Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kettingafscherming
#1
In mijn queeste naar een volledig tegen de elementen afgeschermde ketting op mijn open tweewieler heb ik weer een klein stapje gezet, met een simpele afscherming rond het voorblad.
Van stukjes resthout heb ik uit dun multiplex een vorm met vier poten gefiguurzaagd die om de trapas heen past. De poten zijn uit meerdere stukjes gelijmd omdat er een knik in moest, anders zou het te ver van het voorblad afstaan. Ik heb van een paar lagen karton een schijf gemaakt die als model diende voor het voorblad plus drie centimeter extra radius.

[Afbeelding: kettingblad-afscherming-hout.jpg]

[Afbeelding: kettingblad-afscherming-bovenaanzicht.jpg]

De ring rond het voorblad is geknipt uit een vel polypropyleen van 1 millimeter dik. In Utrecht heb je op de Oude Gracht een zaak met benodigdheden voor beeldend kunstenaars: Swaak. In de kelder hebben ze een rek met vellen polypropyleen van 50 bij 70 centimeter. Voordat ik dit ontdekt had gebruikte ik polypropyleen klappers van de Hema voor dit soort doeleinden. Ze hebben bij Swaak ook dun triplex in de diktes 0,8, 1, 1,5 en 2 millimeter.

De ring rond het voorblad is zoals het nu is te slap om er zijkanten aan op te hangen. Misschien voeg ik nog een tweede laag toe en kan ik het zo wat stijver krijgen, en kan ik dan wel aan de zijkant een rand toevoegen die over het voorblad heen valt.

Ik loop al weer rond met ideeen voor een volgende versie waarbij het geheel niet van achter naar voren over de trapas heen schuift, maar van boven naar beneden. De ring rond het kettingblad wil ik dan ook van hout maken zodat ik deze een meer aerodynamische vorm kan geven en zodat het een stijver geheel wordt. Een meer aerodynamische vorm maakt waarschijnlijk geen zak uit, behalve voor het oog.

Ik moest even wennen aan het visuele resultaat, maar ben er nu wel tevreden mee. Tijdens het fietsen heb ik geen rondmalend voorblad in beeld, dat oogt wat rustiger.

Ik had al lange tijd een nieuwe ketting klaarliggen, maar die mocht er van mezelf pas op als ik weer stappen had gezet met het compleet maken van de kettingafscherming. Mijn oude ketting was inmiddels tot bijna 1% uitgerekt, en de kransjes van mijn meest gebruikte verzetten begonnen op cirkelzaagjes te lijken. Sinds een paar weken rij ik met een verse ketting en cassette en dat scheelt merkbaar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Fietsbennie , gideon
#2
Er zijn een aantal kettingkasten te koop die gebruik maken van een metalen ring om het bracketlager. Daarbij past dan een kettingkast die veel te klein is voor jouw hele grote voorblad. Maar de metalen armen zijn lang genoeg om er een tweede armpje aan vast te maken. Met drie stukjes aluminium in een L gebogen heb je dan drie stabiele en instelbare pootjes om je ring aan vast te maken. Het dunne triplex laat zich zonder problemen in zo'n radius buigen, en veel kleiner ook nog wel. Mijn houten velomobiel is grotendeels uit 1,5mm. Zelfs de radius van de achterzijdeom een 50mm buis ging. Wel even overgieten met kokend water, in de vorm oplaten drogen. Er is dan wel een tweede laagje nodig om de boel stevig te houden. Ook zou ik me wat zorgen maken over tikken, klappen die een dergelijke bescherming in een stalling of fietsenrek kan krijgen.

Zoiets maar dan wat groter; https://www.republicdutch.com/nl/product...ain-guard/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Voor het geld dat die kettingkast van republicdutch.com moet kosten en alle aanpassingen die ik er aan zou moeten doen ga ik liever door met zelf knutselen.
Je moet denk ik ook de rechter crank plus voorblad loshalen om die kettingkast te monteren. Ik wil het zo maken dat dit niet nodig is.

De kans dat je zelf of iemand anders tegen zo'n houten pootje aanragt zodat het breekt is natuurlijk niet volledig uit te sluiten. Ik heb twee ideeen voor zo'n scenario.
1. in de reparatieset die ik altijd bij me heb zit een klein rolletje klusplakband, waarschijnlijk kan ik zo'n gebroken pootje daarmee wel provisorisch repareren, desnoods met een bandenlichter erbij ofzo.
2. in een noodgeval kan ik de hele kettingafscherming eraf halen, in mijn tas proppen en verder fietsen. Alle onderdelen van mijn kettingafscherming zijn met dat in gedachten gemaakt. In de praktijk heb ik dit nog nooit hoeven doen.

Ik heb zelf ook wat ervaring met het buigen van hout. Ik heb voor mijn werkwijze gekeken naar instrumentenbouwers, die gebruiken een apparaat met een hete metalen buis om hout over heen te buigen, zoals bijvoorbeeld deze: https://baptist.nl/schaven/mini-schaven/...ighulpstuk (de categorie waarin ze het apparaat geplaatst hebben is een beetje raar eigenlijk). Om voor geen geld iets vergelijkbaars te bereiken heb ik een metalen plaat uit een afgedankte PC-systeemkast in een kromme vorm met een platte onderkant gebogen. Die zet ik op het fornuis om hem heet te maken en daar buig ik hout overheen.

Hout weken, stomen of met kokend water behandelen heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik ben geen videos tegengekomen waarin instrumentenbouwers het zo doen. Als ik hout wat langduriger over het hete buigijzer heen wil duwen dan maak ik het tussendoor wel vochtig met een doek, om schroeiplekken te voorkomen.

Je kunt krommingen met een kleine radius goed stijf krijgen door deze te maken uit meerdere op elkaar geplakte dunne lagen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Vandaag om 16.10 uur...GertBr — 11:00 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Zo snel dat ...Josligfiets — 10:36 PM
Foto's Fietsbennie
Indrukwekkende tocht...Roepers — 10:29 PM
Foto's Fietsbennie
Waauw hee, even in e...Martin van Mourik — 10:26 PM
Foto's Fietsbennie
En de route nog. ...Fietsbennie — 10:08 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Twee verschillende u...Hardloper — 09:47 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Ik heb ook geen sp...Hardloper — 09:34 PM
Foto's Fietsbennie
Mooi verhaal Fietsbe...Josligfiets — 09:10 PM
Bad Münder am Deister
Ik ben geen feestvar...Fietsbennie — 08:49 PM
Zelfcentrerende kettingrol
Het is de zwaarste b...Martin van Mourik — 08:31 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Of misschien is er v...Bianca F — 08:25 PM
Standaarden van hout
Als ik het goed begr...melle z — 08:24 PM
Standaarden van hout
Ik heb naar wat foto...Martin van Mourik — 08:07 PM
Slow TV
Weer een slow tv...LigfietsWilsum — 07:49 PM
Kettingafscherming
Voor het geld dat di...Martin van Mourik — 07:46 PM
Slow TV
Weer een slow tv v...Roepers — 07:45 PM
Zelfcentrerende kettingrol
Pas je wel op dat he...Gideonaut — 07:15 PM