en rijdend houden van oa Mango's / DF (XL)'s zal een deel van de koek zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.371
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10542
8139 x bedankt in 4017 berichten
(8 uren geleden)Hardloper schreef: Ymte is met nog iets bezig kwa verlichting op de Tuna. Ik geef hem zelf de eer om het te delen. Maar zover ik begrijp zal het verlichting er beter op worden dan in de lucht inlaat. Ik vind het wel mooi om te zien dat ze in Dronten bezig blijven om de Tuna beter te maken. De lamp zit nu al niet in de luchtinlaat.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.698
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2848
3180 x bedankt in 2207 berichten
De lamp zit nu al niet in de luchtinlaat.
[/quote]
(10 uren geleden)365cycle schreef:
Voor het gemak even je foto erbij gepakt. Dan weten we waar we het over hebben. Ik begreep dat er ideeën waren om de lamp nog hoger te plaatsen.
Dan de verlengde van je witte reflectie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 342
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 177
1018 x bedankt in 338 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 uren geleden door Arend-Jan.)
(11 uren geleden)Roepers schreef: Ik zie voortdurend dat velen de snelste velomobiel wil hebben. En dat is in veler ogen niet meer de DF maar de Snoek-L. De verschillen zijn waarschijnlijk miniem maar worden binnen de gemeenschap uitvergroot of misschien alleen maar verondersteld.
Mwoh, dat verschil is op zich best duidelijk hoor, en zeker als het flink waait.
Zet je er hosen/pants/wielkappen op, dan wordt het verschil flink kleiner (maar dan heb je het eigenlijk over de Tuna, die inderdaad écht wel rap is).
Wat mij er altijd van heeft weerhouden een DFXL te kopen is dat hij gewoon listig is bij zijwind, qua sturen, dan moet je echt opletten want hij is dan gewoon niet koersvast. En de Tuna... ja, een super-fiets, maar ik vind hem gewoon niet zo mooi, sorry.
(10 uren geleden)365cycle schreef: Dit idd. Duitsers willen vooral de allersnelste fiets hebben. Maar ik heb vertrouwen in de Tuna, en ook wel in de verkoop ervan. Die komt nog wel op stoom.
Daarbij is zelfs met vermogens zoals ik tot voor kort trapte de Tuna zeker niet trager dan de Snoek L, Bülk, W9 etcetera, tenzij je heel veel ruimte hebt en het landschap zo plat als een pannenkoek is.
De Duitsers die veel op hun forum schrijven (en daarmee al dan niet bewust veel geïnteresseerden beïnvloeden/sturen) rijden ook vaak hele lange hoge-snelheids-trajecten. Daarom is de Milan SL daar ook nog steeds zo vreselijk populair, dat ding loopt op lange stukken gewoon als een kogel.
Maar ik ben ervan overtuigd dat in de randstad een DF op de meeste trajecten sneller dan een Milan SL. Want een DF is een snel-accelererend gooi-en-smijt-fietsje, en een Milan SL is dat juist niet..
Berichten: 5.371
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10542
8139 x bedankt in 4017 berichten
(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: En de Tuna... ja, een super-fiets, maar ik vind hem gewoon niet zo mooi, sorry. Zelfs in rood/zwart? Ik vind de mijne namelijk 100x mooier dan die roze van Ymte (sorry Ymte).
(4 uren geleden)Arend-Jan schreef: De Duitsers die veel op hun forum schrijven (en daarmee al dan niet bewust veel geïnteresseerden beïnvloeden/sturen) rijden ook vaak hele lange hoge-snelheids-trajecten. Daarom is de Milan SL daar ook nog steeds zo vreselijk populair, dat ding loopt op lange stukken gewoon als een kogel.
Maar ik ben ervan overtuigd dat in de randstad een DF op de meeste trajecten sneller dan een Milan SL. Want een DF is een snel-accelererend gooi-en-smijt-fietsje, en een Milan SL is dat juist niet.. Jup. Zeker een oude Milan is onpraktisch (geen achtervering, dubbelzijdige achtervork, geen neusluik) en accelereert voor geen meter, maar als ie de ruimte krijgt... dan gaat het hard.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Oct 2024
Bedankt: 1
9 x bedankt in 2 berichten
Waarom staat er op de site van Velomobile world onder https://www.velomobileworld.com/velomobiles/ geen Tuna?
Stond een jaar terug de DF(XL) daar niet gewoon bij?
Ik vind het maar een vreemde markt, die van velomobielen. Er zijn gezien de omvang van de markt erg veel modellen. Afgezien van een model als de Tuna lijken de nieuwe modellen steeds minder praktisch te worden, vooral gericht op snelheid en minder op alledaags gebruik (gestuurd door vooral Duitse velomobiel-influencers?).
En er is min of meer (?) maar één fabrikant, die een steeds grotere rol in de markt pakt en nu de markt lijkt te kunnen sturen en zowat de macht heeft om partijen als Velomobiel.nl en Intercitybike te breken.
Ik hoop dat die markt weer wat gezonder gaat worden. Minder modellen, en meer fabrikanten lijken me beiden een stap in de goede richting. Ik hoop vooral dat Velomobiel.nl (met de Snoek en QV) en Intercitybike (met de Tuna) de kansen krijgen / kunnen pakken die hun fietsen verdienen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: mvdriel, 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|