Elektrische ondersteuning op velomobiel
|
Berichten: 5.436
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10709
8265 x bedankt in 4081 berichten
(17-Jul-2022, 08:34 PM)baron062 schreef: Het zou best kunnen zijn dat de typegoedkeuring voor speed-pedelec ligfietsen niet hoeft. De europesche regels voorzien in een uitzondering dacht ik. Zie https://www.raivereniging.nl/site/binari...Europe.pdf Dank voor de link baron062! zeer informatief.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
18-Jul-2022, 01:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Jul-2022, 01:30 PM door Hoekie.)
(17-Jul-2022, 08:34 PM)baron062 schreef: Het zou best kunnen zijn dat de typegoedkeuring voor speed-pedelec ligfietsen niet hoeft. De europesche regels voorzien in een uitzondering dacht ik. Zie https://www.raivereniging.nl/site/binari...Europe.pdf
Ik blijf het een wazig verhaal vinden. Wel grappig dat wat we in de volksmond ebike noemen blijkbaar geen ebike maar pedelec is.
Volgens Allert (velomobiel.nl) zijn de eisen te streng voor een speedpedelec type goedkeuring velomobiel.
Dat HP Velotechnik een speedpedelec trike in het assortiment heeft (als ook sinds kort een speedpedelec ligfiets https://www.hpvelotechnik.com/de/pressem...s-pedelec/ ) zou je denken dat een velomobiel ook geen probleem is.
Sterker nog, er is al een speedpedelec velomobiel. De Alleweder A6 (in 500 en 2000 Watt uitvoering)
Alleweder A6 | VO10129 (velomobil.net)
Berichten: 5.436
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10709
8265 x bedankt in 4081 berichten
Denk dat het vanaf hier een kwestie van een keer proberen is Hoekie. Als ik weer eens iets met schade tegenkom lees ik die handleiding door, plemp een 750W Bafang in de fiets en meld me 10 km verderop bij de RDW. Als het niet mag is die motor er ook zo weer uit.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 276
2851 x bedankt in 1328 berichten
Kennelijk is er dus iets wat bij die Alleweder en HP wel lukt, om die goedkeuring te krijgen wat bij een Quest/QV etc van Velomobiel.nl niet kan, of niet eenvoudig te realiseren is. Geen idee wat het is, maar in die richting zou je verder kunnen kijken.
Het toepassen van speedpedelec goedgekeurde 20 inch bandjes zou moeten lukken. De voorrem is ook identiek.
Berichten: 5.436
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10709
8265 x bedankt in 4081 berichten
(18-Jul-2022, 11:48 PM)Jeroen S schreef: Kennelijk is er dus iets wat bij die Alleweder en HP wel lukt, om die goedkeuring te krijgen wat bij een Quest/QV etc van Velomobiel.nl niet kan, of niet eenvoudig te realiseren is. Geen idee wat het is, maar in die richting zou je verder kunnen kijken.
Het toepassen van speedpedelec goedgekeurde 20 inch bandjes zou moeten lukken. De voorrem is ook identiek. Als ik me niet vergis is de Continental Contact Urban E-50 goedgekeurd (maar ik kan me vergissen).
Volgens Allert heeft het te maken met de zithoogte in een Quest/QV; dat zijn namelijk fors lagere velomobielen dan bijvoorbeeld de Alleweder A4/A6.
Berichten: 5.436
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10709
8265 x bedankt in 4081 berichten
(19-Jul-2022, 01:02 AM)365cycle schreef: (18-Jul-2022, 11:48 PM)Jeroen S schreef: Kennelijk is er dus iets wat bij die Alleweder en HP wel lukt, om die goedkeuring te krijgen wat bij een Quest/QV etc van Velomobiel.nl niet kan, of niet eenvoudig te realiseren is. Geen idee wat het is, maar in die richting zou je verder kunnen kijken.
Het toepassen van speedpedelec goedgekeurde 20 inch bandjes zou moeten lukken. De voorrem is ook identiek. Als ik me niet vergis is de Continental Contact Urban E-50 goedgekeurd (maar ik kan me vergissen).
Berichten: 176
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 313
266 x bedankt in 119 berichten
Vanavond heb ik de coniferen water gegeven langs de straat, het is ook hier droog, komt iedere keer een man langs, met een Chinese scooter, 1000 watt, met minstens 40 km/uur door het dorp, schijnbaar pas gekocht, vrouw, dochter, iedereen doet mee, geen helm, geen kenteken, sandalen aan en korte broek, het is warm, het is zomer in Tsjechië, ook een E.U. land, groet uit het Boheemse woud .
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29404
2870 x bedankt in 1280 berichten
21-Jul-2022, 05:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Jul-2022, 06:08 PM door Willeke_IGKT.)
OK, dat is een mooie afronder. Topic gesloten.
Ik ga alle relevante berichten in een nieuw topic onderbrengen en dit topic terug laten gaan naar wat de starter als onderwerp gekozen heeft.
De nu verdwenen berichten zijn te vinden in dit topic.
Er waren een paar opmerkingen in die berichten die wel hier thuishoren, die mogen herplaatst worden, maar opmerkingen/berichten die over de wettelijke toelating gaan zullen worden verwijderd, dat is niet het topic van dit draadje.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 0
8 x bedankt in 5 berichten
Hoi Allen,
Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met de pendix elektrische ondersteuning in een velomobiel.
Hoor er goede dingen over en kan op zowat elke "gewone: fiets worden gemonteerd.
Kan me voorstellen dat de cranks ingekort kunnen worden. De breedte zal wat groter zijn dan standaard lijkt me.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen inzichten!
Strada
thys 222 revolver
Berichten: 25
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 23
84 x bedankt in 25 berichten
Ik heb een paar kilometer op een pendix fiets gefietst. De ondersteuning voelde goed, gelijkmatig en soepel. Wel geeft het altijd een zetje na, als je stopt met trappen.
Veel pluspuntem vooral.
Maar, het systeem is zo breed dat mijn knieën protesteerden!
Die dag fietste ik ook een paar uur op mijn Brompton.
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 276
2851 x bedankt in 1328 berichten
15-Dec-2024, 08:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Dec-2024, 08:31 PM door Jeroen S.)
Ik denk dat je het wel kan vergeten in de velomobiel. Er staat bij de technische gegevens iets van 292mm breed. Dat is best wel heel breed. In de meeste velomobielen zit de buitenkant van de schoen net een heel klein stukje naast de stroomlijnvorm. Zo weinig dat mensen met iets grotere voeten als gemiddeld, zeg boven maatje 43, echt moeten zoeken naar een velomobiel waarin je kan trappen zonder de body te raken.
Als je een E drive wil, is de Bafang waarschijnlijk beter geschikt en daarvan rijden er in ieder geval een stel rond. Dus dat kan zeker.
Ik kan me nog steeds niks voorstellen bij een E velomobiel met een motortje dat bij 25 km/h al weer afgeknepen wordt. Alhoewel 25km/h wel sneller is als de snellheid waarmee ik de Emmerichse Rijnbrug op rijdt. Ik zie het nut er niet van in.
Hier nog even een linkje wat berichten van iemand die een Bafang in z'n Strada gebouwd heeft; https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1741346
Berichten: 5
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 0
8 x bedankt in 5 berichten
(15-Dec-2024, 07:56 PM)Pphaan34 schreef: Ik heb een paar kilometer op een pendix fiets gefietst. De ondersteuning voelde goed, gelijkmatig en soepel. Wel geeft het altijd een zetje na, als je stopt met trappen.
Veel pluspuntem vooral.
Maar, het systeem is zo breed dat mijn knieën protesteerden!
Die dag fietste ik ook een paar uur op mijn Brompton.
Bedankt voor je info, Het zal inderdaad niet lukken met deze breedte...
Strada
thys 222 revolver
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|