Ligfietsers en het milieu
|
Berichten: 3.140
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3598
3842 x bedankt in 2596 berichten
18-May-2025, 09:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-May-2025, 09:50 PM door Hardloper.)
Twee verschillende uitwerkingen met hun eigen uitdagingen:
Maar een kan maar trappen:
Of beide trappen en je hebt een best wel brede gevaarte. Waar moet deze rijden? Voor bepaalde fietspaden te breed en op de openbare weg is ook niet ideaal wanneer het verkeer te hard gaat.
Dus een twee persoons trap auto ontwikkelen is een uitdaging.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.719
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 484
3390 x bedankt in 1572 berichten
Ach in de jaren 30-40 was er ook best een hoop animo voor ligfietsen. Denk aan de Mochet en anderen. Ook in Finland werden er toen best wat aparte ligfietsen gebouwd. In de jaren 70 was er ook wel even wat, de Velerique bijvoorbeeld.
Tweepersoons velomobielen waarin beiden kunnen trappen zijn er maar heel weinig. Velocars wel, maar dat is dan meer voor de lol, voor korte afstand.
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
(18-May-2025, 08:25 PM)Bianca F schreef: Het brandstofprobleem zal vermoedelijk groter worden, dus wellicht stijgt de vraag in de toekomst.
Tegelijkertijd denk ik dat wij fietsers een niche zijn. We leven in een wereld waarin de auto wordt gezien als belangrijkste bezit en waar langetermijndenken wordt ontmoedigd. Dit is deels een kwestie van tijd. Ik maak me soms best zorgen over de uitdagingen waar mijn uk en zijn leeftijdsgenootjes straks voor staan.
(18-May-2025, 08:25 PM)Bianca F schreef: En dan is zoiets natuurlijk lastig om in te investeren, met name nu de verdiensten in de ligfietswereld zijn teruggelopen. Het momentum is voorbij, hoe kun je dan ooit denken dat het weer gaat aantrekken? Een vooruitziende blik is genoeg. Als de juiste bronnen er op het juiste moment zijn wordt het een succes.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
Goeie reden om de velomobiel te promoten
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.473
Topics: 164
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2575
8738 x bedankt in 4248 berichten
(, 08:39 AM)365cycle schreef: Ik maak me soms best zorgen over de uitdagingen waar mijn uk en zijn leeftijdsgenootjes straks voor staan.
Als mensen vragen waarom wij niet op vliegvakantie gaan, waarom wij geen vlees eten, waarom wij zo zuinig met energie omgaan, waarom wij zoveel met de fiets gaan, enz. enz., dan is onze reactie altijd: Wij willen dat onze en andere kinderen ook nog een kans hebben op een goed leven.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
(, 07:42 PM)Wim -de roetsende schreef: Als mensen vragen waarom wij niet op vliegvakantie gaan, waarom wij geen vlees eten, waarom wij zo zuinig met energie omgaan, waarom wij zoveel met de fiets gaan, enz. enz., dan is onze reactie altijd: Wij willen dat onze en andere kinderen ook nog een kans hebben op een goed leven. Jup. Helaas zijn wij wel in de minderheid.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.129
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1654 x bedankt in 942 berichten
(, 07:42 PM)Wim -de roetsende schreef: Als mensen vragen waarom wij niet op vliegvakantie gaan, waarom wij geen vlees eten, waarom wij zo zuinig met energie omgaan, waarom wij zoveel met de fiets gaan, enz. enz., dan is onze reactie altijd: Wij willen dat onze en andere kinderen ook nog een kans hebben op een goed leven.
Nog beter is om niet aan die kinderen te beginnen. Dan heb je op de langere termijn een nóg betere wereld voor die niet bestaande kinderen...
Minder mensen op deze wereld lost een hele hoop grote problemen op.
Berichten: 212
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
426 x bedankt in 207 berichten
(, 09:05 PM)Lopopodium schreef: (, 07:42 PM)Wim -de roetsende schreef: Als mensen vragen waarom wij niet op vliegvakantie gaan, waarom wij geen vlees eten, waarom wij zo zuinig met energie omgaan, waarom wij zoveel met de fiets gaan, enz. enz., dan is onze reactie altijd: Wij willen dat onze en andere kinderen ook nog een kans hebben op een goed leven.
Nog beter is om niet aan die kinderen te beginnen. Dan heb je op de langere termijn een nóg betere wereld voor die niet bestaande kinderen...
Minder mensen op deze wereld lost een hele hoop grote problemen op.
Kweenie… veel mensen zonder kinderen die ik ken vliegen dat het een lieve lust is. En als alleen de milieubewusten geen kinderen hebben, wordt dat wel een beetje Darwin de verkeerde kant op. Mijn kids zijn denk ik deels zo milieubewust omdat ze dat van ons hebben meegekregen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 2.129
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1654 x bedankt in 942 berichten
Er wordt door deze niet-vlieger zeker niet beweerd dat je zonder kinderen alles volledig compenseert.
Hoewel, dat zal op een tijdschaal vanaf een jaar of dertig waarschijnlijk nog best wel eens kunnen...!
Berichten: 3.140
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3598
3842 x bedankt in 2596 berichten
Ik doe lang niet op alle vlakken even goed wat betreft milieubewust leven. Maar ik ben wel iemand die lang niet elke dag vlees / vis wil. En ik probeer ook creatief om te springen met restjes, bestuur geen auto. Vliegreizen maak ik ook maar zelden.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
(, 09:05 PM)Lopopodium schreef: Nog beter is om niet aan die kinderen te beginnen. Dan heb je op de langere termijn een nóg betere wereld voor die niet bestaande kinderen...
Minder mensen op deze wereld lost een hele hoop grote problemen op. Beste drogredenering.
De aarde draait zonder ons prima door.
Wat we willen redden is de mensheid. Dat lukt niet met de kinderen die leren dat je overal lak aan mag hebben en dat het allemaal op mag.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.129
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1654 x bedankt in 942 berichten
Ik wil die mensheid helemaal niet redden. Alle dier- en plantensoorten hebben er baat bij als de mens er niet meer is.
Waarom zou je in vredesnaam 'de mensheid' willen redden? Wat heb jij er zelf aan, en wat heeft de rest van de wereld er aan als er nog een mensheid blijft?
Berichten: 1.601
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 783
2733 x bedankt in 1264 berichten
Totdat ze besluiten om overal tegelijk de fietspaden eens aan te pakken
Berichten: 2.364
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 32
3617 x bedankt in 1984 berichten
Mwah, de mensheid redt zichzelf wel. Het heeft een naampje: technologische vooruitgang.
En zelfs al zou de mensheid het niet redden. Jammer dan. Ik ben in ieder geval blij dat ik een keer doodga als mens zijnde. Eeuwig leven zou ik niet zien zitten en ik dnek dat moedertje Natuur het best zonder mensen kan.
Berichten: 2.253
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 34335
3362 x bedankt in 1483 berichten
, 11:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 11:23 PM door Willeke_IGKT.)
Omdat het topic een eigen leven ging leiden in een ander draadje heb ik het hierheen verplaatst.
Ik probeer milieu bewust te zijn maar ben er niet principieel in.
Als mijn vader toch eens een keer naar Portugal wil ben ik bereid om met hem in het vliegtuig te stappen. Maar reizen die met de trein kunnen hebben mijn voorkeur om met de trein te doen, en nog liever in de VM.
Ik kan nu makkelijk zeggen dat ik niet naar verre landen ga vliegen maar ik ben al in best veel verre bestemmingen geweest. Als ik andere mensen ga zeggen dat de wereld over vliegen slecht is ben ik hypocriet, maar ik hoop wel dat anderen ook inzien dat onze wereld niet alles kan hebben wat we nu doen.
Berichten: 296
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 880
593 x bedankt in 287 berichten
, 11:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 uren geleden door Tijanus.)
Blegh! Wordt (vanaf 2:36 in het filmpje van 365cycle) in een veel-te-hip-filmpje-met-even-overbodige-als-onbenullige-voxpoppies van onze eigen NOS de schuld voor wegslijtage toegeschreven aan electrische auto's? Ja, die zijn iets zwaarder, maar zelfs een monster als een Mercedes EQS 450 weegt net aan 5% van wat een stevige betonmixer -die echt over dezelfde wegen en bruggen rijdt- mag wegen. Personenauto's leveren een marginale bijdrage aan wegslijtage.
Ondertussen loopt die Mercedes EQS 450 in de Nederlandse energiemix ongeveer 1 op 60 (in de Franse energiemix minder dan 1 op 300) qua CO2-uitstoot. Dat kun je van een minstens zo zware Dodge 1500 niet zeggen. Een daarin verstopte 'ECO-diesel' (contradictio in terminis) komt volgens het boekje uit op 1 op 10...
Van de steeds verbeterende Nederlandse energiemix word ik dan wel weer blij...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.
Dat het prima kan heeft BMW al lang en breed bewezen - 1245 kg met een 42 kWh accu.
Als je die auto meer accucapaciteit zou geven hoeft hij niet eens zo heel veel zwaarder te worden.
Destijds zaten we nog op ~150Wh/kg (de accu van zo'n BMW is dik 270 kg); tegenwoordig wordt > 200Wh/kg gewoon gehaald mits het totaalpakket niet te groot moet zijn, zeker met 800V techniek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
(, 10:17 PM)Lopopodium schreef: Ik wil die mensheid helemaal niet redden. Alle dier- en plantensoorten hebben er baat bij als de mens er niet meer is.
(, 11:10 PM)ZoefZoef schreef: Mwah, de mensheid redt zichzelf wel. Het heeft een naampje: technologische vooruitgang.
En zelfs al zou de mensheid het niet redden. Jammer dan. Ik ben in ieder geval blij dat ik een keer doodga als mens zijnde. Eeuwig leven zou ik niet zien zitten en ik dnek dat moedertje Natuur het best zonder mensen kan.
Prima dat jullie er zo over denken... voor jezelf. Jullie vrijheid houdt echter ook op waar de mijne begint.
Als je je dan bedenkt dat jullie houding aanpassing c.q. uitsterven van niet alleen andere mensen maar allerlei andere diersoorten tot gevolg heeft, dan ben ik toch van mening dat jullie je houding moeten aanpassen. Het gedrag komt dan later wel.
Daarmee zeg ik zeker niet dat ik perfect ben, want om het perfect te doen... tsja, daarvoor hebben we jullie allemaal nodig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.758
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2562
2342 x bedankt in 871 berichten
Weegt een volle electrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
Berichten: 1.719
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 484
3390 x bedankt in 1572 berichten
Tja, dat weet ik ook niet zeker. Misschien is het wel andersom, dat een electrische auto met een lege accu steeds zwaarder wordt, want ze gaan wel langzamer rijden als de accu bijna leeg is. Ik denk dus dat ze zwaarder worden als de accu leeg raakt. Zo werkt het met fietsen immers ook, als je te weinig caloriën bijlaadt val je ook af.
Berichten: 1.266
Topics: 89
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 146
2259 x bedankt in 806 berichten
(11 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 296
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 880
593 x bedankt in 287 berichten
(, 12:00 AM)365cycle schreef: Toch is een EQS 450 nog steeds een belachelijk zware auto.
Een maximum van 1800 kg rijklaar leeggewicht voor electrische auto's zou een prima uitdaging zijn.
Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje.
Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen.
(10 uren geleden)Bart Verbeek schreef: (11 uren geleden)Fietsbennie schreef: Weegt een volle elektrische auto nu ook zwaarder dan eentje die je op moet laden?
De massa neemt inderdaad met ongeveer 0,4 mg toe.
Dank!
Ik had willen antwoorden 'ja, maar insignificant' maar die 0,4 mg is toch wel een paar orden van grootte meer dan ik had verwacht.
Soms is zelfs C*C kleiner dan je denkt...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 6.058
Topics: 114
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12315
9569 x bedankt in 4674 berichten
(9 uren geleden)Tijanus schreef: Zeker, maar tegelijkertijd is een Mercedes EQS 450 'maar' 500 kg (25%) zwaarder dan een Mercedes 450 SEL uit de jaren 70, terwijl hetzelfde BMW ook een M8 maakt die eventjes 1100 kg ofwel ruim 150% zwaarder is dan een Lotus Elise. Jazeker, we lijden zwaar aan autobesitas, maar electrische auto's zijn zeker niet de hoofdschuldige, en ook BMW doet regelmatig meer dan een zeer stevige duit in het verkeerde zakje. Oh zeker. Die XM is compleet van de pot gerukt. 2700 kg en dan 748 pk om dat gewicht in een rechte lijn te kunnen compenseren.
Is echt gewoon voor niemand leuk, zelfs niet voor de bestuurder. Zelfs coureurs vinden het in dat soort auto's vooral knap dat ze met dat gewicht nog zo goed rijden. Niet: "wat rijdt ie heerlijk!".
(9 uren geleden)Tijanus schreef: Dus, prima die 1800 kg voor electrische bakken. Maar dan ook ~1200 kg voor benzinekarretjes (of allemaal verplicht naar LPG?), en diesel voor personenwagens hadden we echt al in de vorige eeuw moeten verbieden. Maar dat heeft allemaal bijster weinig met wegslijtage van doen. Helemaal eens.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 3.140
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3598
3842 x bedankt in 2596 berichten
Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 92
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
166 x bedankt in 82 berichten
Oef heftige onderwerpen, maar als je je eigen aanwezigheid als te drukkend ervaart voor deze mooie geschapen (met zijn mooie en minder mooie kanten) aardbol (ben niet een voorstander van deze optie, maar goed wie ben ik), dan kan je de stekker uittrekken of niet?
En natuurlijk maak de mensheid gebruik/misbruik van alles!,... tot dat het hopelijk tot inkeer komen. Tot die tijd pluk ik de dag en gedenk te sterven, adios.
Berichten: 2.364
Topics: 26
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 32
3617 x bedankt in 1984 berichten
4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 uren geleden door ZoefZoef.)
(6 uren geleden)Hardloper schreef: Wat vinden jullie van de BMW I8? Een bevriend echtpaar van mij heeft een I8 Roadster, mocht een keer meerijden als passagier.
..ik ben blij dat er mensen zijn die zulke auto's rijden. Ik vond ze een welkome verschijning tussen de in massa,'s verkochte modellen zoals bijv vw golfjes. Mooi design, een van de mooiste BMW's eigenlijk van de afgelopen jaren.
Blij dat ook ik eigenlijk vrij weinig hinder ondervind van auto's, net als Willeke. Dr wordt vrij vaak negatief gesproken over auto's in het verkeer met betrekking tot ligfietders maar ik merk er eigenlijk weinig van. Krijg naar mijn beleving nauwelijks te maken met onwenselijk gedrag. Met grote regelmaat voorrang terwijl ik dat eigenlijk niet halen, enz.
Vandaag ben ik blij met de roets en het weer. Ik ga zo een ritje doen richting Den Haag om even een dopsleutel op te halen bij mn broer, zodat ik op een later moment het achterwiel van de van de afvoer geredde Giant Halfway vouwfiets kan verlossen van de speling die er nu inzit. Ook blij dat het poetsbeurtje 'm goed heeft gedaan. Inmiddels is ie weer wit, in plaats van bruin van aangekoekt vuil met daartussen nog wat oorspronkelijk witte accenten
|
Gebruikers die dit topic lezen: Bianca F, Victor, 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|