Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overspuiten van een velomobiel
#53
Is er inmiddels al meer ervaring met het wrappen van een velomobiel?

Ik ben al wat aan het experimenteren met een proefstuk folie op mijn DF. Dat gaat op vlakke stukken redelijk, alleen moet ik de lak eerst wel opschuren, aangezien daar putjes en bultjes in zitten door het lakken met een lakroller (door de vorige eigenaar).

Een vraag aan degenen die het wrappen al met (of zonder) succes geprobeerd hebben: Ik denk dat de fiets in delen wil wrappen, zodat ik niet met een onhandelbaar groot stuk folie zit te knoeien. Wat is een handige manier om een DF hiervoor te verdelen? Zoveel mogelijk vlakke delen (dus bijv. een naad midden over de smurfenmuts), of de muts als 1 geheel wrappen en de zijkanten daar op aan laten sluiten?
Is het overigens een beetje te doen om losse stukken folie op elkaar aan te laten sluiten, of kun je daar beter een soort 'sierstrip' tussen laten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#54
twilwel, hier op het forum, heeft dat gedaan en er ook over gepost.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#55
De zijkanten zijn tamelijk vlak, die kun je in 1 keer doen. De bovenkant is veel lastiger. Stuiken gaat domweg niet, rekken tot een zekere grens. 50 graden is al voldoende voorverwarming om ook lastige vormen te wrappen. In het begin probeerde ik nog koud voor te rekken, maar dat is geen doen. Het hoedje, links en rechts panelen. Je zult daar de overlap gaan zien. Als je dat stoort kun je daar een gekleurde tape, evt. reflecterend overheen trekken. De deuk in de neus is bijzonder lastig. Daar worstel ik nog mee. Drie panelen die op de hoogste punten samenkomen is waarschijnlijk het simpelste, maar dat gaat opvallen. Tegen elkaar laten lopen van panelen is geen goed idee. Een beetje krimp en je ziet het onderliggende. Rechte overlappen vallen het minst op.
Wanhoop niet wanneer het niet lukt, kwaliteits folie kun je vaak weer loshalen en hoe verkreukelt het ook is, met een beetje warmte is het zo weer vlak. Problematisch is wanneer plakzijden op elkaar komen. Het is duivels lastig dat weer van elkaar te krijgen
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#56
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
De zijkanten zijn tamelijk vlak, die kun je in 1 keer doen. De bovenkant is veel lastiger. Stuiken gaat domweg niet, rekken tot een zekere grens. 50 graden is al voldoende voorverwarming om ook lastige vormen te wrappen. In het begin probeerde ik nog koud voor te rekken, maar dat is geen doen. Het hoedje, links en rechts panelen. Je zult daar de overlap gaan zien.

Bedankt voor je input, twilwel. Ja, ik was er al bang voor dat overlap nodig is. Op zich niet zo'n issue, maar net op de top vind ik dat niet zo mooi. Een strakke zwarte tape (of zelfs gewoon een kale overlap) op de zijkant stoort me minder.
Ik denk trouwens dat ik de zijkanten zelfs nog kleiner zou willen opdelen. Het lijkt me zo'n gehannes om met zo'n lang stuk folie bezig te zijn.

(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
De deuk in de neus is bijzonder lastig. Daar worstel ik nog mee. Drie panelen die op de hoogste punten samenkomen is waarschijnlijk het simpelste, maar dat gaat opvallen.

enOh, over de deuk maakte ik me niet zo'n zorgen. Daar heb ik een toegangsluikje dat ik los kan wrappen, dan kan ik de zijkanten in dat gat bij elkaar laten komen.

(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
Tegen elkaar laten lopen van panelen is geen goed idee. Een beetje krimp en je ziet het onderliggende. Rechte overlappen vallen het minst op.
Wanhoop niet wanneer het niet lukt, kwaliteits folie kun je vaak weer loshalen en hoe verkreukelt het ook is, met een beetje warmte is het zo weer vlak. Problematisch is wanneer plakzijden op elkaar komen. Het is duivels lastig dat weer van elkaar te krijgen

Tja, dat loshalen viel me wat tegen, maar dat heeft een reden. De vorige eigenaar heeft de fiets deels met een verfroller gelakt, waardoor er bobbeltjes in zitten. Als ik daar overheen wrap dan krijg je dat nooit vrij van luchtbellen. Dus ik heb een proefstukje opgeschuurd, waarna het inderdaad strak te wrappen is, maar bij het lostrekken van de folie komt de lak mee.
Misschien moet ik de lak na het schuren eerst polijsten?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
De echte Daniël Fenn DF gaat dus een nieuw kleurtje krijgen. Spannend.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
(11-Jan-2025, 01:11 AM)BaronEnQuest schreef: Het lijkt me zo'n gehannes om met zo'n lang stuk folie bezig te zijn.

Dat valt enorm mee hoor.
Drapeer het lange stuk folie over de zijkant en zet deze tijdelijk vast met magneten of tape. Dan zet je de achterkant vast door de plaklaag een klein stukje los te halen. Nu kun je beetje bij beetje de steunlaag onder de folielaag los trekken, de folie strak trekken, op de body leggen/duwen en aanwrijven met doek of rakel. Heb je aangewreven tot de lijn waar de folies nog op elkaar zitten, dan trek je weer een 50cm los en wrijft dat gedeelte weer aan. Je kunt gerust pauzeren voor een kop koffie op deze manier. Je zult ongetwijfeld toch wat lucht eronder krijgen hier en daar, maar met een beetje warmte kun je dat gladstrijken met wederom een doek of rakel. Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen.

Je hebt een open wielkast. Dan is het handig om tot tot halverwege de wielkast te wrappen. Midden boven de wielkast heb je dan maar een smalle overlap. Snij of knip tot enkele cm vanaf de rand van de wielkast de folie af en met wat warmte duw je, beginnend in het midden, deze halfronde strook naar binnen in de wielkast. Dit is rek en dat is goed te doen tot een zekere grens.

Citaat:Tja, dat loshalen viel me wat tegen, maar dat heeft een reden. De vorige eigenaar heeft de fiets deels met een verfroller gelakt, waardoor er bobbeltjes in zitten. Als ik daar overheen wrap dan krijg je dat nooit vrij van luchtbellen. Dus ik heb een proefstukje opgeschuurd, waarna het inderdaad strak te wrappen is, maar bij het lostrekken van de folie komt de lak mee.

Voor onproblematisch wrappen zal volgens mij alle verf eraf moeten wanneer deze niet goed gehecht is op de ondergrond. Ik had hetzelfde probleem met de witte blokken van KuifjeQuest en ik heb me suf geschuurd om alle verf eraf te krijgen helemaal tot op de glasvezel body.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#59
(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen.
Eh... wat zijn knisters? Luchtbellen ken ik, maar dit is een nieuwe term voor me  Confused

(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Voor onproblematisch wrappen zal volgens mij alle verf eraf moeten wanneer deze niet goed gehecht is op de ondergrond. Ik had hetzelfde probleem met de witte blokken van KuifjeQuest en ik heb me suf geschuurd om alle verf eraf te krijgen helemaal tot op de glasvezel body.
Ik denk dat ik eerst maar eens alleen de bovenkant doe, dat is nog kaal carbon en glasvezel. Dan kijk ik later wel of ik het gelakte deel überhaupt in een andere kleur wil.

Hoe doe je die overlap eigenlijk netjes? Gebruik je daar van die knifeless-tape voor, of plak je het gewoon over elkaar heen en snij je het op het oog met een scherp mes bij?

(11-Jan-2025, 10:10 AM)Wim -de roetsende schreef: De echte Daniël Fenn DF gaat dus een nieuw kleurtje krijgen. Spannend.
Ja, je kent mijn Quest. Dan is de DF qua uitstraling toch wel een groot verschil Wink 

En daarbij is die glasvezel top me te warm als de zon schijnt, dus een lichtdichte laag er overheen lijkt me wel lekker.
(maar dat kan ook aan de mindere ventilatie t.o.v. de Quest met voetengaten liggen)
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#60
(3 uren geleden)BaronEnQuest schreef:
(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen.
Eh... wat zijn knisters? Luchtbellen ken ik, maar dit is een nieuwe term voor me  Confused

Knisters zijn vouwen. Maar daar kon ik even niet opkomen, dus verzon ik zelf maar een term.

Citaat:Hoe doe je die overlap eigenlijk netjes? Gebruik je daar van die knifeless-tape voor, of plak je het gewoon over elkaar heen en snij je het op het oog met een scherp mes bij?

Op het oog rechte of vloeiende lijnen snijden gaat m niet worden. Ik ben Michelangelo niet. Van knifeless tape ben ik al snel afgestapt omdat het vrij duur is en meer handigheid en nauwkeurigheid vereist dan gedacht. Als alternatief heb ik schilderstape geprobeerd en dat beviel me erg goed. Ik kan dezelfde tape meerdere keren gebruiken en ik kan kromme lijnen uitzetten, tape loshalen en nog eens uitzetten tot het inderdaad vloeiend oogt, voordat ik snij. Dat kan met knifeless tape allemaal niet.

Ik snij niet eens helemaal door de eerste laag, maar net diep genoeg om deze gemakkelijk af te scheuren op de door het mes verzwakte plek. De kunst is natuurlijk om niet door de onderliggende laag te snijden en strak langs de tape te blijven snijden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Overspuiten van een velomobiel
Zolang het maar ...twilwel — 03:40 PM
Overspuiten van een velomobiel
Zolang het maar ge...BaronEnQuest — 02:22 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Op het Duitse forum ...Josligfiets — 01:56 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Aangezien iemand hie...Hardloper — 12:57 PM
Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
Zo dat ziet er oud...Thijs OO — 12:43 PM
Medeliggers onderweg
Gisteren kreeg ik ee...Veloquest — 12:18 PM
Nieuwe WAW van datakneder
Ik heb hier nog een ...Jeroen S — 09:14 AM
Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
Hier een mooie Neder...Jeroen S — 09:09 AM
wat ze zeggen
Op die rustige wegge...Jeroen S — 09:04 AM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Met mijn eigen c...Wim -de roetsende — 07:15 AM
wat ze zeggen
Hahaha oké Daniel!...datakneder — 03:16 AM
wat ze zeggen
"Ist das dein...365cycle — 02:53 AM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Bullshit, die op...365cycle — 02:12 AM
Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
Hier het online arti...Martin van Mourik — 12:24 AM
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Bullshit, die opge...Frutsel — 12:09 AM
Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
Ik hoor ook graag al...Fietsbennie — 10:40 PM
Wielzelfbouwers: Het Grote Spaaktopic
Ik heb nog nooit een...melle z — 10:29 PM