, 01:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 02:07 AM door Martin van Mourik.)
In mijn queeste naar een volledig tegen de elementen afgeschermde ketting op mijn open tweewieler heb ik weer een klein stapje gezet, met een simpele afscherming rond het voorblad.
Van stukjes resthout heb ik uit dun multiplex een vorm met vier poten gefiguurzaagd die om de trapas heen past. De poten zijn uit meerdere stukjes gelijmd omdat er een knik in moest, anders zou het te ver van het voorblad afstaan. Ik heb van een paar lagen karton een schijf gemaakt die als model diende voor het voorblad plus drie centimeter extra radius.
![[Afbeelding: kettingblad-afscherming-hout.jpg]](https://i.postimg.cc/j27Nf3Qx/kettingblad-afscherming-hout.jpg)
![[Afbeelding: kettingblad-afscherming-bovenaanzicht.jpg]](https://i.postimg.cc/k4ZKBPSY/kettingblad-afscherming-bovenaanzicht.jpg)
De ring rond het voorblad is geknipt uit een vel polypropyleen van 1 millimeter dik. In Utrecht heb je op de Oude Gracht een zaak met benodigdheden voor beeldend kunstenaars: Swaak. In de kelder hebben ze een rek met vellen polypropyleen van 50 bij 70 centimeter. Voordat ik dit ontdekt had gebruikte ik polypropyleen klappers van de Hema voor dit soort doeleinden. Ze hebben bij Swaak ook dun triplex in de diktes 0,8, 1, 1,5 en 2 millimeter.
De ring rond het voorblad is zoals het nu is te slap om er zijkanten aan op te hangen. Misschien voeg ik nog een tweede laag toe en kan ik het zo wat stijver krijgen, en kan ik dan wel aan de zijkant een rand toevoegen die over het voorblad heen valt.
Ik loop al weer rond met ideeen voor een volgende versie waarbij het geheel niet van achter naar voren over de trapas heen schuift, maar van boven naar beneden. De ring rond het kettingblad wil ik dan ook van hout maken zodat ik deze een meer aerodynamische vorm kan geven en zodat het een stijver geheel wordt. Een meer aerodynamische vorm maakt waarschijnlijk geen zak uit, behalve voor het oog.
Ik moest even wennen aan het visuele resultaat, maar ben er nu wel tevreden mee. Tijdens het fietsen heb ik geen rondmalend voorblad in beeld, dat oogt wat rustiger.
Ik had al lange tijd een nieuwe ketting klaarliggen, maar die mocht er van mezelf pas op als ik weer stappen had gezet met het compleet maken van de kettingafscherming. Mijn oude ketting was inmiddels tot bijna 1% uitgerekt, en de kransjes van mijn meest gebruikte verzetten begonnen op cirkelzaagjes te lijken. Sinds een paar weken rij ik met een verse ketting en cassette en dat scheelt merkbaar.
Van stukjes resthout heb ik uit dun multiplex een vorm met vier poten gefiguurzaagd die om de trapas heen past. De poten zijn uit meerdere stukjes gelijmd omdat er een knik in moest, anders zou het te ver van het voorblad afstaan. Ik heb van een paar lagen karton een schijf gemaakt die als model diende voor het voorblad plus drie centimeter extra radius.
![[Afbeelding: kettingblad-afscherming-hout.jpg]](https://i.postimg.cc/j27Nf3Qx/kettingblad-afscherming-hout.jpg)
![[Afbeelding: kettingblad-afscherming-bovenaanzicht.jpg]](https://i.postimg.cc/k4ZKBPSY/kettingblad-afscherming-bovenaanzicht.jpg)
De ring rond het voorblad is geknipt uit een vel polypropyleen van 1 millimeter dik. In Utrecht heb je op de Oude Gracht een zaak met benodigdheden voor beeldend kunstenaars: Swaak. In de kelder hebben ze een rek met vellen polypropyleen van 50 bij 70 centimeter. Voordat ik dit ontdekt had gebruikte ik polypropyleen klappers van de Hema voor dit soort doeleinden. Ze hebben bij Swaak ook dun triplex in de diktes 0,8, 1, 1,5 en 2 millimeter.
De ring rond het voorblad is zoals het nu is te slap om er zijkanten aan op te hangen. Misschien voeg ik nog een tweede laag toe en kan ik het zo wat stijver krijgen, en kan ik dan wel aan de zijkant een rand toevoegen die over het voorblad heen valt.
Ik loop al weer rond met ideeen voor een volgende versie waarbij het geheel niet van achter naar voren over de trapas heen schuift, maar van boven naar beneden. De ring rond het kettingblad wil ik dan ook van hout maken zodat ik deze een meer aerodynamische vorm kan geven en zodat het een stijver geheel wordt. Een meer aerodynamische vorm maakt waarschijnlijk geen zak uit, behalve voor het oog.
Ik moest even wennen aan het visuele resultaat, maar ben er nu wel tevreden mee. Tijdens het fietsen heb ik geen rondmalend voorblad in beeld, dat oogt wat rustiger.
Ik had al lange tijd een nieuwe ketting klaarliggen, maar die mocht er van mezelf pas op als ik weer stappen had gezet met het compleet maken van de kettingafscherming. Mijn oude ketting was inmiddels tot bijna 1% uitgerekt, en de kransjes van mijn meest gebruikte verzetten begonnen op cirkelzaagjes te lijken. Sinds een paar weken rij ik met een verse ketting en cassette en dat scheelt merkbaar.