Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobileworld in Roemenië op de rand van de afgrond
#1
(10 uren geleden)Snoek043 schreef: Blijkbaar stopt Sven Kroll als dealer.  Best jammer, want als er ooit nog een velomobiel kwam, zou het via hem gegaan zijn.

https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1780453

Ik lees nog wel meer schokkends in dat bericht: velomobileworld staat op de rand van de afgrond en er worden veel te weinig velomobielen verkocht, ook voor de dealers. In een reaktie op dit bericht wordt gesproken een faillissement dat dreigt voor de Velomobileworld. Goedemorgen zeg!


Groet,

Marco
Antwoord }
#2
Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost. Hoe dan ook, het blijft een nicheproduct. Op mijn trajecten zie ik sporadisch nog een trike, handbike of ligfietser. Zelden of nooit een velomobiel.

De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid. Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel. Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..

Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen. We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Geen idee in hoeverre dat waar is, maar ik kan me wel voorstellen dat de VM markt onder druk komt te staan door de speed pedelec zoals de gewone elektrische fiets ook voor een stuk de gewone ligfiets lijkt verdrongen te hebben. Nog even afwachten hoe het werkelijk uitdraait. Etienne (dealer in BE) zegt dat er inderdaad bij hem eigenlijk geen VM's meer verkocht worden. In België worden speed pedelecs dan ook behoorlijk hard gesponsord (krijgen fietsvergoeding en kunnen dikwijls via het werk geleased worden).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik heb de orderportefeulle doorgenomen maar er staan nog wel orders, al zijn het er wel meer geweest. De boom van de Bülk4m  lijkt ook te zijn opgedroogd. De breuk met Velomobiel.nl zou ook een factor kunnen zijn geweest, al heb ik geen idee of er heel veel Snoeken (-L) worden verkocht.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Van wat ik begrijp is dit pure speculatie vanuit 1 persoon, beetje vroeg om nu gelijk al paniek te gaan zaaien. Al vind ik het persoonlijk niet zo heel vreemd dat ze het moeilijk hebben, dat gedoe in de US zal waarschijnlijk ook niet helpen.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron (custom)
Antwoord }
Bedankt door: Oliver , Boyd Maduro , Willeke_IGKT , twilwel
#6
Vertrouw niet te veel op de accuraatheid van de orderlijst in Roemenië. De fiets waar ik al ongeveer een maand rij staat nog in de lijst als "ready to ship". Net als tenminste een andere waarvan ik weet dat die ook midden februari in de vrachtwagen is gezet.

Waarschijnlijk is er al een paar maanden geen opschoning in verzonden fietsen geweest.

Adverteren met kortere levertijden zou de omzet kunnen verhogen. De indruk wekken dat de werkelijke levertijd maanden langer is dan werkelijk werkt volgens mij vooral tegen.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#7
(10 uren geleden)Snoek043 schreef: Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost.  Hoe dan ook, het blijft een nicheproduct.  Op mijn trajecten zie ik sporadisch nog een trike, handbike of ligfietser.  Zelden of nooit een velomobiel.

De grootste schuldige in dit verhaal is toch wel de overheid.  Zij laat hier een kans liggen. Velomobielen zijn efficiënt, duurzaam en kunnen autoritten vervangen, maar zonder actief beleid worden ze nauwelijks serieus genomen als vervoersmiddel.  Geen specifieke subsidies of fiscale voordelen, infrastructuur is (vaak) niet aangepast aan velomobielen, geen erkenning in mobiliteitsbeleid, geen promotiecampagnes of voorbeeldgedrag, ..

Mochten meer mensen een velomobiel hebben, zou de verkeersdynamiek wijzigen.  We hebben fietspaden verbreed voor e-bikes, parkeerplaatsen ingericht voor SUV's, en autowegen verbreed “voor doorstroming”. Maar zodra het om velomobielen gaat, is er ineens “geen plaats”. Dat is hypocriet beleid.

Helemaal mee eens, een elektrische auto van de zaak kan wel maar een “trapauto” niet.
Waar ik werk(gemeente) hebben ze een fietsenplan maar een velomobiel kennen ze niet en het bedrag wat ze überhaupt geven voor een ebike is ook erg laag.(1500 euro per 5 jaar) Als je het omrekent bij 10 km enkele reis woon-werkverkeer is het kilometer geld hoger dus dat doe ik maar.
Heb begrepen dat er in België een betere regeling is ben daar toch wel benieuwd naar.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#8
Paar maanden terug las ik een bericht van VMworld dat je korting kreeg als je je bestelling vooruitbetaalde. Toen dacht ik al dat ze wellicht snel wat euro''s nodig zouden hebben om rekeningen te kunnen betalen? Althans, dat was mijn gedachte erbij
Wil uiteraard niet zeggen dat die gedachte ook correct is.

Als ze werkelijk aan de rand van de afgrond staan, zouden ze dan met een nieuw model komen? Ik vind het niet logisch eigenlijk.

Als ze de orderlijst willen vullen, zouden ze de prijs misschien juist wat moeten verlagen. Die heb ik de laatste jaren alleen maar omhoog zien gaan. Dat werkt natuurlijk niet bevorderend.

Denk dat we hier wel moeten oppassen voor teveel speculatie.
.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Als je rechtstreeks in Roemenië besteld, voor de mensen die geen dealer in de buurt hebben, betaal je een deel van het geld vooruit.
Als je via een dealer besteld gelden de regels van de dealer.

Ik heb geen korting voor vooruitbetaling gezien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Wat nuance van Jens (direct betrokkene)

Citaat:Dit zijn natuurlijk moeilijke tijden. Maar ik zie geen fabriekssluiting. De orderlijst laat ook iets anders zien. Er zijn tijden geweest dat het moeilijker was voor de fabriek. De meest risicovolle tijden waren waarschijnlijk toen de fabriek werd opgebouwd, met alle investeringen en de opleiding van werknemers. Ook al waren er een paar jaar vette jaren, veel dingen zijn afbetaald en goed ingewerkt, zodat crisissituaties op een heel andere manier kunnen worden aangepakt.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#11
(8 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als je rechtstreeks in Roemenië besteld, voor de mensen die geen dealer in de buurt hebben, betaal je een deel van het geld vooruit.
Als je via een dealer besteld gelden de regels van de dealer.

Ik heb geen korting voor vooruitbetaling gezien.

Ik dacht dat ik dat bericht op Facebook tegenkwam. Mogelijk enkel geldig voor een x-aantal bestellingen en idd via VMworld zelf.

Edit, dit bericht https://www.facebook.com/VelomobileWorld...gHeuhvZLil
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(8 uren geleden)Arno boogaart schreef: Helemaal mee eens, een elektrische auto van de zaak kan wel maar een “trapauto” niet.
Waar ik werk(gemeente) hebben ze een fietsenplan maar een velomobiel kennen ze niet en het bedrag wat ze überhaupt geven voor een ebike is ook erg laag.(1500 euro per 5 jaar) Als je het omrekent bij 10 km enkele reis woon-werkverkeer is het kilometer geld hoger dus dat doe ik maar.
Heb begrepen dat er in België een betere regeling is ben daar toch wel benieuwd naar.

Als ik een W9S of een Snoek had besteld in plaats van een gewone leasingwagen, had mijn werkgever dat waarschijnlijk prima gevonden. Zolang het maar op wielen rijdt en niet ontploft, lijkt alles tegenwoordig onder “mobiliteitsbudget” te vallen. Alleen jammer dat de meeste leasingmaatschappijen denken dat een velomobiel iets is wat je op een rommelmarkt in Frankrijk koopt — met pedalen én een gebruiksaanwijzing in het Latijn.  O2O en Cyclis lijken ze wél te snappen — hulde aan hen, de verlichte geesten van de tweewielerbeschaving.

Maar goed, ik heb uiteindelijk toch voor een auto gekozen. Zo’n ding met ruitenwissers, kofferbak en andere ouderwetse luxe. Gewoon praktischer voor wat ik ermee moet doen. In andere omstandigheden — denk: Duitse Autobahn, maar dan voor fietsen — had ik zonder twijfel voor de Snoek gekozen of een W9S. Dan had ik tenminste elke ochtend woon-werkverkeer gecombineerd met intervaltraining én het ego van wielertoeristen kunnen verpletteren.

Wat wel grappig is: elektrische fietsen worden volop gepromoot als hét alternatief, terwijl ze technisch makkelijk 45+ km/u kunnen rijden. Alleen jammer dat je er volgens de wet maar 30 km/u mee mag.  Dus dat snelheidspotentieel? Mooi meegenomen, zolang je het nooit gebruikt. Ondertussen rijd je met een velomobiel aan 250 watt vrolijk boven de 60 km/u, maar dat telt dan weer niet mee, want ligfietsen zijn raar

Mensen hebben werkelijk geen idee wat voor snelheid, efficiëntie en pure elegantie er in zo’n aerodynamische banaan schuilt.  Maar goed, onwetendheid is blijkbaar niet alleen zaligmakend, het is ook nog eens standaard geleverd bij elk mobiliteitsbeleid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(10 uren geleden)Snoek043 schreef: Die Saukki, toch ook iemand die heel actief was op youtube, heeft al een 7-tal maanden niets meer gepost.

Saukki is al minder gaan posten toen de kinderen kwamen. Prioriteiten. En tsja, over de meeste onderwerpen heeft hij al gepost.


(8 uren geleden)ZoefZoef schreef: Ik dacht dat ik dat bericht op Facebook tegenkwam. Mogelijk enkel geldig voor een x-aantal bestellingen en idd via VMworld zelf.

Dat was een directe 2% korting. Niet de moeite. Dat is een andere korting dan die Willeke noemt.


(10 uren geleden)qv-tester schreef: In België worden speed pedelecs dan ook behoorlijk hard gesponsord (krijgen fietsvergoeding en kunnen dikwijls via het werk geleased worden).

Heeft bucovaina met zijn Bülk toch ook gedaan? (bij Peter van Velo-cars.be)
Om bedrijven tegemoet te komen werken we samen met o2o, vanaf 2023 met Cyclis en sinds 2024 ook met Joule voor fietsleasing.

Hier in Midden Zeeland komen nauwelijks speed pedelecs voor. Alleen een paar rond Heinkenszand.
'Iedereen' gebruikt een scooter of auto. Een enkeling gebruikt iets met pedalen.


Waar ik meer aan denk is te veel dealers voor de aantallen (zegt Sven ook) en het min of meer wegvallen van de Amerikaanse markt door importheffingen.
Die laatste zal er behoorlijk inhakken denk ik. Wellicht mede de reden voor Ben om naar Europa te komen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(8 uren geleden)ZoefZoef schreef: Denk dat we hier wel moeten oppassen voor teveel speculatie.

Vind ik ook.

Jens zegt het volgende in de link hierboven bericht 1388 op pagina 70 (vertaald met Google): 
Het zijn moeilijke tijden, natuurlijk. Maar ik voorzie geen fabriekssluiting. Ook de bestellijst laat iets anders zien. Er zijn tijden geweest dat het voor de fabriek moeilijker was. De gevaarlijkste momenten waren waarschijnlijk de bouw van de fabriek met alle investeringen die daarbij kwamen kijken en de opleiding van de werknemers. Ook al waren het rijkere jaren, tegenwoordig zijn veel zaken afgelost en geregeld, waardoor crises op een heel andere manier overwonnen kunnen worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#15
Citaat:Dat was een directe 2% korting. Niet de moeite. Dat is een andere korting dan die Willeke noemt.
Gaat niet om de hoogte van de korting, maar om het feit dat je korting kreeg op het moment dat je de hele bestelling vooruit betaald.

Waarom zou je dat tijdelijk doen? Mijn gedachte was gelijk 'die heeft dringend geld nodig'.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Gaat niet om de hoogte van de korting, ........

Daar gaat het juist wel om. Wie gaat er nou €10.000,- vooruit betalen om €200,- korting te krijgen.

Vanaf 5% wordt het enigszins interessant.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(3 uren geleden)Wim -de roetsende schreef:
(4 uren geleden)ZoefZoef schreef: Gaat niet om de hoogte van de korting, ........

Daar gaat het juist wel om. Wie gaat er nou €10.000,- vooruit betalen om €200,- korting te krijgen.

Vanaf 5% wordt het enigszins interessant.

Het gaat om het feit dat VMworld opeens tijdelijk korting gaf als je je aankoop volledig vooraf zou betalen. Waarom zouden ze dat opeens tijdelijk doen? Mijn idee: er moeten dringende facturen betaald worden waar geen geld voor is?

Voor 200 euro korting zou ik dat nog wel overwegen als dat bij een bonafide bedrijf is. Snel verdiend.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#18
Als we heel realistische kijken.
- De situatie met de VS maakt het product minder aantrekkelijk door de hogere prijs. = minder afzet
- Geen VM.nl modellen meer = minder afzet.
- De grondstoffen zijn duurder geworden. Dus hogere prijs of mindere winst. = minder omzet.
Wat ook niet handig geweten is:
- Dat korting geven op vooruit betalen gedaan wordt door bedrijven die cash flow nodig hebben. Dus ik snap goed ZoefZoef zijn punt.

Maar laten we hopen dat het bijtrekt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , twilwel
#19
(10 uren geleden)Roepers schreef: Ik lees nog wel meer schokkends in dat bericht: velomobileworld staat op de rand van de afgrond en er worden veel te weinig velomobielen verkocht, ook voor de dealers. In een reaktie op dit bericht wordt gesproken een faillissement dat dreigt voor de Velomobileworld. Goedemorgen zeg!

Wat een alarmistische titel Marco. Goede clickbait, dat wel.
Ik kon niks vinden in dat draadje over een dreigend faillissement. Een ingezakte verkoop, dat is wel duidelijk, maar dat betekent niet dat er een faillissement dreigt. De schaal van producite terug brengen na een goede tijd is pijnlijk, maar ook bij een lagere productie kan de boel draaiende worden gehouden. Sven ken ik alleen van het Velomobilforum, maar hij lijkt me zeer ambitieus en gedreven. Maar niet iemand die het geduld heeft om slechte tijden uit te zingen. Wat dat betreft: juist in crisistijden blijkt dat de velomobiel markt boomt. Zonder de oliecrisis in de vorige eeuw zou er niet zoveel interesse ontstaan zijn voor op menskracht aangedreven voertuigen. Met enig sarcasme constateer ik dat er wellicht zeer goede tijden aankomen.

Over de kortingen: Er is een lange tijd tussen bestelling en aflevering en daardoor is de cashflow voortdurend een fors aandachtspunt. In Roemenie moeten ze veel voorfinancieren om de productie draaiende te houden. Dat de korting amper de moeite waard is, ben ik het helemaal mee eens en zie ik juist als teken dat het niet zoǹ dringend probleem is..
Antwoord }
#20
Deze bijdrage  van Kid Karachao wijst toch wel degelijk in die richting: 
Citaat:Vermutlich ist diese Nachricht schon an einige von euch durchgesickert.
Velomobile Nord wird schließen.
Dies geschieht aus diversen privaten und wirtschaftlichen Gründen.

Die Velomobilproduktion in Rumänien steht wegen massiv eingebrochener Nachfrage am Abgrund. Zu viele Händler wollen zu wenige Velomobile verkaufen.
Oftewel "De velomobilproductie in Roemenië staat vanwege een een totaal ingestorte vraag aan de afgrond." Kortom een alarmerende mededeling. Van een dealer dus. 


In deze bijdrage wordt op grond van de manier waarop de vorige geciteerde bijdrage is verwoord gedacht aan een Insolvenz die voor de deur staat:

Citaat:Daher steht velomobileworld vor Problemen und einer Insolvenz

Jens ziet zich vervolgens genoodzaakt om de lucht te klaren omdat een dealer in het forum de indruk wekt dat het einde voor Velomobilworld voor de deur staat.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#21
(1 uur geleden)Roepers schreef: In deze bijdrage  wordt  op grond van de manier waarop de vorige geciteerde bijdrage is verwoord gedacht aan een Insolvenz die voor de deur staat:

Citaat:Daher steht velomobileworld vor Problemen und einer Insolvenz

Jens ziet zich vervolgens genoodzaakt om de lucht te klaren omdat een dealer in het forum de indruk wekt dat het einde voor Velomobilworld voor de deur staat.

Groet,

Marco

Bedankt voor de verduidelijking Marco. Nou snap ik waar de ophef vandaan komt.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Roepers, 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik vind het opvallen...Bob Hagendijk — 07:18 PM
Ventilatie en transpiratie
Een front hatch vind...blokdoorn — 07:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
mijn Hurricane, onda...gideon — 06:46 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
In deze bijdrage...twilwel — 06:42 PM
Ventilatie en transpiratie
Maar ik was laat...Hardloper — 06:38 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
Deze bijdrage  van K...Roepers — 06:30 PM
Ventilatie en transpiratie
Maar ik was laatst...Wim -de roetsende — 05:36 PM
Schoenplaatjes afstellen
Ik vond ze echt ...Wim -de roetsende — 05:32 PM
Schoenplaatjes afstellen
Ik vond ze echt ve...Hoekie — 05:19 PM
Ventilatie en transpiratie
Wat je kan doen als ...Hoekie — 05:03 PM
Ventilatie en transpiratie
Zou in mn qv ook w...Gideonaut — 04:53 PM
Schoenplaatjes afstellen
Al vanaf het begin h...Hardloper — 04:45 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
Ik lees nog wel ...twilwel — 04:43 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
Als we heel realisti...Hardloper — 04:40 PM
Ventilatie en transpiratie
Zonder vizier rijden...Hardloper — 04:29 PM
Schoenplaatjes afstellen
De SH56 hebben volge...Frutsel — 04:28 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
Gaat niet om de ...ZoefZoef — 04:18 PM