Overspuiten van een velomobiel
|
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
Is er inmiddels al meer ervaring met het wrappen van een velomobiel?
Ik ben al wat aan het experimenteren met een proefstuk folie op mijn DF. Dat gaat op vlakke stukken redelijk, alleen moet ik de lak eerst wel opschuren, aangezien daar putjes en bultjes in zitten door het lakken met een lakroller (door de vorige eigenaar).
Een vraag aan degenen die het wrappen al met (of zonder) succes geprobeerd hebben: Ik denk dat de fiets in delen wil wrappen, zodat ik niet met een onhandelbaar groot stuk folie zit te knoeien. Wat is een handige manier om een DF hiervoor te verdelen? Zoveel mogelijk vlakke delen (dus bijv. een naad midden over de smurfenmuts), of de muts als 1 geheel wrappen en de zijkanten daar op aan laten sluiten?
Is het overigens een beetje te doen om losse stukken folie op elkaar aan te laten sluiten, of kun je daar beter een soort 'sierstrip' tussen laten?
Berichten: 5.602
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11113
8621 x bedankt in 4242 berichten
twilwel, hier op het forum, heeft dat gedaan en er ook over gepost.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 270
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
804 x bedankt in 266 berichten
De zijkanten zijn tamelijk vlak, die kun je in 1 keer doen. De bovenkant is veel lastiger. Stuiken gaat domweg niet, rekken tot een zekere grens. 50 graden is al voldoende voorverwarming om ook lastige vormen te wrappen. In het begin probeerde ik nog koud voor te rekken, maar dat is geen doen. Het hoedje, links en rechts panelen. Je zult daar de overlap gaan zien. Als je dat stoort kun je daar een gekleurde tape, evt. reflecterend overheen trekken. De deuk in de neus is bijzonder lastig. Daar worstel ik nog mee. Drie panelen die op de hoogste punten samenkomen is waarschijnlijk het simpelste, maar dat gaat opvallen. Tegen elkaar laten lopen van panelen is geen goed idee. Een beetje krimp en je ziet het onderliggende. Rechte overlappen vallen het minst op.
Wanhoop niet wanneer het niet lukt, kwaliteits folie kun je vaak weer loshalen en hoe verkreukelt het ook is, met een beetje warmte is het zo weer vlak. Problematisch is wanneer plakzijden op elkaar komen. Het is duivels lastig dat weer van elkaar te krijgen
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
De zijkanten zijn tamelijk vlak, die kun je in 1 keer doen. De bovenkant is veel lastiger. Stuiken gaat domweg niet, rekken tot een zekere grens. 50 graden is al voldoende voorverwarming om ook lastige vormen te wrappen. In het begin probeerde ik nog koud voor te rekken, maar dat is geen doen. Het hoedje, links en rechts panelen. Je zult daar de overlap gaan zien.
Bedankt voor je input, twilwel. Ja, ik was er al bang voor dat overlap nodig is. Op zich niet zo'n issue, maar net op de top vind ik dat niet zo mooi. Een strakke zwarte tape (of zelfs gewoon een kale overlap) op de zijkant stoort me minder.
Ik denk trouwens dat ik de zijkanten zelfs nog kleiner zou willen opdelen. Het lijkt me zo'n gehannes om met zo'n lang stuk folie bezig te zijn.
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
De deuk in de neus is bijzonder lastig. Daar worstel ik nog mee. Drie panelen die op de hoogste punten samenkomen is waarschijnlijk het simpelste, maar dat gaat opvallen.
enOh, over de deuk maakte ik me niet zo'n zorgen. Daar heb ik een toegangsluikje dat ik los kan wrappen, dan kan ik de zijkanten in dat gat bij elkaar laten komen.
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
Tegen elkaar laten lopen van panelen is geen goed idee. Een beetje krimp en je ziet het onderliggende. Rechte overlappen vallen het minst op.
Wanhoop niet wanneer het niet lukt, kwaliteits folie kun je vaak weer loshalen en hoe verkreukelt het ook is, met een beetje warmte is het zo weer vlak. Problematisch is wanneer plakzijden op elkaar komen. Het is duivels lastig dat weer van elkaar te krijgen
Tja, dat loshalen viel me wat tegen, maar dat heeft een reden. De vorige eigenaar heeft de fiets deels met een verfroller gelakt, waardoor er bobbeltjes in zitten. Als ik daar overheen wrap dan krijg je dat nooit vrij van luchtbellen. Dus ik heb een proefstukje opgeschuurd, waarna het inderdaad strak te wrappen is, maar bij het lostrekken van de folie komt de lak mee.
Misschien moet ik de lak na het schuren eerst polijsten?
Berichten: 6.034
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2220
7805 x bedankt in 3824 berichten
11-Jan-2025, 10:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jan-2025, 10:10 AM door Wim -de roetsende.)
De echte Daniël Fenn DF gaat dus een nieuw kleurtje krijgen. Spannend.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 270
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
804 x bedankt in 266 berichten
(11-Jan-2025, 01:11 AM)BaronEnQuest schreef: Het lijkt me zo'n gehannes om met zo'n lang stuk folie bezig te zijn.
Dat valt enorm mee hoor.
Drapeer het lange stuk folie over de zijkant en zet deze tijdelijk vast met magneten of tape. Dan zet je de achterkant vast door de plaklaag een klein stukje los te halen. Nu kun je beetje bij beetje de steunlaag onder de folielaag los trekken, de folie strak trekken, op de body leggen/duwen en aanwrijven met doek of rakel. Heb je aangewreven tot de lijn waar de folies nog op elkaar zitten, dan trek je weer een 50cm los en wrijft dat gedeelte weer aan. Je kunt gerust pauzeren voor een kop koffie op deze manier. Je zult ongetwijfeld toch wat lucht eronder krijgen hier en daar, maar met een beetje warmte kun je dat gladstrijken met wederom een doek of rakel. Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen.
Je hebt een open wielkast. Dan is het handig om tot tot halverwege de wielkast te wrappen. Midden boven de wielkast heb je dan maar een smalle overlap. Snij of knip tot enkele cm vanaf de rand van de wielkast de folie af en met wat warmte duw je, beginnend in het midden, deze halfronde strook naar binnen in de wielkast. Dit is rek en dat is goed te doen tot een zekere grens.
Citaat:Tja, dat loshalen viel me wat tegen, maar dat heeft een reden. De vorige eigenaar heeft de fiets deels met een verfroller gelakt, waardoor er bobbeltjes in zitten. Als ik daar overheen wrap dan krijg je dat nooit vrij van luchtbellen. Dus ik heb een proefstukje opgeschuurd, waarna het inderdaad strak te wrappen is, maar bij het lostrekken van de folie komt de lak mee.
Voor onproblematisch wrappen zal volgens mij alle verf eraf moeten wanneer deze niet goed gehecht is op de ondergrond. Ik had hetzelfde probleem met de witte blokken van KuifjeQuest en ik heb me suf geschuurd om alle verf eraf te krijgen helemaal tot op de glasvezel body.
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
16-Jan-2025, 02:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jan-2025, 02:24 PM door BaronEnQuest.)
(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen. Eh... wat zijn knisters? Luchtbellen ken ik, maar dit is een nieuwe term voor me
(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Voor onproblematisch wrappen zal volgens mij alle verf eraf moeten wanneer deze niet goed gehecht is op de ondergrond. Ik had hetzelfde probleem met de witte blokken van KuifjeQuest en ik heb me suf geschuurd om alle verf eraf te krijgen helemaal tot op de glasvezel body. Ik denk dat ik eerst maar eens alleen de bovenkant doe, dat is nog kaal carbon en glasvezel. Dan kijk ik later wel of ik het gelakte deel überhaupt in een andere kleur wil.
Hoe doe je die overlap eigenlijk netjes? Gebruik je daar van die knifeless-tape voor, of plak je het gewoon over elkaar heen en snij je het op het oog met een scherp mes bij?
(11-Jan-2025, 10:10 AM)Wim -de roetsende schreef: De echte Daniël Fenn DF gaat dus een nieuw kleurtje krijgen. Spannend. Ja, je kent mijn Quest. Dan is de DF qua uitstraling toch wel een groot verschil
En daarbij is die glasvezel top me te warm als de zon schijnt, dus een lichtdichte laag er overheen lijkt me wel lekker.
(maar dat kan ook aan de mindere ventilatie t.o.v. de Quest met voetengaten liggen)
Berichten: 270
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
804 x bedankt in 266 berichten
(16-Jan-2025, 02:22 PM)BaronEnQuest schreef: (11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen. Eh... wat zijn knisters? Luchtbellen ken ik, maar dit is een nieuwe term voor me
Knisters zijn vouwen. Maar daar kon ik even niet opkomen, dus verzon ik zelf maar een term.
Citaat:Hoe doe je die overlap eigenlijk netjes? Gebruik je daar van die knifeless-tape voor, of plak je het gewoon over elkaar heen en snij je het op het oog met een scherp mes bij?
Op het oog rechte of vloeiende lijnen snijden gaat m niet worden. Ik ben Michelangelo niet. Van knifeless tape ben ik al snel afgestapt omdat het vrij duur is en meer handigheid en nauwkeurigheid vereist dan gedacht. Als alternatief heb ik schilderstape geprobeerd en dat beviel me erg goed. Ik kan dezelfde tape meerdere keren gebruiken en ik kan kromme lijnen uitzetten, tape loshalen en nog eens uitzetten tot het inderdaad vloeiend oogt, voordat ik snij. Dat kan met knifeless tape allemaal niet.
Ik snij niet eens helemaal door de eerste laag, maar net diep genoeg om deze gemakkelijk af te scheuren op de door het mes verzwakte plek. De kunst is natuurlijk om niet door de onderliggende laag te snijden en strak langs de tape te blijven snijden.
Berichten: 605
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1090 x bedankt in 590 berichten
Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...075/page-7
de foto's zijn niet super maar het ziet er aardig gelikt uit. Ik doe het hem niet na.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 6.034
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2220
7805 x bedankt in 3824 berichten
(23-Jan-2025, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
Hij is hier ook lid: Snoek043
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
(23-Jan-2025, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...075/page-7
de foto's zijn niet super maar het ziet er aardig gelikt uit. Ik doe het hem niet na.
Bedankt voor de tip!
Die ga ik eens even in de gaten houden. Zo te zien gebruikt hij wel 'knifeless tape', maar laat hij de delen ook overlappen zoals twilwel al voorstelde.
Berichten: 2.828
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3119
3346 x bedankt in 2315 berichten
Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.034
Topics: 154
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2220
7805 x bedankt in 3824 berichten
(27-Jan-2025, 04:37 PM)Hardloper schreef: Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Onder de zwarte wrap zie je nog het originele geel.
Ik denk niet dat er nu al 4 laklagen opzitten: geel, nog een kleur, zwart en weer geel.
Iedere laklaag is bijna een kilo. Dan wordt je lichte Snoek toch nog een 'zware' vm
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
(27-Jan-2025, 04:37 PM)Hardloper schreef: Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Wat ik op het Duitse forum zie is dat die zwarte laklaag een plasti-dip is, die je er (net als een folie-wrap) weer af kunt trekken als je hem zat bent.
Op zich ook een leuk idee.
Berichten: 2.828
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3119
3346 x bedankt in 2315 berichten
28-Jan-2025, 11:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jan-2025, 11:09 AM door Hardloper.)
(28-Jan-2025, 07:15 AM)Wim -de roetsende schreef: (27-Jan-2025, 04:37 PM)Hardloper schreef: Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Onder de zwarte wrap zie je nog het originele geel.
Ik denk niet dat er nu al 4 laklagen opzitten: geel, nog een kleur, zwart en weer geel.
Iedere laklaag is bijna een kilo. Dan wordt je lichte Snoek toch nog een 'zware' vm
Nou ik heb iets gezien van oranje. Maar dat was net een tikkeltje de verkeerde oranje Of bedoelde je die met geel
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 605
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1090 x bedankt in 590 berichten
Van wat ik begrijp is de gele/oranje (plastidip) laag niet de kleur die hij wou, en heeft er dus voor gekozen om de fiets maar helemaal zwart te laten spuiten (met plastidip)
Maar alle plastidip is er weer van af gepeuterd :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.828
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3119
3346 x bedankt in 2315 berichten
(28-Jan-2025, 11:43 AM)Gideonaut schreef: Van wat ik begrijp is de gele/oranje (plastidip) laag niet de kleur die hij wou, en heeft er dus voor gekozen om de fiets maar helemaal zwart te laten spuiten (met plastidip)
Maar alle plastidip is er weer van af gepeuterd :p
Zoiets inderdaad zover ik het ook begreep.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.602
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11113
8621 x bedankt in 4242 berichten
28-Jan-2025, 04:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jan-2025, 04:34 PM door 365cycle.)
Volgens mij gaan we een beetje offtopic...
Om eens helemaal terug te gaan naar het begin, want ik zie nu dat ik eigenlijk nooit echt gereageerd heb:
Citaat:Wie heeft ervaring met zoiets?
Ik! De pijnlijk roze SL die in allerlei races en meetings voorbij komt was oorspronkelijk geel. Ik heb die fiets technisch gerepareerd...
Citaat:Welke bedrijven kan ik daarvoor benaderen?
...en daarna laten spuiten bij Alex van Vliet Autoschade in Nieuwerkerk a/d IJssel (ook wel bekend als MotorPaint Zuidplas).
Zij zeggen waar het op staat: ik had de fiets blijkbaar belabberd voorbereid op spuiten, en men was niet te bang om dat te delen - gelukkig, want daardoor kan ik ervoor kiezen om hen het werk te laten verbeteren met een beter resultaat tot gevolg!. Daarnaast werken ze zo milieuvriendelijk mogelijk, en hebben ze ervaring met composieten (er stond toen bijvoorbeeld een BMW 3-serie E30 met een koolstofvezel dak!).
Het resultaat is mijns inziens echt prachtig geworden. Ook na een jaar trekt die knalroze Milan ook in gezelschap van andere velomobielen heel veel aandacht.
Citaat:Wat zijn de kosten daarvoor?
Ik heb dit bij aanschaf bij velomobiel.nl al eens laten vallen en daar kwam dat destijds op zo'n 2000 euro voor volledige goede aanpak.
Ik wil de spuiter niet op een prijs vastpinnen maar ik was duidelijk minder kwijt. Het was het geld mijns inziens meer dan waard.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.828
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3119
3346 x bedankt in 2315 berichten
28-Jan-2025, 05:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jan-2025, 05:18 PM door Hardloper.)
(28-Jan-2025, 04:34 PM)365cycle schreef: Het resultaat is mijns inziens echt prachtig geworden. Ook na een jaar trekt die knalroze Milan ook in gezelschap van andere velomobielen heel veel aandacht. Klopt. De Pink D9L40 is mooi gelukt. Heb hem gezien tijdens een tocht met de nieuwe eigenaar.
Je kunt een glimp opvangen op : Wintercompetitie Velodrome Sloten 2025 — Ligfiets.net
Bekijk dan eens de foto: Pech onderweg Image 2 of 4
Of bv dit filmpje:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 34
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 18
59 x bedankt in 30 berichten
29-Jan-2025, 10:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jan-2025, 10:47 AM door Snoek043.)
(23-Jan-2025, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...075/page-7
de foto's zijn niet super maar het ziet er aardig gelikt uit. Ik doe het hem niet na.
De foto's zijn inderdaad gewoon slecht. Dat krijg je wanneer je gsm een paar honderd euro gekost heeft :-) Veel filmpjes op youtube kijken, het voorebreiden van de velomobiel (dwz met klei + vloeistof alle contaminaties eraf halen), wassen (niet met wasshampoo want veel van die producten laten een beschermlaagje achter), dus gewoon met een ontvetter. In mijn geval heb ik een spray op basis van alcohol gekocht in een doe-het-zelf-zaak, door menig youtubers aangeraden.
Voor het installeren van de folie (3M 2080) zelf heb ik P&S triple S cleaner gekocht, 50 meter knifeless tape, een setje met handige tools en mesjes via bol.com (amper 17 € voor heel de set) en een goedkoop heteluchtpistool van de Lidl (ik verwarmde meestal tussen 100 en 120 graden maar dat ding kan je instellen per 20 graden). Veel van die goedkopere pistolen kan je maar in een paar standen zetten, belangrijk is dus wel dat je aan 100 graden raakt. Met 5 meter folie erbij betaalde ik bijna 300 € minder dan het laten spuiten met plasti-dip. Ik had zelfs ergens nog een 1-dags cursus kunnen boeken voor 350 € waardoor de prijs in vergelijking met het plasti dip ongeveer evenveel kostte. Wellicht komt dat er nog wel eens van.
Wat het plasti dip betreft, zou ik dit in geen geval aanraden, zelfs wanneer het op het eerste zicht goed gedaan is kwam de gele kleur al snel piepen aan de randen waar het racedak op rust. Mij lijkt het dat tijdens het rijden op slechte tarmac dat dak lichtjes schuifelt (het dak sluit ook niet 100% goed aan heb ik de indruk) waardoor het eigenlijk geen verrassing is. Maar erger is dat de spuiter de onderkant (net onder de rand) een kleine laag had gegeven, waardoor je dat er met de hand niet afkrijgt. Zelfs met een speciaal product, het laten inwerken en eraf spuiten werkte niet. Waarschijnlijk omdat ik een spuit gebruikte om planten te vernevelen dan wel een hogedrukspuit te gebruiken. Maar een hogedrukspuit op een velomobiel, ik weet het niet. Zij die denken dat plasti dip een pak gewicht toevoegt, bij mijn Snoek was dat nog geen 600 gram.
Voor het wrappen en knifeless tape kan ik zeggen dat ik het ook nog niet onder de knie heb, de truck die ik meestal doe is zorgen voor langere overlappingen. Een klein scheurtje met een mes aan het begin van de folie kan helpen om de draad er sneller door te trekken. De bedoeling is steeds om een stukje aan de achterzijde van de tape los te peuteren om vervolgens een snok te geven aan de draad, ik zorg er meestal voor dat ik voldoende speling heb (de tape steekt nog zeker 10 centimeter of meer uit vanonder de folie). Lastig uit te leggen zo, maar er zijn voldoende filmpjes beschikbaar op youtube. Het probleem dat ik bijna altijd heb is dat de draad in plaats van door de tape links of rechts onder de tape vandaan komt, en je eigenlijk een snok moet geven door de folie zelf. Dat lukt in 8 van de 10 gevallen aardig, zelfs al doe je het niet op die manier.
Moest ik hem opnieuw wrappen zou ik voor de zijkant wellicht werken met langere stukken maar smaller. En dan hulp inschakelen van een vriend, alleen is dat eigenlijk niet te doen. Vandaar heb ik vaak kortere stukken gebruikt. De overlappingen zie je vanop afstand amper of niet, enkel van dichtbij.
(28-Jan-2025, 04:34 PM)365cycle schreef: Volgens mij gaan we een beetje offtopic...
Om eens helemaal terug te gaan naar het begin, want ik zie nu dat ik eigenlijk nooit echt gereageerd heb:
Citaat:Wie heeft ervaring met zoiets?
Ik! De pijnlijk roze SL die in allerlei races en meetings voorbij komt was oorspronkelijk geel. Ik heb die fiets technisch gerepareerd...
Citaat:Welke bedrijven kan ik daarvoor benaderen?
...en daarna laten spuiten bij Alex van Vliet Autoschade in Nieuwerkerk a/d IJssel (ook wel bekend als MotorPaint Zuidplas).
Zij zeggen waar het op staat: ik had de fiets blijkbaar belabberd voorbereid op spuiten, en men was niet te bang om dat te delen - gelukkig, want daardoor kan ik ervoor kiezen om hen het werk te laten verbeteren met een beter resultaat tot gevolg!. Daarnaast werken ze zo milieuvriendelijk mogelijk, en hebben ze ervaring met composieten (er stond toen bijvoorbeeld een BMW 3-serie E30 met een koolstofvezel dak!).
Het resultaat is mijns inziens echt prachtig geworden. Ook na een jaar trekt die knalroze Milan ook in gezelschap van andere velomobielen heel veel aandacht.
Citaat:Wat zijn de kosten daarvoor?
Ik heb dit bij aanschaf bij velomobiel.nl al eens laten vallen en daar kwam dat destijds op zo'n 2000 euro voor volledige goede aanpak.
Ik wil de spuiter niet op een prijs vastpinnen maar ik was duidelijk minder kwijt. Het was het geld mijns inziens meer dan waard.
Ik wil me trouwens publiekelijk excuseren tegen jou. Ik zag dat ik je geen privé-bericht kon sturen, dus doe ik het op deze manier. Nu ik de veertig voorbij ben, en de kans ooit bestaat dat we elkaar tegenkomen met de velomobiel, zou het jammer zijn dat er een negatieve sfeer hangt. In wezen ging de hele discussie eigenlijk nergens over. Ik heb nog steeds een groot werkpunt, en dat is mezelf beheersen en normaal te reageren. Hetzelfde is eigenlijk van toepassing naar datakneder en Wim.
Het besef bij mij is er trouwens zeker dat om echt progressie te maken en sneller te worden, training cruciaal is. Die filmpjes op youtube tegen wielrenners stelden weinig voor, ik heb dat kanaal veiligheidshalve maar verwijderd. Ik heb al een tijdje alle materiaal in huis om gericht te trainen maar sukkel weer met een enkelblessure (al zit ik wel drie-vier keer werk week in de gym om calisthenics te trainen).
Cars, een forumlid op het Duitse forum wilde binnenkort wel wat samen trainen (zijn voorstel), richting Middelburg. Het zou fijn zijn als jij daar ook eens zin in hebt.
Berichten: 887
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 459
1707 x bedankt in 826 berichten
(29-Jan-2025, 10:12 AM)Snoek043 schreef: Hetzelfde is eigenlijk van toepassing naar datakneder en Wim.
Nou, hier geen kwaad bloed. Je zult beter je best moeten doen als je me langdurige tegen je in het harnas wil jagen.
Berichten: 5.602
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11113
8621 x bedankt in 4242 berichten
(29-Jan-2025, 10:12 AM)Snoek043 schreef: Ik wil me trouwens publiekelijk excuseren tegen jou. Ik zag dat ik je geen privé-bericht kon sturen, dus doe ik het op deze manier. Nu ik de veertig voorbij ben, en de kans ooit bestaat dat we elkaar tegenkomen met de velomobiel, zou het jammer zijn dat er een negatieve sfeer hangt. In wezen ging de hele discussie eigenlijk nergens over. Ik heb nog steeds een groot werkpunt, en dat is mezelf beheersen en normaal te reageren. Hetzelfde is eigenlijk van toepassing naar datakneder en Wim. Apology accepted, laten we beginnen met een schone lei
(29-Jan-2025, 10:12 AM)Snoek043 schreef: Het besef bij mij is er trouwens zeker dat om echt progressie te maken en sneller te worden, training cruciaal is. Die filmpjes op youtube tegen wielrenners stelden weinig voor, ik heb dat kanaal veiligheidshalve maar verwijderd. Ik heb al een tijdje alle materiaal in huis om gericht te trainen maar sukkel weer met een enkelblessure (al zit ik wel drie-vier keer werk week in de gym om calisthenics te trainen).
Cars, een forumlid op het Duitse forum wilde binnenkort wel wat samen trainen (zijn voorstel), richting Middelburg. Het zou fijn zijn als jij daar ook eens zin in hebt. Cars10? Zijn oude DF heb ik een tijd als tweede fiets gehad, mijn collega rijdt daar inmiddels mee rond in Berlijn.
Zelf kom ik tegenwoordig weinig in Zeeland, m'n relatie met de voormalig eigenaresse van de roze Milan (die daar woonde) is over en hoewel we nog altijd bevriend zijn zien we elkaar nauwelijks.
Mede daardoor maak ik dus ook een stuk minder kilometers en mijn conditie is dus ook niet meer wat die geweest is.
Mijn motto is: Laten we elkaar met z'n allen gewoon proberen te ondersteunen in zo fit mogelijk ouder worden (want ouder worden doen we wel, haha).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.828
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3119
3346 x bedankt in 2315 berichten
(29-Jan-2025, 10:12 AM)Snoek043 schreef: Ik wil me trouwens publiekelijk excuseren tegen jou. Ik zag dat ik je geen privé-bericht kon sturen, dus doe ik het op deze manier. Nu ik de veertig voorbij ben, en de kans ooit bestaat dat we elkaar tegenkomen met de velomobiel, zou het jammer zijn dat er een negatieve sfeer hangt. In wezen ging de hele discussie eigenlijk nergens over. Ik heb nog steeds een groot werkpunt, en dat is mezelf beheersen en normaal te reageren. Hetzelfde is eigenlijk van toepassing naar datakneder en Wim. Ik vind het chic zoals volgens mij jullie Vlamingen zo mooi weten te zeggen, dat je dit deelt.
Maar soms is het fijn om mensen persoonlijk te ontmoeten als het wat heeft geschuurd binnen het contact. Dat vind ik althans, of de andere er ook zo over denkt??? Dus een goede sfeer proberen te voorkomen is wel goud waard.
Maar ben je nu tevreden over het resultaat van je Snoek?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 34
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 18
59 x bedankt in 30 berichten
29-Jan-2025, 04:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jan-2025, 04:31 PM door Snoek043.)
Ik heb nog maar 2 mensen met een velomobiel gesproken, tenzij je velomobiel.nl meerekent. Timo Eden, de man met zijn Milan SL waarmee ik 135 kilometer samen gereden heb in het noorden van Duitsland en een kamer ter beschikking stelde om te overnachten. Gezwoegd dat we hebben om de pro one TT vooraan op de Snoek te krijgen. Met 2 personen, een tyre glyder of 2, een speciale tang, met 4 handen kracht zetten en bandenlichters, .. Op zijn SL floepte beide banden er in 10 seconden op. Akkoord, hij rijdt tubeless, maar dan nog.
Volgens velomobiel.nl heb ik remrex velgen (ik weet de juiste naam niet meer), maar zouden alle velgen moeilijk zijn om de pro one TT te monteren. Lijkt me raar als ik zie hoeveel Duitsers ermee rijden. Zelfs de POSR krijg ik er niet op, dat is een band die ik graag op de Snoek zou willen in de zomer maar dan moet ik echt wel andere velgen kopen. Timo zelf heeft trouwens geen nood om aanwezig te zijn op het forum en raadde me aan hetzelfde te doen. Verder was het gewoon en erg fijn weekend in Duitsland, met mooi weer en goed asfalt. Die man kan eigenlijk honderden kilometers rijden op vlak asfalt in de vrije natuur. Enig nadeel is dat je met regelmaat op een baan rijdt waar auto's je passeren aan 100 km/u. Vaak reden we tussen 55 en 60 km/u gemiddeld. Optrekken aan lagere snelheid wanneer een auto afslaat kost bijvoorbeeld veel krachten, en dan beginnen sommige auto's achter je ongeduldig te worden. Al bij al, viel dat heel goed mee maar dan helpt training toch wel enorm (helaas had ik toen al last van zenuwpijn in het bovenbeen dat al 3 jaar aan de gang is. Een professionele Belgische veldrijder sukkelt met hetzelfde probleem en heeft een grote invloed op zijn prestaties).
Maar om op je vraag te antwoorden, want dit is wel serieus off-topic, de tijd zal het uitwijzen denk ik. De folie is niet overal even strak heb ik de indruk. Op 2 plaatsen is er een kleine luchtbel ontstaan die ik er niet uitkrijg. Ik heb mezelf nog niet verdiept of het een goed idee is om met een naald bijvoorbeeld een gaatje te maken en het aan te drukken. De aerodynamica zal er niet erg onder lijden zeker? Wat wel zeker is, is dat ik een ervaring rijker ben en het alleszins veel goedkoper was dan het door professionals te laten doen. Een offerte van 2 jaar geleden voor de Snoek was iets van een 1900 €.
(29-Jan-2025, 02:53 PM)365cycle schreef: (29-Jan-2025, 10:12 AM)Snoek043 schreef: Ik wil me trouwens publiekelijk excuseren tegen jou. Ik zag dat ik je geen privé-bericht kon sturen, dus doe ik het op deze manier. Nu ik de veertig voorbij ben, en de kans ooit bestaat dat we elkaar tegenkomen met de velomobiel, zou het jammer zijn dat er een negatieve sfeer hangt. In wezen ging de hele discussie eigenlijk nergens over. Ik heb nog steeds een groot werkpunt, en dat is mezelf beheersen en normaal te reageren. Hetzelfde is eigenlijk van toepassing naar datakneder en Wim. Apology accepted, laten we beginnen met een schone lei
(29-Jan-2025, 10:12 AM)Snoek043 schreef: Het besef bij mij is er trouwens zeker dat om echt progressie te maken en sneller te worden, training cruciaal is. Die filmpjes op youtube tegen wielrenners stelden weinig voor, ik heb dat kanaal veiligheidshalve maar verwijderd. Ik heb al een tijdje alle materiaal in huis om gericht te trainen maar sukkel weer met een enkelblessure (al zit ik wel drie-vier keer werk week in de gym om calisthenics te trainen).
Cars, een forumlid op het Duitse forum wilde binnenkort wel wat samen trainen (zijn voorstel), richting Middelburg. Het zou fijn zijn als jij daar ook eens zin in hebt. Cars10? Zijn oude DF heb ik een tijd als tweede fiets gehad, mijn collega rijdt daar inmiddels mee rond in Berlijn.
Zelf kom ik tegenwoordig weinig in Zeeland, m'n relatie met de voormalig eigenaresse van de roze Milan (die daar woonde) is over en hoewel we nog altijd bevriend zijn zien we elkaar nauwelijks.
Mede daardoor maak ik dus ook een stuk minder kilometers en mijn conditie is dus ook niet meer wat die geweest is.
Mijn motto is: Laten we elkaar met z'n allen gewoon proberen te ondersteunen in zo fit mogelijk ouder worden (want ouder worden doen we wel, haha).
Inderdaad, cars10. Lijkt me een boom van een vent op het eerste zicht. Ik dacht afgelopen zomer wat strava segmenten van hem aan te vallen, maar zelfs met Strava Premium kan ik blijkbaar geen live velomobiel segmenten zien. Je moet dan al precies weten waar het segment begint en eindigt.
Berichten: 2.828
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3119
3346 x bedankt in 2315 berichten
29-Jan-2025, 05:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-Jan-2025, 05:11 PM door Hardloper.)
(29-Jan-2025, 04:24 PM)Snoek043 schreef: Ik heb nog maar 2 mensen met een velomobiel gesproken, tenzij je velomobiel.nl meerekent. Timo Eden, de man met zijn Milan SL waarmee ik 135 kilometer samen gereden heb in het noorden van Duitsland en een kamer ter beschikking stelde om te overnachten.
Ahja die Milan SL tocht herinner ik me van Instagram volgens mij.
- Tijdens proefrijden kwam ik een lid tegen, begreep een poosje terug dat hij hier toch een account heeft.
- Tijdens ophalen kwam ik dan weer Blokdoorn tegen, die later ook velomobiel ging rijden.
- Via mijn yoga docent kwam ik in contact met iemand met een Snoek hier uit de buurt. Ondertussen al 2x mee een tocht gemaakt. Of was het 3x.
- Dan nog Datakneder die voorstelde om samen te rijden.
- Hierna nog Veloquest samen een tocht gemaakt, misschien maken we deze week nog eentje. Maar aan de andere kant wil ik voor mijn nieuwe baan begint, niet te veel onderhanden hebbben.
- Ook heb ik Bellowsqueezer paar keer ontmoet. We willen nog een keer samen een tocht maken.
- En dan heb ik nog diverse mensen in Utrecht gesproken, waaronder Willeke, 365Cycle, Wim, Johan Vollenbroek, The green thing eigenaar.
Maar je gaat vanzelf wel meer mensen spreken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.602
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11113
8621 x bedankt in 4242 berichten
(29-Jan-2025, 04:24 PM)Snoek043 schreef: Inderdaad, cars10. Lijkt me een boom van een vent op het eerste zicht. Valt mee hoor, ik ben duidelijk groter. Maar jij past in een Snoek, dat maakt de vergelijking al anders
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
het is een special e...365cycle — 12:03 AM |
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
De prijs is ook de r...Gideonaut — 11:09 PM |
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
Vind de Milan GT (...Wim -de roetsende — 10:54 PM |
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
De glimmende groene ...Tijanus — 10:19 PM |
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
Vind de Milan GT (sp...Gideonaut — 09:52 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Omdat mijn Wahoo ele...Boyd Maduro — 09:40 PM |
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
Volgens mij is het...Wim -de roetsende — 09:00 PM |
Wintertraining Sloten 26 januari 2025
|
Het heeft mij in ied...Arend-Jan — 07:36 PM |
Verlichting Quest 2008 verbeteren
|
Heeft iemand ook e...365cycle — 04:34 PM |
Trainen op een rollenbank?
|
Nooit gedaan, ook n...Snoek043 — 03:36 PM |
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
|
Via mijn kennissen k...Hardloper — 10:17 AM |
Bijzonder creatieve uitspatting op een ...
|
Het kantelsysteem he...Rikkie — 09:58 AM |
Overspuiten van een velomobiel
|
Snoek 043, Ik vermo...Snoek043 — 09:55 AM |
Zwarte Challenge Seiran in de aanbieding
|
Ah excuus, tuurl...Sannet — 09:43 AM |
DF XL lengte derailleurkabel?
|
De standaard 2 met...Raptobrikker — 09:01 AM |
Wintertraining Sloten 26 januari 2025
|
Ik heb ook ooit in S...Jeroen S — 08:54 AM |
Overspuiten van een velomobiel
|
Snoek 043, Ik vermoe...Jeroen S — 08:42 AM |
|