Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Clikvalve - Veelbelovend nieuw ventiel
#27
Klinkt wel interessant dat ventiel. Maar vraag me wel af in hoeverre dit dit handig is onder de QV met oppompen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
(07-Feb-2025, 11:06 AM)Hardloper schreef: Klinkt wel interessant dat ventiel. Maar vraag me wel af in hoeverre dit dit handig is onder de QV met oppompen.

Handiger dan pompkoppen met hendels die omhoog/omlaag gedrukt moeten worden
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#29
(07-Feb-2025, 11:07 AM)Frutsel schreef:
(07-Feb-2025, 11:06 AM)Hardloper schreef: Klinkt wel interessant dat ventiel. Maar vraag me wel af in hoeverre dit dit handig is onder de QV met oppompen.

Handiger dan pompkoppen met hendels die omhoog/omlaag gedrukt moeten worden

Misschien eens kijken dan of ik dit kan vinden voor geen god vermogen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , renehin
#30
Ik wil ze wel uitproberen, maar helaas nog nergens te koop.
En de introductiedatum lijkt te schuiven?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(07-Feb-2025, 12:44 PM)LigfietsWilsum schreef: Ik wil ze wel uitproberen, maar helaas nog nergens te koop.
En de introductiedatum lijkt te schuiven?

Precies.
Het duurt maar en het duurt maar.
De intro was al juli vorig jaar...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
Als hoofdoppomper van ons huishouden ga ik dit zeker proberen en als het bevalt op alle fietsen installeren. Nu nog beschikbaar komen Big Grin

Op 12gobiking.nl kun je je inschrijven voor een e-mailnotificatie zodra de clikvalve beschikbaar is, dus dat heb ik maar gedaan.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }
#33
Marten van https://www.m-gineering.nl/ denkt er op zijn blog in 2024 het zijne van, niet echt positief omdat je harder moet pompen om de lucht er door te krijgen de band in.
Quote
Schwalbe introduceert een nieuwe ventielkern (versies voor Presta en Dunlop), en om dat wereldkundig te maken ontving iedere dealer een proefpakket. Ze beloven van alles (grotere luchtdoorstroom, geen lastig moertje, simpel in gebruik) dus dat moest ik direct proberen. En ik word niet enthousiast. Ik heb geen moeite met het Presta moertje, en vind even duwen op het pinnetje veel makkelijker dan het ventiel los en weer vast draaien (bv bij het monteren van de binnenband). Van de beloofde grotere luchtdoorstroom merk ik niks. Integendeel, het klepje lijkt net zo groot als bij Presta, maar nu moet je ook nog tegen het veertje pompen. De Clik vereist dus meer inspanning. De gladde tuit is misschien wel beter voor het rubber in de opsteek pompkop, maar als je het Presta moertje geen probleem vindt, zie ik verder geen meerwaarde (bij de versie voor een Dunlopventiel heb je een langere tuit waar opeens een baanpomp op past zonder adapter, dat kan ev wel handig zijn voor die ene stadsfiets)
eind quote
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
Bovenstaande bijdrage is zeer interessant. Ik vind zijn mening en reactie wel degelijk relevant.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Leveringen zijn eindelijk begonnen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Boyd Maduro
#36
Yes!
https://www.bike24.nl/zoekresultaat?sear...ik%20valve

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }
#37
Besteld! Ik zal verslag doen van mijn bevindingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
Besteld, ben benieuwd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
De setjes met pompadapter zijn uitverkocht...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#40
Ja, toen ik bestelde waren er nog iets van 28....
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
Hier ook te koop:

https://velomobil.net/Schwalbe-Click-Valve-Kits/VO10299


Oeps, alleen nog maar conversiekit 2.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#42
Grappig, dat is net die Henning van Velomobile Ottersberg nog heeft
https://velomobil.net/en/Schwalbe-Click-.../VO10299.2

Die met pompkop en losse ventielen (75 stuks) waren bij hem binnen een uur allemaal verkocht.

Ik krijg de mijne vandaag binnen. Alle varianten. Als ze bevallen blijft SCV als enige ventiel hier in huis over.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#43
Daar hebben meerder fietsers dus lucht van gekregen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
#44
Ik heb nog geen kans gehad ze te bestellen, dus ze staan nu op mijn inkooplijstje bij andere spullen.

Gisteren kwam er wel een vraag in mij op. Ik heb tot nu toe enkel gezien hoe makkelijk het is om je band op te pompen met de Clik Valve en de juiste pompkop, maar kun je de band ook makkelijk leeg laten lopen als je bijvoorbeeld je buitenband wilt vervangen?

Ik ben benieuwd om hier iets over te horen van jullie early adopters!

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff | 2012 Hase Pino met Rohloff | 2014 AZOR Texel | 2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Boyd Maduro
#45
Je kan altijd de kern eruit draaien, net als met een frans ventiel. Dan is je band zo leeg.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#46
(28-Feb-2025, 02:53 PM)Frutsel schreef: Je kan altijd de kern eruit draaien, net als met een frans ventiel. Dan is je band zo leeg.

Precies.

En wil je weinig lucht laten weglopen, dan druk je een centraal pinnetje in, net als het autobandventiel heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#47
[Afbeelding: IMG_20250303_114217.jpg]

Vanmiddag testen...
Antwoord }
#48
Zo, zes ventielen geïnstalleerd. Piece of cake.
Compressortje en voetpomp allebei voorzien van nieuwe koppen. Ook een stukje cake.
(Meteen de sporing gecontroleerd na de crash verleden week, die is ook goed)
Spul weer opgepompt met de compressor, en waar de Decathlonpompkop altijd wat slechter te plaatsen was, en waardoor het oppompen vaak wat langzamer ging doordat het pinnetje niet goed wordt ingedrukt, gaat het nu als een tierelier.
Makkelijk er op klikken, direct goed dicht en vooral: snel oppompen doordat het ventiel goed open wordt gehouden door de klem. Ja, positief!
Oh ja, ik heb twee Hollands ventiel en vier Frans, waarom? Ja dat weet ik ook niet meer.
Leeg laten lopen gaat ietsje moeilijker, maar met een hard voorwerp, bijvoorbeeld de achterkant van de pompkop kan je het pinnetje indrukken, en je kan natuurlijk ook het ventiel losdraaien.

En nu aan de thee, inderdaad met een piece of cake.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Hoekie
#49
Zo. Net ff click valve upgrade uitgevoerd.
Ik vind het fantastisch! Pompen gaat makkelijker, en klik erop en klik eraf.
Zeer handig.
Meteen 5 setjes besteld
Ligfietsjes:
  • HP Velotechnik Grasshopper FX
  • Cruzbike S40
  • Flevobike basic, bike, racer
  • Nazca Quetzal E-tandem
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Fietsbennie
#50
Ik ben benieuwd hoe nieuwe ventiel omgaat met wildroosters en spoorwegovergangen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#51
(03-Mar-2025, 11:14 PM)Fietsbennie schreef: Ik ben benieuwd hoe nieuwe ventiel omgaat met wildroosters en spoorwegovergangen.

in verband met drukverlies door een zich kort openend ventiel bedoel je? Daar hebben autoventielen AV geen last van,maar franse SV ventielen die niet goed aangedraaid zijn dan weer wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Fietsbennie
#52
Ook ik ben erg tevreden met de SCV ventielen.

Installatie van ventiel:
Erg eenvoudig, oude ventielkern er uit, nieuwe er in. De plastic tool die ze daarvoor mee leveren is adequaat maar daar is ook alles mee gezegd. Als je er nog een hebt liggen kan je waarschijnlijk beter die gebruiken. Overigens heeft de SCV wat structuur op de buitenkant dus lukt het mij zelfs om die met flink knijpen met de hand vast te draaien mocht het om wat voor reden dan ook nodig zijn.

Oppompen:
Zoals al door anderen gezegd, super eenvoudig. Geen gepiel met hendeltjes, schroefkoppen of scheef opdrukken van de pompkop, gewoon drukken en pompen. In ieder geval tot zo'n 9bar geen problemen met de verbinding en nadien kan je de kop met twee vingers los drukken (al is mijn persoonlijke advies, zeker bij 9bar, om de kop gewoon normaal vast te houden en los te trekken anders schiet die er met nogal wat snelheid af  Big Grin )
Het gemak van gebruik is bij de kleine wielkasten van mijn Snoek erg prettig en maakt even op druk brengen een aanzienlijk makkelijker klusje.

Leeg laten lopen:
Dit vind ik een minder puntje bij de SCV. Het pinnetje waar je op moet drukken is vrij kort (komt nauwelijks boven de rand van het ventiel uit) en is dus lastig om in te drukken. Waar ik bij de AV ventielen van de luchtvering van mijn QuestXS een metalen ventieldop heb die je achterstevoren in het ventiel kan drukken om het pinnetje in te drukken is de ventieldop van SCV van plastic en niet hard genoeg om het pinnetje in te kunnen drukken. (Zoals ik onderaan stel hoop ik dat de adapter hier een uitkomst biedt)

Compatibiliteit:
SCV ventielen zouden "backwards compatibel" moeten zijn ontworpen. Bij mijn pogingen lukte het met mijn eigen pompen om de banden op te pompen al gaat de pompkop er niet heel makkelijk op en ziet het eruit alsof die niet echt lekker vast zit. Tot ruim 6bar gaat in ieder geval goed (mijn kleine pompje gaat niet hoger en mijn grote pomp had ik al de andere pompkop op gezet en geen zin om terug om te bouwen voor een korte test)
De pomp van Twilwel kregen we er niet goed op dus de compatibiliteit geldt in ieder geval niet voor elke pomp.
Andersom, dus SV ventiel oppompen met SCV pompkop wil niet. 

Ombouwen van pomp:
Als je een setje besteld met pompkop dan moet je die uiteraard ombouwen. In mijn geval betekende dat, borgmoer oude pompkop losdraaien, pompkop van de slang af trekken, nieuwe kop erop, (nieuwe kop er weer af, oude borgmoer verwisselen voor de nieuwe, nieuwe kop er weer op,) borgmoer vast, klaar. Richeltje van de nieuwe kop was iets breder dus ging iets lastiger op de slang dan de oude maar wel gewoon goed vast. Gaat prima maar als je alleen een deel van je ventielen wil omzetten dan zou ik eerder de adapter icm je oude pompkop gebruiken dan de pompkop verwisselen.

Mijn kleine pomp heeft niet een (eenvoudig) verwisselbare kop dus daar is ook de adapter nodig.

Conclusie:
Ik ben zeer tevreden en ga meer ventielen bestellen heb inmiddels nog een setje besteld. Ditmaal met de adapter er bij zodat ik die met mijn kleine pomp kan gebruiken als ook met andermans pompen of onderweg. Mijn hoop is dat deze adapter ook gebruikt kan worden om de band leeg te laten lopen (door de adapter er zonder pomp op te klikken) maar ik weet niet of deze het ventiel ook actief open drukt zoals de pompkop. Als ik die binnen heb zal ik dat uitproberen.

Bij een kort uitprobeer moment met meerdere Noorderliggers waren de reacties ook enthousiast. Onder andere de uitspraak: "als het zo makkelijk gaat dan is een latex binnenband die je elke dag moet oppompen ook weer goed te doen" en meerdere die ze ook gaan bestellen.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gefeliciteerd ZoefZo...martinus — 10:40 PM
Twijfel is het begin van wetenschap
Als de zeker weet ...Boyd Maduro — 10:35 PM
Ervaringen met de Tuna
Gefeliciteerd en vee...Willeke_IGKT — 10:31 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik heb sinds 2 weken...renevoorburg — 10:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En de fiets mee in...ZoefZoef — 10:07 PM
Souplesse verbeteren
Ik gebruik de hart...datakneder — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En de fiets mee in d...Lopopodium — 09:59 PM
Souplesse verbeteren
Waarom overwegen jul...Hardloper — 09:33 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Vergeet ook niet h...Hardloper — 09:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
.. marktplaats me gu...ZoefZoef — 09:17 PM
Souplesse verbeteren
Ik ook niet. Gee...Hoekie — 09:02 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Vergeet ook niet het...Wim -de roetsende — 09:01 PM
Souplesse verbeteren
Ik ook niet. Geen ...365cycle — 08:43 PM
Twijfel is het begin van wetenschap
Als de zeker weet da...Jeroen S — 08:31 PM
Souplesse verbeteren
en heb geen sportw...Hoekie — 08:22 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Soms is zo'n aanva...365cycle — 08:13 PM
Honden in de achtervolging, waarop gefo...
Ik denk de velomobie...Hoekie — 08:11 PM