Topics: 41
Bedankt: 2465
2257 x bedankt in 848 berichten
Dat vind ik ook mooiste vrijliggende fietspaden, liefst nog langs het water.
Topics: 1
Bedankt: 17
973 x bedankt in 529 berichten
Ik kom regelmatig paarden aan de teugel tegen. Ik stop altijd en het gaat altijd goed dan. Verder beloof ik het paard niet op hem te gaan zitten!! Gehinnik valt mij dan ten deel en alles is goed.
Groet,
Tom
Topics: 112
Bedankt: 11934
9249 x bedankt in 4530 berichten
Rustig! En dat terwijl het ruim was en wij nu dus eens niet gestopt zijn (als je langs een provinciale weg gaat hobbelen verwacht ik wel een verkeersmak dier...)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Topics: 20
Bedankt: 555
1928 x bedankt in 922 berichten
Ik kwam net een paard aan de lijn tegen. Na gestopt te zijn vroeg ik of ik moest uitstappen, maar zij wou de uitdaging wel aangaan en langs mij lopen. Toen het paard op 5 meter was vroeg ik haar of ik toch mocht uitstappen, want mijn hoofd bevind zich niet echt op een fijne hoogte. En naar mijn inschatting zag het paard zelf minder de leuke uitdaging. Ze loste het op door 30 meter terug te lopen en daar even op een erf te wachten tot ik voorbij was. Zo kom je er samen wel uit.
Topics: 20
Bedankt: 555
1928 x bedankt in 922 berichten
Nou, vandaag een niet zo fijne ervaring met een paard.
Ik ben op de terugweg van 17k5 en kom uit een bocht ergens in de buurt van Laag-Soeren en daar staat op 80m een paard. Ik vol in de remmen en zag dat het paard niet op zijn gemak was. Op het paard zat een jonge ruiter en ernaast iemand aan de teugel. Als ze langzaam mijn kant opkomen roep ik of ze het prettig zouden vinden als ik uitstap, omdat ik weet dat een paard nogal heftig kan reageren. De vrouw naast het paard zei dat dat niet hoefde.
Hoe dichter ze kwamen hoe onrustiger het paar werd. Tot het punt dat ze naast me waren en het paard dacht, je kunt me wat, maar dat rare ding laat ik niet uit mijn beide ogen verdwijnen en ze draait daarbij zo dat ze steeds met haar hoofd naar mij staat. Dat gaat niet zonder slag of stoot en de dame naast het paard heeft haar handen vol, terwijl ze geruststellend tegen het paard praat. Op het moment dat ze zo'n 5 meter achter mij zijn loopt het helemaal uit de hand.
Het paard begint eerst rustig te bokken, om daarna echt volledig door het lint te gaan met bokken. Het meisje op het paard gilt het eerst nog uit van angst, wat dan overgaat in krijsen. Als het paard weer enigzins onder controle is, let wel enigzins, blijft het meisje op het paard krijsen, in dit geval van de pijn. Haar gezicht zit onder het bloed alsof ze een aantal tanden is verloren. Het kan ook zijn dat ze vol in haar tong gebeten heeft. Tot overmaat van ramp is ze zo in de stress dat ze gaat hyperventileren. Omdat ik nog steeds in mijn velomobiel zit kan ik niet helpen. Ik verwacht dat als ik zou proberen er uit tew klimmen het paard nogmaals oncontroleerbaar wordt.
Uiteindelijke geeft de begeleidster aan dat ik verder moet fietsen. Dat heb ik gedaan, maar de rest van de rit had ik wel een enorme knoop in mijn maag.
Topics: 161
Bedankt: 2456
8490 x bedankt in 4134 berichten
(6 uren geleden)datakneder schreef: Nou, vandaag een niet zo fijne ervaring met een paard.
Dit is inderdaad geen fijne ervaring.
Ik vermoed dat het meisje een bloedneus heeft gekregen. Een paard dat gaat bokken gooit ook z'n hoofd omhoog en dan wordt de berijder meestal door de hals van het paard of heel soms zelfs door de achterkant van het hoofd geraakt. Daardoor ontstaat een bloedneus en dan zit direct het hele gezicht onder het bloed. Meestal lijkt het erger dan het is.
De begeleidster is verantwoordelijk voor dit drama. Ze had zo'n jonge ruiter moeten laten afstappen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Topics: 89
Bedankt: 145
2203 x bedankt in 792 berichten
Ook het beste paard laat weleens een vijg vallen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Topics: 11
Bedankt: 762
2654 x bedankt in 1230 berichten
Als mensen hun paard niet onder controle hebben is dat niet jouw schuld/probleem. (Tenzij het paard je VM molt, dan is het wel een probleem natuurlijk).
Dat betekent niet dat je volle bak langs moet scheuren, maar als je normale voorzorgsregels treft het het gaat mis, dan jammer dan. Lesson learned voor de ruiter.