| 
				
				 
					NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen meer mee?
				 
			 | 
		 
	
		
	
	
	
		
	Berichten: 2.577 
	Topics: 27 
	Lid sinds: Dec 2017
	
 Bedankt: 38 
	3917 x bedankt in 2172 berichten
  
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 868 
	Topics: 46 
	Lid sinds: May 2022
	
 Bedankt: 6 
	1869 x bedankt in 811 berichten
  
	 
 
	
	
		De busverbindingen die steeds verder worden uitgekleed ligt volgens mij al op provinciaal niveau, daar heb ik niet perse vertrouwen in. Op nationaal niveau wordt onderzoek naar nieuwe treinverbindingen afgehouden, en wanprestaties niet perse bestraft, dus daar ligt de oplossing ook niet.  
 
Gewoon goed, bruikbaar, betrouwbaar OV? Alles wat verbeterd moet worden kost geld en ik vind het nu al schreeuwend duur en bovendien onpraktisch. Als ik met mijn gezin naar mijn ouders wil stap ik met 6 mensen en een hond in de auto en ben ik er een uur later. Met het ov kost het 2 uur en 90 euro voor 3 volledig betalende personen, plus 3 kinderen die vast veel goedkoper zijn, maar niet gratis. Ja de auto kost ook geld, maar niet zoveel. Bovendien een stuk minder kans op vertraging en gemakkelijk spullen meenemen.  
 
Let op, ik ben geen ov hater, ik heb het als student met veel plezier gebruikt want het was gratis en had geen kleine kinderen met spullen die mee moesten. Het heeft absoluut voordelen. 
 
Ik denk dat het pas ten goede gaat veranderen als wordt beseft dat het geld dat nu naar betere infrastructuur voor autos gaat als subsidie naar het ov kan. Dan krijg je goedkopere kaartjes, meer gebruik, schaalvoordelen etc. Dan kan je ook de niet rendabele lijnen in stand houden. Maar, zolang winstgevendheid de drijfveer is wordt de dienstverlening niet beter want alles want geld kost wordt steeds verder afgestoten. Dat werkt voor de mensen op de winstgevende lijnen, maar alles erbuiten lijdt daaronder.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.243 
	Topics: 34 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 1 
	1871 x bedankt in 1054 berichten
  
	 
 
	
		
		
		29-Nov-2024, 01:00 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Nov-2024, 01:00 AM door Lopopodium.)
	
	 
	
		 (28-Nov-2024, 09:57 PM)365cycle schreef:  De koplopers hadden toch ook hier en daar van die wagons met gewoon een open ruimte en stoeltjes langs de zijkant? 
Ik kan me dat alleen herinneren van de Syntus-treinen die tussen Arnhem en Winterswijk reden tot 2002.
 
(En die waren niet voor fietsers. In het midden had je van die staantafeltjes waarmee het bijna een bar leek)
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.569 
	Topics: 71 
	Lid sinds: Dec 2020
	
 Bedankt: 39160 
	3898 x bedankt in 1690 berichten
  
	 
 
	
	
		In de jaren 80 (ongeveer) reed er in de trein Zandvoort - Maastricht in de zomer een fiets wagon mee. Geen stoelen, alleen fietsparkeer ruimte. Hoe het werkte weet ik niet, heb er nooit gebruik van gemaakt. 
. 
---- 
 
Vergeet bij de kosten voor het reizen met de auto niet om de vaste kosten mee te rekenen. 
Hoeveel per maand? 
 
En voor het hele land, als we voor elke euro die aan wegverkeer uitgegeven wordt er ook een in openbaar vervoer zouden stoppen zouden we het beste systeem van de wereld hebben. (Niet eens zoveel voor nodig, we hoeven maar een paar landen in te halen, internationaal gezien doen we het zo slecht nog niet.) 
 
En als je ook de gratis parkeerplaatsen zou gaan laten betalen voor hetzelfde bedrag als bouwgrond in de stad is parkeren in Amsterdam nu niet duur meer. 
Dat zou nu weer kunnen en dan bij veel meer treinen.
	 
	
	
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.947 
	Topics: 175 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 3033 
	9759 x bedankt in 4708 berichten
  
	 
 
	
	
		 (29-Nov-2024, 01:55 AM)Willeke_IGKT schreef:  Vergeet bij de kosten voor het reizen met de auto niet om de vaste kosten mee te rekenen. 
Hoeveel per maand? 
Als je de afschrijving mee neemt, dan kom je al gauw op €400,-/500,-/600,-/enz. (afhankelijk van leeftijd en model).
 
12x€500,- = €6000,- per jaar.
 
Bron:  https://www.greenwheels.nl/nieuws/wat-ko...-per-maand
Ook het NIBUD erkent dat een eigen auto bezitten niet goedkoop is. Uit hun berekening blijkt dat een compacte auto snel op zo’n € 413 komt, iets hoger dan de genoemde kosten bij de ANWB. Een kleine middenklasse komt op zo’n € 550 per maand (€ 6.600 op jaarbasis) en de uitschieter is hier het middensegment met een maandelijks bedrag van maar liefst € 647
	 
	
	
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
	
		 (29-Nov-2024, 01:55 AM)Willeke_IGKT schreef:  als we voor elke euro die aan wegverkeer uitgegeven wordt er ook een in openbaar vervoer zouden stoppen zouden we het beste systeem van de wereld hebben.  Dit, vooral. 
 
Eén ding wat we echter niet moeten vergeten is dat we niet zonder de weg kunnen. Ons voedsel wordt ook over de weg getransporteerd. Er gaat dus altijd een bepaalde investering nodig zijn... maar laten we dat minimum aan de weg toewijzen en de mens richting het OV sturen.
	  
	
	
In words of others, 
Wisdom blooms, forums unite, 
Quoted love takes flight. 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 224 
	Topics: 8 
	Lid sinds: Jul 2022
	
 Bedankt: 66 
	482 x bedankt in 216 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik heb net een Hase Pino opgehaald in Leuven. Die heb ik meegenomen met de Intercity Direct over de HSL naar Breda en daarna verder met de IC tot Nijmegen.  
 
In de IC Direct past de fiets goed, daar is ruim plaats voor 4 fietsen. De IC naar Nijmegen werd uitgevoerd met een VIRM 4, daar past de Pino ook prima in het fietsenvak. 
 
Ik ben één keer gecontroleerd. De dienstdoende conducteur was onder de indruk van de fiets, ik heb uitgelegd dat het een tandem is die ik ga gebruiken om samen met mijn dochter te fietsen. 
 
Wederom een succesverhaal dus.
	 
	
	
  
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		 (02-Dec-2024, 03:26 PM)Raymond schreef:  daar past de Pino ook prima in het fietsenvak. Is het nu een ligfiets of een rechtop fiets    
	 
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 405 
	Topics: 10 
	Lid sinds: Mar 2021
	
 Bedankt: 148 
	864 x bedankt in 386 berichten
  
	 
 
	
	
		Beide, wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein gaat meestal heel goed, sommige liften zijn erg krap.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 3.536 
	Topics: 117 
	Lid sinds: Apr 2023
	
 Bedankt: 4027 
	4473 x bedankt in 2969 berichten
  
	 
 
	
	
		 (02-Dec-2024, 05:23 PM)blokdoorn schreef:  Beide, wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein gaat meestal heel goed, sommige liften zijn erg krap. 
Weet ik ook wel    .
	  
	
	
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.243 
	Topics: 34 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 1 
	1871 x bedankt in 1054 berichten
  
	 
 
	
	
		Hoe werkt het sturen op zo'n ding? Is het beide tegelijk, of is de zittende / achterste degene die stuurt?
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.812 
	Topics: 42 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 2824 
	2508 x bedankt in 924 berichten
  
	 
 
	
	
		 (02-Dec-2024, 05:23 PM)blokdoorn schreef:   wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein... 
Ik moest even aan deze denken ... 
Vooral dat stukje vanaf 17 seconden.
 
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 405 
	Topics: 10 
	Lid sinds: Mar 2021
	
 Bedankt: 148 
	864 x bedankt in 386 berichten
  
	 
 
	
	
		 (02-Dec-2024, 07:14 PM)Lopopodium schreef:  Hoe werkt het sturen op zo'n ding? Is het beide tegelijk, of is de zittende / achterste degene die stuurt? 
De achterste gelukkig, wel zo fijn met een eigenwijze kleuter voorop…      Ze kunnen er ook heerlijk op slapen, dus als je veel kilometers wil maken, heel geschikt.
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 224 
	Topics: 8 
	Lid sinds: Jul 2022
	
 Bedankt: 66 
	482 x bedankt in 216 berichten
  
	 
 
	
	
		 (02-Dec-2024, 05:23 PM)blokdoorn schreef:  Beide, wij hebben de pino ook veel meegenomen in de trein gaat meestal heel goed, sommige liften zijn erg krap. 
Ik heb de liften ontweken door de roltrap te nemen, dat is echt veel makkelijker dan de lift. Dat doe ik met de Chamsin eigenlijk ook altijd, zelfs als het druk is. Zo laat ik de lift beschikbaar voor de mensen die de lift echt nodig hebben, en ben ik zelf uiteindelijk ook sneller    .
  (02-Dec-2024, 09:41 PM)blokdoorn schreef:  De achterste gelukkig, wel zo fijn met een eigenwijze kleuter voorop…     Ze kunnen er ook heerlijk op slapen, dus als je veel kilometers wil maken, heel geschikt. Ik verwacht dat mijn kleuter ook wel een keer inslaapt. Naast een strap-on kiddycrank zat een harnas ook bij de aanbieding, zodat slapen niet tot van de fiets donderen leidt. 
 
In Leuven werd ik door de vorige eigenaar op het station opgehaald met de Pino. Het was wel raar om voorop te zitten. Het voelt gewoon als ligfiets, maar dan kom je bij een kruising en kun je niet remmen of sturen. Dat gebrek aan controle was wel gek.
	  
	
	
  
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.243 
	Topics: 34 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 1 
	1871 x bedankt in 1054 berichten
  
	 
 
	
	
		Ik ga met mijn Nazca Gaucho ook altijd met de roltrap (indien aanwezig). Moet ook altijd bij de Beneluxtunnel, Maastunnel, Heinenoordtunnel en die Sint-Annatunnel in Antwerpen met de roltrap. Dus dan krijg je er wel handigheid in. 
 
De lift is niet altijd groot genoeg, zoals op het station in Maassluis. En het duurt lang en sowieso onhandig gedoe zo'n lift op te zoeken, zeker als je een beetje haast hebt bij het overstappen.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.812 
	Topics: 42 
	Lid sinds: May 2018
	
 Bedankt: 2824 
	2508 x bedankt in 924 berichten
  
	 
 
	
	
		Zonet in de trein gestapt in Duivendrecht. Met ligfiets op het balkon. Achter mij mevrouw hoofdconducteur. Terwijl ik een zwembad bij elkaar zweet probeer ik enige emotie van haar gezicht te ontwaren. De mevrouw in kwestie hielp me met de fiets en was super aardig. Ze vroeg naar mijn reis spiegel en fiets. Heel positief. Ging als een trein. Sommigen verdienen een lintje.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.577 
	Topics: 27 
	Lid sinds: Dec 2017
	
 Bedankt: 38 
	3917 x bedankt in 2172 berichten
  
	 
 
	
	
		 (29-Mar-2025, 11:40 AM)Fietsbennie schreef:  Zonet in de trein gestapt in Duivendrecht. Met ligfiets op het balkon. Achter mij mevrouw hoofdconducteur. Terwijl ik een zwembad bij elkaar zweet probeer ik enige emotie van haar gezicht te ontwaren. De mevrouw in kwestie hielp me met de fiets en was super aardig. Ze vroeg naar mijn reis spiegel en fiets. Heel positief. Ging als een trein. Sommigen verdienen een lintje. 
Ik lees het al. Die gaat nooit promotie maken tot een hoge pief bij de NS. Te menselijk en meedenkend met de reizigers   
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 405 
	Topics: 10 
	Lid sinds: Mar 2021
	
 Bedankt: 148 
	864 x bedankt in 386 berichten
  
	 
 
	
	
		Hier ook recent een vergelijkbare ervaring met ligfiets in de trein.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.243 
	Topics: 34 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 1 
	1871 x bedankt in 1054 berichten
  
	 
 
	
	
		Die conductrice heult met de vijand en brengt alle andere reizigers in gevaar door het vervoer van zo'n gevaarlijke ligfiets te faciliteren. Ze zou ontslagen moeten worden!
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 633 
	Topics: 2 
	Lid sinds: Feb 2023
	
 Bedankt: 18 
	1050 x bedankt in 571 berichten
  
	 
 
	
	
		Dan is zij niet de enige!! En er zijn er al zo weinig.
	 
	
	
Groet, 
 
Tom
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 1.085 
	Topics: 14 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 284 
	2055 x bedankt in 812 berichten
  
	 
 
	
	
		 (29-Mar-2025, 07:20 PM)Lopopodium schreef:  Die conductrice heult met de vijand en brengt alle andere reizigers in gevaar door het vervoer van zo'n gevaarlijke ligfiets te faciliteren. Ze zou ontslagen moeten worden! 
Ja, ligfietsen zijn levensgevaarlijke dingen; die wil je niet op het spoor.
 
Niels, zs, van der wal
	  
	
	
 
De verrijking zit in de beperking 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 6.503 
	Topics: 119 
	Lid sinds: Sep 2020
	
 Bedankt: 13603 
	10525 x bedankt in 5096 berichten
  
	 
 
	
		
		
		30-Mar-2025, 12:17 AM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Mar-2025, 12:17 AM door 365cycle.)
	
	 
	
		 (29-Mar-2025, 07:47 PM)Niels van der Wal schreef:  Ja, ligfietsen zijn levensgevaarlijke dingen; die wil je niet op het spoor. Rolweerstand is wel onwijs laag, en met die spoorbreedte kan je prima tussen de wielen zitten. 
Misschien is het wel een idee. Stuk efficiënter dan een handwagon.
	  
	
	
In words of others, 
Wisdom blooms, forums unite, 
Quoted love takes flight. 
 
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 407 
	Topics: 15 
	Lid sinds: Apr 2021
	
 Bedankt: 219 
	1179 x bedankt in 374 berichten
  
	 
 
	
	
		Vandaag met Blauwnet tussen Emmen en Zwolle ook geen probleem om de ligfiets mee te nemen
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.748 
	Topics: 85 
	Lid sinds: Apr 2017
	
 Bedankt: 2657 
	2913 x bedankt in 1277 berichten
  
	 
 
	
	
		Gisteren met de Grashopper de fiets gratis meegenomen in dezelfde trein. Ik ga er nog wel over schrijven in het  andere draadje.
 
Groet,
 
Marco
	  
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 2.577 
	Topics: 27 
	Lid sinds: Dec 2017
	
 Bedankt: 38 
	3917 x bedankt in 2172 berichten
  
	 
 
	
		
		
		02-Jun-2025, 07:17 PM 
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jun-2025, 07:26 PM door ZoefZoef.)
	
	 
	
		Ik merk dat de NS fanatieker controleert op fietsen. De laatste paar keer meermalen gevraagd of ik er een kaartje voor had en ook een controleur die actief op zoek was naar de eigenaar van de fiets terwijl ik iets verderop in de coupe zat.  Geen kaartje is geen boete, wel waarschuwing volgende keer een kaartje te kopen en dat je die online kan/moet kopen in de app en dat je altijd een fiets kaartje moet hebben. Minimaal drie keer in zeer korte termijn 
 
 
Bij de laatste controle maar uitgestapt en naar huis gefietst daarna, want accu van de gsm en daarmee pinpas was leeg. Ahlch, was lekker weer dus geen ramp. Den Haag -> Delft is prima te doen
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	
	
	
		
	Berichten: 112 
	Topics: 0 
	Lid sinds: Apr 2021
	
 Bedankt: 0 
	190 x bedankt in 96 berichten
  
	 
 
	
	
		Jij heb vaak geluk of niet? Ik ga het ook (denk ik) zo spelen, dus telefoon leeg/geen pas en waarschuwing en geen boete..., hmmmm oeps  ik heb nl niet de juiste kleur denk ik, dus direct een boete. Ik fiets wel en neem geen risico. Niet mijn gekleurde naam te grabbel gooien,... ik bedoel bleken.
	 
	
	
	
		
	 
 
 
	 
 |  
		
			
		 
	 
	
		
	 
	
		
	 
	 
	
	
	
	 
	
	
		
		
	 
	 
	
 
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
 
	
		 | 
		
		
		
			
				
		
		
		
			
				
					| 
						Welkom
					 | 
				 
			
			
		
				
					
						
				Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen. 
				 
				
					 | 
				 
			
		  
		
		
		
		
			
				
					| 
						Nieuwe berichten
					 | 
				 
			
			
		
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| 
Ik kwam vanavond z...365cycle — 12:52 AM | 
				 
				
					| 
						 Medeliggers onderweg
					 | 
				 
				
					| Ik kwam vanavond zow...Frutsel — 11:58 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| 
Mijn net nieuwe Sn...365cycle — 09:53 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| 
Was het een zangfi...Niels van der Wal — 07:46 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Misschien was ze een...datakneder — 07:33 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| 
Deze doet me den...Bob Hagendijk — 07:31 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Was het een zangfiet...Lopopodium — 06:53 PM | 
				 
				
					| 
						 Vlechtje hoe en wat.
					 | 
				 
				
					| Gesprek over de golf...melle z — 06:14 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Bij een oude Waw zit...Gideonaut — 05:47 PM | 
				 
				
					| 
						 wat ze zeggen
					 | 
				 
				
					| Gister avond over de...Niels van der Wal — 05:44 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| 
Is het een idee om...datakneder — 05:41 PM | 
				 
				
					| 
						 Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Is het een idee om d...Hardloper — 05:30 PM | 
				 
				
					| 
						Optimalisatie van een WAW.
					 | 
				 
				
					| Naar aanleiding van ...datakneder — 05:20 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| 
Daar zou ik mee ui...datakneder — 04:39 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| Daar zou ik mee uitk...qv-tester — 03:51 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| 
Smurfenmuts smalle...datakneder — 03:28 PM | 
				 
				
					| 
						 Vandaag ben ik blij omdat.....
					 | 
				 
				
					| Smurfenmuts smaller?...LigfietsWilsum — 02:31 PM | 
				 
			
		  
		
				
		 
			 |