Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
Berichten: 590
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 17
973 x bedankt in 529 berichten
31-Mar-2025, 12:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2025, 12:14 AM door Tom Fekkes.)
Dat heb ik je ook niet wijsgemaakt (dat met die kosten)
O ja, ik vind jouw handtekening wel erg leuk.
Tom, maakt niemand iets wijs, Fekkes
Groet,
Tom
Berichten: 106
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 64
181 x bedankt in 98 berichten
31-Mar-2025, 09:42 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2025, 09:58 AM door Snoek043.)
Dat je er alles aandoet om een ongeluk te vermijden lijkt me logisch. Maar dat je voor alle kosten gaat opdraaien achteraf ga je me niet wijsmaken.
Verantwoordelijkheid dragen = betalen.
[/quote]
Toch is het zo; een automobilist is verantwoordelijk voor alle schade; ook als het verkeerstechnisch een fout van de fietser is.
(Als fietser kan je het beste de schade laten verhalen door een letselschade-advocaat. De advocaatkosten worden nl gedekt door de verzekering van de automobilist.)
Niels, onverantwoordelijk, van der Wal
[/quote]
Dat klopt van geen meter, althans toch niet in mijn land.
1. De fietser is volledig verantwoordelijk voor het ongeval
Als blijkt dat de fietser zelf volledig verantwoordelijk is voor het veroorzaken van het ongeval, kan de automobilist mogelijk niet aansprakelijk worden gesteld. Voorbeelden hiervan zijn: - De fietser rijdt door een rood licht of negeert een stopbord.
- De fietser maakt een onverwachte en gevaarlijke manoeuvre, zoals een plotselinge stuurbeweging zonder de verkeerssituatie in acht te nemen.
- De fietser rijdt tegen de rijrichting in of op een weg waar fietsen verboden is.
- De fietser maakt een risicovolle actie die de veiligheid in gevaar brengt, zoals het zonder nadenken de rijbaan op draaien.
Met andere woorden, als je zoals in het voorbeeld van 365cycle tegen de rijrichting rijdt als een volslagen idioot, draai je zelf voor alle kosten op. Niet meer dan logisch. Uiteraard zullen advocaten trachten er alles aan te doen om de zwakke weggebruiker vrij te pleiten. Dat doen ze ook bij de zwaarste criminelen.
Het laatste puntje maakt duidelijk wat ik al langer bedoel, dit geldt voor zwakkere weggebruikers evenzeer. Je KIJKT vooraleer je iets doet. Als automobilist kan je nog zoveel anticiperen als je wil, als je een risicovol manoeuvre uitvoert, moet je niet zeuren achteraf. Dat heeft geen barst te maken met verantwoordelijkheid van de automobilist. Lekker makkelijk, in elke situatie de automobilist viseren.
Berichten: 1.570
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 762
2655 x bedankt in 1231 berichten
Hier in Nederland zijn zwakke verkeersdeelnemers wat dat aangaat goed beschermd. Tenzij ze van een viaduct op je motorkap vallen (en dan nog moet je aantonen dat je er niets aan kon doen om ze te ontwijken) ben je als automobilist aansprakelijk.
Berichten: 948
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 195
1693 x bedankt in 679 berichten
(31-Mar-2025, 09:42 AM)Snoek043 schreef: (31-Mar-2025, 12:03 AM)Niels van der Wal schreef:
Dat je er alles aandoet om een ongeluk te vermijden lijkt me logisch. Maar dat je voor alle kosten gaat opdraaien achteraf ga je me niet wijsmaken.
Verantwoordelijkheid dragen = betalen.
Toch is het zo; een automobilist is verantwoordelijk voor alle schade; ook als het verkeerstechnisch een fout van de fietser is.
(Als fietser kan je het beste de schade laten verhalen door een letselschade-advocaat. De advocaatkosten worden nl gedekt door de verzekering van de automobilist.)
Niels, onverantwoordelijk, van der Wal
[/quote]
Dat klopt van geen meter, althans toch niet in mijn land.
[/quote]
De preciezen regel is: dat de sterkere verkeersdeelnemer verantwoordelijk is voor alle schade, tenzij opzet kan worden aangetoond.
Zeggen dat iemand je fiets voor je auto gooide is dus niet voldoende; je moet het ook aantonen (getuigen etc.)
Wat bij het niet opvolgen van de verkeersregels als opzet geldt komt uit jurisprudentie.
Hier zit het verschil in tussen verantwoordelijk en schuldig.
Dit is jou land.
Niels, NL, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 704
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1263 x bedankt in 682 berichten
Er stond een Milan SL met schade op marktplaats voor een mooie prijs, ik heb de meneer direct gemaild om de fiets voor de vraagprijs over te nemen, meneer gaat akkoord, paar uur later is die opeens verkocht... Geen reactie meer
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 2.272
Topics: 25
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 31
3448 x bedankt in 1895 berichten
09-Apr-2025, 09:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2025, 09:27 PM door ZoefZoef.)
(09-Apr-2025, 09:05 PM)Gideonaut schreef: Er stond een Milan SL met schade op marktplaats voor een mooie prijs, ik heb de meneer direct gemaild om de fiets voor de vraagprijs over te nemen, meneer gaat akkoord, paar uur later is die opeens verkocht... Geen reactie meer 
Soms geldt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' en tref je verkopers met wat minder fatsoen die dat niet even melden. Bij hun is een afspraak niks waard helaas.
Ik heb het gehad dat de afspraak stond. Prijs ok, voor paar euro extra zou ie m ook thuis afleveren. Koop was dus rond, prijs akkoord, enz . De man zou 'm dan vrijdag langsbrengen en het was dinsdag dat de deal beklonken was. Woensdag meldt zich een andere geinteresseerde en meneer gaat gewoon de onderhandelingen aan om er een tientje meer aan over te houden ofzo, want deze man zou m kunnen ophalen.
Ik wil nog steeds een keer zo iemand voor de rechter slepen eigenlijk. Identieke fiets kopen, verschil aan schade claimen als schadevergoeding en dan uiteraard wel op de juiste wijze. Er zijn best interessante arresten over te lezen op jure.nl. Zo'n hekel aan dat soort lui :r. Wees gewoon eerlijk en zeg dan '..ik ga akkoord, spreek een datum af en maak een duidelijk voorbehoud als die datum bijv te ver in de toekomst ligt of zeg zoeits simpels als 'ik reserveer niet, wie het eerst komt voor -prijs- neemt 'm mee.
Mja, gedachten he? Ik denk heel vaak dat ik te goed ben opgevoed en te veel fatsoen in mn donder heb zitten.. :/
Net even die SL opgezocht. Vrij goedkoop voor een SL MK7, dan moet je gelijk bellen, afspraak maken en evt aanbetaling doen. Dan heb je tenminste iets aantoonbaars en weet je hoe vertrouwd het allemaal is. Als ik iemand heb met interesse die mailt, maar er belt een beller.. dan moet de mailers echt heel concreet zijn wil ik de beller geen voorrang geven als er nog geen defentieve afspraak staat.
Dr staat bij die Milan SL een telefoonnummer van de verkoper in zn overige advertenties. Je zou m nog eens kunnen bellen voor opheldering. Overigens een zakelijke verkoper, in de autohandel zal het wel vaak anders gaan dan tussen particulieren en meer snelle handel.
Berichten: 704
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1263 x bedankt in 682 berichten
(09-Apr-2025, 09:17 PM)ZoefZoef schreef: Ik heb het gehad dat de afspraak stond. Prijs ok, voor paar euro extra zou ie m ook thuis afleveren. Koop was dus rond, prijs akkoord, enz . De man zou 'm dan vrijdag langsbrengen en het was dinsdag dat de deal beklonken was. Woensdag meldt zich een andere geinteresseerde en meneer gaat gewoon de onderhandelingen aan om er een tientje meer aan over te houden ofzo, want deze man zou m kunnen ophalen.
Idem, op de advertentie stond dat hij hem kon leveren dus ik vroeg hoeveel dat zou kosten, zaten geen kosten aan dus ik zij kom maar op, we stonden op het punt gegevens uit te wisselen en toen poef! weg..
Maar prima, ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier. De volgende Milan is voor mij
Ik ga verder niet klagen of contact opnemen, win ik toch niets mee.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 6.357
Topics: 161
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2457
8498 x bedankt in 4138 berichten
Pas je wel in een SL?
Is echt smal hoor.
Jouw DF is toch een xl?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 704
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
1263 x bedankt in 682 berichten
09-Apr-2025, 09:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Apr-2025, 09:50 PM door Gideonaut.)
(09-Apr-2025, 09:42 PM)Wim -de roetsende schreef: Pas je wel in een SL?
Is echt smal hoor.
Jouw DF is toch een xl?
Ik heb gisternacht uit nieuwsgierigheid eens opgezocht wat de maten zijn en als het klopt is de max schouderbreedte 44cm in de SL, ik zit aan de 45cm (give or take, ik ben mollig)
dus op zich zou dat moeten passen, en dan net als de Waw zit ik er knus als een sardientje in. Maar voor die prijs (en de Milan had al schade) had ik er best wel aan durven knutselen mocht dat nodig zijn. Hoekie had recent een foto gepost van een Snoek met bultjes waar de schouders zitten, op een Milan zou dat niet eens zo vreemd staan denk ik.
De DFXL is groot, misschien wel TE groot voor mij.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Berichten: 3.060
Topics: 104
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3458
3709 x bedankt in 2524 berichten
Maar het was toch een rode in Groningen of niet?
Maar ik weet dat ik in de Milan SL zou passen, maar daar is Gideonaut niet mee geholpen. En nee ik heb hem niet gekocht.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 261
Topics: 18
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 921
622 x bedankt in 260 berichten
11-Apr-2025, 08:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2025, 08:40 PM door Boyd Maduro.)
mensen die autoritten in strava zetten als velomobiel
en omdat zulke personen altijd meerdere ritten hebben en strava dus halverwege zegt dat je niet meer mag flaggen omdat er een max per dag op zit
Berichten: 286
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 397
739 x bedankt in 282 berichten
(11-Apr-2025, 08:10 PM)Boyd Maduro schreef: mensen die autoritten in strava zetten als velomobiel 
en omdat zulke personen altijd meerdere ritten hebben en strava dus halverwege zegt dat je niet meer mag flaggen omdat er een max per dag op zit
Tja toen begin dit jaar strava ineens dacht dat een velomobiel geen fiets meer is ben ik mijn velomobiel ritten weer als fiets gaan zetten anders zegt strava dat ik heel weinig gefietst heb. dus mensen kunnen nu ongestoord hun auto ritten onder velomobiel zetten. Maar als ik mijn velomobiel rit openbaar zet dan vraagt strava nu wel of ik het auto gedeelte eruit haal. En zover ik gehoord heb is dat omdat ik te snel optrek naar topsnelheid.
Berichten: 3.060
Topics: 104
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3458
3709 x bedankt in 2524 berichten
11-Apr-2025, 09:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2025, 09:47 PM door Hardloper.)
(11-Apr-2025, 09:25 PM)Veloquest schreef: (11-Apr-2025, 08:10 PM)Boyd Maduro schreef: mensen die autoritten in strava zetten als velomobiel 
en omdat zulke personen altijd meerdere ritten hebben en strava dus halverwege zegt dat je niet meer mag flaggen omdat er een max per dag op zit
Tja toen begin dit jaar strava ineens dacht dat een velomobiel geen fiets meer is ben ik mijn velomobiel ritten weer als fiets gaan zetten anders zegt strava dat ik heel weinig gefietst heb. dus mensen kunnen nu ongestoord hun auto ritten onder velomobiel zetten. Maar als ik mijn velomobiel rit openbaar zet dan vraagt strava nu wel of ik het auto gedeelte eruit haal. En zover ik gehoord heb is dat omdat ik te snel optrek naar topsnelheid. Ik ben erg benieuwd of ze die melding ook doen, bij mensen die een cadans sensor / vermogensmeter hebben gemonteerd. Want dan zien ze wel dat het echt een fiets is.
Zal bv Strava dit verdacht vinden:
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 5.910
Topics: 112
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 11945
9250 x bedankt in 4530 berichten
11-Apr-2025, 10:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Apr-2025, 10:53 PM door 365cycle.)
Jup, ze doen het ook bij mij. Misschien denken ze dat ik Twike rijd ofzo.
Strava wordt gebouwd en gesponsord door wielrenners met lange tenen. Alles wat langzamer is dan een racefiets mag op één hoop. Als het sneller is.. oei! Vlaggen!
Je wil ook niet weten hoe vaak m'n M-Racer KOMs gevlagd zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.103
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1610 x bedankt in 917 berichten
, 05:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 05:46 PM door Lopopodium.)
Moet ik nou wel of niet blij zijn. Ik plaats het maar bij niet blij.
Net terug van een tocht. 120 kilometer. Geen gekke afstand voor mij. Sterker nog, dat is lager dan mijn jaarlijks gemiddelde (130 kilometer) per tocht. Maar ik was na een kilometer of 65 eigenlijk al op. Tot die 65 kilometer ongeveer ten hoogte van Bathem ging het lekker zo tegen de wind in. En dan mag ik terug, meestal het leukste deel van de tocht, want wind mee. Althans, ik had wind mee (wind uit noordoosten) moeten hebben, maar heb dat eigenlijk geen moment gemerkt. Stukken waarin ik naar het westen moest fietsen voelde als wind tegen, stukken waar ik naar het zuidoosten moest fietsen voelde als wind tegen en ook naar het zuiden toe ging het allemaal maar moeizaam. Ik kon tijdens het fietsen eigenlijk niet goed plaatsen waar de wind nou vandaan had moeten komen. En ik had blijkbaar na die 65 kilometer de benen niet meer. Geen leuke combinatie. Benen voelde zwaar aan, de kop wilde wel maar de benen leken er geen zin in te hebben. Ik moest geregeld even mijn benen stil houden en ze wat rust gunnen. Een paar seconden per keer was wel genoeg. Ook maar een paar korte pauzes ingelast. Een korte pauze van een paar minuten wil nog wel eens fietsongemakken oplossen. Maar dat hielp hier ook niet.
Contrasterend was dat mijn gemiddelde kruissnelheid helemaal niet slecht is (vandaar dat het ook blij nieuws zou kunnen zijn). Dat blijkt na aflloop ook wel, want ik had gemiddeld 26 km/uur gefietst, een (1) boven mijn vaste doel van 25 km/uur. Dus op papier wel goede benen. Maar zo werd er niet intern gecommuniceerd. Ik heb me naar mijn gevoel feitelijk nog 55 kilometer naar huis moeten harken en dit voelde echt als de zwaarste tocht in jaren.
Gewoon een slechte dag? Dat heb ik denk ik op zo'n manier in bijna 18 jaar ligfietsen geloof ik nog niet echt meegemaakt.
Een hongerklop was het ook niet. Die heb ik wel eens gehad, en dan ga ik echt niet gemiddeld 26 km/uur meer.
Een mysterie. Hopelijk eenmalig.
Hebben anderen dit ook wel eens?
Berichten: 6.357
Topics: 161
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2457
8498 x bedankt in 4138 berichten
(, 05:45 PM)Lopopodium schreef: Hebben anderen dit ook wel eens?
Ik wel. Soms loopt het voor geen meter en bij thuiskomst blijkt het mee te vallen. Vreemd.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.570
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 762
2655 x bedankt in 1231 berichten
Ja, dat ken ik ook wel van woon/werkverkeer. Dat 's avonds het allemaal niet wil, en je min of meer op eigenwijzigheid thuiskomt, en dan blijkt dat je toch een aantal PR's hebt gereden.
Berichten: 1.666
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 456
3267 x bedankt in 1519 berichten
Last van Hooikoorts? Dat kan ook meespelen, erg veel pollen omdat momenteel alles aan het uitlopen is. Wordt ik ook wat sloom en moe van, ondanks de pilletjes die ik iedere avond braaf neem.
Berichten: 359
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 114
653 x bedankt in 335 berichten
, 12:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 12:29 AM door Josligfiets.)
25 km/h vind ik een mooie snelheid, dat haal ik niet op lange tochten. Het liep vandaag ook niet zo tof, bleek een remblokje tegen de schijf te drukken. Onderweg de rem gesteld, daarna liep het iets beter maar daar waar ik had verwacht windvoordeel te hebben (kanaal Nordhorn-Almelo) viel het nog steeds tegen.
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Berichten: 2.103
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1610 x bedankt in 917 berichten
(, 05:45 PM)Lopopodium schreef: [Lang verhaal]
Gewoon een slechte dag? Dat heb ik denk ik op zo'n manier in bijna 18 jaar ligfietsen geloof ik nog niet echt meegemaakt.
Een hongerklop was het ook niet. Die heb ik wel eens gehad, en dan ga ik echt niet gemiddeld 26 km/uur meer.
Een mysterie. Hopelijk eenmalig.
Hebben anderen dit ook wel eens?
Ik voel het nu nog in de benen, een dag later. Dat is mij ook al lang niet meer gebeurt bij een tocht onder de 170 kilometer...
Berichten: 948
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 195
1693 x bedankt in 679 berichten
Naast alle fysieke mogelijkheden; je fiets nagekeken op extra weerstand?
Het logischte is bandenspanning of een niet gesmeerde ketting, maar ook andere draaiende delen kunnen extra weerstand gaan geven. Ik denk hierbij aan een niet meer soepel draaiende lager in voor, achter of trapas.
Niels, onderzoeker, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 2.103
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1610 x bedankt in 917 berichten
Ik heb wel eens met een wat aanlopende rem gefietst. Bleek achteraf.
Maar dan ga je ook niet gemiddeld 26 km/uur. Toen moest ik vechten om mijn doel van 25 km/uur te halen en ik geloof dat ik dat toen net niet gehaald had. En dat voelde toen ook niet zo zwaar, eigenlijk...
Ook een kapotte lager in het achterwiel heb ik wel eens gehad. Ook daar geldt dat je dan echt niet hard meer gaat. Dat kan het hier ook niet zijn.
Denk dat het niet aan de fiets ligt, maar gewoon bij mijzelf. In theorie zou ik ziek kunnen worden. In 2016 had ik het ook eens moeilijk in de laatste 25 kilometer van een tocht (heb ik nog drie kwartier op een bankje bij Dieren gezeten moed te verzamelen nog even door te zetten naar huis), en toen bleek ik een dag later ziek en had ik de rest van de week koorts gehad. Maar ik voel me verder prima en heb zeker niet het gevoel weer naar ziekzijn te gaan.
Berichten: 723
Topics: 42
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 6
1540 x bedankt in 681 berichten
Er stond gisteren ook een rare wind die over de dag gezien behoorlijk draaide. En hij leek mij soms harder dan het leek.
Berichten: 261
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 79
542 x bedankt in 247 berichten
Bij mij bleek achteraf na zon tegenvallende fietstocht dat 1 voorband van de qv halfleeg was…..
|
Gebruikers die dit topic lezen: AndredeBoer, 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|