Unieke fiets: Munzo TT van Fast FWD
|
Berichten: 5.979
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2198
7688 x bedankt in 3770 berichten
Op het Belgische Forum.
Laatste bericht is van 16 juni.
Misschien nog te koop.
Unieke fiets van een uniek mens.
https://www.ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?t=10900
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 645
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1376 x bedankt in 608 berichten
Voor de voorgestelde vraagprijs van 500 euro hoef je het niet te laten als je iets bijzonder wil rijden denk ik. Is wel oudere techniek, maar de bijzonderheid compenseert een hoop. Ik ben benieuwd of het goed rijdt.
Berichten: 2.027
Topics: 33
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1487 x bedankt in 843 berichten
En je kan zo op het oog het frame losmaken. Dus deze mag straks volkomen legaal mee in de trein! Hoera!
(Of nemen ze het woord 'vouw' in vouwfiets letterlijk?)
Berichten: 2.049
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3051 x bedankt in 1687 berichten
Lijkt me een leuke fiets voor in de winter erbij. Of kun je met dat ding toch onderuit gaan met bijv. ijzel.
Berichten: 2.011
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 30106
2952 x bedankt in 1314 berichten
@Lopopodium, er zijn maximale maten voor vouwfietsen. 80 x 85 x 45 zo uit mijn geheugen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.049
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3051 x bedankt in 1687 berichten
(23-Jun-2024, 07:00 PM)Willeke_IGKT schreef: @Lopopodium, er zijn maximale maten voor vouwfietsen. 80 x 85 x 45 zo uit mijn geheugen.
Er valt bij deze fiets weinig te vouwen.
Berichten: 5.979
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2198
7688 x bedankt in 3770 berichten
(23-Jun-2024, 08:19 PM)ZoefZoef schreef: (23-Jun-2024, 07:00 PM)Willeke_IGKT schreef: @Lopopodium, er zijn maximale maten voor vouwfietsen. 80 x 85 x 45 zo uit mijn geheugen.
Er valt bij deze fiets weinig te vouwen.
Niet echt vouwen, maar je kunt de voor- en achterkant los van elkaar halen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 0
3 x bedankt in 3 berichten
Dag iedereen,
De Munzo TT is nog steeds te koop. Ik kwam deze ligfiets tegen bij de vader van een collega.
Volgens wat ik kan terugvinden op het web, lijkt het me een eerder model van de Munzo TT (oudere techniek).
De fiets heeft wat aandacht (liefde) nodig en er is wat werk aan. Er werd nagenoeg niet met de fiets gereden in de afgelopen jaren.
Eventuele herstellingen of vervangen van onderdelen is te wijten aan het stilstaan van de fiets (geen ongeval of onvoorzichtigheid tijdens het rijden).
De huidige eigenaar hoopt dat de Munzo terecht komt bij iemand die er mee wil rijden.
De vraagprijs is €500.
Foto's kunnen bekeken worden via de link (Google Drive)
https://drive.google.com/drive/folders/1...drive_link
Berichten: 588
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1058 x bedankt in 573 berichten
(, 12:37 PM)Bart86 schreef: Dag iedereen,
De Munzo TT is nog steeds te koop. Ik kwam deze ligfiets tegen bij de vader van een collega.
Volgens wat ik kan terugvinden op het web, lijkt het me een eerder model van de Munzo TT (oudere techniek).
De fiets heeft wat aandacht (liefde) nodig en er is wat werk aan. Er werd nagenoeg niet met de fiets gereden in de afgelopen jaren.
Eventuele herstellingen of vervangen van onderdelen is te wijten aan het stilstaan van de fiets (geen ongeval of onvoorzichtigheid tijdens het rijden).
De huidige eigenaar hoopt dat de Munzo terecht komt bij iemand die er mee wil rijden.
De vraagprijs is €500.
Foto's kunnen bekeken worden via de link (Google Drive)
https://drive.google.com/drive/folders/1...drive_link
oh wow dat ziet er best wel stoer uit, is dat een kantelfiets?
waar staat hij te koop?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 0
3 x bedankt in 3 berichten
, 02:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:31 PM door Bart86.)
Het is inderdaad een kantelfiets van Fast FWD, ontworpen door Bram Smit.
Hij staat te koop in Leuven (België). Nieuwe foto's kunnen gemaakt worden.
Site met meer info over fiets/ontwerp: FastFWD
Berichten: 588
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1058 x bedankt in 573 berichten
Dat is iets te ver om even heen en weer te gaan, al helemaal nu de NS geen ligfietsen meer in de trein wil.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.537
Topics: 108
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10952
8494 x bedankt in 4179 berichten
Mooi ding hoor, al vind ik de voorrem wel spannend voor iets dat relatief snel zal zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2024
Bedankt: 0
3 x bedankt in 3 berichten
(, 03:59 PM)Gideonaut schreef: Dat is iets te ver om even heen en weer te gaan, al helemaal nu de NS geen ligfietsen meer in de trein wil.
Tot waar kan/wil je gaan? Mss dat er ergens iets geregeld kan worden om de fiets dichter bij of in Nederland te stallen.
Ik vermoed dat deze eerder in Nederland weer de baan zal op gaan, en niet in België.
Berichten: 2.049
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3051 x bedankt in 1687 berichten
, 04:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 04:35 PM door ZoefZoef.)
(, 03:59 PM)Gideonaut schreef: Dat is iets te ver om even heen en weer te gaan, al helemaal nu de NS geen ligfietsen meer in de trein wil.
Correctie: het bestuur en de beleidsmakers van de NS willen geen ligfietsen meer in de trein. Het uitvoerend en controlerend personeel heeft geen enkele moeite met ligfietsen in de trein. Eigen ervaring overigens, ook nadat het verboden werd.
Berichten: 139
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
341 x bedankt in 138 berichten
Het belangrijkste verschil dat ik zie is het type remmen (schijfrem vs trommelrem/roller brake)
Het ziet er een interessante fiets uit op een aantal vlakken (rem als "recht houder" voor wanneer je stil staat en vertrekt of traag rijdt zoals steil bergop).
Wat tot terughoudendheid leidt:
-beperkte versnellingen (1x8 lijkt het), dus grote stappen of minder geschikt voor heuvels.
-minder bagagemogelijkheiden dan gewone ligfiets of trike (banaantassen kunnen bijvoorbeeld niet, en een bagagerekje achterop lijkt me ook beperkt qua sterkte want vastgemaakt aan zitje)
-slechts 1 rem, aan het voorwiel (de andere dient zover ik zie enkel om de kantelbeweging te blokkeren), dus een knappende kabel op het verkeerde moment is een dodelijk probleem, dit ontwerp is wettelijk ook niet toegelaten (fiets voor op openbare weg moet altijd 2 onafhankelijke remmen hebben)
Is deze nog voldoende berijdbaar voor een testrit als iemand interesse heeft?
Berichten: 1.010
Topics: 28
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1701 x bedankt in 913 berichten
(, 04:37 PM)qv-tester schreef: (fiets voor op openbare weg moet altijd 2 onafhankelijke remmen hebben) In Nederland is één rem voldoende.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 139
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 2
341 x bedankt in 138 berichten
Correctie: in België is ie ook in orde blijkbaar, door de regel van 500 mm wielen. Al blijf ik het spannend vinden als je volledige remvermogen van 1 kabel afhangt.
Uit de wegcode:
82.3. Remmen.
82.3.1. De fietsen moeten voorzien zijn van twee voldoend doelmatige remmen, de ene op het voorwiel werkend en de andere op het achterwiel.
De fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm mogen evenwel voorzien zijn van slechts één enkele doelmatige rem.
82.3.2. De drie- en vierwielers moeten voorzien zijn van een voldoend doelmatige reminrichting.
Berichten: 2.049
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3051 x bedankt in 1687 berichten
Gelukkig worden er nooit fietscontroles gehouden voor deugdelijke remmen, maar enkel af en toe op fietsverlichting. Gewoon lekker gaan rondcheuren met dat ding. Aan die enkele rem wen je snel genoeg.
Berichten: 217
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 603
411 x bedankt in 209 berichten
, 07:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 07:52 PM door Tijanus.)
(, 04:42 PM)melle z schreef: (, 04:37 PM)qv-tester schreef: (fiets voor op openbare weg moet altijd 2 onafhankelijke remmen hebben) In Nederland is één rem voldoende.
Nou, met enige context.
Volgens artikel 5.9.38 van de 'regeling voertuigen':
1.
Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2.
Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Een enkele terugtraprem is dus altijd afdoende.
Voor een enkele handrem is het afhankelijk van het type.
De tekst letterlijk nemend zou je met een enkele werkende velgrem en een volslagen dysfunctionele niet-velgrem ook binnen de grenzen van de wet blijven. "Ziet u, meneer agent, mijn vlaggetje is een luchtrem".
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 27
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2023
Bedankt: 41
49 x bedankt in 30 berichten
(, 05:53 PM)ZoefZoef schreef: Gelukkig worden er nooit fietscontroles gehouden voor deugdelijke remmen, maar enkel af en toe op fietsverlichting. Gewoon lekker gaan rondcheuren met dat ding. Aan die enkele rem wen je snel genoeg.
Ik hoop dat je dat niet meent. Het lijkt mij niet erg verstandig om met slecht werkende remmen te fietsen.
Berichten: 2.049
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
3051 x bedankt in 1687 berichten
, 08:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:54 PM door ZoefZoef.)
(, 08:21 PM)Rikkie schreef: (, 05:53 PM)ZoefZoef schreef: Gelukkig worden er nooit fietscontroles gehouden voor deugdelijke remmen, maar enkel af en toe op fietsverlichting. Gewoon lekker gaan rondcheuren met dat ding. Aan die enkele rem wen je snel genoeg.
Ik hoop dat je dat niet meent. Het lijkt mij niet erg verstandig om met slecht werkende remmen te fietsen.
Natuurlijk is het niet verstandig om met slecht werkende fietsen te rijden. Maar ik ben geen voorstander ervan om alles maar te bekeuren of te controleren of iets in orde is conform wetgeving.
Er rijden heel veel mensen op fietsen met slecht werkende remmen, die kennelijk wel voldoen aan de wet- en regelgeving. Probeer maar eens hard te remmen bij regen met velgremmen. Het remt veelal zwaar beroerd. Dan kun je wel stellen dat zo'n rem eigenlijk gewoon slecht is. Moet dat dan maar bekeurd worden? Ik denk dan: eigen verantwoordelijkheid en ook gewoon een stuk gewenning als je maar een enkele rem hebt zoals op deze fiets.
Mn enige ongeluk dat ik ooit heb gehad, was op de trapfiets. Inmiddels 30 jaar geleden. Het was regenachtig en nat, ik fietste op de trapfiets en mn remkabel knapte op het moment van remmen. De auto kon niet meer stoppen, ik kon niet meer stoppen en mn eerste vlucht over de motorkap van een Fiat Tipo werd een feit. Shit happens.. en in de jaren erna heb ik op fietsen gereden met de meest beroerde remmen erop zonder problemen
Berichten: 1.516
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 323
2939 x bedankt in 1374 berichten
Met 1 rem kan wel als die het goed doet. Dat heb ik ook een tijd gedaan en het kan best, maar je hebt weinig reserve. Ik heb er toch maar een tweede bij gebouwd. Ymte reed met z'n rode lowracer ook met 1 rem voor, maar dat was wel een heel dikke trommel.
Ik denk dat er ook wel een tweede voorrem op te knutselen is en extra versnellingen lukt ook wel met een 1x 11 ofzo. Of een CS rk 3 Sturmey's versie van de dualdrive.
Deze heeft volgens mij een Nexave naaf, met een Rollerbrake.
Ik heb van Bram ooit op de voorloper mogen rijden, een gewone Fast Forward lowracer met voorwielaandrijving en een zeer vergelijkbaar kantelmechanisme. Dat reed best heel leuk, bijna net als een gewone fiets je merkte net iets van de mechanische weerstand bij het kantelen. Maar dan dus toch op een driewieler.
Berichten: 588
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1058 x bedankt in 573 berichten
(, 04:14 PM)Bart86 schreef: Tot waar kan/wil je gaan? Mss dat er ergens iets geregeld kan worden om de fiets dichter bij of in Nederland te stallen.
Ik vermoed dat deze eerder in Nederland weer de baan zal op gaan, en niet in België.
Mocht het mogelijk zijn om hem in NL te kopen dan wil ik hem zeker! dat maakt het reizen ook een stuk makkelijker en sneller.
Waarom trouwens zo'n ophef over 1 rem? ik fiets al jaren met 1 rem op de Raptobike, nooit issues mee gehad.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 217
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 603
411 x bedankt in 209 berichten
, 12:52 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:53 AM door Tijanus.)
(, 08:46 PM)ZoefZoef schreef: (, 08:21 PM)Rikkie schreef: (, 05:53 PM)ZoefZoef schreef: Gelukkig worden er nooit fietscontroles gehouden voor deugdelijke remmen, maar enkel af en toe op fietsverlichting. Gewoon lekker gaan rondcheuren met dat ding. Aan die enkele rem wen je snel genoeg.
Ik hoop dat je dat niet meent. Het lijkt mij niet erg verstandig om met slecht werkende remmen te fietsen. (...)
Er rijden heel veel mensen op fietsen met slecht werkende remmen, die kennelijk wel voldoen aan de wet- en regelgeving. Probeer maar eens hard te remmen bij regen met velgremmen. Het remt veelal zwaar beroerd. Dan kun je wel stellen dat zo'n rem eigenlijk gewoon slecht is.
Tsja, en dat is dus precies het probleem wat de wetgever heeft bij zo'n categorisering. Want met een paar goede velgremmen -zeg, een setje Campagnolo Record op Mavic Open Pro ceramic velgen- is regen alleen een probleem voor het contact tussen band en wegdek (oh, en het gevoel in je vingers). Ook bij regenweer aanzienlijk beter dan een trommelrem of rollerbrake oplossing, en bij droog weer wordt dat verschil gewoon lachwekkend - in het voordeel van de velgrem.
Maargoed, de wetgever moet natuurlijk rekening houden met de mindere varianten van alle systemen - en dan zijn slecht afgestelde velgremmen met matige blokjes op een gladde (carbon?) velg in de regen - wel zo ongeveer het slechtste remsysteem denkbaar. En vermoedelijk daarom moet dat volgens de wet dubbel uitgevoerd zijn.
(Het risico van een knappende remkabel geldt tenslotte net zo goed voor alle andere systemen, behalve de terugtraprem).
Die ceramic is het meest relevant. Echt een geschenk in een natte afdaling, helaas dermate milieuonvriendelijk om te maken dat Mavic er begin deze eeuw al mee gestopt is.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 27
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2023
Bedankt: 41
49 x bedankt in 30 berichten
(, 08:46 PM)ZoefZoef schreef: Natuurlijk is het niet verstandig om met slecht werkende fietsen te rijden. Maar ik ben geen voorstander ervan om alles maar te bekeuren of te controleren of iets in orde is conform wetgeving.
Er rijden heel veel mensen op fietsen met slecht werkende remmen, die kennelijk wel voldoen aan de wet- en regelgeving. Probeer maar eens hard te remmen bij regen met velgremmen. Het remt veelal zwaar beroerd. Dan kun je wel stellen dat zo'n rem eigenlijk gewoon slecht is. Moet dat dan maar bekeurd worden? Ik denk dan: eigen verantwoordelijkheid en ook gewoon een stuk gewenning als je maar een enkele rem hebt zoals op deze fiets.
Mn enige ongeluk dat ik ooit heb gehad, was op de trapfiets. Inmiddels 30 jaar geleden. Het was regenachtig en nat, ik fietste op de trapfiets en mn remkabel knapte op het moment van remmen. De auto kon niet meer stoppen, ik kon niet meer stoppen en mn eerste vlucht over de motorkap van een Fiat Tipo werd een feit. Shit happens.. en in de jaren erna heb ik op fietsen gereden met de meest beroerde remmen erop zonder problemen
Onder slecht werkende remmen versta ik remmen die niet onderhouden zijn of defecte remmen. Verder neem ik aan dat de meeste verbalisanten er wel rekening mee houden dat bijvoorbeeld fietsen met velgremmen minder goed remmen als het regent.
Berichten: 16
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2024
Bedankt: 0
34 x bedankt in 16 berichten
Ik vind het echt een prachtig ding. Hoog prototype gehalte, maar als ik de ruimte over had, dan zou ik niet lang twijfelen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|