Overspuiten van een velomobiel
|
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
Is er inmiddels al meer ervaring met het wrappen van een velomobiel?
Ik ben al wat aan het experimenteren met een proefstuk folie op mijn DF. Dat gaat op vlakke stukken redelijk, alleen moet ik de lak eerst wel opschuren, aangezien daar putjes en bultjes in zitten door het lakken met een lakroller (door de vorige eigenaar).
Een vraag aan degenen die het wrappen al met (of zonder) succes geprobeerd hebben: Ik denk dat de fiets in delen wil wrappen, zodat ik niet met een onhandelbaar groot stuk folie zit te knoeien. Wat is een handige manier om een DF hiervoor te verdelen? Zoveel mogelijk vlakke delen (dus bijv. een naad midden over de smurfenmuts), of de muts als 1 geheel wrappen en de zijkanten daar op aan laten sluiten?
Is het overigens een beetje te doen om losse stukken folie op elkaar aan te laten sluiten, of kun je daar beter een soort 'sierstrip' tussen laten?
Berichten: 5.595
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11098
8607 x bedankt in 4235 berichten
twilwel, hier op het forum, heeft dat gedaan en er ook over gepost.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 270
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
804 x bedankt in 266 berichten
De zijkanten zijn tamelijk vlak, die kun je in 1 keer doen. De bovenkant is veel lastiger. Stuiken gaat domweg niet, rekken tot een zekere grens. 50 graden is al voldoende voorverwarming om ook lastige vormen te wrappen. In het begin probeerde ik nog koud voor te rekken, maar dat is geen doen. Het hoedje, links en rechts panelen. Je zult daar de overlap gaan zien. Als je dat stoort kun je daar een gekleurde tape, evt. reflecterend overheen trekken. De deuk in de neus is bijzonder lastig. Daar worstel ik nog mee. Drie panelen die op de hoogste punten samenkomen is waarschijnlijk het simpelste, maar dat gaat opvallen. Tegen elkaar laten lopen van panelen is geen goed idee. Een beetje krimp en je ziet het onderliggende. Rechte overlappen vallen het minst op.
Wanhoop niet wanneer het niet lukt, kwaliteits folie kun je vaak weer loshalen en hoe verkreukelt het ook is, met een beetje warmte is het zo weer vlak. Problematisch is wanneer plakzijden op elkaar komen. Het is duivels lastig dat weer van elkaar te krijgen
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
De zijkanten zijn tamelijk vlak, die kun je in 1 keer doen. De bovenkant is veel lastiger. Stuiken gaat domweg niet, rekken tot een zekere grens. 50 graden is al voldoende voorverwarming om ook lastige vormen te wrappen. In het begin probeerde ik nog koud voor te rekken, maar dat is geen doen. Het hoedje, links en rechts panelen. Je zult daar de overlap gaan zien.
Bedankt voor je input, twilwel. Ja, ik was er al bang voor dat overlap nodig is. Op zich niet zo'n issue, maar net op de top vind ik dat niet zo mooi. Een strakke zwarte tape (of zelfs gewoon een kale overlap) op de zijkant stoort me minder.
Ik denk trouwens dat ik de zijkanten zelfs nog kleiner zou willen opdelen. Het lijkt me zo'n gehannes om met zo'n lang stuk folie bezig te zijn.
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
De deuk in de neus is bijzonder lastig. Daar worstel ik nog mee. Drie panelen die op de hoogste punten samenkomen is waarschijnlijk het simpelste, maar dat gaat opvallen.
enOh, over de deuk maakte ik me niet zo'n zorgen. Daar heb ik een toegangsluikje dat ik los kan wrappen, dan kan ik de zijkanten in dat gat bij elkaar laten komen.
(30-Dec-2024, 07:10 PM)twilwel schreef:
Tegen elkaar laten lopen van panelen is geen goed idee. Een beetje krimp en je ziet het onderliggende. Rechte overlappen vallen het minst op.
Wanhoop niet wanneer het niet lukt, kwaliteits folie kun je vaak weer loshalen en hoe verkreukelt het ook is, met een beetje warmte is het zo weer vlak. Problematisch is wanneer plakzijden op elkaar komen. Het is duivels lastig dat weer van elkaar te krijgen
Tja, dat loshalen viel me wat tegen, maar dat heeft een reden. De vorige eigenaar heeft de fiets deels met een verfroller gelakt, waardoor er bobbeltjes in zitten. Als ik daar overheen wrap dan krijg je dat nooit vrij van luchtbellen. Dus ik heb een proefstukje opgeschuurd, waarna het inderdaad strak te wrappen is, maar bij het lostrekken van de folie komt de lak mee.
Misschien moet ik de lak na het schuren eerst polijsten?
Berichten: 6.028
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2217
7796 x bedankt in 3819 berichten
11-Jan-2025, 10:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jan-2025, 10:10 AM door Wim -de roetsende.)
De echte Daniël Fenn DF gaat dus een nieuw kleurtje krijgen. Spannend.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 270
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
804 x bedankt in 266 berichten
(11-Jan-2025, 01:11 AM)BaronEnQuest schreef: Het lijkt me zo'n gehannes om met zo'n lang stuk folie bezig te zijn.
Dat valt enorm mee hoor.
Drapeer het lange stuk folie over de zijkant en zet deze tijdelijk vast met magneten of tape. Dan zet je de achterkant vast door de plaklaag een klein stukje los te halen. Nu kun je beetje bij beetje de steunlaag onder de folielaag los trekken, de folie strak trekken, op de body leggen/duwen en aanwrijven met doek of rakel. Heb je aangewreven tot de lijn waar de folies nog op elkaar zitten, dan trek je weer een 50cm los en wrijft dat gedeelte weer aan. Je kunt gerust pauzeren voor een kop koffie op deze manier. Je zult ongetwijfeld toch wat lucht eronder krijgen hier en daar, maar met een beetje warmte kun je dat gladstrijken met wederom een doek of rakel. Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen.
Je hebt een open wielkast. Dan is het handig om tot tot halverwege de wielkast te wrappen. Midden boven de wielkast heb je dan maar een smalle overlap. Snij of knip tot enkele cm vanaf de rand van de wielkast de folie af en met wat warmte duw je, beginnend in het midden, deze halfronde strook naar binnen in de wielkast. Dit is rek en dat is goed te doen tot een zekere grens.
Citaat:Tja, dat loshalen viel me wat tegen, maar dat heeft een reden. De vorige eigenaar heeft de fiets deels met een verfroller gelakt, waardoor er bobbeltjes in zitten. Als ik daar overheen wrap dan krijg je dat nooit vrij van luchtbellen. Dus ik heb een proefstukje opgeschuurd, waarna het inderdaad strak te wrappen is, maar bij het lostrekken van de folie komt de lak mee.
Voor onproblematisch wrappen zal volgens mij alle verf eraf moeten wanneer deze niet goed gehecht is op de ondergrond. Ik had hetzelfde probleem met de witte blokken van KuifjeQuest en ik heb me suf geschuurd om alle verf eraf te krijgen helemaal tot op de glasvezel body.
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
16-Jan-2025, 02:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jan-2025, 02:24 PM door BaronEnQuest.)
(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen. Eh... wat zijn knisters? Luchtbellen ken ik, maar dit is een nieuwe term voor me
(11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Voor onproblematisch wrappen zal volgens mij alle verf eraf moeten wanneer deze niet goed gehecht is op de ondergrond. Ik had hetzelfde probleem met de witte blokken van KuifjeQuest en ik heb me suf geschuurd om alle verf eraf te krijgen helemaal tot op de glasvezel body. Ik denk dat ik eerst maar eens alleen de bovenkant doe, dat is nog kaal carbon en glasvezel. Dan kijk ik later wel of ik het gelakte deel überhaupt in een andere kleur wil.
Hoe doe je die overlap eigenlijk netjes? Gebruik je daar van die knifeless-tape voor, of plak je het gewoon over elkaar heen en snij je het op het oog met een scherp mes bij?
(11-Jan-2025, 10:10 AM)Wim -de roetsende schreef: De echte Daniël Fenn DF gaat dus een nieuw kleurtje krijgen. Spannend. Ja, je kent mijn Quest. Dan is de DF qua uitstraling toch wel een groot verschil
En daarbij is die glasvezel top me te warm als de zon schijnt, dus een lichtdichte laag er overheen lijkt me wel lekker.
(maar dat kan ook aan de mindere ventilatie t.o.v. de Quest met voetengaten liggen)
Berichten: 270
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 354
804 x bedankt in 266 berichten
(16-Jan-2025, 02:22 PM)BaronEnQuest schreef: (11-Jan-2025, 01:52 PM)twilwel schreef: Zolang het maar geen knisters zijn, dan moet je tot net voorbij de knister de folie loshalen, met warmte de knister vlak maken en opnieuw proberen. Eh... wat zijn knisters? Luchtbellen ken ik, maar dit is een nieuwe term voor me
Knisters zijn vouwen. Maar daar kon ik even niet opkomen, dus verzon ik zelf maar een term.
Citaat:Hoe doe je die overlap eigenlijk netjes? Gebruik je daar van die knifeless-tape voor, of plak je het gewoon over elkaar heen en snij je het op het oog met een scherp mes bij?
Op het oog rechte of vloeiende lijnen snijden gaat m niet worden. Ik ben Michelangelo niet. Van knifeless tape ben ik al snel afgestapt omdat het vrij duur is en meer handigheid en nauwkeurigheid vereist dan gedacht. Als alternatief heb ik schilderstape geprobeerd en dat beviel me erg goed. Ik kan dezelfde tape meerdere keren gebruiken en ik kan kromme lijnen uitzetten, tape loshalen en nog eens uitzetten tot het inderdaad vloeiend oogt, voordat ik snij. Dat kan met knifeless tape allemaal niet.
Ik snij niet eens helemaal door de eerste laag, maar net diep genoeg om deze gemakkelijk af te scheuren op de door het mes verzwakte plek. De kunst is natuurlijk om niet door de onderliggende laag te snijden en strak langs de tape te blijven snijden.
Berichten: 601
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1085 x bedankt in 586 berichten
Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...075/page-7
de foto's zijn niet super maar het ziet er aardig gelikt uit. Ik doe het hem niet na.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 6.028
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2217
7796 x bedankt in 3819 berichten
(23-Jan-2025, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
Hij is hier ook lid: Snoek043
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
(23-Jan-2025, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Deze meneer is trouwens zijn Snoek aan het wrappen, na een negatieve ervaring met plastidip!
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...075/page-7
de foto's zijn niet super maar het ziet er aardig gelikt uit. Ik doe het hem niet na.
Bedankt voor de tip!
Die ga ik eens even in de gaten houden. Zo te zien gebruikt hij wel 'knifeless tape', maar laat hij de delen ook overlappen zoals twilwel al voorstelde.
Berichten: 2.823
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3110
3337 x bedankt in 2311 berichten
Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.028
Topics: 153
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2217
7796 x bedankt in 3819 berichten
(27-Jan-2025, 04:37 PM)Hardloper schreef: Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Onder de zwarte wrap zie je nog het originele geel.
Ik denk niet dat er nu al 4 laklagen opzitten: geel, nog een kleur, zwart en weer geel.
Iedere laklaag is bijna een kilo. Dan wordt je lichte Snoek toch nog een 'zware' vm
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2024
Bedankt: 0
15 x bedankt in 8 berichten
(27-Jan-2025, 04:37 PM)Hardloper schreef: Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Wat ik op het Duitse forum zie is dat die zwarte laklaag een plasti-dip is, die je er (net als een folie-wrap) weer af kunt trekken als je hem zat bent.
Op zich ook een leuk idee.
Berichten: 2.823
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3110
3337 x bedankt in 2311 berichten
, 11:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:09 AM door Hardloper.)
(, 07:15 AM)Wim -de roetsende schreef: (27-Jan-2025, 04:37 PM)Hardloper schreef: Snoek043 heeft ook ervaring in het overspuiten van een Velomobiel. Volgens mij heeft hij na zijn originele geel, nog 2 verschillende lakbeurten gehad, waaronder een zwarte.
Onder de zwarte wrap zie je nog het originele geel.
Ik denk niet dat er nu al 4 laklagen opzitten: geel, nog een kleur, zwart en weer geel.
Iedere laklaag is bijna een kilo. Dan wordt je lichte Snoek toch nog een 'zware' vm
Nou ik heb iets gezien van oranje. Maar dat was net een tikkeltje de verkeerde oranje Of bedoelde je die met geel
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 601
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1085 x bedankt in 586 berichten
Van wat ik begrijp is de gele/oranje (plastidip) laag niet de kleur die hij wou, en heeft er dus voor gekozen om de fiets maar helemaal zwart te laten spuiten (met plastidip)
Maar alle plastidip is er weer van af gepeuterd :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 2.823
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3110
3337 x bedankt in 2311 berichten
(, 11:43 AM)Gideonaut schreef: Van wat ik begrijp is de gele/oranje (plastidip) laag niet de kleur die hij wou, en heeft er dus voor gekozen om de fiets maar helemaal zwart te laten spuiten (met plastidip)
Maar alle plastidip is er weer van af gepeuterd :p
Zoiets inderdaad zover ik het ook begreep.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.595
Topics: 110
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11098
8607 x bedankt in 4235 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 uren geleden door 365cycle.)
Volgens mij gaan we een beetje offtopic...
Om eens helemaal terug te gaan naar het begin, want ik zie nu dat ik eigenlijk nooit echt gereageerd heb:
Citaat:Wie heeft ervaring met zoiets?
Ik! De pijnlijk roze SL die in allerlei races en meetings voorbij komt was oorspronkelijk geel. Ik heb die fiets technisch gerepareerd...
Citaat:Welke bedrijven kan ik daarvoor benaderen?
...en daarna laten spuiten bij Alex van Vliet Autoschade in Nieuwerkerk a/d IJssel (ook wel bekend als MotorPaint Zuidplas).
Zij zeggen waar het op staat: ik had de fiets blijkbaar belabberd voorbereid op spuiten, en men was niet te bang om dat te delen - gelukkig, want daardoor kan ik ervoor kiezen om hen het werk te laten verbeteren met een beter resultaat tot gevolg!. Daarnaast werken ze zo milieuvriendelijk mogelijk, en hebben ze ervaring met composieten (er stond toen bijvoorbeeld een BMW 3-serie E30 met een koolstofvezel dak!).
Het resultaat is mijns inziens echt prachtig geworden. Ook na een jaar trekt die knalroze Milan ook in gezelschap van andere velomobielen heel veel aandacht.
Citaat:Wat zijn de kosten daarvoor?
Ik heb dit bij aanschaf bij velomobiel.nl al eens laten vallen en daar kwam dat destijds op zo'n 2000 euro voor volledige goede aanpak.
Ik wil de spuiter niet op een prijs vastpinnen maar ik was duidelijk minder kwijt. Het was het geld mijns inziens meer dan waard.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.823
Topics: 97
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3110
3337 x bedankt in 2311 berichten
9 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 uren geleden door Hardloper.)
(9 uren geleden)365cycle schreef: Het resultaat is mijns inziens echt prachtig geworden. Ook na een jaar trekt die knalroze Milan ook in gezelschap van andere velomobielen heel veel aandacht. Klopt. De Pink D9L40 is mooi gelukt. Heb hem gezien tijdens een tocht met de nieuwe eigenaar.
Je kunt een glimp opvangen op : Wintercompetitie Velodrome Sloten 2025 — Ligfiets.net
Bekijk dan eens de foto: Pech onderweg Image 2 of 4
Of bv dit filmpje:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|