NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen meer mee?
|
Topics: 22
Bedankt: 28
2917 x bedankt in 1612 berichten
Topics: 38
Bedankt: 5
1343 x bedankt in 593 berichten
De busverbindingen die steeds verder worden uitgekleed ligt volgens mij al op provinciaal niveau, daar heb ik niet perse vertrouwen in. Op nationaal niveau wordt onderzoek naar nieuwe treinverbindingen afgehouden, en wanprestaties niet perse bestraft, dus daar ligt de oplossing ook niet.
Gewoon goed, bruikbaar, betrouwbaar OV? Alles wat verbeterd moet worden kost geld en ik vind het nu al schreeuwend duur en bovendien onpraktisch. Als ik met mijn gezin naar mijn ouders wil stap ik met 6 mensen en een hond in de auto en ben ik er een uur later. Met het ov kost het 2 uur en 90 euro voor 3 volledig betalende personen, plus 3 kinderen die vast veel goedkoper zijn, maar niet gratis. Ja de auto kost ook geld, maar niet zoveel. Bovendien een stuk minder kans op vertraging en gemakkelijk spullen meenemen.
Let op, ik ben geen ov hater, ik heb het als student met veel plezier gebruikt want het was gratis en had geen kleine kinderen met spullen die mee moesten. Het heeft absoluut voordelen.
Ik denk dat het pas ten goede gaat veranderen als wordt beseft dat het geld dat nu naar betere infrastructuur voor autos gaat als subsidie naar het ov kan. Dan krijg je goedkopere kaartjes, meer gebruik, schaalvoordelen etc. Dan kan je ook de niet rendabele lijnen in stand houden. Maar, zolang winstgevendheid de drijfveer is wordt de dienstverlening niet beter want alles want geld kost wordt steeds verder afgestoten. Dat werkt voor de mensen op de winstgevende lijnen, maar alles erbuiten lijdt daaronder.
Topics: 31
Bedankt: 1
1449 x bedankt in 821 berichten
29-Nov-2024, 01:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2024, 01:00 AM door Lopopodium.)
(28-Nov-2024, 09:57 PM)365cycle schreef: De koplopers hadden toch ook hier en daar van die wagons met gewoon een open ruimte en stoeltjes langs de zijkant?
Ik kan me dat alleen herinneren van de Syntus-treinen die tussen Arnhem en Winterswijk reden tot 2002.
(En die waren niet voor fietsers. In het midden had je van die staantafeltjes waarmee het bijna een bar leek)
Topics: 57
Bedankt: 29073
2836 x bedankt in 1263 berichten
In de jaren 80 (ongeveer) reed er in de trein Zandvoort - Maastricht in de zomer een fiets wagon mee. Geen stoelen, alleen fietsparkeer ruimte. Hoe het werkte weet ik niet, heb er nooit gebruik van gemaakt.
.
----
Vergeet bij de kosten voor het reizen met de auto niet om de vaste kosten mee te rekenen.
Hoeveel per maand?
En voor het hele land, als we voor elke euro die aan wegverkeer uitgegeven wordt er ook een in openbaar vervoer zouden stoppen zouden we het beste systeem van de wereld hebben. (Niet eens zoveel voor nodig, we hoeven maar een paar landen in te halen, internationaal gezien doen we het zo slecht nog niet.)
En als je ook de gratis parkeerplaatsen zou gaan laten betalen voor hetzelfde bedrag als bouwgrond in de stad is parkeren in Amsterdam nu niet duur meer.
Dat zou nu weer kunnen en dan bij veel meer treinen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Topics: 150
Bedankt: 2098
7450 x bedankt in 3667 berichten
(29-Nov-2024, 01:55 AM)Willeke_IGKT schreef: Vergeet bij de kosten voor het reizen met de auto niet om de vaste kosten mee te rekenen.
Hoeveel per maand?
Als je de afschrijving mee neemt, dan kom je al gauw op €400,-/500,-/600,-/enz. (afhankelijk van leeftijd en model).
12x€500,- = €6000,- per jaar.
Bron: https://www.greenwheels.nl/nieuws/wat-ko...-per-maand
Ook het NIBUD erkent dat een eigen auto bezitten niet goedkoop is. Uit hun berekening blijkt dat een compacte auto snel op zo’n € 413 komt, iets hoger dan de genoemde kosten bij de ANWB. Een kleine middenklasse komt op zo’n € 550 per maand (€ 6.600 op jaarbasis) en de uitschieter is hier het middensegment met een maandelijks bedrag van maar liefst € 647
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Topics: 103
Bedankt: 10613
8172 x bedankt in 4034 berichten
(29-Nov-2024, 01:55 AM)Willeke_IGKT schreef: als we voor elke euro die aan wegverkeer uitgegeven wordt er ook een in openbaar vervoer zouden stoppen zouden we het beste systeem van de wereld hebben. Dit, vooral.
Eén ding wat we echter niet moeten vergeten is dat we niet zonder de weg kunnen. Ons voedsel wordt ook over de weg getransporteerd. Er gaat dus altijd een bepaalde investering nodig zijn... maar laten we dat minimum aan de weg toewijzen en de mens richting het OV sturen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 7
Bedankt: 53
424 x bedankt in 191 berichten
Ik heb net een Hase Pino opgehaald in Leuven. Die heb ik meegenomen met de Intercity Direct over de HSL naar Breda en daarna verder met de IC tot Nijmegen.
In de IC Direct past de fiets goed, daar is ruim plaats voor 4 fietsen. De IC naar Nijmegen werd uitgevoerd met een VIRM 4, daar past de Pino ook prima in het fietsenvak.
Ik ben één keer gecontroleerd. De dienstdoende conducteur was onder de indruk van de fiets, ik heb uitgelegd dat het een tandem is die ik ga gebruiken om samen met mijn dochter te fietsen.
Wederom een succesverhaal dus.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Topics: 92
Bedankt: 2874
3211 x bedankt in 2227 berichten
(02-Dec-2024, 03:26 PM)Raymond schreef: daar past de Pino ook prima in het fietsenvak. Is het nu een ligfiets of een rechtop fiets
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Topics: 8
Bedankt: 50
409 x bedankt in 181 berichten
Beide, wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein gaat meestal heel goed, sommige liften zijn erg krap.
Topics: 92
Bedankt: 2874
3211 x bedankt in 2227 berichten
(02-Dec-2024, 05:23 PM)blokdoorn schreef: Beide, wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein gaat meestal heel goed, sommige liften zijn erg krap.
Weet ik ook wel .
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Hoe werkt het sturen op zo'n ding? Is het beide tegelijk, of is de zittende / achterste degene die stuurt?
Topics: 38
Bedankt: 2069
1937 x bedankt in 762 berichten
(02-Dec-2024, 05:23 PM)blokdoorn schreef: wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein...
Ik moest even aan deze denken ...
Vooral dat stukje vanaf 17 seconden.
Topics: 8
Bedankt: 50
409 x bedankt in 181 berichten
(02-Dec-2024, 07:14 PM)Lopopodium schreef: Hoe werkt het sturen op zo'n ding? Is het beide tegelijk, of is de zittende / achterste degene die stuurt?
De achterste gelukkig, wel zo fijn met een eigenwijze kleuter voorop… Ze kunnen er ook heerlijk op slapen, dus als je veel kilometers wil maken, heel geschikt.
Topics: 7
Bedankt: 53
424 x bedankt in 191 berichten
(02-Dec-2024, 05:23 PM)blokdoorn schreef: Beide, wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein gaat meestal heel goed, sommige liften zijn erg krap.
Ik heb de liften ontweken door de roltrap te nemen, dat is echt veel makkelijker dan de lift. Dat doe ik met de Chamsin eigenlijk ook altijd, zelfs als het druk is. Zo laat ik de lift beschikbaar voor de mensen die de lift echt nodig hebben, en ben ik zelf uiteindelijk ook sneller .
(02-Dec-2024, 09:41 PM)blokdoorn schreef: De achterste gelukkig, wel zo fijn met een eigenwijze kleuter voorop… Ze kunnen er ook heerlijk op slapen, dus als je veel kilometers wil maken, heel geschikt. Ik verwacht dat mijn kleuter ook wel een keer inslaapt. Naast een strap-on kiddycrank zat een harnas ook bij de aanbieding, zodat slapen niet tot van de fiets donderen leidt.
In Leuven werd ik door de vorige eigenaar op het station opgehaald met de Pino. Het was wel raar om voorop te zitten. Het voelt gewoon als ligfiets, maar dan kom je bij een kruising en kun je niet remmen of sturen. Dat gebrek aan controle was wel gek.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Ik ga met mijn Nazca Gaucho ook altijd met de roltrap (indien aanwezig). Moet ook altijd bij de Beneluxtunnel, Maastunnel, Heinenoordtunnel en die Sint-Annatunnel in Antwerpen met de roltrap. Dus dan krijg je er wel handigheid in.
De lift is niet altijd groot genoeg, zoals op het station in Maassluis. En het duurt lang en sowieso onhandig gedoe zo'n lift op te zoeken, zeker als je een beetje haast hebt bij het overstappen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Medeliggers onderweg
|
Vanmiddag op weg naa...Arno boogaart — 08:24 PM |
Wat is dit? (Marktplaats)
|
Heb je de ingebouw...stoterstangen90 — 07:56 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Leuk Jos, dat is een...Fietsbennie — 07:32 PM |