Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kettingafscherming
In mijn queeste naar een volledig tegen de elementen afgeschermde ketting op mijn open tweewieler heb ik weer een klein stapje gezet, met een simpele afscherming rond het voorblad.
Van stukjes resthout heb ik uit dun multiplex een vorm met vier poten gefiguurzaagd die om de trapas heen past. De poten zijn uit meerdere stukjes gelijmd omdat er een knik in moest, anders zou het te ver van het voorblad afstaan. Ik heb van een paar lagen karton een schijf gemaakt die als model diende voor het voorblad plus drie centimeter extra radius.

[Afbeelding: kettingblad-afscherming-hout.jpg]

[Afbeelding: kettingblad-afscherming-bovenaanzicht.jpg]

De ring rond het voorblad is geknipt uit een vel polypropyleen van 1 millimeter dik. In Utrecht heb je op de Oude Gracht een zaak met benodigdheden voor beeldend kunstenaars: Swaak. In de kelder hebben ze een rek met vellen polypropyleen van 50 bij 70 centimeter. Voordat ik dit ontdekt had gebruikte ik polypropyleen klappers van de Hema voor dit soort doeleinden. Ze hebben bij Swaak ook dun triplex in de diktes 0,8, 1, 1,5 en 2 millimeter.

De ring rond het voorblad is zoals het nu is te slap om er zijkanten aan op te hangen. Misschien voeg ik nog een tweede laag toe en kan ik het zo wat stijver krijgen, en kan ik dan wel aan de zijkant een rand toevoegen die over het voorblad heen valt.

Ik loop al weer rond met ideeen voor een volgende versie waarbij het geheel niet van achter naar voren over de trapas heen schuift, maar van boven naar beneden. De ring rond het kettingblad wil ik dan ook van hout maken zodat ik deze een meer aerodynamische vorm kan geven en zodat het een stijver geheel wordt. Een meer aerodynamische vorm maakt waarschijnlijk geen zak uit, behalve voor het oog.

Ik moest even wennen aan het visuele resultaat, maar ben er nu wel tevreden mee. Tijdens het fietsen heb ik geen rondmalend voorblad in beeld, dat oogt wat rustiger.

Ik had al lange tijd een nieuwe ketting klaarliggen, maar die mocht er van mezelf pas op als ik weer stappen had gezet met het compleet maken van de kettingafscherming. Mijn oude ketting was inmiddels tot bijna 1% uitgerekt, en de kransjes van mijn meest gebruikte verzetten begonnen op cirkelzaagjes te lijken. Sinds een paar weken rij ik met een verse ketting en cassette en dat scheelt merkbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Fietsbennie
Er zijn een aantal kettingkasten te koop die gebruik maken van een metalen ring om het bracketlager. Daarbij past dan een kettingkast die veel te klein is voor jouw hele grote voorblad. Maar de metalen armen zijn lang genoeg om er een tweede armpje aan vast te maken. Met drie stukjes aluminium in een L gebogen heb je dan drie stabiele en instelbare pootjes om je ring aan vast te maken. Het dunne triplex laat zich zonder problemen in zo'n radius buigen, en veel kleiner ook nog wel. Mijn houten velomobiel is grotendeels uit 1,5mm. Zelfs de radius van de achterzijdeom een 50mm buis ging. Wel even overgieten met kokend water, in de vorm oplaten drogen. Er is dan wel een tweede laagje nodig om de boel stevig te houden. Ook zou ik me wat zorgen maken over tikken, klappen die een dergelijke bescherming in een stalling of fietsenrek kan krijgen.

Zoiets maar dan wat groter; https://www.republicdutch.com/nl/product...ain-guard/
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: GertBr, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Kettingafscherming
Er zijn een aantal k...Jeroen S — 11:22 AM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Dit is een aankondig...benparke — 04:08 AM
Kettingafscherming
In mijn queeste naar...Martin van Mourik — 01:54 AM
Zelfcentrerende kettingrol
Ik heb met een simpe...Martin van Mourik — 01:02 AM
Aanpassing kettingloop Challenge Hurrica...
Ik heb de kettingloo...Martin van Mourik — 12:10 AM
Standaarden van hout
Dank je Martin voor ...Jeroen S — 11:29 PM
Waar ben je vandaag geweest met de fiet...
Vandaag een klein ro...Jeroen S — 11:08 PM
Standaarden van hout
Ik heb dit voorjaar ...Martin van Mourik — 10:55 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Roest komt doordat...ZoefZoef — 10:48 PM
Roest komt doordat...TimSch — 10:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb vanochtend 12...365cycle — 10:07 PM
Ziehier op foto 7/...Wim -de roetsende — 10:00 PM
Ik heb ook geen sp...ZoefZoef — 09:33 PM
Ik heb ook geen spat...TimSch — 09:15 PM
@hardloper, Jij heb...ZoefZoef — 08:59 PM
Medeliggers onderweg
365cycle — 08:02 PM
Medeliggers onderweg
Over de medeliggers ...Fietsbennie — 07:53 PM